Жерав с ранени криле
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Жерав с ранени криле

Изпълнителния директор Карстен Шпор през последните месеци прилага генерален план за преструктуриране на компанията, който включва пускането на пазара на нова линия за евтини полети Eurowings.

Жерав с ранени криле

Идеите за промени в Lufthansa доведоха до стачки, които допълнително удрят авиокомпанията

Зорница Маркова
5725 прочитания

Изпълнителния директор Карстен Шпор през последните месеци прилага генерален план за преструктуриране на компанията, който включва пускането на пазара на нова линия за евтини полети Eurowings.

© reuters


Полетът на Airberlin на 11 ноември от Берлин за Мюнхен има интересен пасажер на борда си. Сред пътниците е изпълнителният директор на конкурентната авиолиния Lufthansa Карстен Шпор. Затова, че неговата компания стачкува и самолетите са на земята, той е принуден да потърси алтернативен вариант.

В подобна позиция се оказаха стотиците хиляди други пътници, които попаднаха в капана на опашките по летищата, отменените полети и провалените срещи заради периодичните стачки на служителите на най-голямата авиокомпания в Германия. В началото на ноември се проведе най-дългата стачка в историята на Lufthansa, която продължи една седмица. За този период 4700 полета бяха отменени и половин милион пътници бяха с ненужен билет в ръката си и в спешно търсене на друг превоз с цената на нерви, стрес и разочарование.

В края на изминалата работна седмица Lufthansa на косъм се размина с поредната стачка благодарение на това, че синдикатите склониха да седнат на масата за преговори с ръководството. Иначе отменените полети щяха да завалят отново. Само че това е временно затишие от една дълга сага, която продължава години и която, ако не се реши трайно, може да доведе до сериозни проблеми за компанията.

Стачка след стачка

Стачката от 6 до 13 ноември беше по инициатива на синдикатите на стюардесите. Насроченият, но в последния момент отменен протест, който трябваше да се случи в четвъртък и петък тази седмица, а може би и в понеделник, пак беше продиктуван от тяхното недоволство.

В дъното на проблема е неразбирателството между синдикалните организации и мениджмънта на компания по отношение основно на две неща – преходният период преди пенсиониране и компенсациите за пилотите и стюардесите и условията за самата пенсия на всички служители на компанията. От едната страна на протеста са трите синдиката – представителите на националната организация Ver.di, Независимата организация на стюардесите Ufo и сдружението на пилотите Cockpit VC.

От другата страна седи екипът на изпълнителния директор Карстен Шпор, който през последните месеци прилага генерален план за преструктуриране на компанията. Част от него е пускането на пазара на нова линия за евтини полети Eurowings, която трябва да допълва портфолиото на концерна и да се конкурира с останалите компании на пазара, които превозват пътници на ниски тарифи. Развитието на тази марка се случва малко или много за сметка на компанията носител Lufthansa, където целта е да се намалят разходите. Това се отразява на условията за пенсиониране и допълнителни добавки при пилотите.

За разлика от своите предшественици Шпор действа с размах и прокарва грандиозни промени. Създаването на нова компания е само по себе си трудно начинание. С нея голяма част от бизнеса трябва да бъде изнесен от Германия към австрийската столица Виена. Компанията се опитва да се освободи от част от сегашния си персонал, който е назначаван при условия, непосилни за съвременния летателен бизнес от гледна точка на мениджмънта и числата.

Временно на масата

Спорът между двете страни на конфликта продължава вече повече от година. В резултат пилотите излизаха в стачка над десет пъти, а стюардесите организираха най-дългата принудителна почивка в историята на компанията. Този път има временно затишие и наченки на диалог.

"Директорите на Lufthansa поканиха Ufo на разговор за намаляване на напрежението. Тъй като от наша гледна точка стачката не е самоцел и това никога не сме го криели, решихме да се отзовем на поканата", обявиха в сряда сутринта от синдиката на стюардесите. "Мениджмънтът на компанията призна, че е контрапродуктивно да се опитва да пише едностранно правилата на нашата работа", казват още стюардесите. Само няколко дни преди това и трите синдиката отказаха на друга покана на Шпор да седнат всички на една маса, за да се опитат да намерят общо решение.

"Постигнахме съгласие по опорните точки за решение на трудовия спор", обявиха от авиокомпанията. Съгласието на спорещите страни е в няколко насоки – има разбирателство да се обсъдят условията на работа на всички компании в групата; да има увеличение на летящия персонал. Двете страни са се доближили във виждането за пенсиониране и компенсиране. Заедно предстои да подготвят среща в началото на декември, на която се очаква да има напредък в преговорите.

Ефектът за компанията

Изходът от тази и евентуалните последващи срещи е ключов за здравината на компанията. Отменената тази седмица стачка и временното примирие засега далеч не са решение на проблемите, пред които стои Lufthansa. Резките промени от страна на ръководството и желанието на синдикатите да запазят статуквото раждат напрежение, което трудно може да бъде преодоляно. Доказателство за това е, че проблемите в авиокомпанията са вече месеци и години.

Ако конфликтът продължи, той може да бъде пагубен за Lufthansa в няколко направления. Първо, това е компания за услуги и като такава доброто обслужване от страна на нейния персонал е от първостепенно значение. Ако пилотите, стюардесите и наземният персонал са недоволни от работата си, то липсата на мотивация ще се отрази неминуемо на качеството на услугата, която дават.

Конфликтът ще доведе до нова серия от стачки, която от своя страна ще влоши още повече имиджа на компанията сред клиентите. За един авиопревозвач най-важното е да бъде сигурен, а през последните месеци и заради честите стачки полетите изглеждат все по-несигурни. Не случайно конкурентът на Lufthansa Emirates в трудния момент за германските самолети излезе с рекламна кампания под мотото "Може да разчитате на нас по всяко време".

На следващо ниво вътрешните проблеми за компанията отслабват нейните позиции сред конкуренцията. Lufthansa се бори на няколко фронта в момента и не може да си позволи да загуби. От една страна, натискът идва от евтините компании, които правят все по-труден бизнеса на вътрешните и европейските полети. Компаниите от Азия и Близкия изток като Turkish Airlines, Emirates и Qatar Airways застрашават полетите на дълги разстояния.

Не на последно място всяка стачка генерира директни загуби за компанията, като минусът от онази цяла седмица в началото на ноември, когато половин милион пътници не бяха обслужени навреме, се изчислява на 100 млн. евро.

Карстен Шпор има славата на мениджър, който открито застава срещу проблемите и не се страхува от резките промени. Не случайно именно той се захвана със задачата да реструктурира авиопревозвач номер едно на Германия. В тежки моменти като падналия самолет на Germanwings (дъщерна на Lufthansa) той излезе открито пред медиите и говореше за проблемите без задръжки. Затова и сега трябва да се изправи пред трудната ситуация и да се опита да намери най-доброто решение за компанията си. В противен случай може да му се налага по-често да лети с полети на конкурентите.

 

Помощ, полетът ми е отменен

Ирина и Иван имаха билет за четвъртък от София през Франкфурт за Маями. С ужас прочетоха, че екипажите на Lufthansa отново се готвят за стачка и може въобще да не излетят. За щастие стачката беше отменена и те вече са от другата страна на океана. Но ако това не се беше случило, ето какво можеха да направят.  В момент на стачка, на страницата на Lufthansa се появяват съобщения за актуалната ситуация. Ако полетът ви е сред отменените, може безплатно да си смените резервацията или да я отмените съвсем. Ако сте си оставили мобилния телефон в профила на резервацията, би трябвало с sms да ви информират за промените.  Авиокомпанията има задължението да ви предложи алтернатива на пътуването. Информация за това може да получите по телефона или на място на летището. Ако чакате повече от пет часа след като е трябвало да излетите, имате право да си върнете билета и компанията трябва да ви възстанови разходите. Според европейските регулации при дълго чакане, компанията трябва да ви осигури храна и напитки. Ако полетът ви е отменен за следващия ден, трябва да ви осигурят нощувка. При стачка, не може да искате обезщетение.

Полетът на Airberlin на 11 ноември от Берлин за Мюнхен има интересен пасажер на борда си. Сред пътниците е изпълнителният директор на конкурентната авиолиния Lufthansa Карстен Шпор. Затова, че неговата компания стачкува и самолетите са на земята, той е принуден да потърси алтернативен вариант.

В подобна позиция се оказаха стотиците хиляди други пътници, които попаднаха в капана на опашките по летищата, отменените полети и провалените срещи заради периодичните стачки на служителите на най-голямата авиокомпания в Германия. В началото на ноември се проведе най-дългата стачка в историята на Lufthansa, която продължи една седмица. За този период 4700 полета бяха отменени и половин милион пътници бяха с ненужен билет в ръката си и в спешно търсене на друг превоз с цената на нерви, стрес и разочарование.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    qvb21311044 avatar :-|
    Алф

    Тежка работа. Шпор е пилот и разбира идеално персонала си. Дано само профсъюзите проявят необходимата доза разум.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.