Ще предложим пакетни услуги от началото на 2016 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ще предложим пакетни услуги от началото на 2016 г.

Ще предложим пакетни услуги от началото на 2016 г.

Стайн-Ерик Велан, главен изпълнителен директор на "Теленор"

Юлиян Арнаудов
7412 прочитания

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Стайн-Ерик Велан е главен изпълнителен директор на "Теленор България" от юли 2013 г. - малко след като компанията беше купена от Telenor. Преди това е заемал длъжността ръководител "Мобилни услуги" в Telenor - Норвегия. Бил e начело на Telenor - Сърбия, за две години и половина. Година и половина е бил управляващ директор на поделението на концерна в Индия. През изминалата седмица българският оператор официално представи своите мобилни услуги от четвърто поколение 4G по технологията LTE, които ще започнат да предлагат от началото на декември. Така компанията става първата от големите три телекома, които започва подобна мрежа. Единствен друг с подобна услуга в момента в България е "Макс телеком". Проблемът с предоставянето на допълнителни честоти в спектъра 1800MHz обаче остава неразрешен.

В четвъртък миналата седмица обявихте, че пускате 4G LTE услуга. Какви ще са покритието и цените?

- За нас е пределно ясно, че ще прекараме 2016 г. в допълнително развитие на 4G мрежата. В четвъртък показахме, че до средата на декември тази година ще постигнем 56.7% покритие на населението. Това е един от най-силните стартове на 4G услуги в Европа, но за нас това е само началото. Така че догодина ще се фокусираме основно към развитието на тази мрежа - ще ползваме съществуващите базови станции и ще построим нови, където е необходимо. За цените – ще трябва да изчакате до началото на февруари, когато ще обявим тарифите. Дотогава предоставяме възможност на всички наши потребители да пробват новата 4G връзка, която осигурява мобилен интернет със скорост до 75 Mbps. Изводът от тези усилия е, че България най-накрая се изравнява и започва да следва плътно тенденциите при мобилните услуги в Европа.

Основната причина да се забави пускането на 4G услуги в България беше недостигът на достатъчно подходящи радиочестоти. Вие как се справихте с този проблем?

- "Теленор" има нужда от допълнителен спектър в 1800 MHz и ние очакваме в началото на следващата година да го получим. В същото време като част от групата на Telenor ние сме натрупали доста умения и компетенции от нашия опит по света. Така преразпределихме честотите, с които разполагаме в момента – процес, който се нарича refarming. По този начин освободихме нужните ни радиоресурси, за да пуснем 4G услуга. Това беше постигнато и благодарение на последните технологии, които вложихме при пълната подмяна на мрежата. Чрез тях осигуряваме добри скорости и връзка дори в закрити помещения.

От всички телекоми единствено вие поискахте от регулатора да се организира търг с наддаване за разпределение на свободните честоти в 1800 MHz. Промени ли се нещо и как планирате да получите допълнителния радиоспектър?

- До момента по темата няма никаква промяна. "Теленор" ясно заяви от самото начало, че търгът е най-прозрачният и справедлив начин за разпределение на честотите. Това е обичайна практика в много европейски държави. Чрез търг се гарантира, че държавата ще получи справедлива цена за такъв важен и ограничен ресурс. Освен това наддаващите знаят, че разпределението ще стане по прозрачен начин. Ние все още настояваме за търг и смятаме, че такъв ще има догодина.

А ако такъв не се организира?

- Тогава ще се позовем на законите, че всички компании трябва да получат необходимите им честоти.

Заявили ли сте, че искате от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) честоти в 1800 MHz.

- Да, подали сме такова заявление, защото ние трябва да сме сигурни, че присъстваме в списъка с компаниите, които искат честоти в тази лента. За да можем да ги получим, ако КРС реши да не прави търг и да ги раздаде според заявките от бизнеса.

Има ли развитие с лиценза на "4Джи ком", които държат част от честотите в 1800 MHz, но не си плащат таксите по разрешителното?

- В момента се очаква Върховният административен съд да се произнесе на последна инстанция дали решението на КРС да вземе лиценза на "4Джи ком" е законосъобразно. Ако отсъди в полза на регулатора, честотите, които компанията държи, ще се върнат обратно на държавата.

Какви капиталови инвестиции планирате да достигнете през тази и през следващата година?

- За момента се справяме добре с определения ни бюджет. Най-важното е, че показваме, че имаме дългосрочна инвестиционна програма за България. Това обявихме още от първия ден, в който стъпихме на пазара. Ние купихме компанията и инвестирахме много за нейното модернизиране, и ще продължим да го правим. Осъществихме пълна подмяна на мрежата, освежихме всички наши магазини, както и централата, закупихме изцяло нов автопарк за нашите служители, инвестираме доста в обучения и развитие на персонала. Накрая, ние представяме напълно нова технология за българския пазар с 4G мрежата.

Преди пет месеца споменахте, че планирате да предлагате пакетни услуги – има ли вече яснота какви ще са те и какво ще включват?

- Ще трябва да изчакате до началото на следващата година, когато планираме да ги обявим официално.

"Теленор" загуби наддаването от "Мобилтел" за придобиването на кабелния оператор "Близу" през лятото. Защо решихте да участвате?

- Участвахме в търга поради няколко причини. Най-очевидната е, че "Близу" разполага с голяма и добре развита опорна оптична кабелна инфраструктура, която ние можем да използваме и за нашата мобилна мрежа. Другата причина е, че тенденцията за налагане на все повече конвергентни услуги (предоставяне на пълен спектър от телеком услуги) става все по-популярна, както и развитието на съдържанието. "Близу" беше интересна за нас, защото разполага с добра фиксирана мрежа, вериги от магазини и офиси, както и доста абонати. Но това не означава, че компанията е единствената възможност за предоставянето на конвергентни услуги. "Теленор" има разработена стратегия с различни възможности и това беше една от тях.

Кои са другите възможности, след като изгубихте търга?

- Те са всякакви – варират от партньорства с други компании, през други възможности за придобивания, до изграждане на собствена мрежа. Все още работим върху конкретните елементи на нашата стратегия и не можем да дадем повече подробности.

Как сделката между "Мобилтел" и "Близу" промени пазара в България?

- Не мисля, че промени пазара прекалено много, поне за момента. Ясно е, че в бъдеще ще има два много силни играча, които ще предлагат конвергентни услуги – БТК и "Мобилтел". Перспектива, при която "Теленор" трябва много внимателно да помисли как ще действа. Дали да се включим в надпреварата за конвергетни услуги, или да прескочим директно върху пето поколение (5G) мобилни услуги.

Планирате ли да предлагате мобилни разплащания или други подобни финансови услуги?

- "Теленор", както и доста други компании, се оглеждаме за подобни възможности, но засега нямаме конкретни планове да предлагаме подобни услуги.

Как ще ви се отрази премахването на роуминга от лятото на 2017 г.?

- Не мисля, че трябва да разглеждаме какъв ще е ефектът за компанията, а по-скоро как ще се отрази това на потребителите. Бизнесът ще се адаптира спрямо тази ситуация. Решението е взето в интерес на потребителите, което е много добра новина. Но, когато се предприемат подобни стъпки, трябва да се вземат предвид някои особености на индустрията. Някои играчи ще се възползват от премахването на роуминга, а от друга страна – телеком секторът изисква големи инвестиции, за да е конкурентен. Затова трябва да се въведат и стимули, които да ни насърчават да инвестираме. В противен случай крайната услуга за потребителите ще се влоши, но във всички случаи те ще бъдат щастливи, че няма да плащат допълнителни пари за роуминг такси.

Равностоен конкурент ли ще бъде "Макс телеком", след като пусна гласова услуга, макар и през мобилно приложение?

- Не смятам, че това ще се случи. Пожелавам им успех, но за да има равна битка, трябва да предложат истинска гласова и текстова услуга, с добър мобилен интернет, при това с национално покритие.

След две години и половина в България доволни ли сте от представянето на "Теленор" и как виждате развитието на пазара?

- Ако не бях доволен, нямаше да съм тук. Вече сме лидер сред мобилните оператори по приходи в България, както и сме с най-голям марж на печалба на пазара. Мисля, че постигнахме добри резултати. Още от навлизането ни в България имахме конкретни планове и вече започвате да виждате как се изпълняват. Малко по малко ще продължим да ги развиваме. Ние не бързаме за никъде. Освен това погледнете ръста на потреблението на мобилен интернет в България – 200% на годишна база, стабилното увеличение на проникването на смартфони. Това е ясен сигнал, че пазарът тук е добър и с потенциал.

Смятате ли, че този растеж при мобилния интернет ще се запази през следващите години?

- Да, даже мисля, че той ще се засили в бъдеще. В останалите пазари, в които оперираме, сме забелязали, че търсенето на мобилен интернет се увеличава лавинообразно. Потребителите искат да имат достъп навсякъде, да имат бързи скорости. Мисля, че през следващите три-четири години потреблението на мобилен интернет ще експлодира.

Една година след ребрандирането на "Теленор" смятате ли, че сте постигнали нужния ефект от него?

- Надявам се потребителите да ни разпознаят като компания, която играе по правилата и която уважава отделните си клиенти. Това е важно, защото така се изгражда лоялна абонатна база. Честността привлича клиенти. Ако се опитате да ги заблудите, в един момент ще ги загубите. Всеки допуска грешки, но при нас те не са умишлени.

Ще окаже ли влияние и другата сделка на пазара, която се случи през последните седмици, след като БТК смени собственика си?

- Не знам. Нито познавам новите собственици, нито съм запознат в детайли със сложната сделка. В краткосрочен план не смятам, че тя ще промени нещо.

Стайн-Ерик Велан е главен изпълнителен директор на "Теленор България" от юли 2013 г. - малко след като компанията беше купена от Telenor. Преди това е заемал длъжността ръководител "Мобилни услуги" в Telenor - Норвегия. Бил e начело на Telenor - Сърбия, за две години и половина. Година и половина е бил управляващ директор на поделението на концерна в Индия. През изминалата седмица българският оператор официално представи своите мобилни услуги от четвърто поколение 4G по технологията LTE, които ще започнат да предлагат от началото на декември. Така компанията става първата от големите три телекома, които започва подобна мрежа. Единствен друг с подобна услуга в момента в България е "Макс телеком". Проблемът с предоставянето на допълнителни честоти в спектъра 1800MHz обаче остава неразрешен.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    4G-то е похвално, но пакетните услуги са единственият начин да си конкурентен на този пазар. Звучи клише, but it's true.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    vanci1990 avatar :-|
    vanci1990

    Алоу, Булсатком също предлагат 4G LTE на 1800 MHz ;).

    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Намери ми наемател

Намери ми наемател

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.