ЕК отпусна 6.6 млн. евро за промоция на български плодове, вина и спиртни напитки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ЕК отпусна 6.6 млн. евро за промоция на български плодове, вина и спиртни напитки

В резултат на тези програми за първи път български череши се продават в Норвегия

ЕК отпусна 6.6 млн. евро за промоция на български плодове, вина и спиртни напитки

Брюксел финансира четири програми на браншови организации за разширяване на пазарите в общността и извън ЕС

Мара Георгиева
4991 прочитания

В резултат на тези програми за първи път български череши се продават в Норвегия

© Юлия Лазарова


Европейската комисия одобри финансирането на още четири български промоционални програми за храни и напитки, подадени през 2015 г., съобщиха за "Капитал Daily" от Министерството на земеделието и храните (МЗХ). По този начин браншовите организации ще могат да рекламират пресни череши и други плодове, вина и спиртни напитки на пазарите в общността и извън нея. Безвъзмездната помощ е 6.59 млн. евро.

Каква е целта и кои са програмите

Брюксел от години финансира безвъзмездно тригодишни промоционални и информационни програми, насочени към общия пазар и към трети страни (извън ЕС). Целта е популяризиране на предимствата и осигуряване на възможност за трайно настаняване на качествени европейски продукти на чужди пазари, различни от националния. Средствата се отпускат само на представителни сдружения на производители или на производители и търговци на земеделски или хранителни продукти.

Четирите одобрените български програми през 2015 г. са:

- "Информационна и промоционална програма за пресни череши", предложена от Националния съюз на градинарите в България. Програмата е на стойност 1.639 млн. евро и е насочена към пазарите на Саудитска Арабия, Обединените арабски емирства и Беларус.

- "Обичам плодове" - предложена е от Асоциацията на земеделските производители в България и е за промоция на пресни плодове на пазарите на Великобритания, Литва и Румъния. Програмата е на стойност 4.053 млн. евро.

- "Промоция на вина със защитено наименование за произход/защитено географско указание в трети страни". Предложена е от Националната лозаро-винарска камара и е за пазарите на САЩ и Китай. Програмата е на стойност 3.578 млн. евро.

- "Промоция на европейски спиртни напитки с географско указание" - предложена от Регионалната лозаро-винарска камара "Южно Черноморие" – Бургас, и гръцкото сдружение Tirnavos. Програмата е за промоция на българска ракия и гръцка спиртна напитка ципуро на пазарите на САЩ, Русия и Беларус и е на обща стойност 3.91 млн. евро.

Смяна на правилата

Според сега действащите правила финансирането на промоционалните програми се осъществява с безвъзмездни средства от Европейския фонд за гарантиране на земеделието (50%), от националния бюджет (30%) и от предлагащата организация (поне 20%). От 2016 г. обаче се предвиждат няколко съществени промени, уточни Иванка Статкова, главен експерт в дирекция "Директни плащания и схеми за качество" в МЗХ.

Най-важните са свързани с отпадане на националното съфинансиране за сметка на увеличаването на европейското – 70% за обикновените програми на вътрешния пазар и 80% - за обикновените програми, насочени към трети страни, както и за мултинационалните програми (с участници от две или повече държави) на вътрешния пазар и в трети страни, обясни Иванка Статкова.

Общият европейски бюджет за промоционални програми ще се увеличи, като от 60 млн. евро ще достигне до 200 млн. евро през 2020 г. Планира се и разширяване на списъка с допустимите продукти.

Опростена е и процедурата за кандидатстване. В момента кандидатстването става чрез Министерството на земеделието и храните, което прави предварителна селекция и препраща документацията в Брюксел. "От 2016 г. обаче проектите ще се подават онлайн директно в Европейската комисия (ЕК)", съобщи още Статкова. И уточни, че управлението на мултинационалните програми ще бъде извършвано от ЕК, а на обикновените промоционални програми ще бъде поделено между ЕК и държавите членки. Кандидатстването ще става само веднъж годишно - така е и през 2015 г., докато преди това имаше две кампании за година.

Веднъж годишно ЕК съвместно с държавите членки ще подготвя работна програма за стратегическите приоритети, свързани с тематиката на промоционалните проекти за вътрешния пазар и с държавите от страните извън ЕС. За 2016 г. те вече са ясни, ясен е и бюджетът за подкрепа – 111 млн. евро (виж каретата).

Поканата за подаване на предложения за промоционални програми за следващата година трябва да бъде публикувана на уеб сайта на ЕК през януари 2016 г., а сроът за подаване на новите предложения за промоционални програми е до 1 април. Очаква се до края на тази година да бъде готов новият формуляр за онлайн кандидатстване с предложения.

Постигнатото досега

Досега има 20 български промоционални програми, одобрени за финансиране от ЕК. От тях седем са изпълнени, девет са в процес на изпълнение, а четири предстои да бъдат изпълнени, показват данните на МЗХ. В резултат на изпълнението им се отчита увеличение на износа на сирене и кашкавал в Русия (преди ембаргото), Украйна, Австралия и Обединените арабски емирства, посочва Статкова.

"За първи път започна износ на българско сирене и кашкавал за Бразилия. Наблюдава се и увеличение на износа на българско вино в Русия, Китай, САЩ, Швейцария, Великобритания, Германия и Италия. Има много положителни тенденции и при износа на лютеница, печен белен пипер, конфитюр от рози, мармалад от шипки и компот от праскови на пазарите на Германия, Румъния и Полша. Като положителен резултат е и стъпването за първи път на български череши на пазара в Норвегия. България е една от малкото европейски държави, която има изпълнена информационна програма, включваща мерки за популяризиране на европейската система за маркиране на яйцата, която допринесе за увеличаване на износа на яйца в Гърция и Румъния", обобщава досегашните резултати Иванка Статкова.

Приоритети за 2016 г.

За вътрешния пазар:

- Информация относно схемите за качество на ЕС (географски наименования, биологично земеделие, графичен знак за най-отдалечените райони на ЕС)

- Други иновативни програми (включват качество, характеристики на продуктите на ЕС, др.)

- Програми за млечни продукти/мляко или свинско месо

Пазари на трети страни:

- Китай/Япония/Южна Корея

- САЩ/Канада

- Латинска Америка

- Югоизточна Азия

- Африка и Близкия изток

- Други географски региони

- Програми за млечни продукти/мляко или свинско месо, насочени към пазарите на трети страни.

Финансирането за 2016 г.

Общият бюджет на ЕС от 111 млн. евро за промоционалните програми е разпределен по следния начин:

- за обикновени промоционални програми за вътрешния пазар - 26 млн. евро (от тях 10 млн. евро за защитени наименования за произход, защитени географски указания и храни с традиционно специфичен характер; биологично земеделие и графичен знак в най-отдалечените райони);

- за обикновени промоционални програми, насочени към пазарите на трети страни – 68 млн. евро;

- за мултинационални програми – 14 млн. евро;

- за обикновени програми в случай на сериозно разстройство на пазара – 3 млн. евро.

Европейската комисия одобри финансирането на още четири български промоционални програми за храни и напитки, подадени през 2015 г., съобщиха за "Капитал Daily" от Министерството на земеделието и храните (МЗХ). По този начин браншовите организации ще могат да рекламират пресни череши и други плодове, вина и спиртни напитки на пазарите в общността и извън нея. Безвъзмездната помощ е 6.59 млн. евро.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK