ЕК ще разхлаби правилата за чужди инвестиции в авиосектора
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ЕК ще разхлаби правилата за чужди инвестиции в авиосектора

През последното десетилетие авиокомпаниите от Залива Etihad, Emirates и Qatar Airways се разраснаха от относително малки играчи до глобални претенденти за много от основните маршрути

ЕК ще разхлаби правилата за чужди инвестиции в авиосектора

Целта е да се повиши конкурентоспособността на европейската авиационна индустрия

2406 прочитания

През последното десетилетие авиокомпаниите от Залива Etihad, Emirates и Qatar Airways се разраснаха от относително малки играчи до глобални претенденти за много от основните маршрути

© ANDREW WINNING


49%
е таванът на акциите, които сега чужденци могат да притежават в авиопревозвачи от ЕС.
Европейската комисия (ЕК) обяви, че се подготвя да преразгледа правилата за чуждите инвестиции в авиокомпаниите от ЕС, съобщава Financial Times. В момента има праг от 49% на акциите, които чужденци могат да притежават в европейска авиокомпания. Правилата ще бъдат облекчени само за страните, които спазват строги регулации за държавните субсидии – ябълката на раздора между утвърдените авиокомпании в ЕС и превозвачи, базирани в Близкия изток.

Конкуренцията от Залива

Промените са в тон с опитите на ЕС да повиши конкурентоспособността на европейската авиационна индустрия, която пострада тежко от възхода на нискоразходните си конкуренти като авиокомпаниите от Близкия изток и развитието на летищни хъбове в Азия и Дубай. През последното десетилетие авиокомпаниите от Персийския залив Etihad, Emirates и Qatar Airways се разраснаха от относително малки играчи до глобални претенденти за много от основните маршрути.

Тази година трите големи американски авиокомпании - American Airlines, United Airlines и Delta, поискаха от Вашингтон да преразгледа достъпа на превозвачите от Персийския залив до пазара на САЩ заради държавните субсидии, припомня изданието. Според американските авиокомпании конкурентите им са получили 42 млрд. долара субсидии за последните 10 години, което е в разрез с международните споразумения за открито небе.

Дебатът е също толкова интензивен и в Европа, като Lufthansa и Air France-KLM много пъти са изразявали загрижеността си относно това дали те се конкурират при равни условия с авиокомпаниите от Персийския залив. В същото време авиокомпаниите от Близкия изток отричат да се ползват от държавни субсидии.

Еврокомисарят по транспорта Виолета Булц призова за промяна на т.нар. от нея "икономическа дипломация", но отказва да признае дали авиопревозвачите от Персийския залив са се възползвали от "несправедливи" субсидии от техните правителства.

Заобикаляне на сегашните правила

Европейската комисия ще промени сегашните си правила за държавните субсидии във въздушния транспорт, като смята, че в момента те не са ефективни. Въпреки че чуждестранните инвеститори не могат да притежават мажоритарен дял от авиокомпании в ЕС, критици на Брюксел и индустрията твърдят, че това правило често се нарушава. От своя страна еврокомисарят Булц призна, че прилагането на такива правила е трудно.

Комисията ще предложи да води преговорите от името на ЕС във въздушния транспорт със страните като Китай и Обединените арабски емирства. В момента подобни сделки се сключват на национално ниво. "Част от преговорите - силен компонент, ще бъдат равнопоставените условия и реципрочност", казва Булц "Ако някои искат да играят роля на пазарите в ЕС, те трябва да играят по европейските правила."

Etihad, която притежава дялове в европейските авиокомпании Alitalia и Air Berlin, обяви, че очаква "проавиационната" стратегия на ЕС, която ще повиши конкурентоспособността на европейските превозвачи.

49%
е таванът на акциите, които сега чужденци могат да притежават в авиопревозвачи от ЕС.
Европейската комисия (ЕК) обяви, че се подготвя да преразгледа правилата за чуждите инвестиции в авиокомпаниите от ЕС, съобщава Financial Times. В момента има праг от 49% на акциите, които чужденци могат да притежават в европейска авиокомпания. Правилата ще бъдат облекчени само за страните, които спазват строги регулации за държавните субсидии – ябълката на раздора между утвърдените авиокомпании в ЕС и превозвачи, базирани в Близкия изток.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK