С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 7 дек 2015, 16:38, 23595 прочитания

От Google и Amazon към компания в България

Тодор Калайджиев създава мобилното приложение Carista, което позволява на потребителите да разберат компютъра на колата си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През лятото започна събирането на кандидатури за участие в конкурса "Най-добра българска фирма", организиран от Първа инвестиционна банка (Fibank), който цели да насочи обществения интерес към предприемачеството.
Тазгодишното четвърто издание събираше заявки за участие до 18 октомври и получи кандидатури от 240 компании. Класирането е в няколко категории: "Средни и големи фирми", "Микро- и малки фирми", "Стартираща фирма", както и новата категория "Проектно финансиране на бизнес таланти". Жури оценява участниците, които се конкурират на база финансови показатели като нетна печалба, възвращаемост на капитала, сума на активите, размер на краткосрочните и дългосрочните заеми. За да участват в конкурса, фирмите трябва да са основани с български капитал, да имат български мениджмънт и да налагат български бранд на пазара.
2 корпоративни истории ще разкаже "Капитал Daily" през следващите седмици. Първите седем бяха на компании, които са кандидатствали в конкурса "Най-добра българска фирма" и са подбрани от редакцията - "Сладоледена фабрика" - Велико Търново, IT компанията "Скейл фокус", производителят на носии "Мели-М" - Пловдив, платформата за професионално почистване "Доместина", строителната "Фамоза 7", софтуерната Metrilo и шуменският производител на асансьори "Лифтком".
Ако преди години масово всеки собственик на автомобил беше и поне малко механик, днес електрониката в колите е толкова много, че докосванията са трудни, дори невъзможни без ходене до сервиз дори за най-обикновени настройки. Тази промяна адресира Тодор Калайджиев. Той комбинира опита си в Google и Amazon в САЩ с хобито си - автомобили и мобилни приложения. Компанията му "Призмос" изработва софтуер за смартфон, а после и Bluetooth устройство за връзка. Младата фирма вече има 30 хил. потребители и месечни приходи от 25 хил. лева.

Какво може Carista
 
Стартиращата компания "Призмос" изработва мобилното приложение Carista, чрез което просто и лесно потребителите могат да оправят различни настройки по своя автомобил, както и да правят пълна диагностика на състоянието му. Връзката между колата и умния телефон се осъществява чрез специално Bluetooth устройство, което се слага в жака за компютърна диагностика. След това се изтегля приложението и ако колата е съвместима, след това се появяват прости и лесни менюта с възможности за настройки, диагностика и др. Първите опции са доста разнообразни – например дали да се светват фаровете автоматично при отключване на колата, дали тя да се заключва при потегляне, дали да се включва климатикът, когато се запали двигателят, на какъв език да бъде таблото.


"Идеята е да предложим все едно настройки на смартфон, само че за автомобила", обяснява основателят и главен изпълнителен директор на "Призмос" Тодор Калайджиев. "Направихме го така, че да може да се прави от обикновения потребител, а не само от автомобилни ентусиасти и автомонтьори", допълва той. Според Калайджиев всичко става автоматично, като потребителят не трябва да избира модел и марка кола. Единственото условие е да е сред поддържаните производители и версии. Повечето подобни мобилни приложения досега обикновено предоставят информацията от компютъра на колата във формат, който може да се разбере от хора със задълбочени познания за устройството на автомобила. Простият интерфейс и възможностите на Carista дават достатъчно данни и опции, които да могат да се направят от обикновени потребители.

Мобилното приложение е съвместимо със стандарта OBD2, който включва всички продадени автомобили в САЩ от 1996 г. насам, а в ЕС - от 2001 г. насам (дизелите са от 2004 г.). При тези коли чрез Carista може да се прилага базова диагностика на двигателя и основните системи. За промяна на настройки и по-детайлна диагностика, която се равнява на тази, извършвана в дилърските сервизи на съответната марка, приложението е съвместимо с повечето от моделите на BMW, Mini, Lexus, Toyota, Scion, Audi, Subaru, Volkswagen, Seat и Skoda. Carista е налична за iOS и Android. Бизнес моделът на приложението има безплатна и платена версия. Първата предоставя само базовата диагностика, а втората – детайлната плюс възможностите за ползване на различните настройки и опции по колата. Тя струва 20 долара.
 
От Google и Amazon обратно в България
 
Идеята за Carista се ражда от двете големи неща в живота на Тодор Калайджиев – страстта към автомобилите и любовта към мобилните приложения. Преди да основе "Призмос", той е работил за Google и Amazon в САЩ. В интернет търсачката Калайджиев е бил в екипа, който е работил за мобилната операционна система Android, а при е-търговеца – в мобилното звено Kindle Mobile.

"Още тогава бях силно заинтересован от мобилните технологии и от начина, по който те улесняват живота на хората", споделя Калайджиев. Той решава да комбинира двете си хобита и започва да експериментира със собствената си кола и тогавашните мобилни приложения за диагностика.



"Видях, че има ниша за подобен тип функционалност за обикновени шофьори, а не за сервизи", допълва той. Според него идеята за Carista се появява като експеримент и от това какво може да се направи с електрониката на колата.  

С натрупването на опит и умения той решава да започне собствен бизнес и се връща в България в началото на 2013 г., когато създава "Призмос". През април същата година се появява и първата работеща версия на Carista за Android. Причините да се върне в България и тук да основе собствен бизнес са няколко. От една страна, Калайджиев смята, че се чувства добре тук, хората и атмосферата са по-приветливи и искрени, а от друга – стартирането на бизнес в страната изисква много по-малък ресурс.
"Всичко става с по-малко пари тук. Всички разходи, свързани с един бизнес в България, са неколкократно по-ниски, отколкото ако направите същите в САЩ", коментира Калайджиев. Недостатъците на страната са, че тук по-трудно се намира финансиране за стартиращи бизнеси, а мащабите на средствата от инвеститори са доста по-малки. Според него е важна предпоставка, че в България можеш да започнеш и без финансиране. Калайджиев прави точно това – със спестените пари от САЩ полага началото на "Призмос" и за известно време по този начин развива компанията и приложението. След това през 2014 г. получава финансиране от фонда LauncHUB (50 хил. евро), което му позволява да развие мащаба на проекта си. Капитал явно осигуряват и от "Терес", срещу което двата финансови инвеститора придобиват 15% от дяловете в "Призмос", сочи справка в Търговския регистър.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Софтуерна сделка с българско участие Софтуерна сделка с българско участие

Компаниите Fourth и HotShedules се сливат, а първата има офис в България със 130 души екип

21 ное 2019, 308 прочитания

Уникредит Булбанк продаде портфейл лоши заеми за 50 млн. евро Уникредит Булбанк продаде портфейл лоши заеми за 50 млн. евро

Купувачи са специализираните компании за събиране на вземания APS Holding и Balbec Capital

21 ное 2019, 939 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
General Electric се отказва от сделката с Electrolux

Съпротивата на регулаторите в САЩ е причина за решението

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

След Гешев 2.0, Цацаров 2.0 - радостта е двойна

Властта лъже Европа и гражданите, че ще въведе контрол над всесилния главен прокурор. Прави обратното

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10