В България има вакуум в предоставянето на IT аутсорсинг за местни фирми
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

В България има вакуум в предоставянето на IT аутсорсинг за местни фирми

В България има вакуум в предоставянето на IT аутсорсинг за местни фирми

Радослав Гайдарски, главен оперативен директор на "Империя мобайл"

Юлиян Арнаудов
7403 прочитания

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Визитка

Радослав Гайдарски е главен оперативен директор на новата компания за софтуерен аутсорсинг "Империя мобайл", която е част от гейм разработчика "Империя онлайн". Той е завършил бакалавърска степен по бизнес администрация в City University в Сиатъл и впоследствие има магистърска степен по управление на проекти. Интересът му към IT индустрията е от повече от 15 години, като самият той е започнал да програмира от осми клас. Работи в сектора от близо девет години, като през последните пет се занимава единствено със софтуер аутсорсинг. В този сегмент е минал през всички нива на мениджмънта в различни фирми. Има успешни проекти на всички континенти.

Преди дни "Империя онлайн" обяви, че е основала отделно аутсорсинг дружество - "Империя мобайл". Какви са причините за създаването на новата компания?

- Идеята се роди в началото на годината и през май основахме "Империя мобайл". Намерението ни беше породено и от големия брой запитвания, които получавахме през годините от различни други фирми и познати – за изработването на софтуер по поръчка. Винаги отказвахме подобни предложения с мотива, че не сме аутсорсинг компания и разработваме само собствени продукти. Това ни накара да разберем, че има потенциал в подобен бизнес, и ни подтикна да навлезем в този сегмент.

С решението за създаване на аутсорсинг дружество се стремим повече да поддържаме растежа, а не толкова да диверсифицираме източниците на приходи. Това за нас се явява нещо като бонус ефект. Идеята ни е да позволим на холдинга да расте постоянно. Защото, когато развиваш собствени продукти, е много трудно да си в постоянен растеж. Аутсорсинг компаниите лесно растат – просто намират нови и нови клиенти. Истината е, че за да оцелееш в IT индустрията през 2016 г., трябва да поддържаш непрекъснат растеж.

Допълнително основаването на аутсорсинг дружество ни дава гъвкавостта да оптимизираме използването на нашите ресурси, както и постоянно да ги увеличаваме. Използването на експерти в различните проекти ни дава правото "Империя онлайн" да развива по-рискови проекти – други игри и разработки. При всички положения аутсорсинг бизнесът помага много на компанията майка.

Какъв е точният бизнес фокус на "Империя мобайл"?

- Името подсказва целите ни - "Империя мобайл" се фокусира върху разработването на мобилни приложения. Това беше първоначалната ни идея, защото в момента се занимаваме с всякакъв вид софтуер, който се прави по поръчка. Като цяло наистина се опитваме да запазим фокуса върху мобилните технологии и уеб базирани системи – най-вече single page applications. Също така се занимаваме и с вграден (т.нар. embeded) софтуер, като засега сме изпълнили само един проект, но имаме възможност да разработваме подобни продукти за всякакви устройства. Направихме един софтуер за американска компания, който е вграден в пейсмейкъри. Нашият продукт се използва за статистически данни за работата на пейсмейкъра и въобще на организма на пациента. Информацията после се използва не само от лекарите, но и от компанията, която произвежда медицинските устройства, за да може да усъвършенства продуктите си.

Колко проекта има компанията?

- За краткото време от основаването ни имаме над десет завършени проекта и в момента работим по още толкова, които трябва да приключим през първото тримесечие на 2016 г.

Кои са основните ви пазари и типове клиенти и няма ли вече конкуренция в областта на IT аутсорсинга?

- Като пазари основният ни фокус е България и съответно след това ЕС. Като типове индустрии – здравеопазване, телекоми, медии и видеорендъринг (видеообработка). Конкуренцията практически не съществува в България, ако трябва да сме честни. Защото всичките основни играчи се борят за различни клиенти в различни държави и е изключителна рядкост за някой проект да се конкурират български фирми. Основният фокус на всички тези български компании е извън страната, а там пазарът е безкраен. Поради това не смятам, че с подобни фирми сме директни конкуренти засега.

Това, за което се конкурираме с всички, реално са квалифицираните специалисти на пазара в страната.

Защо избрахте България като основен пазар?

- Смятаме, че българският пазар е буквално неразработен. Всички аутсорсинг компании в страната се стремят към чуждестранни проекти, при които цените са много по-добри. Но в България е останал абсолютен вакуум за големи клиенти и компании да успеят да изнесат своите IT проекти на голяма българска софтуерна компания. Това се налага заради разликата в парите, които една българска фирма може да задели за такава дейност и например сходна такава в Германия.

Какви са очакванията ви за растеж?

- Със сигурност не сме от компаниите, които си поставят цели от рода на "300 души 2016 г., 500 през 2017 г.". Имаме планове за растеж, особено аутсорсинг звеното, като към момента работят по външни проекти около 20 души, догодина може би ще бъдат около 40-50. Искаме да постигнем бавен, но стабилен, постоянен и управляем растеж. Не сме от тези аутсорсинг компании, които в момента са много популярни и искат да растат с темпове, които са прекалено големи, за сметка на собственото им развитие вътре в компанията.

Това донякъде налага ли се от факта, че се фокусирате към български проекти, които са с по-ниска стойност?

- Определено подобни проекти са с по-ниски стойности спрямо сходни в Германия например, но това по никакъв начин не ни прави песимисти. Аз смятам, че дори и на тези цени в България може да се работи, и "Империя мобайл" ще е една от малкото местни компании с над 150 служители (заедно с холдинга), които ще целят да разработват продукти предимно за вътрешния пазар.

Как виждате развитието на IT аутсорсинга в България и кои са основните предизвикателства в сектора?

- Аутсорсинг индустрията в България се развива чудесно именно с оглед на силните компании, които вече се налагат на пазара. Бурното му развитие се дължи най-вече на качеството на услугите. Истината е, че в България предлагаме страшно високо качество на услугата, а в същото време при съотношение цена - качество сме почти ненадминати. Заради това толкова много се аутсорсват проекти тук. За съжаление цената се покачва, а качеството пада поради липсата на кадри. Откъдето идва и най-голямото предизвикателство - липсата на квалифицирани специалисти. България се формира като един аутсорсинг център, бих казал, за цяла Европа. Това повишава изискванията към целия пазар, а ние нямаме толкова подготвени, че дори и неподготвени кадри, които да се квалифицират в университетите в България. Така че това е най-голямото предизвикателство за сектора. В нашата ходингова група "Империя онлайн" имаме своеобразна академия "ИТ таланти", която на нас поне ни помага много в опита ни за растеж.

Ще се увеличат ли обучаващите се в "ИТ таланти" покрай развитието на новото аутсорсинг звено?

- При всички положения аутсорсинг звеното ще взима хора от "ИТ таланти", но за нас не е самоцел да вземем например 20 души за няколко месеца. Ако трябва, ще вземем пет или десет, но не единствено и само заради бройката. Ние искаме да си гарантираме правилния растеж на компанията и на служителите в нея. Тоест, ако нямаме капацитет да управляваме 20 души, ще вземем десет. С тях ще направим по-малко проекти, но ще ги направим качествено и хората ще израснат по правилен кариерен начин. Това е по-добрият начин, отколкото да вземем 20 души, без да има кой да ги управлява и те да се лутат.

Освен кадрите кои са другите предизвикателства за индустрията?

- Конкуренцията в международен аспект. Защото с липсата на кадри в България, от една страна, се наблюдава спад в качеството – защото вземаш все повече и повече хора, които при други обстоятелства не би взел. А от друга страна, дефицитът на служители доведе до страшен бум на заплатите в IT сектора, което малко по малко прави България не толкова атрактивна дестинация за аутсорсинг. Голяма част от средните и големите клиенти на българските IT фирми са част от големи групи или корпорации, които имат повече от един канал за внедряване на софтуерни решения. Обикновено се взима един продукт, който се интегрира в компанията в Европа, а после се налага и в България. Така реално българските разработчици се конкурират с доставчиците на дадена банка. Виждаме, че все пак българските звена на подобни корпорации имат възможност да ползват и местни решения. Тогава обаче българската компания трябва да покаже повече добавена стойност, за да може да привлече подобен проект.

Смятате ли, че в един момент ще има застой и забавяне на растежа?

- Със сигурност мисля, че през последната година се наблюдава забавяне на растежа. През изминалата година навлязоха няколко големи компании за софтуерен аутсорсинг в Източна Европа с амбиции да открият по 500 - 1000 души всеки. Много рязко те си спряха растежа на 100 - 200 души и реално пазарът в България не позволява да дойде нов играч и да назначи ударно 500 души. Няма откъде да ги вземе или трябва да го направи на цена, която не оправдава навлизането в страната.

Кои са основните тенденции в IT аутсорсинга, които се налагат през последната година и които ще оказват влияние в бъдеще?

- Горещият картоф, или най-важната тема, ще бъдат мобилните приложения и интернет решенията. В момента целият свят става мобилен, онлайн трафикът вече е 75% през мобилни устройства и 25% през настолни устройства. Хората все повече и повече ползват смартфони и таблети за всичко – да прочетат вестник, Facebook, снимки, новини, дори и за филми. Но тези тенденции се налагат и за вътрешна употреба на компаниите – те стават по-конкурентни, като позволяват по-голяма мобилност на техните служители чрез внедряването на мобилни технологии.

Другата голяма тенденция, която се очертава през следващите пет до десет години, е интернет на нещата – Internet of Things (IoT). Ние вече имаме няколко проекта в тази посока.

Компаниите за аутсорсинг вече не се ли насочват към услуги с по-висока добавена стойност?

- При всички положения се пренасочват натам, основно заради повишаването на заплатите и високите оперативни разходи. Тези фактори карат компаниите да се насочат към предоставянето на услуги с висока добавена стойност, но всъщност няма вече IT услуга, която да не е с добавена стойност. Независимо дали разработваш високо ниво ERP системи или мобилно приложение за сайтове за запознанства.

Визитка

Радослав Гайдарски е главен оперативен директор на новата компания за софтуерен аутсорсинг "Империя мобайл", която е част от гейм разработчика "Империя онлайн". Той е завършил бакалавърска степен по бизнес администрация в City University в Сиатъл и впоследствие има магистърска степен по управление на проекти. Интересът му към IT индустрията е от повече от 15 години, като самият той е започнал да програмира от осми клас. Работи в сектора от близо девет години, като през последните пет се занимава единствено със софтуер аутсорсинг. В този сегмент е минал през всички нива на мениджмънта в различни фирми. Има успешни проекти на всички континенти.

Преди дни "Империя онлайн" обяви, че е основала отделно аутсорсинг дружество - "Империя мобайл". Какви са причините за създаването на новата компания?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK