От Монтана за IKEA
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

От Монтана за IKEA

Българското предприятие оборудва не само магазините в Европа, но също в САЩ и Австралия, а вече доставя дори за Китай и Япония

От Монтана за IKEA

Заводът "Балкан" произвежда стелажи за оборудване на магазините на шведската верига почти по целия свят

20726 прочитания

Българското предприятие оборудва не само магазините в Европа, но също в САЩ и Австралия, а вече доставя дори за Китай и Япония

© Капитал


През лятото започна събирането на кандидатури за участие в конкурса "Най-добра българска фирма", организиран от Първа инвестиционна банка (Fibank), който цели да насочи обществения интерес към предприемачеството.

Тазгодишното четвърто издание събираше заявки за участие до 18 октомври и получи кандидатури от 240 компании. Класирането е в няколко категории: "Средни и големи фирми", "Микро- и малки фирми", "Стартираща фирма", както и новата категория "Проектно финансиране на бизнес таланти". Жури оценява участниците, които се конкурират на база финансови показатели като нетна печалба, възвращаемост на капитала, сума на активите, размер на краткосрочните и дългосрочните заеми. За да участват в конкурса, фирмите трябва да са основани с български капитал, да имат български мениджмънт и да налагат български бранд на пазара.

 

9

корпоративни истории разказа "Капитал Daily" през последните седмици. Те бяха на компании, които са кандидатствали в конкурса "Най-добра българска фирма" и са подбрани от редакцията - "Сладоледена фабрика" - Велико Търново, IT компанията "Скейл фокус", производителят на носии "Мели-М" - Пловдив, платформата за професионално почистване "Доместина", строителната "Фамоза 7", софтуерната Metrilo, шуменският производител на асансьори "Лифтком" и мобилното приложение Carista. В този брой ви представяме победителя в категорията "Средни и големи фирми", като в близките дни ще бъде публикувана и последната корпоративна история от поредицата.

 

98%

от продукцията на "Балкан" са за IKEA, другите 2% се изнасят във Франция. Оборотът за миналата година е 13.5 млн. лв., а пикът е бил през 2012 г. с почти 20 млн. лв.

Дузина са българските фирми, чиито продукти могат да се намерят в магазините на IKEA. В списъка с партньори на шведската верига влизат най-различни доставчици – от предприятия за мебели и компоненти за тях до производители на дървени играчки и текстилни изделия. В България обаче се намира и основният доставчик на оборудване за самите магазини на IKEA. Става дума за завод "Балкан" в Монтана, който произвежда стелажи и рафтове за обектите на веригата по целия свят. Съвместната работа продължава вече 17 години и ако се съди по плановете за ново оборудване и модернизация на предприятието, сътрудничеството ще продължи да се разраства.

Взискателен клиент

IKEA всъщност е основният клиент на "Балкан". За шведската верига компанията започва да работи скоро след приватизацията й през 1997 г., когато се ориентира основно върху производство на оборудване за магазини, както и на велосипедни стойки за автомобили за холандски клиент. Контактът с шведската верига всъщност е установен благодарение на холандската компания. Тогава от IKEA са посетили България, разгледали са завода и са започнали да правят дребни поръчки, за да видят как работи предприятието и какво е качеството. Постепенно поръчките са се разраснали и "Балкан" се е наложила като основен партньор на веригата, разказва главният счетоводител Теодора Илиева.

По думите й не е лесно да се спечели клиент като IKEA. Освен изискваните сертификати по ISO компанията има и задължителния сертификат на шведската верига Iway, който задава стандартите за работните условия и влиянието върху околната среда на предприятията, които работят за нея. IKEA контролира прилагането на тези стандарти, като всяка година прави инспекции за подновяване на сертификата. "Имат много строги изисквания относно работниците и работната среда. Политиката им е социална, работниците трябва да са защитени и да им е подсигурено всичко, за да може да се извършва производственият процес", разказва Илиева. Например, освен че в предприятията не могат да работят деца под 18 години, шведската верига абсолютно забранява и наемането на затворници, защото това се смята за експлоатация. По думите на Илиева преди време е имало такъв казус във връзка с програмите за наемане на затворници на лек режим в различни предприятия в страната.

Световен пазар

Сега на практика цялата продукция на компанията е за износ и само незначителна част от приходите идват от вътрешния пазар. Износът се дължи главно на IKEA, за която се произвеждат 98% от продукцията. В момента "Балкан" е един от основните доставчици на оборудване за магазините на IKEA и благодарение на това компанията практически изнася по целия свят. "Единствено в Азия веригата работи с още един-два завода, които се грижат за магазините в азиатските страни, но ние вече започнахме и за тях да изнасяме", разказва Илиева. Така почти цялата продукция на българския завод отива не само в Европа, но също в САЩ и Австралия, а вече доставя дори и за магазините на IKEA в Китай и Япония. С продуктите на "Балкан" (различни рафтове, стелажи и т.н.) е оборудван също магазинът в София и центърът за поръчки във Варна.

Останалите 2% от продукцията на завода отиват във Франция, а незначителна част от приходите се дължат на продажби на вътрешния пазар. "Българските фирми не ги смятам, тъй като за тях изпълняваме различни дребни поръчки", уточнява Илиева.

Важно е оборудването

Откакто става частно, предприятието постоянно разширява капацитета си, купува нови машини и модернизира сградите си. До голяма степен вероятно това се дължи и на основния клиент, който има стриктни изисквания не само за качеството, но и за условията на работа в предприятията, с които си партнира.

"Заводът ни е оборудван с разнообразни машини, наскоро включихме и машина за лазерно рязане, миналата година обновихме голяма част от оборудването", казва Илиева и добавя, че това е свързано с увеличаването на производството и разрастването на бизнеса. Досега компанията два пъти е печелила финансиране по европейски програми – с проект за 500 хил. лв. по "Конкурентоспособност", както и за закупуване на предпазни средства за работниците. През миналата година модернизацията е направена със собствени средства, а инвестицията е била 1.5 млн. лв.

По новата програма

Дори и в момента компанията е в процес на подписване на договор за финансиране по новата оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност". Фабриката е класирана на пето място в категорията "Средни предприятия" с проект за повишаване на производствения капацитет. Проектът е на стойност близо 850 хил. лв., от които 60% ще бъдат безвъзмездна финансова помощ. Самият договор се очаква да бъде подписан следващата седмица, а дейностите по него трябва да приключат в рамките на една година. По думите на Илиева компанията има готовност и вероятно ще успее да го изпълни и по-бързо.

Със средствата ще бъдат закупени допълнителни машини, които ще подобрят производителността на предприятието. Сред новото оборудване е и пещ за изгаряне на боя, която ще намали брака на продукция и ще спести ресурси. "Ако даден стелаж е ударен или е нарушено качеството му при пренасяне, вместо да се бракува цялото изделие, боята му ще се изгаря в пещта, без да се нарушава конструкцията и целостта му, и след това просто ще бъде боядисвано наново", обяснява Илиева. По думите й инсталацията представлява система с пречистващи филтри и контрол на емисиите и е щадяща за околната среда.

Вероятно заради изискванията на основния клиент по отношение на работните условия и социалните придобивки за работниците в "Балкан" не се оплакват от текучество. "Дори когато поръчките намалеят и трябва да съкратим хора, е много трудно, защото персоналът е подбран, квалифициран и от години работи и се специализира", казва Илиева. Винаги обаче когато работата се увеличи, тези хора се наемат отново. Макар че работниците задължително идват с необходимите документи за квалификация, всички те в процеса на работа преминават през допълнително обучение, придобиват знания и способности и затова целта на компанията е да не ги губи.

"Балкан" е сред малкото фирми в страната, които не се оплакват от бюрокрация и тромави процедури. "След като е приет, законът трябва да се спазва. Разбира се, не всичко винаги става от първия път, но това е нормална част от бизнеса", казва Илиева.

Оптимизъм в кризата

В завода средно работят по 120 - 130 души, а максимумът, който е достиган, е около 200 души. Спецификата на предприятието е, че работата му е обвързана с нуждите на конкретен клиент. Така, когато има повече поръчки, се назначава допълнително персонал. И обратно, ако намалеят поръчките, персоналът се свива. "Последните три години успяхме да задържим персонал от 170 души, което е много добре, и се надяваме и в бъдеще да продължи така", обяснява Илиева.

Естествено компанията не е останала незасегната от кризата, но все пак сериозни сътресения не е имало. "Имахме малки притеснения как ще ни се отразят тези трудни икономически условия не само в България, но и в Европа", казва Илиева. Причината е, че при криза всички предприятия първо свиват разходите си за ремонти, а компанията работи точно в тази сфера. Все пак според Илиева трудното е преминало.

През 2012 г. "Балкан" отчита рекордни продажби – близо 20 млн. лв. В следващите две години приходите се свиват и през 2014 г. са 13.5 млн. лв. заради намаление на поръчките от основния клиент и кризата в световен мащаб, става ясно от отчетите на дружеството. Печалбата все пак запазва стабилно ниво от около 4 млн. лв.

В България компанията на практика няма конкуренция, тъй като е единствената, която прави оборудване за IKEA. По думите на Илиева в страната има и други производители на стелажи, но всеки си е намерил ниша, в която се развива, и има клиенти, с които работи постоянно.

В региона на Монтана "Балкан" поддържа още няколко фирми, които доставят опаковъчни материали, различни пластмасови изделия и т.н. "Когато ние имаме работа, и те имат работа", казва Илиева. Иначе основните материали за производството - стоманени листове, профили, телове, бои и т.н., се доставят от фирми от цялата страна, с които са изградени дългогодишни контакти. "Работим с различни доставчици, но всички те са от България, такава е политиката ни", уточнява тя.

Очакванията на компанията за развитието на бизнеса догодина също са положителни. Те са базирани на производствената програма, зададена от IKEA докъм средата на 2016 г., която предвижда увеличаване на доставките. Политиката на шведската верига е постоянно да обновява магазините си, да създават различни ниши като кухни, готварски кътове и т.н. "Ние ще трябва да направим това оборудване, така че очакваме годината да е по-добра", казва Илиева.

 

От държавно към частно

Завод "Балкан" е създаден като промишлен комбинат още през 1963 г. Предприятието е приватизирано през 1997 г. и в момента мажоритарен собственик е софиянецът Николай Радков (63.8%) като физическо лице, а още 28% се държат от контролираното от Радков Я.В.Н. От създаването му заводът винаги се е занимавал с производство на метални изделия, като през годините продуктовата му гама се е изменяла според търсенето. Като частно дружеството започва работа със 100 души персонал. В момента в предприятието работят около 170 души – ниво, което се поддържа стабилно от три години.

 

Теодора Илиева, главен счетоводител на "Балкан"

В Северозападна България има леко оживление

Има ли сигнали за икономическо раздвижване в Северозападна България?

- Специално в Монтана има няколко по-големи предприятия, които дават работа, и положението не е толкова зле. Показателно е и че всички хранителни вериги имат магазини в града. В Северозападна България е малко трудно, но може би има някакво раздвижване във връзка с европроектите. Сумите бяха насочени към земеделието, доста земеделски производители около нас започнаха да закупуват земеделска техника, което е предпоставка за по-голям обем обработваема земя.

Какви проекти ви предстоят следващата година?

- През 2016 г. ни предстои да изпълним голям проект по "Иновации и конкурентоспособност", който ще отнеме доста време, средства и най-вече усилия. Очакваме да започнат и други програми. Например бихме се възползвали от възможностите за финансиране на проекти за модернизация на помещенията, за енергийна ефективност и т.н.

Как решихте да участвате в конкурса на ПИБ?

- Включихме се като на шега, не сме очаквали, че ще спечелим. Понеже с ПИБ в Монтана имаме добри отношения, те често ни изпращат покани за различни техни програми и инициативи. От няколко години ни предлагат да се включим в конкурса и тази година решихме да попълним данните и да ги изпратим. Може би беше просто късмет, но се получи. В Монтана сме познати, но иначе не сме толкова популярни, производството ни е по-специфично, не е масово. Затова наградата беше чиста изненада за нас. Преди две години спечелихме "Експортьор на годината" на Министерството на икономиката, били сме награждавани и от НАП като изрядни данъкоплатци. Сега идва и признанието "Най-добра фирма в България". Това е хубаво, вдига самочувствието.

През лятото започна събирането на кандидатури за участие в конкурса "Най-добра българска фирма", организиран от Първа инвестиционна банка (Fibank), който цели да насочи обществения интерес към предприемачеството.

Тазгодишното четвърто издание събираше заявки за участие до 18 октомври и получи кандидатури от 240 компании. Класирането е в няколко категории: "Средни и големи фирми", "Микро- и малки фирми", "Стартираща фирма", както и новата категория "Проектно финансиране на бизнес таланти". Жури оценява участниците, които се конкурират на база финансови показатели като нетна печалба, възвращаемост на капитала, сума на активите, размер на краткосрочните и дългосрочните заеми. За да участват в конкурса, фирмите трябва да са основани с български капитал, да имат български мениджмънт и да налагат български бранд на пазара.

 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    drumbass avatar :-|
    drumbass

    Всичко много хубаво, но най-чистосърдечно ги съветвам да си намерят други клиенти.

    Не искам да кажа, че мениджмънтът им е непременно некадърен, но да имаш само един клиент и да си горд от това не е нормално и си е голям хазарт. Доказват го флуктуацията в продажбите и персонала. Не произвеждат чак толкова специфичен продукт.

    Ако са конкурентни и кадърни, би трябвало да могат и следва да си намерят други клиенти. Иначе един ден икея ако им дръпне шалтера, загиват.

  • 2
    ivan12345._ avatar :-|
    Ivan Jontchev

    ИКЕА, в България е значително по скъпа от Западна Европа.ИКЕА в Западна Европа,продукцията им е много по-качествена от това ,което се вижда в България.Магазините на ИКЕА в Европа са много по-различни от тези в България.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.