Млечна фабрика за серийни предприемачи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Млечна фабрика за серийни предприемачи

Георги Гановски, Георги Стоименов и Елвин Гури (от ляво надясно) ще се грижат заедно за растежа на новата компания "Кремио"

Млечна фабрика за серийни предприемачи

Производителят на My Day е с нов собственик, финансиран от фонда Empower на Елвин Гури и компания на мениджъра на Григор Димитров

Силвия Радославова
22347 прочитания

Георги Гановски, Георги Стоименов и Елвин Гури (от ляво надясно) ще се грижат заедно за растежа на новата компания "Кремио"

© Цветелина Белутова


Млечният бизнес в страната трайно е доминиран от български собственици, с няколко гръцки изключения. И напоследък всички сделки в бранша са все с местен корен - купувачи се явяват групата "Белла" и свързани с Делян Пеевски компании. Има и една нова - за производителя на My Day. Тя пак влиза в графата чужденец напуска пазара, но причината не е недоволство от инвестиционната среда тук, а фалит на италианската компания майка. В работещото предприятие обаче вярва мениджърът му, който явно успява да зарази и два финансови инвеститора. Срещу 6 млн. евро, осигурени от фонда Empower Capital и от Георги Стоименов, най-известен като мениджър на Григор Димитров, фабриката ще има ново бъдеще. И вече няма да съществува италианската регионална забрана за продажби, т.е. предприятието ще има неограничено право да продава в цял свят.

Пълна промяна за 6 млн. евро

Заради фалита на италианската група Co.Da.P., собственик на българското млекопреработвателно предприятие "Кодап", и задълженията й към местни банки от 5.1 млн. евро през лятото на тази година търговското предприятие беше обявено за продажба от Уникредит Булбанк. "Кодап" всъщност е добре работеща компания, която обслужва кредитите си, но те стават изискуеми заради несъстоятелността на дружеството майка. Фондът за дялови инвестиции Empower Capital, който управлява средства по програма JEREMIE, и българската инвестиционната компания "Юнийда индъстрис" виждат потенциал да рефинансират задълженията, като срещу това имат опция за придобиване на близо 50% дял в новоучреденото дружество "Кремио", което вече придоби търговското предприятие "Кодап".

Empower Capital и "Юнийда индъстрис" отпускат мецанин финансиране от 6 млн. евро на "Кремио", с което дружеството да придобие търговското предприятие от банките кредиторки (Уникредит Булбанк и ОББ), като погаси задължения в размер на 5.1 млн. евро, да й остави на разположение начален капитал за инвестиции. Сумата се поделя поравно между двамата финансови партньори.

Фондът Empower управлява 15 млн. евро по линия на инициативата JEREMIE на Европейския инвестиционен фонд (ЕИФ), като инвестира в дялове в малки и средни растящи компании. Условие за отпускане на средства е винаги да има още един привлечен инвеститор, различен от собственика, с който да се споделя рискът. В конкретната сделка такъв се явява "Юнийда индъстрис", която инвестира в различни дружества. Сред сделките от 90-те години е приватизацията на бургаската компания "Хемус Марк" и последващата продажба, габровското предприятие "Подемкран". Управител на "Юнийда" е Георги Стоименов, който е и мениджър на най-добрия в момента български тенис състезател Григор Димитров. Стоименов познава съинвеститора Елвин Гури от Empower от над 20 години. Гури пък е работил в PWС в София, в ЕБВР в Лондон и София и е съосновател на JetFinance International, продадена успешно на BNP Paribas Personal Finance.

Стоименов разказва, че средствата на "Юнийда" идват от дивиденти, продажби на дружества през годините и банково финансиране. "Всички заеми към банки обаче са обезпечени с наши активи. Върху дружеството, което кредитираме сега, няма нов залог", уточнява той.

Изпълнителният директор на Empower Елвин Гури разяснява, че кредитът е отпуснат за период от две години, но при необходимост срокът може да бъде удължен. "В този период се плащат само лихвите по заема, а цялата сума е изискуема в края му", казва Гури. Той обяснява, че опцията за придобиване на дялове в компанията не зависи от това дали кредитът се обслужва или не, а също и че на този етап е много рано да се мисли дали изходът от сделката ще е продажбата на предприятието веднага след като то погаси задълженията си. "Фондът Empower Capital има 8-10 години живот. Няма да тръгнем да продаваме, преди да сме сигурни, че сме постигнали тази визия и стратегия, които гоним за компанията", допълва той.

Планът засега включва двойно увеличение на оборота през следващите 3-4 години от сегашните 35 млн. лв. и увеличение на печалбата преди данъци, амортизации, лихви и обезценки (EBITDA) до 18-20%. През последната година показателят е около 14%.

Една от новопоставените цели за млекопреработвателното предприятие е то да търси по-агресивно увеличаване на продажбите (с по около 10% годишно) и на вътрешния, и на ескпортните си пазари. Кредиторите няма да участват като стратегически инвеститор в управлението на компанията, но ще участват в решенията за нейното развитие. Отговорността за останалото е на нейния представител Георги Гановски, който има значителен опит в мениджмънта на големи компании като "Кока-Кола ХБК България", "Агрима" и "Обединена млечна компания". Гановски управлява "Кодап" от 2011 г. "Най-важните промени, които се случиха в този период, са в производството, което успя да развие капацитет за по-качествен и конкурентен продукт. Променихме и схемата на логистика, което доведе до намаление на разходите. А от три години успешно изграждаме многоканална дистрибуция в Югоизточна Европа, Турция, част от арабските държави", казва той.

Млечното бъдеще

Empower и "Юнийда" насочват инвестиции в млечното производство в момент, в който пазарът на мляко като цяло изпитва трудности. Заради отпадането на млечните квоти и въвеждането на руското ембарго за внос на мляко и млечни продукти от ЕС пазарът в Южна Европа буквално се срина за сметка на наполовина по-евтината продукция от северната част на континента. Тази тенденция според инвеститорите и директора на компанията Георги Гановски не би засегнала продажбите в бъдеще, защото наследникът на "Кодап" "Кремио" не разчита изцяло на млечния сегмент. "Познати сме с марката My Day, която е лидер в своята категория – прясно мляко в бутилка, но тя се произвежда само за ритейла в България", казва Гановски. Предприятието всъщност е голям износител на различни продукти, в това число UHT мляко, растителни сметани за готвене и сладкарство и сметанки за кафе. "Приходите от износ са около 50% от оборота, а компанията е номер едно на Балканите в сегмента на сметаните на растителна основа. Намеренията на компанията са да продължи да инвестира в продукти, подходящи и за хора със специални хранителни режими като вегани и вегетарианци", допълва той.

Всъщност "Кремио" оперира в три канала – ритейл, бейкъри и хорека, и изнася за 15 държави, като бестселър при експорта е растителната категория.

Сега мениджмънтът има цел продажбите да пораснат във всички категории, през всички канали и във всички държави, където присъства. "При предишния италиански собственик имахме ограничение да продаваме само на Балканите, сега целият свят е отворен за продуктите ни. За тях нито един континент не е далеч. Европейските ни конкуренти изнасят и за Африка, и за арабския свят, и за Латинска Америка", обяснява Гановски. "Ако може да се каже, че сега сме регионална компания, след 5-6 години ще бъдем глобална", смята той.

Новите партньори в "Кремио" оглеждат и китайския пазар. Според тях той е много перспективен от гледна точка на това, че няма почти никакво производство на мляко, а вносът е около 10 млрд. тона мляко годишно, като предпочитани са европейските продукти. Стратегическа цел обаче е лидерството на пазара в Турция в канала бейкъри. Тя не е и непостижима предвид географската близост на двете държави, която облекчава значително доставките. Други важни точки са разширяване на продажбите в Румъния и Хърватия, където растителните сметани се ползват масово от домакинствата, а продуктите от марката "Кремио" вече се продават. Очаква се и ръст в Украйна, където от догодина митата отпадат.

Засега и кредиторите и мениджмънтът на компанията не виждат смисъл да пускат нови категории продукти в портфолиото й. Работи се обаче активно върху изготвяне на нови рецептури. "Вече имаме успешни тестове, включително за веганска сметана, която няма никакви животински протеини. Има експортни пазари, за които това е много важно", казва Гановски. Георги Стоименов от "Юнийда индъстрис" пояснява, че сред новите цели на компанията ще е и да разшири присъствието на съществуващите продукти на пазарите, на които те не са се предлагали досега. Предвид плана продажбите да се увеличат рязко в следващите три-четири години през 2016 г. предстои и инвестиция в производството за над 3 млн. евро.

Бзинесът на "Кремио"

През 2014 г. приходите на "Кодап", чийто приемник е новоучреденото "Кремио" ЕАД, са били 32.8 млн. лв. Приблизително около 30 млн. лв. се движат годишните обороти на компанията за последните пет години. Печалбата за мината година е 185 хил. лв.

"Очакваните приходи за 2015 г. са 35 млн. лв., а 2016 г. ще направим 40 млн. лв. благодарение на това, че ще се върне пазарът в Украйна, който вече е с облекчени мита за стоки от ЕС", казва Елвин Гури.

В България дружеството работи с около 50 дистрибутора, а в преработвателното предприятие на компанията в София заетите са 150 души.

Производството се захранва с мляко от ферми от цяла България. Марките на "Кремио" АД са български, но се правят и много частни лейбъли.

Млечният бизнес в страната трайно е доминиран от български собственици, с няколко гръцки изключения. И напоследък всички сделки в бранша са все с местен корен - купувачи се явяват групата "Белла" и свързани с Делян Пеевски компании. Има и една нова - за производителя на My Day. Тя пак влиза в графата чужденец напуска пазара, но причината не е недоволство от инвестиционната среда тук, а фалит на италианската компания майка. В работещото предприятие обаче вярва мениджърът му, който явно успява да зарази и два финансови инвеститора. Срещу 6 млн. евро, осигурени от фонда Empower Capital и от Георги Стоименов, най-известен като мениджър на Григор Димитров, фабриката ще има ново бъдеще. И вече няма да съществува италианската регионална забрана за продажби, т.е. предприятието ще има неограничено право да продава в цял свят.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK