Българска фирма създаде биоразградими четки за зъби
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Българска фирма създаде биоразградими четки за зъби

Всичко е от 100% рециклиран картон и е напълно разградима.

Българска фирма създаде биоразградими четки за зъби

Nordics са бамбукови, а продажбите им са нараснали три пъти за осем месеца

Мара Георгиева
43281 прочитания

Всичко е от 100% рециклиран картон и е напълно разградима.

© Юлия Лазарова


"Всяка година в света се произвеждат над 4.7 милиарда пластмасови четки за зъби. След като се изхвърлят, те започват да отделят доказано вредни токсични вещества", казва Атанас Арсов от софийската семейна фирма "Норте", ръководена от майка му - арх. Светла Тумангелова. Компанията е новосъздадена и от април т.г. предлага биоразградими бамбукови четки за зъби под бранда Nordics.

И Атанас Арсов, и арх. Светла Тумангелова се числят към "онези хора", които прибират фасовете си от плажа, събират след себе си отпадъците в планината, пазаруват биопродукти и въобще "уважават света около себе си". Искали да "дадат тон за нещо добро" и така се родила идеята за четка за зъби, щадяща околната среда.

Атанас Арсов и семейната му фирма "Норте" създават иновативния продукт, чиито продажби растат бързо
Фотограф: Юлия Лазарова

"Четката за зъби е универсален бързооборотен продукт. За продажбата й няма специални регулации, както при хранителните продукти например, а идеята тя да бъде изработена от бамбук, а не от пластмаса, е в съответствие с екомисленето на много хора", обяснява избора Атанас Арсов.

С натурален произход

Направили проучване на пазара, намерили и доставчик на бамбук в Малайзия, който започнал да произвежда корпуса и влакната за четките по поръчка на българската фирма. В България продуктите подлежат на допълнителна обработка и опаковане, уточнява Арсов.

"Всички материали при производството на нашите четки са с натурален произход. Дръжката е от 100% бамбук - абсолютно антимикробен материал. Както е известно, бамбукът има изключителни регенеративни свойства и на практика не се стига до изсичане на гори. Материалът преминава през процес на карбонизация и термична обработка, за да се постигне водонепромокаемост и защита от бактерии и плесени. Влакната са от висококачествен рециклиран найлон на DuРont. Опаковката е от 100% рециклиран картон и е напълно разградима. Дори найлоновото протекторче е от рециклиран материал, който не съдържа отровни химични съединения", обяснява Атанас Арсов.

Той пояснява, че има опит в отдел "Продажби" на козметична фирма и знае как се правят продукти под собствена марка на възложителя (private label). И за него, и за архитект Светла Тумангелова бамбуковите четки Nordics са странична дейност. "Ангажирани сме с работа в други фирми, не собствени, но сме хвърлили сърце и душа в тази идея", признава Атанас Арсов.

Три пъти повече продажби

Започнали с 500 бройки, без лого - един безименен продукт за тестване на пазара. Мострите били разпродадени за две седмици. Решили, че си струва да продължат.

Следващата партида е от 1000 четки - вече брандирани, допълнително обработени с активен въглен, който има избелващ ефект. Продават в биомагазини, дрогерии и онлайн и след около месец количествата са изчерпани.

Следват нови предложения - четки в различни цветове, както и четки за деца. Всяка партида се проверява от Столичната районна здравна инспекция, която издава протокол, че стоката е безопасна. Усъвършенстват дизайна, транспортните опаковки, логистиката. Разширяват градовете за продажба. Участват в изложения на биопродукти. Рекламират в социалните мрежи.

Поставят началото на партньорство с приятел на семейството, който работи в аптека в Париж и става дистрибутор на Nordics. "Във Франция засега продажбите са в един единствен обект, но за седмица там продават от нашите четки толкова, колкото целият български пазар за две седмици", отчита Атанас Арсов.

Фирмата зарежда около 30 магазина в София, Варна, Бургас, Пловдив, Стара Загора, Шумен, Русе, Хасково, Монтана, както и 15 онлайн магазина. Съотношението в продажбите е 60:40 в полза на търговията по интернет. Цената е между 4.50 и 5 лева за брой според надценката на търговците, а оборът е нараснал три пъти за осем месеца.

"Вече направихме по-голяма инвестиция и започваме да маркетираме по-сериозно продукта. В ход е процедура по регистрация на дизайна. Имаме запитвания от дистрибутори и в Румъния", разказва Атанас Арсов.

На биощандове във веригите

Плановете за 2016 г. включват разширяване на портфолиото, на обектите и градовете за продажба. Предстоят нови опити с дизайна, нови опаковки, нови предложения с комплекти за цялото семейство. Скоро в търговските обекти ще бъдат разположени брандирани стелажи от шперплат, за да бъдат изложени там четките. По-далечните планове са Nordics да се продават на биощандовете в търговските вериги, както и по-масово зад граница, изброяват създателите на компанията.

"Дотук сме инвестирали около 15 хил. лв. лични средства. Искаме да проверим дали нещата могат да се случат със собствени сили от абсолютната нула", казва Атанас Арсов.

0.7 четки годишно на всеки българин

Медиците препоръчват четката за зъби да се сменя на три месеца и всеки път след боледуване. Според маркетингови изследвания обаче потреблението на четки за зъби в България е изключително ниско - средно на човек от населението се падат 0.7 четки годишно, посочва Атанас Арсов. Продажбите се осъществява главно в хипермаркети (44%), големи хранителни магазини (19%) , аптеки (15.7%), магазини за битова химия (10.3%). В страната се продават над 20 марки механични четки за зъби на цени от 1 до 12 лева. Съотношението чуждестранни - български марки е 69% към 31%. Бамбукови четки за зъби се внасят от Швеция и са на цени от 8 до 11 лева за брой, показва проучване на Nordics.

"Всяка година в света се произвеждат над 4.7 милиарда пластмасови четки за зъби. След като се изхвърлят, те започват да отделят доказано вредни токсични вещества", казва Атанас Арсов от софийската семейна фирма "Норте", ръководена от майка му - арх. Светла Тумангелова. Компанията е новосъздадена и от април т.г. предлага биоразградими бамбукови четки за зъби под бранда Nordics.

И Атанас Арсов, и арх. Светла Тумангелова се числят към "онези хора", които прибират фасовете си от плажа, събират след себе си отпадъците в планината, пазаруват биопродукти и въобще "уважават света около себе си". Искали да "дадат тон за нещо добро" и така се родила идеята за четка за зъби, щадяща околната среда.

Атанас Арсов и семейната му фирма "Норте" създават иновативния продукт, чиито продажби растат бързо
Фотограф: Юлия Лазарова

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    tehnolog avatar :-|
    Технолог

    Съмнявам се, че този предприемач е наясно какво продава, за сметка на това го е докарал да звучи екологично. Обаче:

    1. "намерили и доставчик на бамбук в Малайзия, който започнал да произвежда корпуса и влакната за четките по поръчка на българската фирма".

    Не се връзва някой да е специалист едновременно по влакна и по бамбук. Двете са коренно различни технологии.

    2. "В България продуктите подлежат на допълнителна обработка и опаковане".

    Може би има предвид дезинфекция?

    3. "Влакната са от висококачествен рециклиран найлон на DuРont".

    Съмнявам се, че DuРont ще рискуват да продават рециклиран материал за контакт с устната кухина. При рециклираните материали, производителя не може да има достатъчен контрол за състава на продукта, защото може този, който доставя суровината за рециклиране да допусне замърсяване.

    Най-лошото е, че бамбуковата четка (и въобще биоразградимите отпадъци) съвсем не са полезни за природата. Попаднали в сметището, те отделят въглероден двуокис или (ако са по-надълбоко) метан. Тези газове са парникови, всички знаете. А пластмасовите четки си стоят в сметището и никакви токсични вещества не отделят. В ЕС има директива за намаляване на биоразградимите отпадъци за депониране. България е приела и вътрешно законодателство за това. Глупаво е да се предлагат биоразградими продукти в страна, която 99% ДЕПОНИРА отпадъците си.

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Заглавието може да съперничи на най-добрите постижения на Меридиан мач. Заглавие: "Ивелин Попов в Барселона от лятото". Текст: "Ивелин Попов избра Барселона за лятната си ваканция"

  • 3
    tesloev avatar :-?
    tesloev

    Интересно решение. Поздравления за предприемаческия дух и желанието за развитие на екологично насочен продукт, и пожелание за късмет на пазара.
    Интересно е че има и други начини да се намали потребление на пластмасовите материали при четките за зъби, просто трябва горната част да бъде направена на винтова основа (разбира се с определена якост на материала) и стандартизирана. Така вместо да се купува цялата четка, ще се купува само горната част и така може да се намали 70-80% от материала който се използва за изработването и. Разбира се това ще доведе до опредлено нарастване на технологичната комплексност но, с оределени иновационни решения, това ще бъде пренебрежително на фона на мамаляването на материалите.

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#1] от "Технолог":

    Никой нямаше да му се разсърди, ако беше написал, че е намерил такъв OEM производител и си е поръчал да му брандират името на фирмата отгоре. Иначе ако прилагаме тази логика, една разходка покрай рафтовете на Офис 1 и Бертони ще е достатъчна, за да има заглавия "Българска фирма създаде....(+ артикул)" за 10 години напред.

  • 6
    mto48482994 avatar :-|
    mto48482994

    Идеята е хубава, а и четките са супер.
    Важното е да има идеи, които да се реализират, а не да се намират кусури :)

  • 7
    smurfieta_00 avatar :-|
    smurfieta_00

    Четките хич не са приятни. 2 пъти им дадох шанс. Твърди са много, направо нараняват венците. Не съм доволна.
    Още доста имат да работят върху продукта, преди да стане качествен аналог на съществуващите четки.

  • 8
    innsomnia avatar :-|
    innsomnia

    Страхотен продукт от млад, находчив човек. Оправете си соц мисленето и започнете да се радвате на младите иноватори. Подкрепете ги. Веднага започвате с критиките си, "не разбирал", "не бил открил нищо ново", "не било еко", защо не се замислите, че млад човек се опитва да успее в страната си с нещо ново и хубаво...

  • 9
    j.h.jazz avatar :-|
    j.h.jazz

    До коментар [#1] от "Технолог":

    Не виждам никакво мнение по-долу, оборващо аргументите, но за сметка на това са ти нацвъкали минусите. Изглежда от криворазбран патриотизъм...

  • 10
    yir1427179211395725 avatar :-|
    Mariola Ognyanova

    Купих си вече от тях от един китайски сайт.Дръжките им се чупят дано тези са по стабилни.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK