"Билла" отвори първите си магазини в бивши обекти на "Пени"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Билла" отвори първите си магазини в бивши обекти на "Пени"

Шест от магазините ще бъдат отворени до края на тази година, съобщи за "Капитал Daily" Бойко Сачански, управител на "Билла България" градове

"Билла" отвори първите си магазини в бивши обекти на "Пени"

Компанията планира те да станат 10, интерес към някои от останалите локации проявяват от "Лидл" и от "Техномаркет"

Мара Георгиева
15171 прочитания

Шест от магазините ще бъдат отворени до края на тази година, съобщи за "Капитал Daily" Бойко Сачански, управител на "Билла България" градове

© Анелия Николова


"Билла България" отвори два нови магазина в София и един във Варна. С тях общият брой на търговските обекти на веригата в България става 96. През следващата седмица ще бъдат открити още два – в столицата и в Поморие, а в последната седмица на годината или в първата на 2016 – още един – на ул. "Сан Стефано" в София, съобщи за "Капитал Daily" Бойко Сачански, управител на "Билла България".

"С изключение на магазина на ул. "Сан Стефано" останалите са бивши магазини от веригата "Пени" (Penny), която се оттегли от България", уточни Сачански. Това реално са първите отворени магазини на "Билла" в оставени от "Пени" обекти. 

Предимство при избора

"Билла" и дисканутърът "Пени" са собственост на един и същ концерн – REWE Group, затова, след като през октомври "Пени" преустанови дейността си в България, "Билла" е с предимство и първа получи право да избере обекти, които да превърне в свои магазини.

"Търговските обекти на "Пени" в страната са 49, като в десет от тях ще бъдат открити Billa магазини. Изборът е продиктуван от нашата стратегия - знаем точно колко магазина трябва да имаме в София, колко във Варна и в другите градове, и си я следваме. Взехме тези от магазините на "Пени", които отговарят на нашата стратегия като град, локация, квадратура. В настоящия момент други обекти на "Пени" не представляват интерес за нас", коментира Бойко Сачански. Шест от магазините ще бъдат отворени до края на тази година, други два са в процес на препроектиране, а останалите два трябва да заработят под марката Billa възможно най-скоро.

Бойко Сачански отговори уклончиво на въпроса дали тези 10 магазина са окончателният избор. "Ситуацията е динамична, мени се. Всяко нещо си има цена, животът е пред нас." Той потвърди, че експанзията на "Билла" е насочена само в големите градове. "Това не е тайна. И през следващите години ще откриваме магазини предимно в София, Варна, Пловдив, Бургас. Ще има изключения, както при всяко правило, но трябва да става дума наистина за топ локация. С магазина в Поморие решихме да направи един малък тест", обясни управителят на "Билла България".

По думите му плановете на веригата са много амбициозни. "През 2016 г. ще открием поне 15 магазина. И така ще продължим поне следващите 2-3 години", заяви Бойко Сачански.

За конкуренцията

Останалите магазини на "Пени" са на пазара на недвижими имоти. По информация на участници в него интерес към обектите проявят от "Лидл" и от "Техномаркет". В края на октомври Милена Драгийска-Денчева, управител на "Лидл България", заяви: "Принципно нашите критерии за добра експанзия не съвпадат с критериите на "Пени" от гледна точка на демография и населени места. Има обаче отделни обекти, за които бихме задълбочили разговорите, ако се прецени, че "Лидл" е потенциален купувач."

След оттеглянето на "Пени" от България в страната се освободи пазар за над 200 млн. лв. - толкова е оборотът на веригата за 2014 г. Решението на германската група REWE да затвори дискаунт магазините си не бе изненадващо. Концернът се опита да продаде в пакет Billa и Penny през пролетта, но събраните оферти не удовлетвориха продавача. През лятото имаше последващ опит да се намери нов собственик за дискаунт веригата, но това не се случи и в крайна сметка се стигна до решение за оттеглянето й от страната.

"Не потриваме доволно ръце от новината за оттеглянето на "Пени", но когато една възможност се отваря, предстои пренареждане. И то ще е в две посоки в зависимост от населеното място и покупателната способност на хората – увеличаване на дела на веригите или засилване на традиционната търговия в малките населени места", прогнозира Милена Драгийска-Денчева.

По данни на GfK последните години се характеризират с бурно развитие на големите търговски вериги – с техните формати хипермаркети и дискаунтъри. Това се случва за сметка на малките хранителни магазини. Докато през 2005 г. хипермаркетите и дискаунтърите не присъстват на българския пазар, през 2015 делът им от пазара на бързооборотни стоки достига 42% заедно със супермаркетите. В резултат делът на продажбите през минимаркетите се свива от 50% през 2005 на 27% през 2015 г., съобщи Весела Калчишкова, директор "Потребителски панел" - "GfK България".

REWE International е пазарен лидер в Австрия в сектора на търговията на дребно с козметични и хранителни продукти и развива успешен бизнес в сегмента на супермаркетите в седем страни от Централна и Източна Европа: България, Хърватия, Чехия, Румъния, Русия, Словакия и Украйна. Компанията е част от немската "REWE груп" - един от европейските лидери в търговията и туризма. За "REWE груп" работят 330 000 служители в около 15 000 магазина в 12 европейски страни с оборот от около 51.1 млрд. евро за 2014 г.

"Билла България" отвори два нови магазина в София и един във Варна. С тях общият брой на търговските обекти на веригата в България става 96. През следващата седмица ще бъдат открити още два – в столицата и в Поморие, а в последната седмица на годината или в първата на 2016 – още един – на ул. "Сан Стефано" в София, съобщи за "Капитал Daily" Бойко Сачански, управител на "Билла България".

"С изключение на магазина на ул. "Сан Стефано" останалите са бивши магазини от веригата "Пени" (Penny), която се оттегли от България", уточни Сачански. Това реално са първите отворени магазини на "Билла" в оставени от "Пени" обекти. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK