Марешки в страната на бензиностанциите

Обясненията за евтините горива на варненския му обект варират от свита до минимум надценка през съмнения за неплатени данъци и PR акция

Да вярваш в Дядо Коледа говори за по-малка наивност, отколкото това да вярваш в изрядността на петролния бизнес. В последно време представителите му все по-ожесточено се изправят един срещу друг. Големите компании от Българската петролна и газова асоциация, с изявен лидер "Лукойл България" обвиняват различни вносители в контрабандна търговия, като пласирането на горивото до крайните клиенти ставало с помощта на ведомствените бензиностанции, целият процес се случвал със знанието и благоволението на митническите власти и контролираните от тях митнически складове, а от него държавата губела между 600 и 800 млн. лв. на година. Ведомствени бензиностанции и вносители твърдят, че зад обвиненията се крие просто желанието на големите да контролират целия пазар и да ограничат конкуренцията. Агенция "Митници" периодично се разтърсва от скандали с корумпирани служители, последният от които само преди дни на пункта Капитан Андреево, като олеква в очите на публиката. А анализите на Комисията за защита на конкуренцията на тема петролен бизнес обстойно разясняват очевидни неща, като това че "продажбата на автомобилни горива съставлява основната дейност на бензиностанциите" и само губят времето на читателите на въпросните трудове.

От тези петролните изпарения, сред които всеки обвинява всеки в контрабанда, изплува тотема на бензиностанцията на Веселин Марешки VM Petroleum във Варна. На него се появиха цени с около 20 стотинки по-ниски от средните на пазара, опашки от автомобили и явлението петролен туризъм. Варна пък оглави класацията на областите с най-ниски цени на горивата, тъй като конкурентите на Марешки се видяха принудени също да смъкнат цените. Анализът на участниците на пазара сведе възможните обяснения на този "феномен" до три. Първо, ниските цени са възможни само с контрабандно гориво с неясно качество, което ощетява държавата и клиентите. Второ, срещу 10 хил. лв. загуби от бензиностанцията на месец Марешки си прави доста успешен PR и той ще се ограничи до този обект. Трето, това е disruptive модел, който доказва, че големите бензиностанции продават с големи маржове. Падането на цените на петрола е дало възможност на вносители и малки търговци да се разгърнат по места. По ниски цени на горивото Варна е следвана от Кърджали, Пловдив, Пазарджик и Стара Загора, а Марешки далеч не е единственият феномен, просто другите нямат неговата популярност.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове