Само 11% от българските компании предлагат "зелени продукти"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Само 11% от българските компании предлагат "зелени продукти"

Фирмите, които са въвели такива енергоефективни решения, отчитат намаляване на сметките за електричество с 10 до 20%

Само 11% от българските компании предлагат "зелени продукти"

Причина за това е липсата на достатъчно финансови ресурси

Мара Георгиева
5690 прочитания

Фирмите, които са въвели такива енергоефективни решения, отчитат намаляване на сметките за електричество с 10 до 20%

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Най-често срещаните "зелени мерки", въвеждани от фирмите, целят по-ниско енергийно потребление.

Българските малки и средни предприятия не са склонни да инвестират в екологично ефективни технологии и причина за това е липсата на достатъчно финансови ресурси. По-голяма част от  фирмите все още не са се възползвали от предимствата на енергоспестяващите и "зелените мерки" за намаляване на разходите. Страната заема последно място в ЕС по ресурсна производителност, което цялостно застрашава устойчивостта на икономиката. "Зеленият растеж" на България е все още относително бавен. Това са основни изводи в доклада "Зелени иновации.бг", подготвен за втора поредна година от фондация "Приложни изследвания и комуникации".

Според анализ на оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност", цитиран в доклада, България заема последното място в ЕС и по отношение на: иновации в полза на околната среда; дял на малките и средните предприятия с мерки за ефективно използване на ресурсите; дял на фирмите, предлагащи зелени продукти; дял на компаниите, получили публична подкрепа за въвеждане на енергоефективни мерки и удовлетворени от тази подкрепа.

Най-масовите решения

"Само 11% от българските фирми са навлезли на екологичния пазар и предлагат "зелени продукти" на клиентите си. Над 50% от компаниите изобщо не произвеждат такива продукти, защото "зелените ценности" не са част от фирмената култура или публичния им образ", коментира Надежда Ганчева, експерт в работната група, изготвила "Зелени иновации.бг".

Най-често срещаните "зелени мерки", въвеждани от фирмите, целят по-ниско енергийно потребление - например смяна на дограма, изолация на стени, използване на енергоефективни уреди и осветление. Като цяло тези решения изискват много по-малка първоначална инвестиция и затова са предпочитани от компаниите, а мотивът за въвеждането им е възможността фирмите да повишат печалбата си в резултат на намалените разходи за енергия. Тази тенденция е най-изявена в секторите "Производство" и "Търговия", показва специално проучване на фондация "Приложни изследвания и комуникации". Някои предприятия въвеждат и специални системи за управление на влиянието върху околната среда.

Фирмите, които са въвели такива енергоефективни решения, отчитат намаляване на сметките за електричество с 10 до 20%. Според 45% от анкетираните мениджъри тези мерки са намалили производствените разходи на предприятията, а 41% споделят, че са инвестирали по-малко от 1% от годишния си оборот, за да станат ресурсно ефективни, отчита докладът.

Някои компании подкрепят нисковъглеродния растеж по други, по-трудни начини - например чрез създаване на нови продукти с ниско влияние върху околната среда, използване на технологии, които спомагат за намаляване на потреблението на енергия, работа с местните власти с цел промотиране на зелените технологии и промяна на обществените нагласи за околната среда. "Опитът на тези компании показва, че въвеждането на подобни мерки носи ползи не само за природата, но оказва положително влияние и върху финансовите им параметри, което опровергава мита, че зелените технологии са високорискови инвестиции", обобщава Надежда Ганчева.

Предизвикателства

Според авторите на доклада ключови предизвикателства за зеления бизнес в България са много ниската покупателна способност и слабото развитие на местния пазар, което намалява шансовете за широка обществена подкрепа и за предприемане на значими нови инвестиции в зелени технологии.

България трябва да промени нагласата към зелените политики, като не трябва зелените инвестиции да бъдат противопоставяни на социалните проблеми. Вместо това би трябвало да се акцентира върху общополезните им ефекти в дългосрочна перспектива, препоръчва "Зелени иновации.бг".

Хората също така е необходимо да бъдат информирани за по-широките и дългосрочни ефекти от увреждането на околната среда, включително и като се покажат скритите разходи, които това увреждане носи за всеки човек и за обществото като цяло, обобщават авторите на доклада.

Според цитирани в "Зелени иновации.бг" данни 38% от предприятията биха обмислили въвеждането на екопродукти, ако получат достатъчно финансови стимули.

Най-често срещаните "зелени мерки", въвеждани от фирмите, целят по-ниско енергийно потребление.

Българските малки и средни предприятия не са склонни да инвестират в екологично ефективни технологии и причина за това е липсата на достатъчно финансови ресурси. По-голяма част от  фирмите все още не са се възползвали от предимствата на енергоспестяващите и "зелените мерки" за намаляване на разходите. Страната заема последно място в ЕС по ресурсна производителност, което цялостно застрашава устойчивостта на икономиката. "Зеленият растеж" на България е все още относително бавен. Това са основни изводи в доклада "Зелени иновации.бг", подготвен за втора поредна година от фондация "Приложни изследвания и комуникации".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK