С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
20 дек 2015, 15:31, 4584 прочитания

Само 11% от българските компании предлагат "зелени продукти"

Причина за това е липсата на достатъчно финансови ресурси

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Най-често срещаните "зелени мерки", въвеждани от фирмите, целят по-ниско енергийно потребление.

Българските малки и средни предприятия не са склонни да инвестират в екологично ефективни технологии и причина за това е липсата на достатъчно финансови ресурси. По-голяма част от  фирмите все още не са се възползвали от предимствата на енергоспестяващите и "зелените мерки" за намаляване на разходите. Страната заема последно място в ЕС по ресурсна производителност, което цялостно застрашава устойчивостта на икономиката. "Зеленият растеж" на България е все още относително бавен. Това са основни изводи в доклада "Зелени иновации.бг", подготвен за втора поредна година от фондация "Приложни изследвания и комуникации".

Според анализ на оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност", цитиран в доклада, България заема последното място в ЕС и по отношение на: иновации в полза на околната среда; дял на малките и средните предприятия с мерки за ефективно използване на ресурсите; дял на фирмите, предлагащи зелени продукти; дял на компаниите, получили публична подкрепа за въвеждане на енергоефективни мерки и удовлетворени от тази подкрепа.


Най-масовите решения

"Само 11% от българските фирми са навлезли на екологичния пазар и предлагат "зелени продукти" на клиентите си. Над 50% от компаниите изобщо не произвеждат такива продукти, защото "зелените ценности" не са част от фирмената култура или публичния им образ", коментира Надежда Ганчева, експерт в работната група, изготвила "Зелени иновации.бг".

Най-често срещаните "зелени мерки", въвеждани от фирмите, целят по-ниско енергийно потребление - например смяна на дограма, изолация на стени, използване на енергоефективни уреди и осветление. Като цяло тези решения изискват много по-малка първоначална инвестиция и затова са предпочитани от компаниите, а мотивът за въвеждането им е възможността фирмите да повишат печалбата си в резултат на намалените разходи за енергия. Тази тенденция е най-изявена в секторите "Производство" и "Търговия", показва специално проучване на фондация "Приложни изследвания и комуникации". Някои предприятия въвеждат и специални системи за управление на влиянието върху околната среда.

Фирмите, които са въвели такива енергоефективни решения, отчитат намаляване на сметките за електричество с 10 до 20%. Според 45% от анкетираните мениджъри тези мерки са намалили производствените разходи на предприятията, а 41% споделят, че са инвестирали по-малко от 1% от годишния си оборот, за да станат ресурсно ефективни, отчита докладът.



Някои компании подкрепят нисковъглеродния растеж по други, по-трудни начини - например чрез създаване на нови продукти с ниско влияние върху околната среда, използване на технологии, които спомагат за намаляване на потреблението на енергия, работа с местните власти с цел промотиране на зелените технологии и промяна на обществените нагласи за околната среда. "Опитът на тези компании показва, че въвеждането на подобни мерки носи ползи не само за природата, но оказва положително влияние и върху финансовите им параметри, което опровергава мита, че зелените технологии са високорискови инвестиции", обобщава Надежда Ганчева.

Предизвикателства


Според авторите на доклада ключови предизвикателства за зеления бизнес в България са много ниската покупателна способност и слабото развитие на местния пазар, което намалява шансовете за широка обществена подкрепа и за предприемане на значими нови инвестиции в зелени технологии.

България трябва да промени нагласата към зелените политики, като не трябва зелените инвестиции да бъдат противопоставяни на социалните проблеми. Вместо това би трябвало да се акцентира върху общополезните им ефекти в дългосрочна перспектива, препоръчва "Зелени иновации.бг".

Хората също така е необходимо да бъдат информирани за по-широките и дългосрочни ефекти от увреждането на околната среда, включително и като се покажат скритите разходи, които това увреждане носи за всеки човек и за обществото като цяло, обобщават авторите на доклада.

Според цитирани в "Зелени иновации.бг" данни 38% от предприятията биха обмислили въвеждането на екопродукти, ако получат достатъчно финансови стимули.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ваканционните имоти се завръщат на картата с добри инвестиции Ваканционните имоти се завръщат на картата с добри инвестиции

Гарантирана доходност, атрактивни цени и възможността за семейна ваканция в домашен уют са сред основните фактори, които движат пазара

14 дек 2019, 525 прочитания

Халите 2020: Ресторанти, барове и фермерски храни 2 Халите 2020: Ресторанти, барове и фермерски храни

Motto и Spaghetti Kitchen, Manzo, Forno Cipollini, La Bottega, Mediterraneo, 33 Гастронавти, By The Way, Memento и др. са сред обектите, с които собствениците на сегашния пазар преговарят

13 дек 2019, 1708 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Приходите на "Метро" растат за пръв път от шест години

Германската верига отчита увеличение в продажбите от 3% до 357 млн. евро

Още от Капитал
Инвестбанк планира да излезе на борсата

Банката смята да покрие недостига след проверката на ЕЦБ със свеж капитал и конвертиране на дълг в акции

Песимизъм печели, оптимизъм - губи

Създаването на къс ETF фонд върху SOFIX отваря възможност за печалби при падащ пазар

Походът на електробусите

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове

В къщата на тайните търгове

In-house възлагането на обществени поръчки у нас се използва по странен начин на ръба на закона и за внушителната сума от над 3 млрд. лв.

Не без сестра ми

Режисьорката Светла Цоцоркова за втория си пълнометражен филм "Сестра", който трупа награди преди българската премиера

Театър: "За едно явление от електричеството"

"Възраждане" променя камерното си пространство до неузнаваемост за пиесата по Чехов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10