Приходите на "Метро" растат за пръв път от шест години
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Приходите на "Метро" растат за пръв път от шест години

Главният изпълнителен директор на групата Metro AG Олаф Кох намекна за бъдещи придобивания, като каза, че намалелият дълг дава на компанията солидна основа за бъдещо развитие и по-големи възможности за инвестиции

Приходите на "Метро" растат за пръв път от шест години

Германската верига отчита увеличение в продажбите от 3% до 357 млн. евро

8807 прочитания

Главният изпълнителен директор на групата Metro AG Олаф Кох намекна за бъдещи придобивания, като каза, че намалелият дълг дава на компанията солидна основа за бъдещо развитие и по-големи възможности за инвестиции

© Reuters


От българската компания отчитат, че оборотът е нараснал заради по-разнообразното предлагане, промяната в ценообразуването и онлайн поръчките.

За пръв път от 2008 г. насам "Метро кеш енд кери България" обръща тенденцията и приходите вече не падат, а растат с малко. Данните на компанията показват, че за последната финансова година те растат с 3.08% и достигат 357 млн. евро в сравнение с 346 млн. евро през предходната.

"Метро" беше първата верига, която отвори обект преди 16 години, през 2008 г. приходите й надхвърлиха 1 млрд. лв., но после бавно започнаха да спадат заради засилилата се конкуренция от дискаунтъри като "Кауфланд" и "Лидл". Тази година, за пръв път след шест поредни години на спад, "Метро" расте.

Какво ново

"През 2015 г. отбелязахме положителен ръст в продажбите в България и сме доволни от него", коментира управляващият директор на българското дружество Вероника Пунчева. "Нарасна търсенето в свежите и ултрасвежите категории, които са от съществено значение за нас, тъй като те подпомагат малкия и независим бизнес с решения - особено в хотелиерството и ресторантьорството", обясни Пунчева.

Според отчета на компанията ключови за ръста през изминалата година са били по-голямото разнообразие в хранителния асортимент, както и по-конкурентното ценообразуване. Бизнесът с доставки на българската компания се развива успешно и носи 15% от продажбите. Около 30% от доставките са поръчани онлайн, като се очаква този дял да продължи да расте. "Тази услуга е активна за нашите клиенти, които поръчват продукти с включена доставка", поясни Вероника Пунчева. "Със сигурност активността на нашия онлайн портал ще продължава да расте, тъй като това е тенденция и в международен план."

Българският търговец е заложил и на по-голямо разнообразие - например в сегмента на сладките и захарните изделия. Пунчева сочи като пример и инициативата да осигурят на хотелиерите и ресторантьорите по морето достъп до качествено месо през целия сезон.

Макар да работи основно като верига за доставки към други бизнеси, "Метро" все пак има продажби и към крайни клиенти. Тази година всички представители на много ритейл вериги обясняват, че са почувствали леко увеличение в продажбите - както заради нарасналото с малко потребление, така и заради проблемите със зареждането в "Карфур", за известен период и в "Пикадили" и заради затварянето на "Пени". Така че е възможно и тези събития да са подпомогнали "Метро".

През изминалата година компанията реструктурира и магазинната си мрежа в страната. "Решихме да трансформираме дейността по обслужване на клиентите си в Добрич, Сливен и Хасково, като започнем да предлагаме директни доставки "до врата" на своите партньори в тези региони", обясниха от компанията. Затворените обекти "Метро компакт" в трите града, които компанията е използвала за традиционната си кеш енд кери търговия, са били под наем.

Франчайзът на веригата ще продължава да работи под концепцията "Моят магазин", както досега. Това е по-скоро т.нар. affiliation model - работим с независими търговци от различни градове, коментира Пунчева и обясни, че засега този моделът остава непроменен.

Дългосрочни планове

На въпроса дали планират изход от страната и какво ще се случи в средносрочен план Питър Бооне, изпълнителен директор на Metro Cash & Carry, заяви, че търговецът има дългосрочни планове в България. Рафаел Гассет, отговарящ за страните от региона, добави, че е много удовлетворен от резултатите на българското дружество. "Търсим правилния начин да обслужваме клиентите и вече имаме специален фокус върху ХоРеКа сектора и малките магазини. Имахме много добър летен сезон, отлична реакция за продуктите и услугите ни от клиентите и смятам, че това е един добър знак за бъдещето ни в страната", коментира за "Капитал Daily" Рафаел Гассет.

METRO подобрява финансовите си резултати

Базираната в Дюселдорф група Metro AG обяви по-добри от очакваните годишни резултати и прогнозира, че печалбите през 2016 г. следва да се покачват леко при подобни продажби. Печалбата преди лихви и данъци (с изключение на специални елементи, но включително някои продажби на недвижими имоти) е 1.51 млрд. евро, по-висока от предварителната оценка от 1.47 млрд. евро, но все пак със спад от 1.3%. Продажбите през миналата година са нараснали с 1.5%. Продажбите са по-ниски в магазините Cash & Carry (29.7 млрд. евро, или спад от 2.7%), но са нараснали с 3.6% във веригата Media-Saturn, която беше преобразувана от бизнес потребителска електроника в "многофункционален търговец".

Главният изпълнителен директор на групата Олаф Кох нарече изтеклата година предизвикателство и посочи като най-голямата несигурност за глобалната перспектива забавянето на икономиката в Китай. Сред успешните сделки на Metro през годината са продажбата за 2.83 млрд. евро на универсалния магазин Galeria Kaufhof и придобиването за 290 млн. евро на Classic Fine Foods Group, доставчик на едро със седалище в Сингапур, който трябва да помогне на Metro да разшири  присъствието си в първокласните хотели в Азия и Близкия изток. Благодарение на сделката за Kaufhof нетният дълг на Metro е паднал с 2.2 млрд. евро, или с 46%, до 2.5 млрд. евро. Олаф Кох намекна за бъдещи придобивания, като каза, че намалелият дълг дава на компанията солидна основа за бъдещо развитие и по-големи възможности за инвестиции.
От българската компания отчитат, че оборотът е нараснал заради по-разнообразното предлагане, промяната в ценообразуването и онлайн поръчките.

За пръв път от 2008 г. насам "Метро кеш енд кери България" обръща тенденцията и приходите вече не падат, а растат с малко. Данните на компанията показват, че за последната финансова година те растат с 3.08% и достигат 357 млн. евро в сравнение с 346 млн. евро през предходната.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    ivailoa avatar :-|
    Ivailo Asparouhov

    А помните ли в началото колко велики бяха? Не можеше да се пазарува за под 50 лв. Ех временааа...

  • novalis

    Мен лично, най-много ме дразни че не можеш да си купиш нищо свободно, т.е. без карта. А за карта искат фирма. Е ще ме извиняват ама много са специални бе.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK