Авиацията изгрява от изток
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Авиацията изгрява от изток

През 2013 г. в света има 42 хъба. През 2033 г. броят им ще бъде 91

Авиацията изгрява от изток

Turkish Airlines увеличават полетите си от София и очакват да растат по-бързо от световния авиопазар

Калина Горанова
8759 прочитания

През 2013 г. в света има 42 хъба. През 2033 г. броят им ще бъде 91

© Капитал


Ръстът в авиацията през следващите 20 години ще дойде от Далечния и Близкия изток, а турският авиопазар ще расте с по-бързи темпове от световния. Това заяви Зия Ташкент, старши вицепрезидент продажби за Централна и Югоизточна Европа, Кавказ и Средния изток на Turkish Airlines.

Авиокомпанията е един от големите играчи на българския пазар, като за 2015 г. е превозила общо 222 хил. пътници от и до България - 158 хил. от летище София и 64 хил. от летище Варна, където компанията започна да оперира през 2014 г. От Turkish Airlines очакват ръст на пътниците през следващата година.

От 28 декември авиопревозвачът увеличава полетите си от София от 14 на 18 на седмица. Това означава, че в някои от дните ще има по три полета. "Авиокомпанията увеличава капацитета си с 28%. Това би създало условия за по-добро ценообразуване и по-добри възможности за връзки до някои дестинации в резултат на наличието на повече свободни места и повече опции при полетните връзки в Истанбул", обясниха от Turkish Airlines.

Летене по две

София е само малка брънка от плана за експанзия на турските авиолинии, който се движи в унисон с очаквания ръст на авиационния пазар. Анализът на Turkish Airlines за развитието на авиационния бизнес към 2034 г. стъпва на прогнози и проучвания на IATA, Airbus и др. Според него пътуващите със самолет през въпросната 2034 г. ще бъдат с 2.2 пъти повече от тези през 2014 г., т.е. пътниците ще се увеличат от 3.3 млрд. на 7.3 млрд. В глобален план ще се измени и приносът на отделните пазари. Докато сега от Азиатско-Тихоокеанския регион идват 29% от пътниците, през 2034 г. те ще нараснат до 35%. Близкият изток ще има ръст на дела на пътниците от 8% на 11%. А Европа и Северна Америка ще се свият от 26% на съответно 22% и 19%. Или географският център на гравитация в авиацията, който е среднопретеглената пресечна точка на местата с най-много излитащи, кацащи и транзитни пътници, се измества на Изток. През 1991 г. той е бил някъде над Атлантическия океан, докато през 2031 г. ще бъде леко на юг от Истанбул.

Икономическите ползи от авиацията в световен план ще се увеличат 2.5 пъти за 20 години (спрямо 2012 г.), като от 2.4 трилиона долара секторът ще носи 6 трилиона долара, или 4.1% от глобалния БВП. През 2013 г. в света има 42 мегаградове за авиацията. Това са хъбове, през които на ден преминават над 10 хил. пътници по дълги линии (от тях 6 са с над 50 хил. пътници на ден). През 2033 г. броят на хъбовете ще бъде 91 (от тях 26 ще са с над 50 хил. пътници по дълги линии дневно). 

Турски подем

*променена в на 23 декември, в 11:02 ч.

Ръстът в авиацията през следващите 20 години ще дойде от Далечния и Близкия изток, а турският авиопазар ще расте с по-бързи темпове от световния. Това заяви Зия Ташкент, старши вицепрезидент продажби за Централна и Югоизточна Европа, Кавказ и Средния изток на Turkish Airlines.

Авиокомпанията е един от големите играчи на българския пазар, като за 2015 г. е превозила общо 222 хил. пътници от и до България - 158 хил. от летище София и 64 хил. от летище Варна, където компанията започна да оперира през 2014 г. От Turkish Airlines очакват ръст на пътниците през следващата година.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    win1450814681483724 avatar :-P
    Александър Николов

    "Сега турската столица е под номер 5 на най-свързаните по въздух със света градове."
    Да, само да не ставаше въпрос за Истанбул. ;)

  • 2
    aussie avatar :-|
    aussie

    Това че се развиват с огромна скорост не е учудващо на фона на това че са в Г20. Да не говорим за техния пословичен начин на правене на бизнес който скоро ще ги изкачи в топ 10. А за нас пътниците е чудесна новина това че се увеличават полетите, така ще има по-голям избор и цени съответно. То е ясно че София няма да стане международен хъб та поне Истанбул да е такъв, поне е наблизо :)

  • 3
    matz avatar :-|
    matz

    Блъскат турките електората си с яко оптимизъм, но как ще компенсират 5 млн. по-малко туристи догодина? Няма да са само руснаците по-малко.

  • 4
    destino avatar :-P
    destino

    [quote#3:"matz"]компенсират 5 млн. по-малко туристи догодина?[/quote]

    С този курс на рублата, само картошки на дачите за руснаците, каква Турция? Даже ако нещата бяха ОК политически.

    Второ, тази година не успях да почина в Турция, цените бяха високи за 5* хотели. Надявам се следващата да паднат цените и Ай ам коминг Кушадасъ!!!

    По темата:
    Браво на турците, Ататюрк е страхотно летище, но бирата е много скъпа. Ако ти задържат полета, става кофти.

    Преди няколко години ми задържаха полета 3-4 часа, оставих повече пари в летището, отколкото ми струва билета.

  • 5
    matz avatar :-|
    matz

    До коментар [#4] от "destino":

    Иди. Що да не идеш? Бомбаджиите ще търсят международен отзвук и ефект. Няма да боомбят местните, я!

  • 6
    antubis avatar :-|
    antubis

    Няма лошо, нека се разширяват. А и сега с магистрала Марица имаме по-бърз достъп (около 5 часа) до летище Ататурк. Не съм летял до сега с тях, но изглеждат големи, дават доста пари за реклама и като че ли са сравнително сигурна компания.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK