Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 22 дек 2015, 20:50, 8648 прочитания

Авиацията изгрява от изток

Turkish Airlines увеличават полетите си от София и очакват да растат по-бързо от световния авиопазар

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ръстът в авиацията през следващите 20 години ще дойде от Далечния и Близкия изток, а турският авиопазар ще расте с по-бързи темпове от световния. Това заяви Зия Ташкент, старши вицепрезидент продажби за Централна и Югоизточна Европа, Кавказ и Средния изток на Turkish Airlines.

Авиокомпанията е един от големите играчи на българския пазар, като за 2015 г. е превозила общо 222 хил. пътници от и до България - 158 хил. от летище София и 64 хил. от летище Варна, където компанията започна да оперира през 2014 г. От Turkish Airlines очакват ръст на пътниците през следващата година.


От 28 декември авиопревозвачът увеличава полетите си от София от 14 на 18 на седмица. Това означава, че в някои от дните ще има по три полета. "Авиокомпанията увеличава капацитета си с 28%. Това би създало условия за по-добро ценообразуване и по-добри възможности за връзки до някои дестинации в резултат на наличието на повече свободни места и повече опции при полетните връзки в Истанбул", обясниха от Turkish Airlines.

Летене по две

София е само малка брънка от плана за експанзия на турските авиолинии, който се движи в унисон с очаквания ръст на авиационния пазар. Анализът на Turkish Airlines за развитието на авиационния бизнес към 2034 г. стъпва на прогнози и проучвания на IATA, Airbus и др. Според него пътуващите със самолет през въпросната 2034 г. ще бъдат с 2.2 пъти повече от тези през 2014 г., т.е. пътниците ще се увеличат от 3.3 млрд. на 7.3 млрд. В глобален план ще се измени и приносът на отделните пазари. Докато сега от Азиатско-Тихоокеанския регион идват 29% от пътниците, през 2034 г. те ще нараснат до 35%. Близкият изток ще има ръст на дела на пътниците от 8% на 11%. А Европа и Северна Америка ще се свият от 26% на съответно 22% и 19%. Или географският център на гравитация в авиацията, който е среднопретеглената пресечна точка на местата с най-много излитащи, кацащи и транзитни пътници, се измества на Изток. През 1991 г. той е бил някъде над Атлантическия океан, докато през 2031 г. ще бъде леко на юг от Истанбул.

Икономическите ползи от авиацията в световен план ще се увеличат 2.5 пъти за 20 години (спрямо 2012 г.), като от 2.4 трилиона долара секторът ще носи 6 трилиона долара, или 4.1% от глобалния БВП. През 2013 г. в света има 42 мегаградове за авиацията. Това са хъбове, през които на ден преминават над 10 хил. пътници по дълги линии (от тях 6 са с над 50 хил. пътници на ден). През 2033 г. броят на хъбовете ще бъде 91 (от тях 26 ще са с над 50 хил. пътници по дълги линии дневно). 



Турски подем

Turkish Airlines в момента са в очакване на пускането в експлоатация на новото истанбулско летище, което трябва да стане през 2017 г. Сега авиокомпанията е ограничена в развитието си поради липсата на свободни слотове на летище Ataturk и неговата претовареност. Мегапроектът предвижда 4 терминала, 6 писти и капацитет от 150 млн. пътници на година (за сравнение - на софийското са 4 млн.). Сега турската град е под номер 5 на най-свързаните по въздух със света градове. През 2025 г. се очаква истанбулското летище да бъде номер 4 в света сред аерогарите, като на първо място ще бъде Пекин. Ръст се прогнозира за целия турски авиопазар, който ще се увеличи по-бързо от световния на база пътници - 3.1 пъти, като от 123 млн. през 2014 г. те ще достигнат 381 млн. през 2034 г. Турската авиация след 20 години ще допринася за 7% от БВП (сега процентът е 5.9) на страната.

Основен принос ще има и турският авиопревозвач, който в момента е 49% собственост на държавата, а останалите се търгуват на борсата. Компанията расте стабилно през последните години. За периода 2004 - 2014 г. Turkish Airlines отчитат 367% ръст на база превозени пътници, докато в световен мащаб растежът е 60%. За 2015 г. Turkish Airlines е превозила 61.7 млн. пътници. По пазарен дял на база капацитет (седалки на километър) за 2015 г. авиокомпанията ще се нареди на 11-о място в света. (На първо място са трите американски - American Airlines, United Airlines и Delta, следвани от Emirates и т.н.). За 2014 г. по показателя превозени международни пътници компанията е на 7-о място в света, 13-а по приходи от оперативна дейност и 10-а на база оперативна печалба. Компанията е 4-а по брой дестинации, номер едно при международните локации, до които лети (283), и по брой държави, където има полети (111).

За 2015 г. авиокомпанията разполага с 299 самолета, докато само година по-рано те са били 261. Плановете на фирмата за 2023 г. е да разполага с 450 самолета и да превозва по 120 млн. пътници на година, като поръчките на дружеството са за 219 самолета. Компанията работи и по проекта си за получаване на категория пет звезди.

Разбира се, не липсват и рискови моменти пред експанзията. Въпреки че ръстът в авиацията ще идва основно от Азиатско-Тихоокеанския регион, в новите дестинации на турските авиолинии за Далечния изток са планирани само три, а за Близкия изток - една. Причината е, че има някои ограничения да се лети до държави като Индия и Китай например, които се налагат от институциите там. "Затова гледаме към държави с по-либерален въздушен пазар", обяснява Зия Ташкент. Най-много са планираните дестинации в Африка - 7, 6 за Европа и 5 за Америка. Според някои анализатори големите поръчки на самолети създават риск за авиокомпанията при обслужване на лизинга и за запазване на ликвидността на дружеството. Ташкент обаче не очаква такива проблеми, като коментира, че по-големият риск може да дойде от новото летище. "Преместването на новото летище ще означава свободни слотове за всички и това ще намали нашия дял в авиационния трафик. Сега, ако нова авиокомпания има разрешение да лети до Истанбул, тя не може да кацне на Ataturk, но на новото летище ще има място за всички и много голяма конкуренция. Това ще означава 3 пъти дневно полети между Истанбул и Дубай, оперирани от Emirates, което е риск и може да наруши комфорта ни", коментира той.

*променена в на 23 декември, в 11:02 ч.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Борислава Налбантова е новият изпълнителен директор на "Девин" ЕАД Борислава Налбантова е новият изпълнителен директор на "Девин" ЕАД

Досегашният главен изпълнителен директор на дружеството Томас Кренбауер отива на мениджърска позиция в "Кока-Кола ХБК" в Швейцария

2 апр 2020, 29 прочитания

Георги Георгиев, "Теклас": Работим по малки поръчки, но обемът значително намаля Георги Георгиев, "Теклас": Работим по малки поръчки, но обемът значително намаля

Представителят на изпълнителните директори на производителя на авточасти пред "Капитал"

2 апр 2020, 642 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Който копае bitcoin другиму...

Или как създателят на първата платформа за обмен на криптовалутата в България се опитва да докаже, че тя може да се използва за добри дела

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10