Транспорт: На прибежки и припълзявания
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Транспорт: На прибежки и припълзявания

Международни проблеми пренасочиха превозвачите към европейските пазари, там обаче голямо развитие не се очаква

Транспорт: На прибежки и припълзявания

Ръст на българските превози ще има и през 2016 г., но с ограничени темпове

Калина Горанова
6715 прочитания

Международни проблеми пренасочиха превозвачите към европейските пазари, там обаче голямо развитие не се очаква

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Превозвачите очакват отварянето на иранския пазар през следващата година.

Сложен лабиринт от военни действия, ембарго, пътуващи бежанци и транзитни ограничения. През него ще се промъкват и през новата 2016 г. българските транспортни компании. Ръст ще има, но с ограничени темпове.     

Към блокадата на близкоизточните пазари от "Ислямска държава" наскоро се прибавиха и търговските ограничения между Русия и Турция, след като южната съседка свали руски самолет. В момента стоки от Турция към Русия почти няма, а вагоните, които пътуват транзит през Русия за бившите азиатски съветски републики, са подложени на обстойни проверки, коментират превозвачи. Транспортните проблеми на новото международно положение ще се прибавят към трудните от години двустранни отношение със съседна Турция, към протекционистичните политики на някои западноевропейски страни и липсата на международни шофьори в България. Все фактори, които спъват разрастването на бизнеса на един по-широк фронт.

Според Христо Христов, собственик на автомобилната компания "Дискордиа", въпреки всичко българските транспортни компании ще се представят добре на международния пазар и през следващата година. Причината обаче се крие в това, че транспортните и логистични компании от България са устойчиви и с традиции и засега успяват да намират решения. Поради многото и различни ограничения навън обаче започва да се усеща едно задъхване и без държавна подкрепа при преговорите за по-благоприятни транспортни регулации българските превозвачи ще загубят в дългосрочен план.

Бариера след бариера

В последните две години всички международни проблеми доведоха до това превозвачите, които предпочитаха да возят в трети страни като Турция или Русия и бившите съветски републики, да се пренасочат към европейските пазари, което доведе до по-голяма конкуренция в Европа. През следващата година там обаче не се очаква голямо развитие на пазара, смята Илиян Филипов, един от двамата собственици на пловдивската автомобилна компания ПИМК.

Отделно на европейските пазари все повече се забелязва тенденцията отделни държави да налагат протекционистични мерки, което прави българските компании все по-малко конкурентни. Така например Германия обяви, че въвежда минимално заплащане на час за шофьорите, които преминават през територията й, независимо къде е регистрирана фирмата работодател. Превозвачите очакват още подобни протекционистични мерки. "Това намалява конкурентоспособността ни на европейските пазари. Ако имаме едни и същи разходи, ние ще бъдем принудени да станем немски фирми", коментира Христо Христов.

Пред портите на Иран

Когато едни врати се затварят, се отварят други. "Очакваме една добра година в международен план, тъй като от февруари отпада ембаргото за Иран за всички видове стоки от Европа", коментира още Илиян Филипов. Това означава, че превозвачите очакват да се включат в големите товаропотоци към държавата, която ще има нужда от всичко след дълги години на изолация.

Съществуването на "Ислямска държава" и размириците в Близкия изток обаче ще затруднят самото изпълнение на превозите и българската компания ще работи с ирански партньори. ПИМК ще извършва превозите от Европа до България, а оттук за близкоизточната държава ще возят ирански превозвачи.  

Хора няма, действайте

Основният проблем за българските транспортни фирми остава липсата на международни шофьори, като проучване сред компаниите от Съюза на международните превозвачи показа, че за 84% от тях липсата на кадри е проблем номер едно. Липсата на шофьори, които да возят зад граница, съществува въпреки високото заплащане, което е 1500 евро минимум на месец. През последните няколко години бройката на търсените международни шофьори в бюрата по труда варира между 1000 и 5000. Проблемът съществува по няколко причини. От една страна, работата далеч от дома за по няколко месеца не е атрактивна за много хора. Отдавна отпадна и държавната поръчка в професионалните училища за придобиване на категория C. Българските компании трудно се конкурират и със социалните предимства на това да работиш за чуждестранна компания, като редица български шофьори предпочитат да работят за чужди компании навън. Едновременно с това много чужди транспортни компании откриха поделения в България, възползвайки се от по-добрите данъчни условия и от силните традиции на шофьорската професия.

Проблемът с липсата на кадри означава за компаниите невъзможност да развиват бизнеса си, да не могат да обслужват нови клиенти и по-големи поръчки. Това ще принуди компаниите да возят повече в пределите на страната, където обаче възможностите за растеж са ограничени.

Превозвачите очакват отварянето на иранския пазар през следващата година.

Сложен лабиринт от военни действия, ембарго, пътуващи бежанци и транзитни ограничения. През него ще се промъкват и през новата 2016 г. българските транспортни компании. Ръст ще има, но с ограничени темпове.     


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • Станимир Вълков

    Българските превозвачи първо да се научат да плащат редовно и това което са обещали, и след това да реват че нямат кадри. Пълно е с мошеници и измамници измежду собствениците на фирми. Даже и големите. Не е нормално да работиш 3 месеца през които ти плащат минимален аванс и когато се прибереш да чакаш още поне месец да ти изплатят това което си заработил. И на всичкото отгоре те орязват я за измислен преразход на гориво, я за много магистрални такси, я за неправилно дишане, и за още на знам си там какво. Тоя на "ДИСКОРДИЯ" няма какво да се оплаква. Защо не попитате, шофьорите защо напускат от там? Ако е много хубаво и е коректен хората ще бягат ли? "КАПИТАЛ" не е ли време да попитате и шофьорите? Досега винаги представяте гледната точка на работодателите. Истината винаги има две страни. Българските шофьори са много търсени във всички фирми на запад от българската граница. Много колеги в момента работят даже и за македонски и сръбски фирми. Защо ли никой не се оплаква че българските шофьори крадат нафта, или карат прекалено много по магистрала, ами само нашите "чорбаджии" са недоволни? Май алчноста им идва в повечко. Накрая май сами ще си карат камионите, ако продължават така.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.