Компанията за търсене на полети Skyscanner откри офис в София
Там ще работят 27 програмисти, планира се до средата на юни българският екип да се удвои
Фактът, че голяма чуждестранна компания от ранга на "еднорозите" започва да развива продукт тук, е сериозно постижение за страната. |
Компанията работи с малък екип в София още от октомври 2014 г., но след не повече от година решава да открие модерен офис в "Перформ бизнес център", където скоро ще работят общо 54 програмисти. "Много съм горд от факта, че България вече не е само аутсорсинг дестинация, но тук се разработват продукти с висока добавена стойност", коментира Филип Филипов, директор на международния b2b екип на Skyscanner, както и ръководител на българския офис на компанията. Според него фактът, че голяма чуждестранна компания (от ранга на "еднорозите") започва да развива продукт тук, е сериозно постижение за страната. Показателно за това е, че част от екипа в София е разработил изцяло решение за гиганта Microsoft. "Не са много фирмите и екипите, които могат да кажат - ние работим по продукт, който Microsoft използва. Обикновено е обратното", посочва Филипов. "Много сме горди от това, че можем да предложим нещо на подобна компания, която да ни се довери, че решението ни технологично е по-добро от това, което те биха разработили."
Въпреки че компанията несъмнено има конкуренти в нелеката задача да сравни хиляди полети, тя определено е сред водещите - най-вече на Стария континент. "Историята ни е доста интересна, понеже започнахме с нискобюджетни авиолинии на много труден пазар - Европа, където всяка държава има различен език и култура", обяснява Филипов. Според него фактът, че Skyscanner успява да покори континента и да се насочи към Азия, позволява на компанията много по-лесно да влезе и на други пазари. Реално търсачките, които сравняват полети в САЩ, работят с много малък брой агенции, тъй като там има по-малко авиолинии и основни летища. Оттам и потребителите имат по-малък избор. В Европа има стотици авиолинии, които са на различни пазари. "Това е много важно за нас, тъй като ние работим на различни езици за разлика от много от нашите конкуренти. Освен това имаме и изключително много партньори - над 1200, докато голяма част от така наречените метатърсачки имат между 30 и 40", пояснява ръководителят на българския офис. Важно предимство на компанията е и нейният b2b екип, чиито решения вече се използват от много от конкурентите й.
Исторически Skyscanner е b2c платформа (бизнес за клиент) - тоест всеки един потребител може да отиде на сайта и да го използва. Това е основният модел, подобен на този на компании като Google и Facebook. Екипът b2b пък разработва решения за бизнеса - дава данни на партньори на компанията, помага им да създадат решение, подобно на това на Skyscanner, или им осигурява статични данни, които да използват за анализ. "Над 50 млн. различни потребители (както е известно в индустрията - "unique monthly visitors") идват всеки месец на нашия сайт - това са статичните данни", пояснява Филипов. "Тези потребители генерират 50 млн. различни търсения, което е много и ценна информация, защото показва къде, кога и с кого искат да пътуват. Събираме тази информация, която е изключително полезна за летища и авиолинии, които я използват." Интересен пример е, че благодарение на данните на Skyscanner летището в Единбург вижда, че много хора търсят полети от Единбург до Торонто, но реално осъществяват покупките от Глазгоу за канадския град. Причината е, че има директен полет между Глазгоу и Торонто на Air Canada, който е предпочитан от шотландците. Така, след като летището в Единбург анализира ситуацията и потенциалните клиенти, които губи, то започва също да предлага директни полети до тази дестинация.
Българският екип
Част от екипа, който разработва решения за бизнеса, е именно в София. "Когато започнахме с този екип в Единбург, бяхме пет души, а впоследствие наех двама души в България, които работеха от къщи. В един момент започнахме да обсъждаме с основателя и изпълнителен директор на компанията Гарет Уилямс да
![]() |
Част от екипа в София работи по b2b решения. Фотограф: ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА
|
"В момента екипът в София е от 27 души, но сме в процес на постоянно и сериозно търсене на нови кадри", разкрива Филипов. "Процесът на подбор не е лесен - имаме тестове, интервюта и в Единбург, и с нас тук, така че влизането не е лесно. Но хората, които успеят да минат през този дълъг процес, могат да се зарадват на един добре подбран екип, а нещата, с които се занимават, са сложни, интересни и много вдъхновяващи, понеже сме тех компания на глобално ниво", заявява директорът на b2b екипа.
Партньори в търсенето Skyscanner е метатърсачка, което означава търсачка, подобна на добре познатите Google, Bing или Yandex, но фокусирана само върху една вертикала - пътуванията. Това значи, че потребителят може да търси полет например от София до Ню Йорк. А това, което Skyscanner ще направи, е, че ще провери стотици сайтове (всъщност 1200 на брой - партньорите, с които работи) и за няколко секунди ще даде резултатите за конкретна дата или за по-отворено търсене. Така услугата спестява на хората най-вече време - те не трябва да търсят и сравняват резултатите на 20 или повече сайта сами. Ако хората, които пътуват често, знаят, че между две дестинации има полет на British Airways и на " България ер", доста други не знаят за различните варианти. По този начин, когато някой иска да намери превоз между София и Ню Йорк, чрез Skyscanner може да види абсолютно всички опции и комбинации. "Ние не сме агенция, всъщност авиолиниите и туристическите агенции са нашите партньори", обяснява Филипов. Потребителят идва на сайта, избира продукт - полет, хотели или коли, избира датите, когато ще пътува, и Skyscanner му предлага хиляди резултати. След като избере резултата, който предпочита, потребителят натиска бутон "Продължи нататък" и това го препраща към сайта на агенцията или авиокомпанията, която прави самата резервация. "Ние като компания не продаваме билети, а само агрегираме информация", уточнява Филипов. Компанията е основана през 2001 г. от тримa програмисти - Гарет Уилямс, Бари Смит и Бонами Гримс, след като Гарет установява колко е трудно да открие евтини билети до ски курортите. През 2014 г. приходите на компанията достигат 93 млн. паунда - повишение от 42% в сравнение с предходната година. Skyscanner оперира на 30 езика и има над 700 служители, работещи от Барселона, Будапеща, Единбург, Глазгоу, Маями, Шънджън, Пекин, Сингапур и София. |
Още по темата
Китайският доставчик на туристически услуги Ctrip.com ще придобие Skyscanner
Сделката оценява търсачката за полети, която има офис и в София, на 1.4 млрд. британски паунда
24 ное 2016Българско-датски стартъп получи 250 хил. евро финансиране
Средствата ще помогнат на софтуерната Crowdio да достигне до нови пазари и да увеличи екипа си в България
17 фев 2016Следващият ни продукт може да бъде създаден в София
Гарет Уилямс, изпълнителен директор на търсачката за полети Skyscanner пред "Капитал"
15 яну 2016Технологичният компас на Лас Вегас
Виртуална реалност, дронове и автономни коли изместват смартфоните и таблетите от фокуса по време на най-голямото IT изложение CES
10 яну 2016У дома е там, където е най-бързият WiFi
София, Пловдив и Варна бавно изгряват на картата на дигиталните номади, които търсят следващата си спирка, от която да управляват бизнеса си
8 яну 2016Български стартиращи компании ще могат да участват в състезанието Pioneers Challenge
Регистрацията е до края на март, а предишното издание на надпреварата беше спечелено от българската фирма Dronamics.
6 яну 2016Wifi.bg получи 50 хил. паунда от британския маркетинг акселератор Collider.io
Онлайн платформата за wifi реклама ще се фокусира върху развитие на бизнеса си на Острова, но ще продължи да оперира и в България
5 яну 2016IT и телеком пазарът ще нарасне с 5% през 2016 г.
Индустрията ще генерира приблизително 5.5 млрд. долара приходи през новата година, показва прогноза на изследователската агенция CBN Pannoff, Stoytcheff & Co.
4 яну 2016IT индустрия: Бизнес има, хора не
Изострящата се недостатъчност на квалифицирани специалисти и забавянето на западните икономики са основните притеснения в бранша догодина
3 яну 2016
13 март 2019
София Ивент Център
capital.bg/fintech
Annual FinTech Summit
Теми в програмата:
- Тенденции и двигатели за растеж на финтех индустрията
- PSD2 и възможностите за бизнеса
- Мобилни плащания и дигитални портфейли
- Кои са последните технологични иновации на пазара
- InsureTech: дигиталната трансформация в застраховането
- Международно сътрудничество и възможности за растеж на екосистемата


Renault постави въпроса за ангажимента на Nissan към алианса, докато японската компания обвини френския си патньор, че създава пречки за разследването на бившия му главен изпълнителен директор
17 фев 2019, 1234 прочитания

Airbus спира да прави най-големия пътнически самолет, последните доставки ще приключат през 2021 г.
17 фев 2019, 1875 прочитания
17 фев 2019, 2997 прочитания
17 фев 2019, 2133 прочитания
17 фев 2019, 1875 прочитания
17 фев 2019, 1699 прочитания
17 фев 2019, 1493 прочитания
Каква е ползата от обучението на юристите
По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж
Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)
Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата
PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности
Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността
Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 февруари)
Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата
Предприемаческа програма изпраща 70 европейци в САЩ
Двама българи бяха стипендианти на Young Transatlantic Innovation Leaders Initiative през 2018 г.
Магистратите потвърдиха отнемането на лиценза на "4Джи ком", която не го беше платила