Компанията за търсене на полети Skyscanner откри офис в София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Компанията за търсене на полети Skyscanner откри офис в София

Филип Филипов e директор на b2b екипа на Skyscanner, както и ръководител на българския офис на компанията.

Компанията за търсене на полети Skyscanner откри офис в София

Там ще работят 27 програмисти, планира се до средата на юни българският екип да се удвои

34677 прочитания

Филип Филипов e директор на b2b екипа на Skyscanner, както и ръководител на българския офис на компанията.

© Юлия Лазарова


Фактът, че голяма чуждестранна компания от ранга на "еднорозите" започва да развива продукт тук, е сериозно постижение за страната.

Базираната в Единбург компания за търсене на полети Skyscanner отвори офис с 27 програмисти в сърцето на София, а до юни планира да удвои броя им. Skyscanner съвсем скоро може да се превърне в една от стартъп компаниите "еднорози", получили оценка от инвеститорите над 1 млрд. долара. Очаква се търсачката да набере още 100 млн. долара от нови инвеститори, за да финансира експанзията си, съобщи в края на миналата година The Sunday Times.

Компанията работи с малък екип в София още от октомври 2014 г., но след не повече от година решава да открие модерен офис в "Перформ бизнес център", където скоро ще работят общо 54 програмисти. "Много съм горд от факта, че България вече не е само аутсорсинг дестинация, но тук се разработват продукти с висока добавена стойност", коментира Филип Филипов, директор на международния b2b екип на Skyscanner, както и ръководител на българския офис на компанията. Според него фактът, че голяма чуждестранна компания (от ранга на "еднорозите") започва да развива продукт тук, е сериозно постижение за страната. Показателно за това е, че част от екипа в София е разработил изцяло решение за гиганта Microsoft. "Не са много фирмите и екипите, които могат да кажат - ние работим по продукт, който Microsoft използва. Обикновено е обратното", посочва Филипов. "Много сме горди от това, че можем да предложим нещо на подобна компания, която да ни се довери, че решението ни технологично е по-добро от това, което те биха разработили."

Защо Skyscanner

Въпреки че компанията несъмнено има конкуренти в нелеката задача да сравни хиляди полети, тя определено е сред водещите - най-вече на Стария континент. "Историята ни е доста интересна, понеже започнахме с нискобюджетни авиолинии на много труден пазар - Европа, където всяка държава има различен език и култура", обяснява Филипов. Според него фактът, че Skyscanner успява да покори континента и да се насочи към Азия, позволява на компанията много по-лесно да влезе и на други пазари. Реално търсачките, които сравняват полети в САЩ, работят с много малък брой агенции, тъй като там има по-малко авиолинии и основни летища. Оттам и потребителите имат по-малък избор. В Европа има стотици авиолинии, които са на различни пазари. "Това е много важно за нас, тъй като ние работим на различни езици за разлика от много от нашите конкуренти. Освен това имаме и изключително много партньори - над 1200, докато голяма част от така наречените метатърсачки имат между 30 и 40", пояснява ръководителят на българския офис. Важно предимство на компанията е и нейният b2b екип, чиито решения вече се използват от много от конкурентите й.

Исторически Skyscanner е b2c платформа (бизнес за клиент) - тоест всеки един потребител може да отиде на сайта и да го използва. Това е основният модел, подобен на този на компании като Google и Facebook. Екипът b2b пък разработва решения за бизнеса - дава данни на партньори на компанията, помага им да създадат решение, подобно на това на Skyscanner, или им осигурява статични данни, които да използват за анализ. "Над 50 млн. различни потребители (както е известно в индустрията - "unique monthly visitors") идват всеки месец на нашия сайт - това са статичните данни", пояснява Филипов. "Тези потребители генерират 50 млн. различни търсения, което е много и ценна информация, защото показва къде, кога и с кого искат да пътуват. Събираме тази информация, която е изключително полезна за летища и авиолинии, които я използват." Интересен пример е, че благодарение на данните на Skyscanner летището в Единбург вижда, че много хора търсят полети от Единбург до Торонто, но реално осъществяват покупките от Глазгоу за канадския град. Причината е, че има директен полет между Глазгоу и Торонто на Air Canada, който е предпочитан от шотландците. Така, след като летището в Единбург анализира ситуацията и потенциалните клиенти, които губи, то започва също да предлага директни полети до тази дестинация.

Българският екип

Част от екипа, който разработва решения за бизнеса, е именно в София. "Когато започнахме с този екип в Единбург, бяхме пет души, а впоследствие наех двама души в България, които работеха от къщи. В един момент започнахме да обсъждаме с основателя и изпълнителен директор на компанията Гарет Уилямс да

Част от екипа в София работи по b2b решения.
Фотограф: ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА

им наемем стая, където да работят. Той каза, че това може да се случи, при условие че наема още двама души в страната", разказва Филипов. Но вместо още двама те наемат още петима професионалисти в България, които допреди това са работили като екип за глобалната музикална платформа Soundcloud. Това се случва през октомври 2014 г., когато фирмата наема и малък офис в столицата. "Видяхме, че в България има страхотни програмисти и така взехме решението, че този офис трябва да се разраства. Тогава вече решихме, че трябва да намерим нов офис на ново място", обяснява Филипов. В момента компанията е наела дългосрочно офис в "Перформ бизнес център", в който планира да запълни всички 54 работни места. Мястото е решено като офисите на Skyscanner във всички точки на света и може да се конкурира по оригиналност с познатите с удобства, места за развлечения и уникален дизайн работни пространства на Google (виж фотогалерията горе).

"В момента екипът в София е от 27 души, но сме в процес на постоянно и сериозно търсене на нови кадри", разкрива Филипов. "Процесът на подбор не е лесен - имаме тестове, интервюта и в Единбург, и с нас тук, така че влизането не е лесно. Но хората, които успеят да минат през този дълъг процес, могат да се зарадват на един добре подбран екип, а нещата, с които се занимават, са сложни, интересни и много вдъхновяващи, понеже сме тех компания на глобално ниво", заявява директорът на b2b екипа.  

Партньори в търсенето

Skyscanner е метатърсачка, което означава търсачка, подобна на добре познатите Google, Bing или Yandex, но фокусирана само върху една вертикала - пътуванията. Това значи, че потребителят може да търси полет например от София до Ню Йорк. А това, което Skyscanner ще направи, е, че ще провери стотици сайтове (всъщност 1200 на брой - партньорите, с които работи) и за няколко секунди ще даде резултатите за конкретна дата или за по-отворено търсене. Така услугата спестява на хората най-вече време - те не трябва да търсят и сравняват резултатите на 20 или повече сайта сами. Ако хората, които пътуват често, знаят, че между две дестинации има полет на British Airways и на " България ер", доста други не знаят за различните варианти. По този начин, когато някой иска да намери превоз между София и Ню Йорк, чрез Skyscanner може да види абсолютно всички опции и комбинации. "Ние не сме агенция, всъщност авиолиниите и туристическите агенции са нашите партньори", обяснява Филипов. Потребителят идва на сайта, избира продукт - полет, хотели или коли, избира датите, когато ще пътува, и Skyscanner му предлага хиляди резултати. След като избере резултата, който предпочита, потребителят натиска бутон "Продължи нататък" и това го препраща към сайта на агенцията или авиокомпанията, която прави самата резервация. "Ние като компания не продаваме билети, а само агрегираме информация", уточнява Филипов.

Компанията е основана през 2001 г. от тримa програмисти - Гарет Уилямс, Бари Смит и Бонами Гримс, след като Гарет установява колко е трудно да открие евтини билети до ски курортите. През 2014 г. приходите на компанията достигат 93 млн. паунда - повишение от 42% в сравнение с предходната година. Skyscanner оперира на 30 езика и има над 700 служители, работещи от Барселона, Будапеща, Единбург, Глазгоу, Маями, Шънджън, Пекин, Сингапур и София.
Към момента 27 програмисти работят в офиса на компанията в сърцето на София, а до юни се планира броят им да бъде удвоен.
Фотограф: Юлия Лазарова
Офисът на Skyscanner e в сградата "Перформ бизнес център".
Фотограф: ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА
Офисът разполага с няколко отделни стаи за релакс и срещи на екипите.
Фотограф: ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА
Мястото може да се конкурира по оригиналност с познатите с удобства, места за развлечения и уникален дизайн работни пространства на Google.
Фотограф: ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА
Фотограф: ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА
Фактът, че голяма чуждестранна компания от ранга на "еднорозите" започва да развива продукт тук, е сериозно постижение за страната.

Базираната в Единбург компания за търсене на полети Skyscanner отвори офис с 27 програмисти в сърцето на София, а до юни планира да удвои броя им. Skyscanner съвсем скоро може да се превърне в една от стартъп компаниите "еднорози", получили оценка от инвеститорите над 1 млрд. долара. Очаква се търсачката да набере още 100 млн. долара от нови инвеститори, за да финансира експанзията си, съобщи в края на миналата година The Sunday Times.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    zumz avatar :-|
    zumz

    Този сегмент е вече добре разработен и консолидиран, не ми е ясно как точно Skyscanner планира да конкурира други не по-малко ефикасни търсачки, примерно Google Flights, Matrix, Momondo, Kayak. Редовно купувам билети по различни направления и съм добре запознат с тези търсачки и със Skyscanner. Другото е, че самите авиокомпании са заинтересувани те да си продават билетите от техните си сайтове, а не чрез посредници. Посредниците, като споментатите търсачки могат понякога да предложат малко по-ниски цени, но малцина клиенти знаят, че при купуване на билет от търсачка - ако възникне проблем - те трябва да го решават чрез търсачката, а не авиокомпанията, която няма ангажименти към купени по този начин билети. Пример - преди две години възникна проблем в Москва с купен чрез "Вайяма" билет по маршрут на "Аэрофлот". В момента в който служителката на "Аэрофлот" забеляза от къде е купен билета - върна ми талона и каза да се оправям с "Вайяма" (САЩ). Нямаше време и просто се наложи да си купя нов (същия) билет директно от гишето на "Аэрофлот" срещу 400 долара. "Вайяма" след това отказа да ме компенсира въпреки че грешката беше тяхна. Можех да се обърна към съд, но с оглед на съдебните разноски, времето и нервите - не си струваше за 400 долара. Ако билетът беше изначално купен от сайта на авиокомпанията - тя има ангажимент и щеше да реши проблема или да ме компенсира.

  • 2
    aussie avatar :-P
    aussie

    Дават заплати на работниците, печелят пари, плащат наеми и кетъринг. Какво лошо видя та написа коментара по-горе? :)

  • 3
    neycho_mihov avatar :-|
    Нейчо Михов

    @zumz Ако поне веднъж беше пробвал да купуваш билети през Skyscanner, щеше да знаеш, че билетите не се купуват през тях, а имаш няколко варианта от където да ги вземеш, като един от тях е сайта на превозвача. Решение на купувача е да прецени от къде иска да си вземе билет. Другият път, като се опитваш да тролиш, поне си напиши домашното, че да не се излагаш :-D

  • 4
    kiro1234 avatar :-|
    kiro1234

    Дават заплати и това е ОК. Продукта им не е особено добър. Дава странни резултати.

  • 5
    tpt1452498255485316 avatar :-|
    Stock Frack

    @zumz Мисля, че не правите разлика между травъл агенция и метатърсачка. Конкуренция в сектора има, но не разбирам защо казвате 'не ми е ясно как точно Skyscanner планира да конкурира'.
    Ако тези 50 милиона UMV, които цитират са верни мога само да им завиждам. Скептика в мен разбира се реши да провери как са позиционирани и това е което виждам: https://goo.gl/C3d2YJ

    Според Google, на практика, те вече са най-големия метасърч. Ползвал съм и трите сайта и Скайскенър имат най-ниските цени почти винаги. Не винаги са точни, но същото се отнася и за Kayak/Momondo/Google Flights. Не намирам нищо за този Matrix (Какво е това? Коя е компанията?).

    Мога само да се радвам, че са в София. Заедно с Uber изглежда вече имаме втори unicorn :)

  • 6
    gogo2011 avatar :-|
    gogo2011

    Ако към крайната цена мижеше да добавят и таксите, които плаща потребителя към превозвача/брокера щеше да е чудесно. В момента ти дават една цена, но крайната се оказва с да кажем 5-10 евро по-висока.

  • 7
    dimodk avatar :-|
    Чинчила

    Наистина е радостно, че отварят голям офис в София, но в случая @zumz е донякъде прав, че няма да им е много лесно.
    Аз ползвам предимно момондо, която години наред е обявавявана за най-добрата метатърсачка, защото дори засича не само редовни и нискотарифни превозвачи, но и чартърните.
    Сега вече от любопитство ще започна да сравнявам и резултатите в скайсканер

  • 8
    mokshich avatar :-|
    mokshich

    ползвам услугите им от доста време, предлагат невероятно лесен начин да се проверят всички връзки за възможни дестинации и съответно да се комбинират полети между различни превозвачи.

    за съжаление, дори аз, в последствие си купувам билетите директно от сайтовете на превозвачите, но винаги първото ми търсене е в skyscanner.

  • 9
    drumbass avatar :-|
    drumbass

    [quote#6:"gogo2011"]Ако към крайната цена мижеше да добавят и таксите, които плаща потребителя към превозвача/брокера щеше да е чудесно. В момента ти дават една цена, но крайната се оказва с да кажем 5-10 евро по-висока.[/quote]

    Разбира се, щеше да е прекрасно, но уви това е извън възможностите им. Проблемът е при източника, тъй като те зависят на инфото предоставено от продавача на билета.

    Разбира се, скенерът може да подходи от силна позиция и притисне поне по-малките си партньори да предоставят изчерпателна информация, както и сами да събират подобна. Все пак повечето компании имат стандартни условия за куфар, такса обслужване, такса плащане и т.н., която може да се предоставя още на ниво скенер за по-обективна сравнимост, а не да се налага потребителят собственоръчно да минава през целия процес на (няколко) продавача, за да стигне до реалната крайна цена.

  • 10
    alexi avatar :-|
    Ал Бънди

    [quote#1:"zumz"]Този сегмент е вече добре разработен и консолидиран, не ми е ясно как точно Skyscanner планира да конкурира други не по-малко ефикасни търсачки, примерно Google Flights, Matrix, Momondo, Kayak. Редовно купувам билети по различни направления и съм добре запознат с тези търсачки и със Skyscanner.[/quote]

    Ако беше добре запознат със сектора щеше да знаеш, че Skyscanner са един от лидерите и по скоро въпросът е как останалите смятат да се конкурират с него.
    Ако беше ползвал освен това Skyscanner, щеше да знаеш, че те не продават директно билети, а те препращат на сайта на авиокомпанията или агенция за продажба на билети!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK