С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 11 яну 2016, 19:16, 9712 прочитания

Облигационерите на БДЖ започват продажби на имоти на компанията

Заради просрочения дълг на търг вече е обявена бившата сграда на Транспортна полиция

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Просрочените задължения на Българските държавни железници вече доведоха и до първа продажба на сграда на транспортния холдинг. Това става ясно от Регистъра на публичните продажби на Камарата на частните съдебни изпълнители. 

На купувачи се предлага административната сграда на Транспортна полиция, която е собственост на "Холдинг БДЖ". Въпросната служба вече не се помещава там и имотът е необитаем. Процедурата е задействана от кредиторите по втория облигационен заем на БДЖ, по който има просрочия от години и те не могат да съберат вземанията си. Сградата се намира на столичния булевард "Княгиня Мария Луиза" 110а. Тя е на пет етажа. Продажбата ще започне на 12 януари и ще продължи месец, като началната тръжна цена е 2.732 млн. лв.


Дотук заради забавени плащания към кредиторите се продаваха само товарни вагони. Сега обаче се дава ход и на продажби на недвижимо имущество, като това едва ли ще е единствената продажба на сграда на холдинга. Най-атрактивният актив на БДЖ безспорно е административната сграда на ул. "Иван Вазов" 3. Там обаче съсобственик е Национална компания "Железопътна инаструктура", като това би отблъснало потенциални купувачи, освен ако не могат да изкупят и дела на инфраструктурната компания. 

Нерешима кредитна сага
Вторият облигационен заем за общо 120 млн. евро беше отпуснат на железниците през 2007 г. за покриване на стари задължения, което е честа практика на компанията. Преди години обаче държавното дружество започна да изпитва затруднения при покриването на плащанията си към кредиторите и се стигна до големи просрочия, като към есента на миналата година компанията дължи още 145 млн. лв.

До споразумение между длъжник и кредитори за прегодоваряне на задълженията обаче не се стигна, тъй като няколко пъти от държавната компания предлагаха неприемливи за насрещната страна условия.



В края на 2014 г. сумата по кредита бе обявена за предсрочно изискуема, а от лятото на 2015 г. банката довереник - Българската банка за развитие, започна продажбата на вагони, които са обезпечение по заема. По реда на Закона за особените залози обезпечение са 5 хиляди товарни вагона и 25 дизелови мотриси. През май миналата година на общо събрание на кредиторите беше взето решение да започне разпродажбата на 3542 от товарните вагони и мотрисите. Последните се използват от железницата за крайградските й пътнически превози, но не и въпросните 3542 товарни вагона. Търговете обаче не се радват на голям интерес. Сега се стига до ново развитие при събирането на вземанията - вече с изпълнителен лист.

И към Брюксел
Освен с продажби на имущество кредиторите вече декларираха, че ще започнат процедура срещу България, като според източници на "Капитал Daily" премиерът Бойко Борисов е бил известен за тези им намерения с писмо. В него те са поискали още личната му намеса за намиране на решение на въпроса. Писмото е придружено от проект на жалба до Европейската комисия, в която пише, че България е нарушила европейското право в сферата на железопътния транспорт, тъй като от 2007 г. не е инвестирала необходимите усилия във финансирането и преструктурирането на БДЖ, така че те сега да са способни да преживеят условията на пазарната икономика и да си плащат дълговете.

До въпросното писмо се стигна, след като в началото на октомври министърът на финансите Владислав Горанов отказа да обсъжда с депутатите от транспортната комисия плановете за спасяване на БДЖ, най-скъпият от които би струвал на държавата над 600 млн. лв. - за инвестиции и покриване на задълженията. Това, което в крайна сметка реши да предприеме държавата, е да даде летище София на концесия с основното искане да бъдат платени 600 млн. лв. накуп в началото, за да се спаси железницата.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Емисиите на метан от фосилни горива са "силно подценени" Емисиите на метан от фосилни горива са "силно подценени"

Добивът на въглища, петрол и газ вероятно има още по-голяма роля за парниковия ефект в атмосферата

26 фев 2020, 655 прочитания

Шивашката фирма "Омелия" откри нов цех в ардинското село Падина Шивашката фирма "Омелия" откри нов цех в ардинското село Падина

Инвестицията е малка, но ще създаде около 50 работни места

26 фев 2020, 627 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Инвестиции за 50 млн. евро започват край Пловдив тази година

Ще бъдат построени нови фабрики за авточасти, машини, електрооборудване, а DB Schenker ще утрои логистичните си площи в "Тракия икономическа зона"

Още от Капитал
Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Автогол с еврозоната, мачът продължава

Изборът сега е между по-добро икономическо бъдеще и статуквото

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

"Мишу", анимационният филм за отговорността ни към природата

Това е вторият филм на Вера Траянова и Милен Витанов, селектиран за участие на "Берлинале"

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10