Облигационерите на БДЖ започват продажби на имоти на компанията
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Облигационерите на БДЖ започват продажби на имоти на компанията

Досега заради забавени плащания към кредиторите се продаваха само товарни вагони. Сега се дава ход и на продажби на недвижимо имущество, като това едва ли ще е единствената продажба на сграда на холдинга

Облигационерите на БДЖ започват продажби на имоти на компанията

Заради просрочения дълг на търг вече е обявена бившата сграда на Транспортна полиция

Калина Горанова
9961 прочитания

Досега заради забавени плащания към кредиторите се продаваха само товарни вагони. Сега се дава ход и на продажби на недвижимо имущество, като това едва ли ще е единствената продажба на сграда на холдинга

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Просрочените задължения на Българските държавни железници вече доведоха и до първа продажба на сграда на транспортния холдинг. Това става ясно от Регистъра на публичните продажби на Камарата на частните съдебни изпълнители. 

На купувачи се предлага административната сграда на Транспортна полиция, която е собственост на "Холдинг БДЖ". Въпросната служба вече не се помещава там и имотът е необитаем. Процедурата е задействана от кредиторите по втория облигационен заем на БДЖ, по който има просрочия от години и те не могат да съберат вземанията си. Сградата се намира на столичния булевард "Княгиня Мария Луиза" 110а. Тя е на пет етажа. Продажбата ще започне на 12 януари и ще продължи месец, като началната тръжна цена е 2.732 млн. лв.

Дотук заради забавени плащания към кредиторите се продаваха само товарни вагони. Сега обаче се дава ход и на продажби на недвижимо имущество, като това едва ли ще е единствената продажба на сграда на холдинга. Най-атрактивният актив на БДЖ безспорно е административната сграда на ул. "Иван Вазов" 3. Там обаче съсобственик е Национална компания "Железопътна инаструктура", като това би отблъснало потенциални купувачи, освен ако не могат да изкупят и дела на инфраструктурната компания. 

Нерешима кредитна сага

Вторият облигационен заем за общо 120 млн. евро беше отпуснат на железниците през 2007 г. за покриване на стари задължения, което е честа практика на компанията. Преди години обаче държавното дружество започна да изпитва затруднения при покриването на плащанията си към кредиторите и се стигна до големи просрочия, като към есента на миналата година компанията дължи още 145 млн. лв.

До споразумение между длъжник и кредитори за прегодоваряне на задълженията обаче не се стигна, тъй като няколко пъти от държавната компания предлагаха неприемливи за насрещната страна условия.

В края на 2014 г. сумата по кредита бе обявена за предсрочно изискуема, а от лятото на 2015 г. банката довереник - Българската банка за развитие, започна продажбата на вагони, които са обезпечение по заема. По реда на Закона за особените залози обезпечение са 5 хиляди товарни вагона и 25 дизелови мотриси. През май миналата година на общо събрание на кредиторите беше взето решение да започне разпродажбата на 3542 от товарните вагони и мотрисите. Последните се използват от железницата за крайградските й пътнически превози, но не и въпросните 3542 товарни вагона. Търговете обаче не се радват на голям интерес. Сега се стига до ново развитие при събирането на вземанията - вече с изпълнителен лист.

И към Брюксел

Освен с продажби на имущество кредиторите вече декларираха, че ще започнат процедура срещу България, като според източници на "Капитал Daily" премиерът Бойко Борисов е бил известен за тези им намерения с писмо. В него те са поискали още личната му намеса за намиране на решение на въпроса. Писмото е придружено от проект на жалба до Европейската комисия, в която пише, че България е нарушила европейското право в сферата на железопътния транспорт, тъй като от 2007 г. не е инвестирала необходимите усилия във финансирането и преструктурирането на БДЖ, така че те сега да са способни да преживеят условията на пазарната икономика и да си плащат дълговете.

До въпросното писмо се стигна, след като в началото на октомври министърът на финансите Владислав Горанов отказа да обсъжда с депутатите от транспортната комисия плановете за спасяване на БДЖ, най-скъпият от които би струвал на държавата над 600 млн. лв. - за инвестиции и покриване на задълженията. Това, което в крайна сметка реши да предприеме държавата, е да даде летище София на концесия с основното искане да бъдат платени 600 млн. лв. накуп в началото, за да се спаси железницата.

Просрочените задължения на Българските държавни железници вече доведоха и до първа продажба на сграда на транспортния холдинг. Това става ясно от Регистъра на публичните продажби на Камарата на частните съдебни изпълнители. 

На купувачи се предлага административната сграда на Транспортна полиция, която е собственост на "Холдинг БДЖ". Въпросната служба вече не се помещава там и имотът е необитаем. Процедурата е задействана от кредиторите по втория облигационен заем на БДЖ, по който има просрочия от години и те не могат да съберат вземанията си. Сградата се намира на столичния булевард "Княгиня Мария Луиза" 110а. Тя е на пет етажа. Продажбата ще започне на 12 януари и ще продължи месец, като началната тръжна цена е 2.732 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    krastitel avatar :-?
    krastitel

    соц мастодонта БДЖ е като българската соц енергетика - скоро и тя ще е във фалит - и колкото повече държавата ги спасява с пари на данъкоплатците, толкова повече дупката и щетата ще става по-голяма
    просто трябва да се преформулират правилата и приоритетите съобразно новите тенденции, но на Кой не му стиска ...

  • 2
    bojko84 avatar :-|
    Компетентен

    Не на Кой не стиска, а до голяма степен на самите българи. Като решат да вкарат по-пазарни практики в БДЖ и хората започват да се надигат. Поддържат се линии, в които пътуват по 2 пътника на влак и това го плащаме всички ние, защото винаги някой плаща сметката.

  • 4
    ivankristov avatar :-|
    ivankristov

    бдж от 2009г. се управлява от комсомолския лидер с образование за дружинна ръководителка владко хамелеона от (бсп в герб),които изпълнява поръчка да го фалира. финансовите дупки в бдж ще се запълнят от футболни трансфери реализирани от изпълнителният му директор владимиров-комсомолски секретар по професия и детска учителка по образование и настоящ виден гербер


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK