General Motors и Ford обещават по-голяма възвращаемост на акционерите

Компаниите се опитват да успокоят инвеститорите с дивиденти и инвестиции

Главният изпълнителен директор на General Motors Мeри Бара е уверена в потенциала за растеж на китайския пазар.
Главният изпълнителен директор на General Motors Мeри Бара е уверена в потенциала за растеж на китайския пазар.    ©  Reuters
Главният изпълнителен директор на General Motors Мeри Бара е уверена в потенциала за растеж на китайския пазар.
Главният изпълнителен директор на General Motors Мeри Бара е уверена в потенциала за растеж на китайския пазар.    ©  Reuters
Анализаторите очакват двата най-големи пазара – САЩ и Китай, да започнат да се забавят.

"Автомобилостроителите са изправени пред трудно бъдеще, в което около 60% от стойността на колите ще идват от софтуера и включените услуги." Адам Джонас, анализатор в Morgan Stanley

 

Забавянето на автомобилния пазар в световен мащаб е започнало да се отразява на най-големите производители в САЩ General Motors и Ford Motor. В усложнената обстановка компаниите търсят начини да осигурят повече възвращаемост за акционерите, като същевременно поддържат адекватни инвестиции в нови модели и технологии, пише Reuters

По време на автоизложението в Детройт двата конкурента представиха обновените си стратегии за адаптиране към забавените продажби и бързата промяна на технологиите и потребителското поведение. Част от проблемите, пред които се изправят производителите, са стари колкото автомобилната индустрия – например как да правят колите по-безопасни и да се справят със спадовете в пазарния цикъл. Други са нови и все още не съвсем ясни, като трансформацията на колите в дигитални устройства и променените желания на потребителите в информационната епоха.

Неясно бъдеще

"Автомобилостроителите са изправени пред трудно бъдеще, в което около 60% от стойността на колите ще идва от софтуера и включените услуги", коментира Адам Джонас, анализатор в Morgan Stanley. "На фона на несигурността на китайския пазар и достигнатия пик на продажбите в САЩ все повече инвеститори ще решават, че сега е добър момент да продадат акциите си в тези компании", добавя той. Опасенията на инвеститорите за способността на двете компании да се справят с предизвикателствата доведоха до спад на акциите им с по около 10% за последните 12 месеца.

Главният изпълнителен директор на GM Мери Бара представи планове за връщане на инвеститорите на общо 16 млрд. долара за периода от 2015 до 2017 г. Това е разширение на представените през март миналата година намерения, когато компанията се ангажира да отдели 10 млрд. долара за дивиденти и обратни изкупувания на акции до края на 2016 г. Финансовият директор на групата Чък Стивънс изтъква, че ако плановете бъдат изпълнени, GM ще е изплатила на акционерите общо 23 млрд. долара за периода след 2012 г., когато компанията се върна на борсата след процедурите по банкрут. Ръководството на компанията заяви, че ще изплати специален дивидент в размер на 1 млрд. долара, но също така предупреди, че маржът на печалба в Северна Америка едва ли ще надмине 9.5%.

Същите прогнози за нивото на печалби дава и Ford, като компанията обяснява ниската рентабилност с големите инвестиции като платформи за споделяне на автомобили и разработка на самоуправляващи се коли. Главният изпълнителен директор Марк Филдс заявява, че разпродажбата на акции няма да обезкуражи компанията. "Инвеститорите просто изчакват, за да видят как ще се справим със забавянето на пазара", изтъква той.

Ford инвестира и в програми за по-близка връзка с потребителите. Програмата FordPass ще събира данни за клиентите на компанията в замяна на услуги като осигуряване на бърз достъп до места за паркиране. FordPass показва стремежа на компанията да отговори на заплахата от страна на технологични компании като Apple и Alphabet, които се опитват да заемат мястото на посредник между шофьорите и производителите. "Развитието на нов, свързан с технологиите бизнес ще осигури на Ford източници на приходи, които не са толкова циклични като продажбите на автомобили" изтъква Филдс.

Нестабилни пазари

Забавянето на продажбите обаче изглежда неизбежно и остава основен фактор за настроенията на инвеститорите. Китай и Съединените щати, които са двата най-големи автомобилни пазара в света, дават сигнали за забавяне след шест години на бурен растеж. Анализаторите очакват свиване на ръста и на двата пазара, особено в сравнение с рекордните нива, достигнати миналата година. "Ние все още сме много силни в Китай", уверява Бара. Според нея в перспектива продажбите на този пазар могат да достигнат 35 млн. автомобила годишно спрямо около 25 млн. сега, но в краткосрочен план се очаква значителна нестабилност.