Сделките в хранителната индустрия ще продължат и през 2016 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сделките в хранителната индустрия ще продължат и през 2016 г.

Миналогодишното мегасливане между H.J. Heinz и Kraft Foods Group за 62 млрд. долара беше най-голямото в историята за сектора

Сделките в хранителната индустрия ще продължат и през 2016 г.

Сред основните двигатели на сливанията в сектора са променящите се вкусове на потребителите, които търсят повече органични храни и натурални продукти

3444 прочитания

Миналогодишното мегасливане между H.J. Heinz и Kraft Foods Group за 62 млрд. долара беше най-голямото в историята за сектора

© Reuters


"Очакваме консолидацията да се ускори особено в САЩ, където голям брой утвърдени марки и категории продукти отчитат по-бавни темпове на растеж."

Франсоа-Ксавие дьо Молман, Goldman Sachs.

За любителите на макаронените изделия с кетчуп миналогодишното мегасливане за 62 млрд. долара между H.J. Heinz и Kraft Foods Group сигурно е била печеливша комбинация. За все по-големия брой потребители, които обръщат гръб на пакетираните храни, обаче най-голямата в историята сделка в хранителния сектор е защитен ход, пише Financial Times. Целта е да се реши проблемът със забавящия се темп на нарастване на продажбите и към свиването на разходи, така че две от най-известните американски марки да станат по-печеливши.

През ноември управляваният от Уорън Бъфет конгломерат Berkshire Hathaway вече обяви извънредни постъпления в размер на 4.4 млрд. долара след транзакцията. Отделно от това сливането ще спести на Heinz и Kraft 1.5 млрд. долара годишно, ще доведе до съкращаване на 5000 работни места, или 10% от общия брой служители на компанията, както и до затварянето на седем производствени фабрики. И не на последно място дава сигнал за оформящата се тенденция към по-засилена консолидация между големите, утвърдени играчи в американската хранителна индустрия, отбелязва изданието.

В търсене на печалби

"Активността по сливания и придобивания (M&A) в САЩ ще остане силна, тъй като компаниите търсят възможности за повишаване на продажбите и на маржовете на печалба", коментира Даян Шанд, старши директор в рейтинговата агенция Standard & Poor’s.

Консолидацията в хранителния сектор на развитите пазари се движи най-вече от променящите се вкусове на по-младите потребители, които във все по-голяма степен загърбват обработените и пакетирани храни за сметка на естествените, по-здравословни продукти, местно производство. Растежът на този сегмент от пазара е бърз за разлика от развитието при повечето големи компании за пакетирани храни, посочва FT. По данни на консултантската компания OC & C годишният темп на нарастване приходите на 50-те най-големи производителя на храни се е забавил до 1.7% през 2014 г. в сравнение с 2.9% през 2013 г. и 5.6% през 2012 г.

"Очакваме консолидацията да се ускори, особено в САЩ, където голям брой утвърдени марки и категории продукти отчитат по-бавни темпове на растеж", прогнозира Франсоа-Ксавие дьо Молман от Goldman Sachs. "Капиталовите пазари, а в някои случаи и инвеститорите активисти, оказват натиск върху компаниите да управляват разходите си по-ефективно и да увеличат генерирането на парични потоци, което според мнозина може да се постигне по-добре чрез по-голям мащаб", обяснява той.

Апетит за придобивания

Друг двигател за M&A активността в сектора е апетитът на големите хранителни компании към иновативни стартиращи дружества. Производителят на зърнените закуски Cheerios General Mills придоби през 2014 г. групата Annie's, която произвежда пакетирани храни от органични и природни съставки, Coca-Cola купи миноритарен дял от компанията на органични сокове Suja Juice, а производителят на консервите Spam Hormel плати през 2015 г. 775 млн. долара за дружеството за органични преработени меса Applegate Farms, припомня FT. Тенденцията се наблюдава и в Европа, където Unilever добави към портфолиото си от премиум брандове сладоледи базирания в Минеаполис производител на сорбе Talenti и италианския производител на сладолед Grom, който твърди, че не използва овкусители, оцветители, консерванти или емулгатори в продуктите си.

Интересът към сливания и придобивания в сектора обаче има и друг двигател – стратегическият стремеж на някои от дружествата да станат най-големият играч в дадена категория. Такъв е например случаят с инвестиционната компания на фамилията Рейман JAB Holding, която притежава производителя на козметика Coty, а амбицията й е да стане лидер на пазара на кафе. През декември холдингът предложи 13.9 млрд. долара за придобиването на производителя на кафе машини и капсули Keurig Green Mountain, което би го превърнало в основен конкурент на швейцарската Nestle в сегмента.

Ниските лихвени проценти, икономическото възстановяване и все още растящите капиталови пазари дават предпоставки да се смята, че 2016 г. ще е поредната силна година за сделки в хранителната индустрия особено като се има предвид, че дяловите инвеститори имат интерес към сектора.

"Храните все още са сравнително фрагментиран пазар в сравнение с напитките или продуктите за дома", отбелязва Майкъл Колинс, управляващ директор от инвестиционната банка William Blair. "Пазарът е и много по-достъпен за дяловите инвеститори отчасти заради размера на компаниите и плащаните оценки", обяснява той.

"Очакваме консолидацията да се ускори особено в САЩ, където голям брой утвърдени марки и категории продукти отчитат по-бавни темпове на растеж."

Франсоа-Ксавие дьо Молман, Goldman Sachs.

За любителите на макаронените изделия с кетчуп миналогодишното мегасливане за 62 млрд. долара между H.J. Heinz и Kraft Foods Group сигурно е била печеливша комбинация. За все по-големия брой потребители, които обръщат гръб на пакетираните храни, обаче най-голямата в историята сделка в хранителния сектор е защитен ход, пише Financial Times. Целта е да се реши проблемът със забавящия се темп на нарастване на продажбите и към свиването на разходи, така че две от най-известните американски марки да станат по-печеливши.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK