С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 15 яну 2016, 17:36, 9618 прочитания

Следващият ни продукт може да бъде създаден в София

Гарет Уилямс, изпълнителен директор на търсачката за полети Skyscanner пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Визитка
Историята на основателя и изпълнителен директор на Skyscanner Гарет Уилямс донякъде повтаря тази на други успешни създатели на компании "еднорози". Гарет открива страстта си към компютрите още като тийнейджър. Интересът му към програмирането го води в университета в Манчестър, където продължава да учи математика и информатика. Още първия ден на курса среща Бонами Гримс и Бари Смит (които стават съоснователи на Skyscanner впоследствие) и се сприятеляват заради общите си интереси в музиката и "коденето".
Завършилият вече Гарет започва да работи като програмист на свободна практика. Един ден, опитвайки се да намери най-удобния полет, за да посети брат си във Франция, софтуерният инженер остава разочарован от трудния и досаден процес на търсене на сайтовете на множество авиокомпании и туристически агенции. Така се ражда идеята за уеб страница, която може да събира, съпоставя и сравнява цени за всеки полет в света. Създава се и първата версия на Skyscanner - в обикновена Excel таблица.
Проектът се разраства, информацията за него се предава от уста на уста и когато хиляди хора започват да използват прототипа на Skyscanner сайта всеки ден, тримата основатели разбират, че са създали нещо голямо, и напускат работните си места, за да се отдадат изцяло на проекта. Skyscanner стартира официално през 2003 г., когато бива открит и офисът в Единбург. Днес компанията оперира на 30 езика и има над 700 служители, работещи от Барселона, Будапеща, Единбург, Глазгоу, Маями, Шънджън, Пекин, Сингапур и София. През 2014 г. приходите й достигат 93 млн. паунда - повишение от 42% в сравнение с предходната година.
Пътят до определянето на една технологична компания като "еднорог" или такава, получила оценка от инвеститорите над 1 млрд. долара, не е кратък и лесен. Историята на базираната в Единбург търсачка на полети Skyscanner започва през 2003 г. с екселска таблица, създадена в хола на един от основателите. Буквално преди дни компанията получи почти 192 млн. долара от нови инвеститори и влезе във все още малкия клуб на британските "еднорози". Това е оценка на Skyscanner от около 1.6 млрд. долара, цитира запознати със сделката Financial Times. Компанията е удвоила оценката си след влизането на фонда за рисков капитал от Силициевата долина Sequoia Capital, който взе дял в Skyscanner през октомври 2013 г. Стартъпът ще използва инвестицията за финансиране на придобивания, за да се разшири в международен план и да отблъсква офертите за поглъщане от по-големите съперници в конкурентния сектор.
Технологичният стартъп е с офис в нашата страна. Skyscanner работи с малък екип в София още от октомври 2014 г., но след не повече от година решава да го направи по-голям. В момента екипът тук е от 27 души, но фирмата е в процес на постоянно търсене на нови специалисти, а планът е до средата на юни тук да работят общо 54 програмисти. Екипът е ангажиран с разработването на продукти с висока добавена стойност. Според изпълнителния директор на Skyscanner Гарет Уилямс има потенциал в София да се работи по проекти с отворен код, които да допринесат за развитието на тех общността в страната. Разговаряме с Гарет за бъдещето на компанията и развитието на дейностите в София, както и за формулата за превръщането на стартъп в успешна глобална компания.


Skyscanner наскоро получи почти 192 млн. долара от нови инвеститори, което прави компанията част от засега малкия клуб на британските стартъпи "еднорози". Как ще инвестирате новите средства и как това ще повлияе на развитието на офиса в България?
- Инвестицията ще ни позволи да продължим да бъдем основно софтуерна компания, която работи в областта на онлайн пътуванията. Офисът ни в София е именно за разработване на продукти и софтуерно инженерство и мисля, че превръщането на Skyscanner в "еднорог" ще означава наемане на още специалисти в България. Това е добре и за двете страни, защото хората, които имаме тук в момента, са наистина отлични софтуерни инженери. Аз също съм софтуерен инженер по образование и ми харесва да наемам такива специалисти.
Голямото предизвикателство за компаниите, занимаващи се с онлайн пътувания, е да се разработят много и различни инструменти и услуги, които да улеснят пътуващите, и някои от тях ще бъдат сътворени именно в София. А в офиса, който открихме тук наскоро, има достатъчно място за още доста хора, които да се присъединят към нас.


Как се различава Skyscanner от конкурентите и защо е по-добър от други подобни търсачки - Kayak, Qunar и Google? Какъв е бизнес моделът ви?
- Ние сме метатърсачката за пътувания - показваме коли под наем, хотели, както и полети. Но това, върху което наистина се концентрираме, е качественото покритие на всички възможни полети от точка до точка. Потребителите ни казват, че имаме по-голям обхват и по-добър диапазон на цените, които другите търсачки не предлагат. По отношение на бизнес модела ни - взимаме малка комисиона от реклами и когато хората купуват билети чрез нас, но цената никога не е по-висока за потребителя. Като компания ние се съсредоточаваме, на първо място, върху това да донесем добавена стойност за пътника, второ - стойност за доставчика или партньора ни, и чак на трето място - нашите приходи. Така че ние мислим в дългосрочна перспектива и не се стремим да увеличим приходите или печалбата си на всяка цена. Концентрираме се върху най-добрите резултати и качество.

Преди повече от година компанията нае първите специалисти в София. Защо избрахте нашата столица? Какви бяха очакванията ви тогава и как се промениха те с времето?
- Мисля, че тогава нямах толкова ясна представа за размера на сектора на софтуерното инженерство в София. Определено знаех, че тук има добри математици и инженери, както и силна образователна система. Но не бях наясно, че има и толкова много фирми от сектора - местни и международни. И това определено беше приятна изненада. Както знаете, хората виждат Силициевата долина като един от основните източници на "интернет успехи". Но това, което ние се стремим да покажем, е, че Европа също може да генерира успехи в тази област, и се стараем да бъдем част от това. Искаме да постигнем нещо като "географска демократизация на интернет компаниите". В този смисъл е и самото създаване на компанията в Единбург, който не е Сан Франциско, Лондон или Берлин. На мен наистина ми харесва да създавам и да организирам висококачествени софтуерноинженерни екипи в София, Барселона, Единбург, където всъщност има много талантливи хора.
Решихме да дойдем в София отчасти защото директорът на b2b екипа ни - Филип Филипов, който ръководи и екипа тук, е българин. Отчасти и защото имаше няколко други онлайн компании за пътувания, представени в страната.

Какви са средносрочните и дългосрочните планове за развитие на офиса в София?
- Нашата работа тук е силно свързана с машинното обучение и изграждането на информационни продукти в мащаб. Обработваме над един милиард заявки и търсения всеки ден и екипът тук ги анализира, като прилагат принципите на науката, боравеща с голямо количество данни (от англ. big data science). Така че някои от най-интересните проблеми и задачи, които стоят пред нас в момента, действително се решават в офиса в София и това ще продължи да е така.



Как бихте оценили IT средата в България и потенциала на нашите специалисти? Как смятате да повлияете на тази среда?
- Мисля, че подобно на много други места и в София има софтуерни инженери с опит в интернет икономиката и софтуерни инженери, които имат по-традиционен бекграунд. Освен това, след като съберем по-голям екип тук, ще допринесем за развитието на модерна среда за разработка на софтуер. Това означава използване на софтуер с отворен код, измерване на това как потребителите използват нашия софтуер в реално време и други. Мисля, че това ще бъде ценен принос за технологична общност в София. Много бих се радвал, ако именно екипът в София създаде проект с отворен код, който се поддържа тук, и след това допринесе за IT общността в града.

През 2001 г. заедно с двамата съоснователи на Skyscanner започвате проекта в един Excel файл, с една идея. Мислили ли сте някога, че компанията ще стане мултимилионна?
- Предполагам, че не съм мислил за това как ще имаме стотици служители и как 50 млн. души ще използват сайта ни всеки месец. Но винаги съм знаел, че онлайн туризмът е бил нерешен проблем. И в много отношения той все още е нерешен и до днес. Това, което бих искал да изградим, е интелигентен личен асистент за пътувания, който е на смартфона ни. Който да може да ни дава съвети, използвайки контекста, така че да получим предложенията, когато имаме нужда от тях. Като софтуерен инженер не съм целял да бъда изпълнителен директор, но това определено беше полезен опит за мен през последните 10 години.

Въпреки че Skyscanner вече не е стартъп в истинския смисъл на думата, компанията е запазила работната култура и атмосферата на такъв. Как фирмите могат да запазят стартъп усещането, докато растат?
- Мисля, че няколко неща са от ключово значение - първото е да се поставят амбициозни цели. Ако се опитвате да останете във времето, тогава знаете, че трябва да направите нещата по различен начин. И ако започнете да правите нещата по различен начин, това ви изкарва извън зоната ви на комфорт. Другото важно нещо е, че в Skyscanner всъщност работим в малки екипи от максимум 8 души. Така, когато наемем нов служител, въпреки че става част от една глобална компания, той всъщност работи в доста малък екип, който е еквивалентен на този в малък стартъп. Така тази група започва да работи за успеха на този стартъп и това ги мотивира още повече.

Какви са предимствата една уебтехнологична компания да се намира извън Силициевата долина?
- Мисля, че фактът, че започнахме в малка страна като Шотландия, за нас означаваше, че трябва да станем международна компания много рано в нашата история. Има някои много големи американски компании, които все още работят предимно на английски и са представени предимно в САЩ. И мисля, че това е предимство за нас. Това би могло също да бъде предимство спрямо конкурентите и за българските стартиращи компании, които от самото си зараждане мислят глобално. Другото предимство е фактът, че надпреварата за наемане на специалисти в Силициевата долина е огромна, така че може би е по-лесно да създадете име извън Сан Франциско например. Не на последно място, има още едно важно предимство. Толкова много от уроците, които са били научени и открити в долината, са споделени в интернет. Така че е изключително полезно за стартиращите компании в България да четат много и да научат уроците от най-успешните стартъпи в света.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Собственикът на Zara с рекордна печалба за деветмесечието 2 Собственикът на Zara с рекордна печалба за деветмесечието

Добрите резултати на Inditex се дължат на интегрирането на модерни технологии в повечето магазини

15 дек 2018, 1444 прочитания

Продажбите на автомобили в ЕС спадат за трети пореден месец 1 Продажбите на автомобили в ЕС спадат за трети пореден месец

През ноември в България са продадени с 10.2% по-малко нови коли

15 дек 2018, 1002 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Предприемаческа програма изпраща 70 европейци в САЩ

Двама българи бяха стипендианти на Young Transatlantic Innovation Leaders Initiative през 2018 г.

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Бърз интернет за всички

Петте мобилни оператори до април ще имат достатъчно честоти, за да развиват 4G услуги

Как да изберем въздухопречиствател

Какво трябва да знаем, когато купуваме уред за пречистване на въздуха за вкъщи или офиса

Най-голямата слънчева сделка

Samsung продава седемте си соларни парка в България на германския фонд KGAL и чешката Micronix за около 80 млн. евро

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кино: "Ще се видим там горе"

Красиви чувства и раните от войната в артистична френска драма

Книга: "Малка история на философията"

Найджъл Уорбъртън запазва лаконичния си стил, за да въведе по разбираем начин читателите дори в най-оплетените философски школи

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 50

Капитал

Брой 50 // 15.12.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 15.12.2018 Прочетете