Спадащите поръчки няма да навредят на Airbus и Boeing
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Спадащите поръчки няма да навредят на Airbus и Boeing

Миналогодишното авиационно изложение в Дубай беше разочароващо за производителите

Спадащите поръчки няма да навредят на Airbus и Boeing

Производствените мощности на компаниите са заети за десетилетие напред

2239 прочитания

Миналогодишното авиационно изложение в Дубай беше разочароващо за производителите

© TOBIAS SCHWARZ


Авиопревозвачите масово обновяват флотилиите си с по-ефективни самолети.

Авиационното шоу в Дубай през 2013 г. стана символ на възходящия цикъл в авиационната индустрия. Четирите големи авиопревозвача от Персийския залив - Emirates, Etihad, Flydubai и Qatar Airlines, направиха поръчки за 170 млрд. долара от Boeing и Airbus в рамките само на един ден. При следващото издание на дубайския авиосалон в края на миналата година обаче нещата изглеждаха по-притеснително за двата най-големи производителя на пътнически самолети, пише сп. Economist. Изложението завърши само с една значителна поръчка от виетнамската Vietjet, която купи самолети на Airbus на стойност 3.6 млрд. долара.

Спад на поръчките

Това накара инвеститорите да се питат дали може да се говори за колапс на пазара на самолети. Макар Boeing и Airbus да отчитат рекордни нива на производството през 2015 г., има и значителен ръст при отменените поръчки. Въпреки това и двете компании имат натрупани поръчки, които ще държат мощностите им заети и през следващото десетилетие, поради което ръководствата им не виждат повод за паника. Част от спада на поръчките през 2015 г. се дължи точно на това, че превозвачите не виждат смисъл отсега да поръчват самолети, които ще бъдат доставени след близо десет години.

Пазарите обаче се опасяват, че вълната от отказани поръчки ще доведе до спад на печалбите. Много анализатори обаче вярват, че дори забавянето на световния икономически растеж не може да доведе до "твърдо приземяване" за авиационната индустрия. "Причините, стоящи зад новите поръчки на превозвачите, се промениха през последните години", коментира Джейсън Гърски от Citigroup. Според него при възходящите цикли на този сектор преди кризата от 2008 г. около 70% от поръчките са идвали от авио- и лизинг компании, които планират увеличение на капацитета. В последните години обаче над половината поръчки са от компании, заменящи старите си самолети. "Тези поръчки се влияят по-слабо от състоянието на икономиката", изтъква анализаторът.

Обновяване на флотилиите

Авиокомпаниите се стремят да обновят флотилиите си със самолети, осигуряващи по-нисък разход на гориво, като новите варианти на тяснофюзелажните Boeing 737 и Airbus A320. Компаниите пуснаха на пазара и широкофюзелажните Boeing 787 Dreamliner и Airbus A350, които също са по-ефективни от по-старите си еквиваленти. Въпреки резкия спад в цените на петрола горивата продължават да съставляват голяма част от оперативните разходи на превозвачите. Тъй като обновяването на самолетите е секторна тенденция, отделните превозвачи се виждат принудени да се включат, за да не изостават от конкурентите.

В тази ситуация спадът в цените на горивата всъщност играе позитивна роля, тъй като оставя компаниите с повече пари, които да бъдат инвестирани в нови самолети. Позитивният финансов ефект тепърва ще се усеща, тъй като повечето европейски компании бяха заложили в отчетите за 2015 г. цена на петрола от 90 долара за барел, което е тройно по-високо от котировките в началото на 2016 г.

Друга причина да не се очаква значителна нестабилност на авиационния пазар е възходът на нискотарифните превозвачи. Те са много по-гъвкави от традиционните компании, освен това имат силни позиции на фондовите борси, което означава, че търсенето на нови самолети от тяхна страна трябва да е сравнително стабилно. Според авиационната консултантска фирма CAPA бюджетните превозвачи отговарят за около 60% от капацитета в Индия и Югоизточна Азия и за 40% в Европа.

Слаба конкуренция

"Държавни компании в Китай и Русия пускат на пазара конкуренти на 737 и A320, които обаче са с по-ниска горивна ефективност от моделите на западните компании. Така че ефектът ще е ограничен", отбелязва Джон Лехи, главен оперативен директор на Airbus. Друг конкурент – моделът Cseries на канадската Bombardier, също не успява да привлече силен интерес от авиокомпаниите.

"Boeing и Airbus спокойно могат да продължат да увеличават плавно производството, като същевременно поддържат солиден списък с поръчки. Те ще разполагат с достатъчно пространство за маневриране при спадове в търсенето на самолети. Ако пък търсенето продължи да расте, липсата на сериозна конкуренция ще им позволи да повишат цените", заявява Джейсън Гърски.

Авиопревозвачите масово обновяват флотилиите си с по-ефективни самолети.

Авиационното шоу в Дубай през 2013 г. стана символ на възходящия цикъл в авиационната индустрия. Четирите големи авиопревозвача от Персийския залив - Emirates, Etihad, Flydubai и Qatar Airlines, направиха поръчки за 170 млрд. долара от Boeing и Airbus в рамките само на един ден. При следващото издание на дубайския авиосалон в края на миналата година обаче нещата изглеждаха по-притеснително за двата най-големи производителя на пътнически самолети, пише сп. Economist. Изложението завърши само с една значителна поръчка от виетнамската Vietjet, която купи самолети на Airbus на стойност 3.6 млрд. долара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    ibi44391495 avatar :-?
    ibi44391495

    Ако може да се внесат и в България ще бъде най-хубавото нещо, което ГЕРБ поне направи.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK