Първи по-видим ръст на автопазара след кризата

Продажбите на нови коли са се увеличили с близо 16% през миналата година

Пазарът все още е далеч от рекордната 2008 г., когато бяха продадени 65 хил. автомобила
Пазарът все още е далеч от рекордната 2008 г., когато бяха продадени 65 хил. автомобила    ©  АНЕЛИЯ НИКОЛОВА
Пазарът все още е далеч от рекордната 2008 г., когато бяха продадени 65 хил. автомобила
Пазарът все още е далеч от рекордната 2008 г., когато бяха продадени 65 хил. автомобила    ©  АНЕЛИЯ НИКОЛОВА
От бранша очакват около 10% растеж през тази година.

След като през 2014 г. пазарът на нови автомобили в България имаше първия по-отчетлив ръст (5.9%) от кризата насам, през 2015 г. продажбите вече растат с двуцифрен темп. Представители на бранша определят изминалата година като успешна, а причините за повишеното търсене са икономическият растеж и подновяването на автопарка както от бизнеса, така и от страна на частни лица. В оптимистичните данни има една уговорка - в обобщението влиза и реекспортът на автомобили, за който няма точни числа, но по неофициална информация той формира 15-20% от пазара. Така през миналата година има ръст от 15.6% според членове на Асоциацията на автомобилните производители и вносители до около 23 500 хил. коли, а според регистрациите на нови коли в КАТ растежът е 12.3%, а регистрираните нови автомобили с около 4000 по-малко. Последните два месеца дори е имало над 20% растеж. Публични данни за пазарните дялове няма, тъй като заради кризата спадът на цените и последвалата възможност за реекспорт ААП спря да публикува от 2011 г. данни за пазара.

Декемврийско объркване

В момента информация за продажбите в България идва основно от Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (АСЕА). Именно те предизвикаха и леко объркване, тъй като показаха ръст от 62% през декември.

Проверка на "Дневник" показа, че това е абсолютна изненада за работещите в автомобилния бранш. "Данните на нашата браншова асоциация, с които разполагам, показват ръст от 20.7% за последния месец на миналата година, коментира Светослав Томов, главен мениджър "Пазарни анализи и планиране" в "Тойота Балканс". Според него това дори не е най-успешният месец през годината, като през ноември ръстът е бил 29%. Томов изрази мнение, че вероятно става дума за грешка.

"Изненадам съм от това число, според мен няма такъв ръст през декември. По мои оценки ръстът през декември 2015 г. спрямо 2014 г. е под 20%, което също е забележително постижение", коментира и ръководителят на търговското представителството на "Опел" в България Вихрен Горанчев. Мениджърът комуникации в "Рено Нисан България" Мартина Христова също каза, че данни за такъв скок на търсенето през декември при тях няма.

Сметка с калкулатор потвърждава това мнение. Според данните на АСЕА през декември в България са купени 3141 автомобила. Разликата между кумулативните данни за единадесетте месеца на годината и цялата 2015 обаче показват, че те са 2348. Така излиза, че през декември 2015 г. са купени не 1209, а само 416 повече коли от същия месец на от 2014, тоест ръстът е около 21.5%.

Съживяването на икономиката движи пазара 

Годишният ръст, посочен от АСЕА, е по-скоро коректен, показа допитването на "Дневник". "Има ръст, както и да се мери. Според ААП е 15.6%, през регистрациите на КАТ е 12.3 на сто", пояснява Томов.

Според него основна причина за нарасналото търсене е съживяването на икономиката. Доказателство за това е миксът лекотоварни леки автомобили, който се е върнал в съотношението отпреди кризата - 20 към 80% в полза на леките. В най-тежките за бизнеса години (2010-2011) той е стигнал 16 към 84 на сто.

Като друг фактор Светослав Томов посочва остаряването на автопарка на фирмите, които са решили да инвестират в актив, който им носи пари. Според него ръст има както в покупките от фирми, така и от частните клиенти. "Въпреки всичко през 2008 г., която беше рекордна, продажбите бяха 65 хил., а сега са 28 хил.", което е много малко", каза още Томов.

"Основният обем продажби продължава да се генерира от големи корпоративни клиенти, които обновяват своите автопаркове и логично расте относителният дял на сегмент B – малките автомобили", е мнението на Вихрен Горанчев.

Според Мартина Христова от "Рено Нисан България" се забелязва раздвижване на пазара както при корпоративните клиенти, така и при индивидуалните.

Очакванията са за плавен ръст

 

Според непълни данни за миналата година, с които "Дневник" разполага, в посока други страни от Европейския съюз са отпътували над 4000 автомобила, което е близо 15% от пазара.