Първи по-видим ръст на автопазара след кризата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Първи по-видим ръст на автопазара след кризата

Пазарът все още е далеч от рекордната 2008 г., когато бяха продадени 65 хил. автомобила

Първи по-видим ръст на автопазара след кризата

Продажбите на нови коли са се увеличили с близо 16% през миналата година

Георги Пауновски
4902 прочитания

Пазарът все още е далеч от рекордната 2008 г., когато бяха продадени 65 хил. автомобила

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


От бранша очакват около 10% растеж през тази година.

След като през 2014 г. пазарът на нови автомобили в България имаше първия по-отчетлив ръст (5.9%) от кризата насам, през 2015 г. продажбите вече растат с двуцифрен темп. Представители на бранша определят изминалата година като успешна, а причините за повишеното търсене са икономическият растеж и подновяването на автопарка както от бизнеса, така и от страна на частни лица. В оптимистичните данни има една уговорка - в обобщението влиза и реекспортът на автомобили, за който няма точни числа, но по неофициална информация той формира 15-20% от пазара. Така през миналата година има ръст от 15.6% според членове на Асоциацията на автомобилните производители и вносители до около 23 500 хил. коли, а според регистрациите на нови коли в КАТ растежът е 12.3%, а регистрираните нови автомобили с около 4000 по-малко. Последните два месеца дори е имало над 20% растеж. Публични данни за пазарните дялове няма, тъй като заради кризата спадът на цените и последвалата възможност за реекспорт ААП спря да публикува от 2011 г. данни за пазара.

Декемврийско объркване

В момента информация за продажбите в България идва основно от Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (АСЕА). Именно те предизвикаха и леко объркване, тъй като показаха ръст от 62% през декември.

Проверка на "Дневник" показа, че това е абсолютна изненада за работещите в автомобилния бранш. "Данните на нашата браншова асоциация, с които разполагам, показват ръст от 20.7% за последния месец на миналата година, коментира Светослав Томов, главен мениджър "Пазарни анализи и планиране" в "Тойота Балканс". Според него това дори не е най-успешният месец през годината, като през ноември ръстът е бил 29%. Томов изрази мнение, че вероятно става дума за грешка.

"Изненадам съм от това число, според мен няма такъв ръст през декември. По мои оценки ръстът през декември 2015 г. спрямо 2014 г. е под 20%, което също е забележително постижение", коментира и ръководителят на търговското представителството на "Опел" в България Вихрен Горанчев. Мениджърът комуникации в "Рено Нисан България" Мартина Христова също каза, че данни за такъв скок на търсенето през декември при тях няма.

Сметка с калкулатор потвърждава това мнение. Според данните на АСЕА през декември в България са купени 3141 автомобила. Разликата между кумулативните данни за единадесетте месеца на годината и цялата 2015 обаче показват, че те са 2348. Така излиза, че през декември 2015 г. са купени не 1209, а само 416 повече коли от същия месец на от 2014, тоест ръстът е около 21.5%.

Съживяването на икономиката движи пазара 

Годишният ръст, посочен от АСЕА, е по-скоро коректен, показа допитването на "Дневник". "Има ръст, както и да се мери. Според ААП е 15.6%, през регистрациите на КАТ е 12.3 на сто", пояснява Томов.

Според него основна причина за нарасналото търсене е съживяването на икономиката. Доказателство за това е миксът лекотоварни леки автомобили, който се е върнал в съотношението отпреди кризата - 20 към 80% в полза на леките. В най-тежките за бизнеса години (2010-2011) той е стигнал 16 към 84 на сто.

Като друг фактор Светослав Томов посочва остаряването на автопарка на фирмите, които са решили да инвестират в актив, който им носи пари. Според него ръст има както в покупките от фирми, така и от частните клиенти. "Въпреки всичко през 2008 г., която беше рекордна, продажбите бяха 65 хил., а сега са 28 хил.", което е много малко", каза още Томов.

"Основният обем продажби продължава да се генерира от големи корпоративни клиенти, които обновяват своите автопаркове и логично расте относителният дял на сегмент B – малките автомобили", е мнението на Вихрен Горанчев.

Според Мартина Христова от "Рено Нисан България" се забелязва раздвижване на пазара както при корпоративните клиенти, така и при индивидуалните.

Очакванията са за плавен ръст

 

Според непълни данни за миналата година, с които "Дневник" разполага, в посока други страни от Европейския съюз са отпътували над 4000 автомобила, което е близо 15% от пазара.

От бранша очакват около 10% растеж през тази година.

След като през 2014 г. пазарът на нови автомобили в България имаше първия по-отчетлив ръст (5.9%) от кризата насам, през 2015 г. продажбите вече растат с двуцифрен темп. Представители на бранша определят изминалата година като успешна, а причините за повишеното търсене са икономическият растеж и подновяването на автопарка както от бизнеса, така и от страна на частни лица. В оптимистичните данни има една уговорка - в обобщението влиза и реекспортът на автомобили, за който няма точни числа, но по неофициална информация той формира 15-20% от пазара. Така през миналата година има ръст от 15.6% според членове на Асоциацията на автомобилните производители и вносители до около 23 500 хил. коли, а според регистрациите на нови коли в КАТ растежът е 12.3%, а регистрираните нови автомобили с около 4000 по-малко. Последните два месеца дори е имало над 20% растеж. Публични данни за пазарните дялове няма, тъй като заради кризата спадът на цените и последвалата възможност за реекспорт ААП спря да публикува от 2011 г. данни за пазара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    ibi44391495 avatar :-|
    ibi44391495

    Добре, но да се рециклират старите, за да се освободят улиците. Да се внесат и още снегопочистващи машини за малките улички в цяла България.

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#1] от "ibi44391495":

    Ориентало-африканските реалности в големите градове съсипват градската мобилност. Самият аз живея на такова място, където всеки път като ме взема някой с кола, ми казва в аванс "ама чакай ме на улицата, да се качиш веднага, че около вас да сприраш си е е*** майката". На такава цигания последното, което подхожда е нов автомобил.

  • 3
    kihano avatar :-|
    kihano

    Това са покупките на 10-те процента. Виж, ако имаше съживяване на пазара за масови стоки или стари коли, тогава можеше да се говори за "съживяване". Ама с нови коли - не!

  • 4
    aha avatar :-P
    aha

    С тези данъци, с това ''златно'' обслужване и маймунджулъци при служебните возила... скоро няма да има много нови коли по улиците. Изключение са големите СУВ-та на избраните капиталисти. Масовият автомобил е вече на 15-20 години и заема твърдо своето място по улиците на големите градове. Винаги съм се чудил защо най-големите двигатели са най-евтини тип служебни баничарки, а едно пикливо мотоциклетче на 500 кубика е с 4 пъти по-скъп данък. То в нашата държава кое ли има логика, та я търся в данъчните налози...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Намери ми наемател

Намери ми наемател

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.