Два завода за автокомпоненти ще има край Димитровград
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Два завода за автокомпоненти ще има край Димитровград

По описанието на втория проект може да се съди, че става дума за "Язаки"

Два завода за автокомпоненти ще има край Димитровград

Общо 36 млн. лв. инвестиции и близо 4000 работни места ще осигурят турската Sa-ba и неназована японска компания

30362 прочитания

По описанието на втория проект може да се съди, че става дума за "Язаки"

© ЦВЕТЕЛИНА АНГЕЛОВА


Турската Sa-ba произвежда фарове, стопове, мигачи за много автомобилни компании, сред които Ford, Renault, Volkswagen и Aston Martin.

Фабриките за авточасти, които са сред малкото нови чужди инвестиции в България, се разширяват към нов адрес - Димитровград. Там турската Sa-ba планира да произвежда външно и вътрешно осветление за автомобили. Покупката на парцела, върху който ще се разположи новият завод, се очаква да приключи до края на януари. За региона това означава 6 млн. лв. инвестции и 300 нови работни места.

Още по-голяма инвестиция в региона, която ще отвори няколко хиляди работни места в сектора на автомобилните компоненти, ще бъде обявена в средата на февруари, каза кметът на Димитровград Иво Димов, но не уточни името на компанията. По описанието на проекта обаче може да се съди, че става дума за японската "Язаки", която още преди време обяви, че търси място за разширение на производството си в България. Според Димов и двата завода могат да започнат работа в началото на следващата година.

В основата на избора на Димитровград стоят новата магистрала Марица и наличието на персонал.

До една година

За пръв път Sa-ba е установила контакт с местните власти преди около шест месеца, каза Димов. По думите му интересът на компанията към Димитровград е провокиран от добрата инфраструктура и близостта до магистрала "Марица", както и от оказаното съдействие. "Първоначалните планове на Sa-ba бяха да закупи 20 дка общински терен, но след анализ установи, че той не я устройва", обясни Димов. По думите му в момента компанията е избрала 30 дка частен терен между Хасково и Димитровград, а покупката евентуално се очаква да се финализира в края на този месец. "Надявам се, че през пролетта ще започнат дейностите по проекта", каза Димов и уточни, че строителството ще отнеме най-много година.

Турската компания

Турската Sa-ba Endustriyel Urunler Imalat ve Ticaret е създадена през 1976 г. и произвежда осветление за много автомобилни компании, сред които Ford, Renault, Volkswagen и Aston Martin. Продуктите й включват фарове, стопове, мигачи и т.н. При представянето на проекта в края на миналата година изпълнителният директор на компанията Серкан Караоглу каза, че в завода в Турция работят 295 души. Това означава, че с фабриката си край Димитровград предприятието на практика ще удвои дейността си.

Sa-ba вече е регистрирала собствена компания в България. В края на миналата година в Търговския регистър е вписано дружеството с ограничена отговорност "Са-ба България" с капитал 1000 лв. и седалище в Кърджали. В него 75% държи Sa-ba, а останалите 25% са собственост на трима турски граждани. Това са Махмут Йозлю, Хюсейин Йозлю и Серкан Куруоглу, които са и като управители на компанията. Предметът на дейност е проектиране и производство на високотехнологични осветителни тела и пластмасови изделия за автомобилната промишленост, производствени и битови помещения, офиси и т.н.

Тайнственият инвеститор

За предстоящата голяма инвестиция между Димитровград и Хасково беше съобщено на бизнес форум миналата есен, но подробности не бяха обявени. Иво Димов потвърди за "Капитал Daily", че разговори се водят вече от две години, а в средата на февруари проектът официално ще бъде обявен. Инвестицията е за 30 млн. лв., а очакваните работни места са 3500. Първата копка на новия завод ще бъде в края на април или началото на май, а строителството трябва да приключи в началото на следващата година.

По думите на Димов във фабриката ще се произвеждат кабели за автомобилната индустрия, а инвестицията ще бъде направена от японска компания, която вече работи в България. Това на практика стеснява избора до едно дружество. От общо пет фирми, произвеждащи кабели за коли в страната, две са турска собственост ("Аркомат" и "Нурсан отомотив"), една е германска ("Електрокабел България"), една е германско-японска ("СЕ Борднетце – България") и една е японска - "Язаки България". Последната е и най-вероятният тайнствен инвеститор. Още преди време компанията, която има заводи в Сливен и Ямбол, обяви, че търси място за трети. По данни от ДАКСИ в дружеството в България вече работят над 5000 души. От "Язаки" не бяха открити за коментар.

Турската Sa-ba произвежда фарове, стопове, мигачи за много автомобилни компании, сред които Ford, Renault, Volkswagen и Aston Martin.

Фабриките за авточасти, които са сред малкото нови чужди инвестиции в България, се разширяват към нов адрес - Димитровград. Там турската Sa-ba планира да произвежда външно и вътрешно осветление за автомобили. Покупката на парцела, върху който ще се разположи новият завод, се очаква да приключи до края на януари. За региона това означава 6 млн. лв. инвестции и 300 нови работни места.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    bestbuy avatar :-?
    За да останат ХОРА в България.

    Ама как бе - нали асфалта не се ядеше ? За какво ни бяха тея магистрали? ??!!!
    Нали опарите трябваше да се дадат вместо за пътища за още помощи за ракия и безплатен ток на циганите ...

    Що рев и сополи бяха от оцъклените комунисти и циганите, викащи да живей "олигарски".. "Серго, нии сме с теб.."

    А крещете де..

  • 2
    noidea avatar :-|
    noidea

    Специално за Язаки Димитровград + Хасково и околните паланки са съпоставими като население на Сливен+Ямбол. Ако всичко беше розово Язаки просто щяха да разширят мошностит в Ямбол. Магистрала има. Една от причините да тръгнат да правят нов завод е, че от 200+ хиляди население не могат да си намерят работници.
    Второ, Димов си е гербова калинка. Нормално да повтаря мантрите на слънцето.
    Трето, той още преди изборите се хвалеше как идват Язаки и ще отворел 5500 работни места. Не знам до колко от тия ги е докарал, нека хората от града да кажат.
    Четвърто, виж отзивите в работодател и ще ти стане ясно, че японско е само името.
    Та относно коментар №1, че трябват магистрали, трябват, че Дмитриевич трябва да чука камъни в Белене, трябва, но "Марица" не е факторът за идването на тая фабрика.

  • 3
    bestbuy avatar :-?
    За да останат ХОРА в България.

    [quote#2:"kras4o"]но "Марица" не е факторът за идването на тая фабрика. [/quote]
    Абе, това, което аз знам, че ако до фабриката води тесен коларски път - никой няма да я поиска..
    Едно време и аз си мислех - какво реват тия за инфраструктура, та инфраструктура - важното е качеството на персонала и раб. заплати.. КАто мина време разбрах, че един производител на хладилници или дори малини/къпини - не може да рискува стоката му да пътува и 30 км по раздрънкат път, защото селд това ще изхрърли/ремонтира 50% от нея.

  • 4
    krumeto avatar :-|
    krumeto

    До коментар [#2] от "kras4o":

    При положение, че шивашките цехове са основните работодатели в региона, плащат 500 лв, работиш нередовно, Язаки е стъпка в правилната посока.

    Не са им високи заплатите, но работиш редовно, осигуряват те редовно и изобщо се държат като нормален (макар и не като мечтан) работодател. На фона на конкуренцията, супер!

    Много е голяма кошницата - 3000 - 4000 служители за Хасково и Димитровград е почти невъзможно. Ще трябва (както и в Ямбол) да карат служител от 60 км в радиус - Харманли, Първомай и т.н.

  • 5
    alabalko avatar :-|
    alabalko

    Точно до фабриката на Голямата Стена в Баховица край Ловеч водеше тясно пътче и спряха производство. Ок, поради друга причина, ама все пак фабриката беше в нищото.

  • 6
    monom avatar :-|
    monom

    За бъдещо автомобилостроене, така се започва!Кмета разбира от Бизнес,самосъздал се е като бизнесмен с успешен бизнес!!!,...не е наследил от мама и тати. След 5-7 години ще има подготвени кадри и за автостроене!

  • 7
    tsvetko_51 avatar :-|
    tsvetko_51

    Лошо Седларов, лошо:).
    Какво има да говорим и обсъждаме, новината е добра и дай Боже да не мине котка път на инвеститорите и разбира се да се множат в цялата страна.
    Дали при Боце или ще стане при други, когато има добри икномически новини, всички печелим и колкото повече, толкова повече:).

  • 8
    keipax avatar :-|
    keipax

    До коментар [#2] от "kras4o":

    Въпреки че всичко което казваш е истина, това е добра новина. А относно 4 точка, чаках само поредния мрънкач да я запее... Ами като на някой не му харесва да прави кабели за автомобили, да почне да прави софтуер. Толкова просто е.

  • 9
    hifi_hifi avatar :-|
    hifi_hifi

    нали преди половин година навсякъде пишеше, че третия завод на Язаки ще е до Пловдив.
    Най-вероятно са се уплащили, че няма да намерят работници. В Пловдив вече е пълно със заводи и няма работна ръка. Освен това заплатите се вдигат постоянно и дори за неквалифициран труд стартовите започват от 600лв, което е с 20-30% над това което дават в Ямбол и Сливен.
    Но всичко това е хубаво.
    Пазара се саморегулира и заплащането постепенно се вдига.

  • 10
    subsonic avatar :-|
    subsonic

    Нека да има поминък във всички области на България, че София се пука по шевовете.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK