Тази седмица гръцките власти ще разгледат подобрена оферта на китайската компания Cosco за придобиване на мажоритарен дял в оператора на пристанище Пирея, съобщава Reuters, позовавайки се на официален представител на приватизационната агенция.

Cosco остана единствен кандидат за предлаганите 67% от оператора на пристанището Piraeus Port Authority (OLP). Това е най-голямото търговско пристанище в Гърция, което е основна връзка с Азия, Африка и Източна Европа. Въпреки липсата на други кандидати приватизационната агенция е настояла Cosco да подобри офертата си.

Най-добра цена

"Бордът на агенцията е насрочил среща за сряда следобед, на която ще бъде разгледано новото подобрено предложение, което Cosco трябва да е представила дотогава", заявява източникът на Reuters. Според него, ако обновената оферта не е удовлетворителна, агенцията може да изиска китайската компания да я подобри още повече. "Преговорите ще продължат до последния възможен момент, така че да бъде получена възможно най-добрата цена", заявява служителят на агенцията.

Пазарната капитализация на пристанището в Пирея е около 367 млн. долара. Според информация на Reuters офертата на Cosco за 67-процентния дял е 300 млн. долара, което представлява 22% премия спрямо цената на акциите в понеделник.

Правителството на Алексис Ципрас спря процедурата по приватизацията на пристанището и други държавни активи, след като спечели изборите през януари миналата година. Процесът по раздържавяване обаче беше подновен като част от третия кредитен пакет за страната на стойност 86 млрд. евро, договорен през август.

Единствен кандидат

Датският оператор на терминали APM Terminals и базираната във Филипините International Container Terminal Services също проявяваха интерес към Пирея, но в крайна сметка не подадоха оферти. Министърът на търговията Тодорис Дритсас коментира, че участието само на един кандидат "не е най-доброто развитие". Работниците на пристанището също изразяват опасения и се обявяват против продажбата, тъй като очакват тя да доведе до съкращения.

OLP управлява пристанището според концесионен договор с правителството. Миналата седмица бордът на компанията взе решение да поиска предоговаряне на конценсионните условия, върху които е базирана офертата на Cosco. Според представителя на приватизационната агенция този ход не се очаква да се отрази на продажбата, но подкопава опита на правителството да постигне най-добрата възможна цена.

Плановете за приватизация са ключова част от условията на трите кредитни пакета за Гърция, договорени след 2010 г. Реализацията им обаче среща съпротива от политици и синдикати и бива забавяна от бюрократички пречки. Приватизационната агенция очаква през тази година да набере два или три милиарда евро от продажба на активи. Това е двойно повече, отколкото е предвидено в държавния бюджет за 2016 г., но същевременно е под нивото от 3.7 млрд. евро, заложено в последните споразумения с международните кредитори.

Властите също така удължиха до края на месеца срока за подаване на оферти за държавната железопътна компания Trainose и оператора на жп мрежата Rosco. През 2013 г. сред проявилите интерес към Trainose бяха руските държавни железници (РЖД) и гръцкият им партньор GEK-Terna Holding, френската SNCF Participations, както и румънската S.C. Grup Feroviar Roman. Според източници на Reuters РЖД все още проявява интерес, но другите две компании е малко вероятно да подадат оферти. РЖД, както и APM Terminals са потенциални кандидати и за пристанището в Солун, което също очаква приватизация.

Тази седмица гръцките власти ще разгледат подобрена оферта на китайската компания Cosco за придобиване на мажоритарен дял в оператора на пристанище Пирея, съобщава Reuters, позовавайки се на официален представител на приватизационната агенция.

Cosco остана единствен кандидат за предлаганите 67% от оператора на пристанището Piraeus Port Authority (OLP). Това е най-голямото търговско пристанище в Гърция, което е основна връзка с Азия, Африка и Източна Европа. Въпреки липсата на други кандидати приватизационната агенция е настояла Cosco да подобри офертата си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове