Атина избра Cosco за оператор на пристанището в Пирея
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Атина избра Cosco за оператор на пристанището в Пирея

Reuters

Атина избра Cosco за оператор на пристанището в Пирея

Сделката с китайската компания беше договорена след значително повишаване на офертата

4134 прочитания

Reuters

© Reuters


Cosco вече оперира два терминала на пристанището, където е инвестирала над 200 млн. евро.

Гръцките власти официално обявиха, че китайската държавна компания Cosco е избрана за оператор на пристанището в Пирея. Приватизационната сделка, чиято стойност може да достигне общо 1.5 млрд. евро, отваря пътя към превръщането на най-голямото гръцко пристанище в ключов транспортен хъб за търговията между Азия и Централна Европа, съобщава Financial Times.

Подобрена оферта

Китайската група беше единственият кандидат, подал оферта за предлагания 67% дял от оператора на пристанището Piraeus Port Authority (OLP). Продажбата беше договорена след допълнителни преговори, при които Cosco повиши първоначалната си оферта от 293.1 млн. до 368.5 млн. евро. Cosco също така се ангажира да инвестира над 500 млн. евро в нова инфраструктура на пристанището и да плаща годишна такса на правителството според съществуващия концесионен договор с OLP. Cosco ще плати по 22 евро за акция на OLP, което представлява 70% премия спрямо цената на акциите на компанията в сряда. Цената надвишава леко и оценките за стойността на активите, дадени от независими оценители. OLP се контролира от правителството и акциите й се търгуват на Атинската фондова борса.

"Тази приватизация прави Гърция портал за азиатските продукти в Европа, подсилва икономиката и повишава стратегическото значение на страната в региона", заявява Стергиос Питсиорлас, председател на държавната приватизационна агенция.

Правителството на Алексис Ципрас спря процедурата за приватизацията на пристанището и други държавни активи, след като спечели изборите през януари миналата година. Процесът по раздържавяване обаче беше подновен като част от третия кредитен пакет за страната на стойност 86 млрд. евро, договорен през август. Приватизацията продължава да бъде критикувана от служителите на пристанището и местните власти в Пирея и околните общини.

Условия за инвестиции

За да намали съпротивата срещу сделката, приватизационната агенция я раздели на две части. Cosco ще придобие 51% от OLP при подписване на договора, а останалите 15.7% - през 2021 г., но при условие че е осъществила договорената инвестиционна програма. В решението на парламента, одобряващо приватизацията, се иска купувачът да инвестира най-малко 350 млн. евро в подобрения на пристанището през следващите 10 години. Cosco вече е договорила някои от бъдещите си проекти, включително изграждане на терминал за круизни кораби и на съоръжения за ремонт на плавателни съдове.

Базираната в Хонконг група вече оперира два терминала за контейнери на пристанището в Пирея според концесионен договор, подписан през 2009 г. Компанията вече е инвестирала над 200 млн. евро за изграждане на нови кранове и други съоръжения, които увеличиха капацитета на терминалите до 2.5 млн. контейнера годишно. Пристанището беше облагодетелствано и от изграждане на нова жп връзка, която накара компании като Huawei, Hewlett-Packard и Sony, както и спедиторски фирми като DB Schenker и Rail Cargo Austria да използват Пирея за пренос на стоки до Централна Европа.

Плановете за приватизация са ключова част от условията на трите кредитни пакета за Гърция, договорени след 2010 г. Реализацията им обаче среща съпротива от политици и синдикати и бива забавяна от бюрократични пречки. Властите удължиха до края на месеца срока за подаване на оферти за държавната железопътна компания Trainose и оператора на жп мрежата Rosco. Друг голям държавен актив, за който се търси купувач, е второто по големина пристанище в Солун.

Cosco вече оперира два терминала на пристанището, където е инвестирала над 200 млн. евро.

Гръцките власти официално обявиха, че китайската държавна компания Cosco е избрана за оператор на пристанището в Пирея. Приватизационната сделка, чиято стойност може да достигне общо 1.5 млрд. евро, отваря пътя към превръщането на най-голямото гръцко пристанище в ключов транспортен хъб за търговията между Азия и Централна Европа, съобщава Financial Times.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    dekster avatar :-P
    КЛЮЧАРЪ

    Oxi, крясъци, рев...
    Накрая пак клекнаха. Патриотарщината е като тока - по-слаба е от глада.

  • 2
    zo avatar :-|
    zo

    Вижте как комунисти приватизират при това на леко завишени цени на обекта!

    Също така забележете как от тоя поток от и към Централна Европа ще ни заобиколи, заради липсващата читава ж.п. и друга инфраструктура. Инфраструктура, която в момента Китай строи в Сърбия и Македония.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK