20% от сиво
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

20% от сиво

20% от сиво

Рекордният ръст на пазара на цигари през миналата година е заради по-стриктния контрол на митниците

Десислава Николова
11018 прочитания

© shutterstock


Докато потреблението едва отлепва дъното един огромен сектор, който уж държавата се мъчи да ограничи, защото е вреден за здравето, направо изригва през миналата година. Данните показват, че продажбите на цигари през 2015 г. са пораснали с почти 20%. Почти сигурно е, че консумацията не е помръднала, затова зад ръста стои друг фактор - пазарът е бил в черната зона преди това и засиленият митнически контрол е преместил потреблението в светлата част на статистиката.

Ръстът в брой продадени цигари е невиждан досега - 19%, показва проучване, поръчано от цигарените компании. За сравнение - през 2014 г. пазарът е нараснал с 1.3%, увеличението на продажбите на легалния пазар през последните пет години се движеха между 1 и 3% годишно, като имаше и години на спад след последното увеличаване на акцизите през 2010 г. През миналата година обаче се оказва, че потребителите са изпушили над 2 млрд. къса цигари повече и са надминали 11 млрд. бройки. Като стойност пазарът се оценява на 2.6 млрд. лв., или с около 300 млн. лв. повече от 2014 г.

Държавата и фаворитът

Още към средата на 2015 г. търговията с цигари отчете двуцифрено нарастване спрямо предишната година и явно после трендът е продължил. На пазара освен нови разновидности на досега съществували марки няма драстична иновация в цигарите, която да привлече към тях голяма група хора. Затова в сектора си обясняват увеличението с борбата на държавата с контрабандата. Според измерването на изхвърлени празни кутии цигари, което се провежда от четирите мултинационални цигарени компании, работещи в България, и "Булгартабак", през април нелегалните тютюневи изделия са заемали дял от 13.4% от пазара, което показва спад за половин година с около седем процентни пункта за половин година.

Причината за това е, че през първите пет месеца митничарите физически присъстваха в българските фабрики и контролираха производството. В резултат през първото полугодие продажбата на контрабандни цигари отбеляза осемгодишно дъно. Покачиха се и приходите от акцизи от цигари, като през 2015 г. те вероятно ще надвишат 2 млрд. лв.

В същото време "Булгартабак", в който депутатът от ДПС Делян Пеевски от миналата година притежава и официален дял, изля 3.5 млн. лв. бруто (изчислението е на база на официално действащите медийни тарифи) в телевизионна и печатна реклама срещу контрабандата със спорен ефект. Министерството на финансите твърди, че не е дало пари за кампанията на "Булгартабак".

Затова пък управляващите направиха два реверанса на местните производители – "Булгартабак" и "КТ Интернешънъл" ("Кингс"), чиято собственост се свързва с "Винпром Пещера". Първо, през цялата година правителството не намери време да въведе законовото изискване за измервателни уреди във фабриките за акцизни продукти, като се оправдаваше, че трябва първо да нотифицира Европейската комисия, но не го направи. В края на годината финансовият и икономическият министър откриха, че преди да се въвежда законова промяна, първо трябва да се поиска становище от Брюксел, т.е. процесът трябва да започне отначало и да се проточи години.

Вторият жест беше гласуваната от парламента рязка промяна на акциза по начин, по който най-евтините продукти, в чиито продажби най-голям дял имат точно българските две компании, да поскъпнат най-малко от началото на тази година.

Кой е лидер

За поредна година "Булгартабак" продължава да държи най-голям дял по продажби, като през миналата година пазарното му присъствие нараства леко на фона на пазарния ръст - до 31% (виж графиката).

През 2014 г. компанията направи пълна вертикална интеграция между производство/търговия на едро и разпространение на дребно. През 2014 г. "Булгартабак" смени дистрибутора си с новото дружество "Експрес логистика и дистрибуция", чиято собственост се свързва отново с Делян Пеевски, а от няколко месеца холдингът придоби директно дялове. През април миналата година и пловдивската цигарена фабрика "КТ Интернешънъл" стана клиент на ЕЛД. В групата е и най-голямата верига за търговия на дребно с цигари е Lafka с над 700 обекта.

"Холдингът поддържа пазарния си дял с голямо портфолио от продукти и чрез дистрибуцията до всички възможни клиенти в страната. През миналата година успя да прескочи благовидно забраната за реклама в телевизия, радио и преса на цигарени брандове, тъй като трябваше да се споменава името "Булгартабак" при всяка реклама", коментира специалист от бранша. Той има предвид вече споменатата кампания срещу контрабандата, която продължи общо шест месеца – януари и февруари, и от август – до ноември. В нея цигареният производител беше партньор с финансовото министерство и Агенция "Митници".

Компанията с най-голям ръст е Japan Tobacco International, която обаче беше последна по пазарен дял през последните години и растеше от много ниска база, като през миналата година пусна на пазара нови серии от свои марки. Гръцката Karelia също расте. малко нагоре мърдат и "КТ Интернешънъл" и British American Tobacco. За сметка на всички тях двете компании с най-значимо присъствие във високия ценови сегмент, Philip Morris и Imperial Tobacco, отбелязват спад.

Свиването е най-видимо при Philip Morris, които губят почти два процентни пункта от пазарните си позиции. На пазара си обясняват това с промяната в дистрибуцията на марките на компанията и пълното изтегляне на 10 разновидности от брандовете й, които имаха видим дял. Освен това световният лидер няма солидно присъствие в най-ниския ценови сегмент, който порасна най-отчетливо през 2015 г.

През миналата година Philip Morris реши да повери дистрибуцията си само на дългогодишния си партньор за големите градове "Орбико груп". През 2015 г. стратегията на компанията явно е била да оптимизира разходите и е намалила обектите в малките градове и селските райони, до които доставя. Така част от потребителите там вероятно са били лишени от достъп до брандовете й. В началото на годината ЕЛД водиха преговори да поемат дистрибуцията на Philip Morris, но до договор така и не се стигна. Видимият резултат от това беше временното изчезване на брандовете й от Lafka.

Другата чуждестранна компания, чиито продажби падат, е Imperial Tobacco, която има брандове само в най-високите ценови сегменти, а топ марката й Davidoff е загубила от пазарния си дял.

Евтини и дълги

В най-продаваните брандове, които формират 75% от пазара, почти няма разместване. Лидер продължава да е гръцката Karelia, чийто най-продаван продукт е в най-ниския ценови сегмент. През миналата година присъствието на марката е нараснало с един процентен пункт. Традиционно вторият най-купуван бранд са цигарите на "Булгартабак" Victory, които също имат увеличени продажби.

Най-видим е скокът обаче при друг бранд на "Булгартабак" в ниския ценови сегмент – този на  дамските цигари Eva. Увеличени продажби има и при още една от най-евтините марки на цигарения холдинг – MM. От българските цигари ръст в този сегмент отчита и Merylin на "КТ Интернешънъл", докато другият й бранд The King не успява да догони пазара и има спад. В най-ниския и средния ценови сегмент най-отчетлив е ръстът само на една чуждестранна марка цигари – Winston на Japan Tobacco International, която пък е втората най-популярна марка в света. Увеличени продажби има и Dunhill на ВАТ.

В същото време световният лидер Marlboro на Philip Morris завърши една от лошите си години в България и има отчетлив спад, като отстъпва третото си място по пазарен дял на Eva.

Класическата цигара е изчезващ вид в България. Продуктите кing size през миналата година са спаднали на 27% от общите продажби, а през 2014 г. са били 31% от потреблението.

През 2015 г. бум са отбелязали дебелите дълги цигари, които вече държат 36.9%, което е скок с близо три процентни пункта. Ръст има и при тънките (slim) и супертънките цигари, които общо заемат 36% от продажбите.

В сектора си обясняват промяната с ценовата чувствителност на купувачите. "Има хора, които пушат дълги цигари, защото за 10 стотинки повече получават повече тютюн, има и потребители, на които не им стигат късите цигари", коментират експертите. Според тях в България почти няма пушачи, които да търсят допълнителни аромати, например ментол, ванилия, шоколад, тъй като над 98% от потреблението е на продукти без допълнителен вкус.

Какво ще е поскъпването

Акцизите в страната се вдигат, за да се достигат минималните нива в евросъюза. В края на миналата година беше поредната стъпка, но този път ставката също беше разместена. Тогава изчисленията бяха, че най-евтините цигари ще поскъпнат с 20 стотинки, както беше и по старата акцизна формула, а най-скъпите с до 85 стотинки и дори един лев. Първите знаци сега сочат по-малък скок в горния сегмент, но пълна картина още няма.

Във високия ценови сегмент, в който са и цигарите, които в момента са около 5.40 за кутия и които съставляват основна част от него, както и тези, които струват 6 и над 6 лв., вече има регистрирана показателна цена на луксозен бранд - Parliament на Philip Morris. Кутията поскъпва с 50 стотинки, което означава, че производителят вероятно е избрал да свие печалбата си, като не увеличава максимално много цената.

Вероятно през следващите месеци на пазара ще има търговска война в полза на потребителите, в която цигарените компании ще се опитат да увеличат възможно най-малко цените, за да запазят клиентите си. В същото време увеличаването на цените винаги е стимул за контрабандния пазар и ако не засили мерките срещу този пазар, правителството едва ли ще може да събере толкова много акцизи, както през 2015 г., а продажбите вероятно няма да имат двуцифрен ръст. 

Докато потреблението едва отлепва дъното един огромен сектор, който уж държавата се мъчи да ограничи, защото е вреден за здравето, направо изригва през миналата година. Данните показват, че продажбите на цигари през 2015 г. са пораснали с почти 20%. Почти сигурно е, че консумацията не е помръднала, затова зад ръста стои друг фактор - пазарът е бил в черната зона преди това и засиленият митнически контрол е преместил потреблението в светлата част на статистиката.

Ръстът в брой продадени цигари е невиждан досега - 19%, показва проучване, поръчано от цигарените компании. За сравнение - през 2014 г. пазарът е нараснал с 1.3%, увеличението на продажбите на легалния пазар през последните пет години се движеха между 1 и 3% годишно, като имаше и години на спад след последното увеличаване на акцизите през 2010 г. През миналата година обаче се оказва, че потребителите са изпушили над 2 млрд. къса цигари повече и са надминали 11 млрд. бройки. Като стойност пазарът се оценява на 2.6 млрд. лв., или с около 300 млн. лв. повече от 2014 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    bobsyn avatar :-P
    Batezuzi

    Свалят акциза на по-евтините цигари. В България пазара на всичко е особено чувствително по отношение на цената следователно малко по малко се гарантират повече продажби на фабриките не Пеевски. Последния се съгласява при по-ниски акцизи митничарите поне формално да контролират повече. Хем правителството отчита увеличаване на приходите, хем спадат продажбите на чуждите компании. Това ми звучи почти патриотично.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK