Metro търси растеж на вътрешния пазар
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Metro търси растеж на вътрешния пазар

Празничните продажби са се увеличили спрямо година по-рано, благодарение на по-силното представяне в Западна Европа и най-вече в Германия.

Metro търси растеж на вътрешния пазар

Германската верига за търговия на едро и дребно се изтегля от развиващите се пазари, за да се фокусира върху Европа

3703 прочитания

Празничните продажби са се увеличили спрямо година по-рано, благодарение на по-силното представяне в Западна Европа и най-вече в Германия.

© Reuters


Най-тежкият удар за германския търговец дойде по линия на кризата в Русия.

Глобалното присъствие на германската верига магазини Metro в 30 държави трябваше да предпази търговеца от пазарните колебания. Вместо това обаче, сътресенията по света удариха компанията и я принудиха да преорганизира дейността си да се фокусира върху Европа, пише Wall Street Journal.

С ритейл империята си от над 2000 обекта за търговия на едро, хранителни магазини на дребно и магазини за потребителска електроника в Европа, Азия и Африка Metro има съществено присъствие на развиващите се пазари. През последните години обаче кризата на много от тях, в това число Русия, Гърция и Египет, засягат резултатите на групата. Последният удар беше загубата от 1 млрд. евро от курсови разлики, които трябваше да поеме най-вече заради срива на руската рубла. В отговор на това дружеството сви международното си портфолио и потърси растеж в ядрото си – ритейл пазарът в Европа.

Разпродажба

През юни Metro продаде германската си верига универсални магазини Galeria Kaufhof на канадската Hudson's Bay за 2.5 млрд. долара. Раздели се и веригата си хипермаркети Real, както и с бизнеса си в страни като Виетнам, Дания и Гърция, припомня WSJ. Главният изпълнителен директор Офал Кох пък заяви, че възнамерява да направи германския пазар, който през миналата година генерира 38% от приходите на групата, приоритетен през тази година. Реорганизацията, която бележи промяна в стратегията на Metro, идва след две години падащи печалби и осъзнаването, че плановете на компанията да разпредели рисковете и да търси растеж в развиващи се държави не са успели да я изолират от "обстоятелства извън контрола ни", както ги определя Кох.

По-рано през месеца от групата обявиха, че празничните продажби са се увеличили спрямо година по-рано, благодарение на по-силните резултати в Западна Европа и най-вече в Германия. Положителните числа следват обявяването на най-добрите годишни резултати на Metro от години насам. За финансовата година, приключваща на 30 септември, компанията отчете нетна печалба от 672 млн. евро при приходи от 59 млрд. евро. Продажбите в България отбелязаха лек ръст за първи път от 2008 г. насам и достигнаха 357 млн. евро. Добрите резултати показват, че групата е на прав път в опитите си да избегне насрещните финансови ветрове на развиващите се пазари, отбелязва изданието.

Руски ефекти

Най-тежкият удар за германския търговец дойде по линия на кризата в Русия. Metro влезе в страната през 2001 г., когато икономиката й растеше, като след повече от десетилетие руският кеш-енд-кери бизнес генерираше около една четвърт от оперативната печалба на групата, а плановете предвиждаха ускоряване на експанзията на местния пазар. Наложените през 2014 г. от ЕС санкции обаче бяха сигнал за Кох, че трябва да се действа бързо. Мениджърът обнови асортимента на веригата в Русия с местни продукти, а листването на миноритарен дял на борсата в Лондон беше отложено. Според запознати с темата източници, тогава руското дружество е можело да бъде оценено на 1 млрд. долара, пише WSJ.

Забавянето в страни като Русия беше особено болезнено, тъй като родният германски пазар генерираше малка част от общите приходи за 2014 г., отбелязва Урс Мюлер от Европейското училище по управление и технологии в Берлин. Отслабването на рублата допълнително увеличи притесненията на групата.

"Въздействието беше тежко. Трябваше да намерим начин да компенсираме", посочва Кох.

Мениджърът смята да използва средствата от скорошните разпродажби на активи – в това число 19 магазина за търговия на едро и свързани с тях имоти във Виетнам, както и германската верига Kaufho – за да инвестира в електронна търговия и стартиращи компании. Целта на групата е по този начин да привлече повече клиенти към подразделението си за потребителска електроника и да преоткрие хранителния си бизнес.

Въпреки политическите и икономически сътресения на много развиващи се пазари, Metro все пак не възнамерява да се изтегли изцяло от тези страни. Кох посочва, че се надява международните санкции спрямо Русия да бъдат вдигнати "в даден момент" и че развиващите се страни отново биха могли да станат двигателят за печалби за групата, който в миналото се предвиждаше да бъдат, пише още WSJ.

Най-тежкият удар за германския търговец дойде по линия на кризата в Русия.

Глобалното присъствие на германската верига магазини Metro в 30 държави трябваше да предпази търговеца от пазарните колебания. Вместо това обаче, сътресенията по света удариха компанията и я принудиха да преорганизира дейността си да се фокусира върху Европа, пише Wall Street Journal.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK