Малките компании все повече осъзнават нуждата от специализиран софтуер
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Малките компании все повече осъзнават нуждата от специализиран софтуер

Кирил Изов, директор "Корпоративни клиенти и партньори" за Microsoft в България и Македония

Малките компании все повече осъзнават нуждата от специализиран софтуер

Кирил Изов, директор "Корпоративни клиенти и партньори" за Microsoft в България и Македония, за "Капитал Daily"

Юлиян Арнаудов
6674 прочитания

Кирил Изов, директор "Корпоративни клиенти и партньори" за Microsoft в България и Македония

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Определено има тенденция към преминаване към облачни технологии от страна на малкия и средния бизнес.

Визитка:

Кирил Изов е директор "Корпоративни клиенти и партньори" за Microsoft в България и Македония. Започва своя път в компанията през 2008 г. на позицията технически евангелист. Има опит в различни организации на локално и регионално ниво, като той включва работа в области като защита на интелектуалната собственост, маркетинг, бизнес планиране и развитие. От средата на 2015 г. поема настоящата си позиция за Microsoft в България и Македония, която е с фокус върху корпоративните клиенти, малките и средните предприятия и цялата екосистема от Microsoft партньори. Сред основните приоритети в дейността на Кирил е работа в посока технологичното развитие на малките и средните предприятия.

Разкажете малко повече за програмата "Модерният бизнес" - какво представлява тя и защо решихте да се включите в нея?

- Програмата "Модерният бизнес" е инициатива на Изпълнителната агенция за насърчаване на малки и средни предприятия (ИАНМСП), която Microsoft активно подпомага. Във всяка една от държавите, в които имаме представителство, се стремим да сме активно ангажирани в редица инициативи, които насърчават образованието, предприемачеството и иновативността. За България местното звено на компанията традиционно е частен инвеститор номер едно в образованието. В края на миналата година започнахме по-активна работа с агенцията в посока на обмяна на опит, особено сред малките и средните предприятия (МСП). Резултатите бяха, че някои от технологиите на Microsoft могат много бързо и лесно да подпомогнат изпълнението на националната програма за стимулиране на МСП в България до 2020 г. и по този начин се стартира едно естествено партньорство с инициативата "Модерният бизнес". Чрез нея ние предоставяме безплатно внедряване на пакета от услуги Office 365, обучение на служителите, не само на IT екипа, но на всички във фирмата, за по-ефективното му използване. Това позволява оптимизиране управлението на бизнеса, повишена продуктивност и абсолютна сигурност на данните. Всичко това води до увеличаване на конкурентоспособността на самите предприятия, което е сред основните приоритети на ИАНМСП и на държавата. В програмата освен това са включени и безплатни обучения, фокусирани върху управленските умения, стратегии за разширяване на бизнеса и достигане до повече клиенти основно чрез дигитален маркетинг.

На какви условия трябва да отговаря една компания, за да може да участва в програмата, и как точно ще се осъществява подбора им?

- Всяко едно малко и средно предприятие с до 250 служители, което до момента не е използвало Office 365, може да се регистрира на специално създадения сайт www.moderenbiznes.bg, като срокът за това е до 30 юни тази година. След това фирмата ще получи предложение, което е адаптирано спрямо спецификата на индустрията, в която работи.

Колко компании ще бъдат подпомогнати по тази линия?

- Колкото имат интерес. Стига да се регистрират до 30 юни.

Има ли вероятност на малка или средна компания да бъде отказано участието в програмата?

- Фокусът пада върху компании, които до момента не използват Office 365, така че това е единственото по-специфично изискване. Другият фактор е да отговаря на критерия да има до 250 служители. Няма ограничение за годишни приходи.

За колко време ще бъдат предоставени тези лицензи?

- Програмата се концентрира върху безплатното внедряване и обучение. Лицензите, които в случая с Office 365 са абонаментни такси, които се заплащат отделно чрез фирмите от нашата партньорска мрежа.

Ще има ли някакви други облекчения или отстъпки за кандидатствалите компании?

- Не, няма да има.

Какви са ви впечатленията от използването на бизнес софтуер от българския бизнес независимо дали става дума за ERP, CRM или Office?

- Бизнес средата в България е изключително динамична. Именно информационните технологии са един от основните двигатели за иновациите, особено при МСП, които много често са в по-динамична и конкурентна среда. Такъв тип технологии им дават много по-лесен достъп до нови пазари и по-голяма гъвкавост, което води и до много по-сериозен интерес към решения от типа на Office 365. Разбира се, ERP и CRM системите са малко по-различен клас софтуер. Чисто статистически в световен мащаб клиентите на Office 365 са малко над 30 млн., в България те се удвояват грубо казано всяка година. Според наша вътрешна статистика малките и средни предприятия в Централна и Източна Европа също много активно разчитат на подобен тип решения, като 65% от тях използват някаква облачна услуга. За България конкретно статистика не се поддържа, но тя е част от изброената от мен статистика и резултатът следва да е близък до този за региона. За сравнение - в Западна Европа техния дял е 45%.

Това означава ли, че българските фирми предпочитат повече облачните технологии спрямо стандартния софтуер?

- Да, определено има тенденция към преминаване към облачни технологии, особено е валидно за МСП, тъй като те обикновено успяват по-бързо да вземат решение за използването на такива услуги. Ползите, които те предоставят на компаниите, им помагат да са по-продуктивни, по-мобилни, гарантират пълната сигурност на информацията и осигуряват по-голяма възвращаемост на инвестициите. Последното се постига чрез факта, че те получават това, от което имат нужда, и когато им е необходимо.

Помогнаха ли европейските програми да се стимулира пазарът за корпоративен софтуер и промени ли се отношението на българския бизнес към тези решения?

- Тенденциите при ERP и CRM системите са само в положителна посока и независимо че това са доста по-специализирани решения, един от основните фактори за тази тенденция са именно продължаващите инвестиции от страна на ЕС върху такъв тип софтуер. Друг интересен момент, който наблюдаваме, е, че МСП понякога не се насочват в тази посока поради всеобщото схващане, че ERP и CRM системите са предназначени само за големи компании. Допреди няколко години това донякъде е бил валиден аргумент, но с последните иновации, като пренасянето им в облака, това вече не е вярно. Такъв тип системи стават все по-подходящи за всякакъв тип бизнес.

Тези решения започват ли да придобиват популярност и сред българските фирми?

- За CRM online мога да говоря само за решенията на Microsoft, които бяха представени на българския пазар преди около година и вече имаме няколко сключени сделки. Обратната връзка от клиентите е много положителна, те виждат предимствата на подобен тип технологии. В повечето случаи те вече използват други облачни системи и логично при тях следващата стъпка е, когато издирват CRM система, тя също да бъде интернет базирана.

Специализирани изследвания показват, че българският бизнес не използва толкова ефикасно ERP и CRM системите. Имате ли наблюдения дали това е вярно?

- Бих погледнал по-всеобхватно, защото ERP и CRM са само част от броя на решенията, които пазарът на бизнес софтуер обхваща. Внедряването на каквито и да било IT решения – облачно или традиционно – много зависи от качеството на интеграционния процес в едно предприятие. Което пък зависи както от фирмата, която го извършва, така и от компанията, за която се прави. Защото това е едно партньорство, една симбиоза. При различните видове IT решения варира и сложността на процеса. Друг фактор, който влияе на качеството на интеграция, са размерът и видът на компанията. Нашите наблюдения са, че когато се инвестира достатъчно време и е избран системен интегратор с подходящ опит, тогава внедряванията са сравнително успешни. Затова в програмата "Модерният бизнес" ние сме избрали този процес да е безплатен, както и сме посочили четири от нашите партньори, които имат необходимата квалификация да извършат качествено тази дейност.

Смятате ли, че българските компании все повече наблягат на новите технологии като цяло?

- Абсолютно. България е като цяло държава с много добър IT потенциал. Висок е броят на хората с такова образование, което не е от вчера, а тенденция от няколко години. Данните потвърждават това. Ако погледнем статистиката на Евростат и НСИ, над 58% от населението използва активно интернет. Ние сме една от водещите държави по качество на широколентов интернет - 82% от онлайн потребителите ползват социални мрежи. По тези показатели ние сме една от водещите държави в Източна Европа.

Планирате ли други инициативи подобни на "Модерният бизнес" в бъдеще?

- Това е пилотна инициатива. Microsoft за първи път се фокусира приоритетно върху микропредприятията в сегмента на МСП. Така че това наистина е ново за нас. Надявам се този проект да е успешен и ако е такъв, то ние със сигурност ще обмислим възможностите за инвестиции в други подобни.

Определено има тенденция към преминаване към облачни технологии от страна на малкия и средния бизнес.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK