Toyota отново е лидер на световния автопазар
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Toyota отново е лидер на световния автопазар

Reuters

Toyota отново е лидер на световния автопазар

За 2015 г. японската компания е произвела 10.08 млн. коли

5902 прочитания

Reuters

© Reuters


Toyota отново е номер 1 сред автомобилните производители в света. За календарната 2015 г. японската компания е произвела 10.08 млн. автомобила, като по този начин изпреварва с около 150 хил. коли германската Volkswagen, която е доставила 9.93 млн. превозни средства на клиентите си за периода. На третата позиция остава General Motors с 9.8 млн. автомобила, пише Forbes.

Данните на Международната организация на производителите на автомобили (OICA) показват, че Toyota е начело на глобалния пазар от 2008 г., когато изпревари GM като най-голям световен производител. През 2009 г., когато Мартин Винтеркорн стана главен изпълнителен директор на заемащата тогава третото място Volkswagen, глобалната доминация в сектора беше заложена като една от целите в "Стратегия 2018" на германската компания. До 2010 г. Toyota запази челната позиция, но мощното земетресение и последвалото цунами, които удариха Япония през 2011 г., събориха дружеството от върха, който отново беше зает от GM. На следващата година Toyota си върна лидерското място, а през 2014 г. Volkswagen за първи път изпревари GM като номер 2 в света.

Размерът има значение

Фокусът на автомобилната индустрия върху големите числа може да изглежда за външните наблюдатели като чисто самохвалство, но важността на размера в този капиталово интензивен бизнес с ниски маржове на печалба е неоспорима, изтъква Forbes. Същевременно вътрешни източници от Volkwagen обвиняват именно фиксацията върху постигането на заложените в "Стратегия 2018" цели за една от основните причини, довели до скандала "дизелгейт" с преправените тестове за вредните емисии на дизеловите автомобили на компанията, продавани в САЩ. Стремежът към реализиране на стратегията е оказал на всички подразделения на германския концерн огромен натиск за постигане на резултати на всяка цена, независимо дали използваните за целта мерки са били донякъде необосновани.

Според високопоставен източник от Volkswagen, цитиран от изданието, дори отбелязаното от медиите през лятото на 2015 г. изкачване на германския производител на върха на подреждането е било скалъпено. По думите му данните за продажбите на концерна в Китай от години са завишавани, с между 60 и 100 хил. броя годишно, а компанията има собствен акроним за тези надути продажби – UBAR (Unsold, But AAK Reported), или "непродадени, но отчетени като доставени до клиентите". AAK (Auslieferungen an Kunden) е термин на VW за "доставки до клиенти", или, с други думи, UBAR са измислени доставки, твърди източникът на Forbes.

В търсене на гъвкавост

След като Матиас Мюлер стана главен изпълнителен директор на Volkswagen на мястото на дискредитирания Винтеркорн, токсичната "Стратегия 2018" беше бракувана без много шум и ще бъде заменена от по-гъвкавата "Стратегия 2025", която поставя във фокуса си рентабилността вместо продажбите на всяка цена. Междувременно през годините в Toyota не обръщат толкова внимание на водещата роля на продажбите на бройки, като и понастоящем отношението им не е много по-различно. Или както коментира пред Forbes говорителят на компанията Рьо Сакаи: "Броят на продажбите ни отразява изборите, направени от клиентите ни, за което сме истински благодарни."

Потенциални сделки

Toyota съобщи, че обмисля да изкупи оставащия дял в производителя на малки автомобили Daihatsu Motor в сделка за 3.2 млрд. долара по текущи пазарни цени, но отрече да води преговори с конкурента на Daihatshu – Suzuki Motor. Пълният контрол над Daihatsu, в която в момента Toyota притежава 51.2%, би помогнал на световния лидер в сектора да намали задлъжнялостта на бюджетния си бранд и да свие разходите за доставки на Daihatsu. Капиталови връзки със Suzuki пък биха улеснили навлизането в Индия, където Suzuki контролира около половината от пазара на пътнически автомобили, пише Reuters.

Toyota отново е номер 1 сред автомобилните производители в света. За календарната 2015 г. японската компания е произвела 10.08 млн. автомобила, като по този начин изпреварва с около 150 хил. коли германската Volkswagen, която е доставила 9.93 млн. превозни средства на клиентите си за периода. На третата позиция остава General Motors с 9.8 млн. автомобила, пише Forbes.

Данните на Международната организация на производителите на автомобили (OICA) показват, че Toyota е начело на глобалния пазар от 2008 г., когато изпревари GM като най-голям световен производител. През 2009 г., когато Мартин Винтеркорн стана главен изпълнителен директор на заемащата тогава третото място Volkswagen, глобалната доминация в сектора беше заложена като една от целите в "Стратегия 2018" на германската компания. До 2010 г. Toyota запази челната позиция, но мощното земетресение и последвалото цунами, които удариха Япония през 2011 г., събориха дружеството от върха, който отново беше зает от GM. На следващата година Toyota си върна лидерското място, а през 2014 г. Volkswagen за първи път изпревари GM като номер 2 в света.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    martinch avatar :-|
    Martin Kralev

    Ма верно ли са произвели 10.08 автомобила??
    От единадесетия са проиведени задна лява гума и преден десен калник?
    "Капитал" излагате се!
    Но това не е от днес...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.