Едва един на 21 хил. автомобила в България е електрически
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Едва един на 21 хил. автомобила в България е електрически

Липсата на развита мрежа от зарядни станции е една от причините за слабото използване на зелени коли в България

Едва един на 21 хил. автомобила в България е електрически

Анализ на секторния клъстер показва, че интерес има предимно от компании

6333 прочитания

Липсата на развита мрежа от зарядни станции е една от причините за слабото използване на зелени коли в България

© REBECCA COOK


0.08%

от новорегистрираните автомобили в страната през 2015 г. са електрически.

Едва един на 21 хил. автомобила в България е електрически. Това показва анализ на Индустриален клъстер "Електромобили" (ИКЕМ) по данни на Пътна полиция към октомври 2015 г. Според организацията освен общите за всички страни причини за ограниченото използване на електромобили в България допълнителни фактори са недостатъчното предлагане, неразвитата зарядна инфраструктура и липсата на субсидии. Влияние оказва и потребителският манталитет.

Двигател е бизнесът

Броят на всички електрически превозни средства все пак се увеличава през последните години (виж таблицата). Световната практика показва, че основният двигател за налагане на чистите коли е бизнесът, както и общинската и държавната администрация, и едва накрая може да се очаква, че шофьорите ще направят тази крачка. Пример за това вече са няколко куриерски компании и таксита, които използват електромобили. Според ИКЕМ тези коли са много подходящи за комунални и обслужващи дейности и гробищни паркове. Нещо повече - използването им в тези сфери би стимулирало българското производство на електрокари.

На фона на другите

От клъстера твърдят, че България значително изостава от Европа по въвеждането на електрически автомобили. Данни на организацията показват, че през 2015 г. в страната са регистрирани 18 plug-in автомобила. За сравнение - броят им в Румъния е 56, в Турция – 38, а в Украйна – 252. Тази статистика обаче не отчита големината на пазара, а и липсва информация за други държави.

По дял на електромобилите в продажбите на нови коли за първото полугодие на 2015-а България също е надолу в класацията. В абсолютния световен лидер Норвегия например почти всеки четвърти нов автомобил е бил електрически (22.9% от новите регистрации). За сравнение - у нас делът е бил едва 0.08%. Любопитна подробност е спадът на продажбите на електромобили в Япония през миналата година, което се дължи както на прекратяването на субсидиите, така и на широкото използване на хибриди в страната.

Причини

Ниската покупателна способност на българите и високата цена на електромобилите са две от причините за малкия им дял в страната. Това става на фона на ръст на депозитите, което говори за фундаментално потребителско недоверие, посочват от ИКЕМ. Друг важен фактор е и малкият пазар на нови автомобили – 20-22 хил. годишно, който не предразполага производителите да предлагат електромобили в страната. Недобре развита е и зарядната инфраструктура, която е част от т.нар. порочен електромобилен кръг - нови електромобили не се продават заради неразвитата инфраструктура, а тя от своя страна не се развива заради символичното им пазарно присъствие. Все още ограниченият пробег на зелените превозни средства също не стимулира налагането им на пазара. Според клъстера задължително е продажбите на електромобили да се стимулират със субсидии, които да компенсират ценовата разлика между алтернативната задвижваща система и конвенционалната. Освобождаването на електрическите превозни средства от данък в България не играе ролята на стимул, тъй като размерът му е несъразмерно по-малък от ценовата разлика, се посочва в анализа.

Възможности за бизнес

Увеличава се интересът към конверсията на стандартни коли към електрически, отчитат от ИКЕМ. Цените на услугата варират от 10 хил. до 20 хил. лв. В момента една от фирмите в клъстера - "Транспортна електроника 91" от Пловдив, завършва проект по "Конкурентоспособност" за модел на конверсия на "Ситроен Берлинго". Още няколко фирми работят активно по темата. Развитието на този бизнес обаче среща редица проблеми, включително липсата на ясен и достъпен модел за узаконяване, както и на индустриални стандарти. По оценки на организацията, ако се изчистят тези пречки, годишните реализирани конверсии имат потенциал да бъдат няколко хиляди.

@@table:[email protected]@

Източник: ИКЕМ по данни на Пътна полиция

0.08%

от новорегистрираните автомобили в страната през 2015 г. са електрически.

Едва един на 21 хил. автомобила в България е електрически. Това показва анализ на Индустриален клъстер "Електромобили" (ИКЕМ) по данни на Пътна полиция към октомври 2015 г. Според организацията освен общите за всички страни причини за ограниченото използване на електромобили в България допълнителни фактори са недостатъчното предлагане, неразвитата зарядна инфраструктура и липсата на субсидии. Влияние оказва и потребителският манталитет.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.