История за учен, охлюв и пазар
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

История за учен, охлюв и пазар

Александър Долашки

История за учен, охлюв и пазар

Софийската "Алекс 1977" спечели награда за иновативно предприятие с козметичните си продукти

Мара Георгиева
19672 прочитания

Александър Долашки

© Анелия Николова


5



корпоративни истории на компании, които бяха наградени в Националния конкурс за иновативно предприятие на 2015 г., ще разкаже "Капитал Daily" през февруари. Той се организира за 11-а поредна година от фондация "Приложни изследвания и комуникации" и Enterprise Europe Network – България, с подкрепата на Представителството на Европейската комисия в България и Норвежкия финансов механизъм. За участие в конкурса бяха номинирани над 100 фирми.

Комбинацията от свръхпроизводството на охлюви в страната и дългогодишните научни разработки на биохимика Александър Долашки раждат идеята за бизнес на младата компания "Алекс 1977". Софийската фирма е на четири години, все още е с малък екип, но козметичните й продукти и хранителни добавки от слуз на охлюви вече се продават и на няколко чуждестранни пазара. В краткия хоризонт на компанията са нови продукти и служители, а в по-далечния - и собствена производствена база.

От Германия към БАН

"Алекс 1977" е създадена в края на 2011 г. и започва да работи през 2012 г. Предисторията обаче е от преди 15 години, когато научният екип започва изследвания на регенериращите свойства на биокомпонентите, извличани от охлюви, разказва Александър Долашки. Той е завършил магистратура по химични процеси и системи в Магдебург и е защитил докторантура по биохимия в Университета в Тюбинген, Германия. През 2005 г. съвместно с ръководителя на дипломната си работа – проф. Волфганг Фьолтер, започва проучвания по темата за полезните съставки в екстракта от охлюви и публикува първите авторски научни статии.

Докато е в Германия кандидатства в конкурс пред научния отдел на НАТО за изследване на вид бактерия за пречистване на замърсени води. Надпреварата е само за доктори, завършили в Западна Европа, като предварителното условие е одобрените да се завърнат и да работят в родината си. Финансирането е за три години. Александър Долашки печели, разделя се с Германия и започва работа в Института по органична химия на БАН. Там заедно с майка си - проф. Павлина Долашка, и с други колеги продължава изследванията върху свойствата на биокомпоненти от охлюви.

Всички проучвания и опити се правят в сътрудничество с университетите в Магдебург и Тюбинген - Германия, в Гент - Белгия, и в Падуа - Италия. Професор Фьолтер дарява на екипа апаратура, а професор Стефано Стефанович от Университета в Тюбинген предоставя апарати и лабораторията си. Екипът намира финансиране и от фонд "Научни изследвания", а по-късно - и от Националния иновационен фонд. Резултатът е 120 научни публикации за последните 15 години.

Три тона в склада

"Алекс 1977" започва производство през 2012 г. в лицензиран цех под наем в столицата. Изборът на доставчици на суровината е голям. "В България охлюви се отглеждат в над 200 ферми при стриктни условия за екологично производство. Ние работим с четири-пет от тях. Подбираме ги, правим предварителни изследвания и после изкупуваме само слуз от охлюви с най-добро качество", разказва Александър Долашки. И уточнява, че компанията има пет патента за методи, технология и машини за извличане на слуз и екстракт, които не причиняват страдания или наранявания на охлювите.

"Операцията" става през септември, след което охлювите продължават нормалния си начин на живот. Специални системи и инсталации пречистват събраната слуз до екстракт, който се съхранява в хладилни камери при температура минус 20 градуса", обяснява Александър Долашки. Количествата трябва да стигнат за влагане в производство през цялата следваща година.

През 2015 компанията е оставила за съхранение в хладилна база под наем около 3 тона екстракт. "Изкупените количества слуз са почти двойно повече. Цените на литър вървят между 2 и 3 лева, но основните разходи са при пречистването – за машини, филтри, консумативи, обяснява Александър Долашки. И уточнява: Имаме ноу-хау за извличане на качествен екстракт, част от който продаваме на козметична компания в Италия с 40-годишна история."

Началото на бизнеса

"Алекс 1977" започва с една хранителна добавка и с един козметичен продукт под марката Golden Snail. В създаването им участват биотехнолози, козметици, лекари. Първоначално разпространението е най-вече сред близки хора. Рекламата върви от уста на уста. Стартовата година носи късмет на компанията. Приятелка на приятели от чужбина поискала да опита от хранителна добавка на фирмата, помагаща при стомашно-чревни проблеми. След няколко месеца тя била толкова доволна от резултата, че предложила да започне разпространение на продукта извън страната, тъй като, оказва се, управлява дистрибуторска компания в Словакия. Така "Алекс 1977" започва продажби зад граница под собствена марка.

Днес фирмата произвежда в различни разфасовки три хранителни добавки (за стомашно-чревния тракт, за опорно-двигателния апарат, за детоксикация) и девет козметични продукта (главно регенериращи) с екстракт от охлюви и билки.

Производствената база притежава сертификати по ISO 9001 и ISO 22 000, продукцията се контролира от Българската агенция по безопасност на храните и от Регионалната инспекция за опазване и контрол на общественото здраве. Постоянно заетите в цеха са шестима, а с временно наетите достигат 15.

Продажбите в страната са през аптеки, дрогерии, козметични студиа, както и чрез интернет. Фирмата работи с над 200 местни дистрибутори и продава в 40 града в страната на цени на дребно между 8 и 26 лева за различните продукти, уточнява Александър Долашки.

"За популяризирането на продуктите ни помага много и участието в различни изложения, през които минават хиляди посетители. През миналата година сме били на седем изложения. Аз лично седя зад щанда и гледам хората в очите. Искам да знам какво мислят за продуктите, за опаковката. Мнозина се връщат от предишни изложения, за да си купят отново наши продукти", разказва собственикът на фирмата.

"Алекс 1977" продава и в 11 държави от ЕС. За чужбина заминават около 70-80% от произведените количества.

Компанията продължава научните си изследвания и сътрудничеството с университети и лаборатории в чужбина, както и работата с екипи на болници в страната и зад граница. За досегашната си дейност екипът е получил отличия от Патентното ведомство и от Съюза на изобретателите, както и Награда за наука "Питагор 2012". А преди седмици и "Иновативно предприятие" на 2015 г.  в категорията "Иновации за по-добро качество на живот".

Първо нови продукти, после собствена база

През 2014 г. дружеството отчита продажби за 290 хил. лв., според данните в Търговския регистър. Окончателните данни за 2015 още не са готови, но Александър Долашки очаква същите или по-добри резултати.

"Нямаме проблеми с администрацията, напротив, получаваме пълно съдействие. Чуждестранен конкурент пожела да се увери в качествата на нашите продукти. От агенцията по храните изпратиха цялата документацията в Брюксел и въпросът беше приключен", дава пример Александър Долашки.

"Напредваме бавно, но сигурно. Имахме предложение за съдружие с чуждестранна компания, но решихме да запазим самостоятелност на този етап. Нямаме кредити засега. Предстои ни инвестиция в собствена база, но това е твърде амбициозно и все още не е на дневен ред", коментира той.

Плановете на "Алекс 1977" за 2016 г. включват разработване на нов козметичен продукт, както и насочване към пазарите в Казахстан, Русия, САЩ. Фирмата възнамерява да назначи шестима нови работници и вече е кандидатствала за наемане на безработни лица по програма "Човешки ресурси".

Конкурс на НАТО връща Александър Долашки от Германия в България.
Фотограф: Анелия Николова

5



корпоративни истории на компании, които бяха наградени в Националния конкурс за иновативно предприятие на 2015 г., ще разкаже "Капитал Daily" през февруари. Той се организира за 11-а поредна година от фондация "Приложни изследвания и комуникации" и Enterprise Europe Network – България, с подкрепата на Представителството на Европейската комисия в България и Норвежкия финансов механизъм. За участие в конкурса бяха номинирани над 100 фирми.

Комбинацията от свръхпроизводството на охлюви в страната и дългогодишните научни разработки на биохимика Александър Долашки раждат идеята за бизнес на младата компания "Алекс 1977". Софийската фирма е на четири години, все още е с малък екип, но козметичните й продукти и хранителни добавки от слуз на охлюви вече се продават и на няколко чуждестранни пазара. В краткия хоризонт на компанията са нови продукти и служители, а в по-далечния - и собствена производствена база.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK