Какво ще движи тенденциите в продажбите на дребно
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какво ще движи тенденциите в продажбите на дребно

Виртуалната реалност ще се настанява все по-трайно и удобно в домовете на европейските потребители

Какво ще движи тенденциите в продажбите на дребно

Ограничените ресурси, време и пространство ще продължат да са основнитe двигатели за иновациите в сектора, прогнозира Mintel

4073 прочитания

Виртуалната реалност ще се настанява все по-трайно и удобно в домовете на европейските потребители

© KAI PFAFFENBACH


Чистата питейна вода ще става все по-ценен ресурс, стоките - все "по-безводни". Времето и пространство ще се стесняват, а решенията ще стават все по-бързи, гъвкави и споделени. Виртуалната реалност ще се припокрива все по-плътно с физическата, а потребителите все по-често ще пътуват между тях. Ще се търсят все повече натурални, чисти и произведени в Европа продукти. Връзката между търговците и потребителите ще минава все по-често през личния смартфон на клиентите. Тези водещи тенденции ще определят предпочитанията на европейските потребители и ще задават посоката в ритейл бизнеса през 2016 г., според прогнозния анализ Europe 16: Consumer Trends 2016 на агенцията за маркетингови проучвания Mintel.

Недостигът на водни ресурси

ще бъде все по-наболял глобален проблем. Близо 11% от жителите на планетата нямат пряк достъп до чиста питейна вода. Последиците от това ще се разпростират по цялата верига на доставки с траен ефект върху нагласите на крайните клиенти. Европейските потребители ще възприемат чистата вода като все по-ценна стока с хуманитарен характер. Те ще се опитват да намалят до минимум разхода й за всекидневни нужди. Разхищението й по безотговорен начин от страна на бизнеса ще се възприема като равно на престъпление.

Директен ефект от тази тенденция ще се усети в редица ключови FMCG сегменти. В почистващия сектор компаниите все по-целево ще прочистват продуктите си от вредни за околната среда химични съставки. Част от потребителите ще търсят по-концентрирани решения за лична хигиена. Все по-популярни ще стават продуктите за баня и душ геловете с гъста консистенция, както и напълно безводните продукти като сухите сапуни например.

Път към пазара в beauty сегмента ще си проправят водощадящи иновации като почистващи кърпички за лице, тяло и за устната кухина. Нишови продукти като растителни води (например от кактус), сухи почистващи пудри и други ще намират все повече почитатели сред клиентите в Европа, смятат експертите.

Трендът към по-отговорно използване на водните ресурси ще се засили и при храните и напитките. Сосовете ще стават все по-гъсти. Отзвукът ще е силен в бирения бранш - пазарът ще приветства все повече иновации от типа на испанската бира Boqueron, която се прави с чиста средиземноморска вода.

Сегментът на бутилираните води ще бъде поставен под все по-силен потребителски натиск. Данни на Mintel сочат, че средно близо половината от потребителите в Италия и Франция са загрижени за влиянието на бутилиращата индустрия върху околната среда. Трапезната бутилирана вода все по-явно ще губи мястото си на европейската трапеза.

През тази година в Европа все повече

Ще липсват време и пространство

и това ще превръща тези два ресурса във все по-луксозни стоки. Очаква се да продължи разцветът на алтернативните концепции, които целят да ги оползотворят до максимум – икономиката на наемането (renting) и споделянето (sharing). Тези модели на търговия ще придобиват все по-широка популярност сред европейските потребители.

Като тенденция личното и битовото пространство се стесняват прогресивно в цяла Европа през последните няколко години, казват анализаторите. Във все по-масов феномен се превръщат домакинствата от смесен тип, при които младите хора на възраст между 16 и 34 години (т.нар. millennial потребители) продължават да живеят с родителите си. През 2015 г. такъв е случаят при 37% от "потребителите на хилядолетието" във Великобритания. Именно тези групи ще бъдат основен двигател на ръста в икономиките на наемането и споделянето, казват от Mintel. Целта им ще бъде да оползотворят напълно временно свободни ресурси, назависимо дали са паркоместа, площи за складиране на вещи, временен подслон, превоз и прочие.

Sharing сегментът ще продължава да расте лавинообразно, въпреки многото "за" и "против" тези практики сред традиционния бизнес, смятат експертите. Плановете на големите (Airbnb, Uber и пр.) са за добре подплатена бюджетно, амбициозна експанзия. Значим ръст ще има и при стартиращите иновативни модели, които вече разклоняват пътеките на пионерите в бранша. Такава е например британската платформа Vrumi, която свързва частни домове с бизнеси за временното им отдаване като офис площи или зали за срещи.

В сегмента на потребителските стоки търсенето също ще се ръководи от принципите на оптимизацията. За да спестят битово пространство, потребителите ще предпочитат все по-малки разфасовки, миниварианти на домакински уреди и пр. Дизайнът в европейските домове също ще се диктува от изкуството да се пести място. Близо 35% от британските потребители нямат достатъчно място за готварска печка или фурна в кухните си, казват от Mintel. В този контекст все повече ще стават иновативните home design концепции като сгъваемите мебели Folditure, които при нужда могат да се слеят със стените, или наподобяващите детски конструктор сглобяеми решения за обзавеждане на френското ателие Meccano Home.

Новите практики прекрояват традициите и в туризма. Гостите на Banks Hotel в белгийския град Антверпен например могат да ползват под наем гардероб с модни дрехи и аксесоари по време на престоя си. Нищо чудно в близко бъдеще тази опция да замени изцяло досадното опаковане на багаж и мъкненето на тежки куфари при пътуване. Няма да има нужда, защото предварително подбраните

тоалети ще чакат клиентите в гардероба на хотелската им стая, казват анализаторите.

Виртуалната реалност

(VR) ще се настанява все по-трайно и удобно в домовете на европейските потребители. Авангард ще бъдат бизнесите, свързани с игри и забавления, пътуване и обучение. По-бавно, но стабилно, виртуализацията ще прониква във всички останали ритейл сегменти, включително в търговията с бързооборотни стоки, предлагайки на клиентите изцяло нов свят от преживявания.

От тренда не изостават и традиционните индустрии. Автомобилните гиганти Lexus и Volvo например предлагат виртуални test drives на моделите си, а Chrysler показва как се сглобяават колите й. В сферата на туризма Thomas Cook използва виртуален контент за своята "опитай, преди да купиш" (try before you buy) стратегия в някои от водещите си офиси в Европа, където развежда потенциалните си клиенти из курорта, който ще букнат. Възможностите за търговците на дребно са неограничени. В точката на продажба ще се появят VR демонстрации на продукти, виртуални обиколки на магазини и прочие.

Възходът на бийкънизацията

ще бъде безспорно определящ тренд в европейската търговия на дребно през 2016 г. iBeacons - устройствата за локализиране на клиентите в близост чрез техните смартфони или таблети, ще канализират все по-голяма част от комуникацията между бизнеса на дребно и потребителите.

Основният фокус ще продължи да е персонализираната комуникация. Методите за постигане на релевантност на информацията, насочена към потребителите, ще стават все по-фини и прецизни. Чрез геймификацията търговците ще таргетират както купувачите авантюристи, така и заклетите търсачи на промоции и only-for-you сделки.

Удобството ще продължава да работи за бийкънизацията в търговията. Бягство от опашките чрез предварителни поръчки, участие в лоялни програми, достъп до опции за мобилни разплащания, pop-up менюта с персонализирани ястия, приготвени само с любимите съставки на клиента – това е само началото на дълъг списък от възможности, които бизнесът ще развива в бъдеще с помощта на технологиите за геолокация. 

Чрез мобилното приложение SmartBar например, холандският бар Bardigo дава възможност на клиентите си да поръчат предварително напитки и да ги платят след това. В Южна Корея апликацията Syrup Order локализира с помощта на iBeacons всички търговски обекти в радиус от 500 м от клиента и му позволява да поръча предварително списък с продукти в предпочатан магазин. Покупките го чакат там след минути.

През тази година търговците ще разгръщат потенциала на геолокационните технологии в търсене на по-богато преживяване за клиентите в точката на продажба. Те ще предлагат например връзка в реално време със служител при нужда, съвети за покупка на свързани продукти, подсказки за липсващи съставки по дадена рецепта, за най-краткия маршрут сред регалите до тях и прочие.

Пълният текст е на http://www.regal.bg/novini/tendencii/2016/01/29/2695261_mintel_produktovi_i_tehnologichni_inovacii_shte_dvijat/" target="_blank">Регал

Чистата питейна вода ще става все по-ценен ресурс, стоките - все "по-безводни". Времето и пространство ще се стесняват, а решенията ще стават все по-бързи, гъвкави и споделени. Виртуалната реалност ще се припокрива все по-плътно с физическата, а потребителите все по-често ще пътуват между тях. Ще се търсят все повече натурални, чисти и произведени в Европа продукти. Връзката между търговците и потребителите ще минава все по-често през личния смартфон на клиентите. Тези водещи тенденции ще определят предпочитанията на европейските потребители и ще задават посоката в ритейл бизнеса през 2016 г., според прогнозния анализ Europe 16: Consumer Trends 2016 на агенцията за маркетингови проучвания Mintel.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новият пазар на труда

Новият пазар на труда

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK