С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
1 фев 2016, 19:36, 2717 прочитания

Силният долар удря резултатите на американските технологични гиганти

Apple, Microsoft и IBM са сред компаниите, които отчитат негативни ефекти върху приходите си от валутните разлики

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Представителите на Силициевата долина страдат повече от всички останали заради необичайния си успех в изнасянето на хардуер, софтуер и услуги към външните пазари.
Американските технологични компании са сред най-засегнатите от силните позиции на долара, а по всичко изглежда, че негативните за тях ефекти няма да отшумят скоро, пише Wall Street Journal. Валутните предизвикателства, пред които в продължение на вече повече от година са изправени големите имена в сектора, в това число Apple, Microsoft и IBM, хвърлиха сянка и върху резултатите им за четвъртото тримесечие на 2015 г.

Задморски проблеми


Представителите на Силициевата долина страдат повече от всички останали заради необичайния си успех в изнасянето на хардуер, софтуер и услуги към външните пазари. По данни от индексите S&P Dow Jones през 2014 г. IT компаниите от САЩ са реализирали 59% от продажбите си зад граница на фона на 48% за дружествата от по-широкия индекс S&P 500. "Очаквам технологичният сектор да остане най-засегнат", коментира анализаторът от S&P Dow Jones Хауърд Силвърблат, като обръща внимание на "огромното присъствие" на фирмите от сектора в чужбина.

Насрещните ветрове за бизнеса им, породени от ефектите от валутните курсове, се засилват още повече в случаите, при които дружествата са изправени и пред икономически слабости и други проблеми, забавящи търсенето на продуктите им. Ярък пример за това дойде от оповестените миналата седмица резултати на Apple, отбелязва WSJ. Компанията за потребителска електроника, която генерира 66% от приходите си извън САЩ, обяви миналата седмица, че силният долар й е коствал близо 5 млрд. долара приходи през приключилото през декември тримесечие. От Apple посочват, че ако се изключат валутните колебания, биха отчели приходи от 80.8 млрд. долара за тримесечието на фона на отчетените 75.9 млрд. долара. От технологичния гигант допълват, че освен обичайните действия за хеджиране, с които да противодействат на ръста на долара, са били принудени и да увеличат цените на продукти като iPhone в Русия, Бразилия, Турция и други страни, за да защитят маржовете си на печалба.

По думите на главния изпълнителен директор на Apple Тим Кук безпрецедентният обхват на проблема е наложил вземането на екстремни мерки, тъй като този път доларът е бил "невероятно силен почти навсякъде". От компанията изчисляват, че от септември 2014 г. стойността на руската рубла се е понижила с над 50%, а на бразилския реал – с над 40%, докато канадският и австралийският долар, мексиканското песо и турската лира са загубили по 20% или повече. Така приходи от 100 долара през септември 2014 г. са били равностойни на 85 долара през декември 2015 г.



Други технологични компании също изтъкват валутните колебания като причина за по-слабите си резултати в последното тримесечие. Миналата седмица от Microsoft обявиха, че силният долар е свил приходите им с около 1.9 млрд. долара за периода, приключил през декември. От IBM изчисляват влиянието на валутните разлики на около 1.5 млрд. долара през четвъртото тримесечие. През декември от Oracle обявиха, че курсовите разлики са свили приходите им с около 540 млн. долара за приключилото през ноември фискално тримесечие.

Свито потребление

Повечето от тези компании генерират достатъчно печалби, за да покрият курсовите ефекти. Силният долар обаче прави покупките в американска валута по-скъпи, което може да отложи потреблението или да накара клиентите да търсят алтернативи, обясняват анализатори. По изчисления на Gartner подемът на долара е свил разходите за информационни технологии по света с 217 млрд. долара през 2015 г., като ефектът е бил по-силен дори в сравнение с финансовата криза от 2009 г.

В същото време има и бизнеси, които печелят от последните промени, отбелязва WSJ. Такъв е например случаят с Amazon, която използва долари за целите на изграждането на дейта центрове за облачните си услуги по света и която отчита финансови ползи от валутния курс през четвъртото тримесечие. Дружества като германския търговец на софтуер SAP също се радват на попътен вятър, тъй като получават по-ценни долари в замяна на продуктите си.

Повечето компании в САЩ обаче говорят за негативни ефекти, а очакванията са такива коментари да дойдат и от Alphabet, чието водещо подразделение Google и другите му бизнеси генерират около 53% от приходите си в чужбина по данни към третото тримесечие, приключило през септември. Тогава компанията оцени негативните ефекти на 1.3 млрд. долара, след като през първото и второто тримесечие валутните разлики засегнаха постъпленията й с по 1.1 млрд. долара.

Валутните ефекти върху оборота
(за последното тримесечие, в млрд. долара)  
Източник: Отчетите на компаниите  
Apple 5
Microsoft 1.9
IBM 1.5
Oracle 0.54
Facebook 0.3

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

JPMorgan с по-висока от очакваното печалба за третото тримесечие JPMorgan с по-висока от очакваното печалба за третото тримесечие

Поделението за инвестиционно банкиране на най-голямата американска банка също се представя над очакванията

16 окт 2019, 342 прочитания

Забавеният рестарт на "Неохим" Забавеният рестарт на "Неохим"

Производството на торове все още не е започнало след спирането за планов ремонт, но решение се очаква скоро

16 окт 2019, 640 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Американските инвеститори са най-активни в Централна и Източна Европа

Интересът на Китай към сливания и придобивания в региона се засилва през 2015 г., сочи анализ на адвокатската кантора CMS и EMIS

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света