Борсовите компании през 2015: Повече бизнес на външни пазари
28 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Борсовите компании през 2015: Повече бизнес на външни пазари

Заради преструктуриране на продуктовия микс към по-завършени и с по-висока добавена стойност продукти шуменският "Алкомет" отчита силен ръст на приходите

Борсовите компании през 2015: Повече бизнес на външни пазари

Печалбите на публичните дружества се движат разнопосочно

6794 прочитания

Заради преструктуриране на продуктовия микс към по-завършени и с по-висока добавена стойност продукти шуменският "Алкомет" отчита силен ръст на приходите

© Капитал


Отчетите не оказват почти никакво влияние върху търговията на фондовата борса, която продължава да страда от ниска ликвидност и липса на достатъчно компании и инвеститори.

Миналата година е била по-силна като продажби за повечето борсови дружества, но при печалбите групите на тези с ръст и спад са почти изравнени. Годишните отчети на публичните компании са първият индикатор за това каква е била 2015 г. за фирмите. От финансовите данни се вижда, че индустриалните предприятия се представят добре, козметичните и фармацевтичните компании успяват да се справят с изключение на ударените от проблемите в Украйна и Русия. С това изключение при всички останали основният фактор за растежа е износът.

Подобряването започна да се усеща през втората половина на годината и, изглежда, е продължило до края. Добрата новина е, че върху резултатите не са повлияли сътресенията на финансовите пазари и тези на суровините през есента на 2015 г. А лошата е, че отчетите не оказват почти никакво влияние върху търговията на фондовата борса, която продължава да страда от ниска ликвидност и липса на достатъчно компании и инвеститори.

Оценките на представители на пазара също са по-скоро положителни. "Представянето на някои от ключовите компании на борсата е над и според очакванията. Широкият производствен сектор, търговията и куриерският бизнес имат добра 2015 г. въпреки фактори като Русия, Украйна и нуждата от оптимизиране на разходи", коментира пред "Капитал" Татяна Пунчева, главен анализатор на "Елана трейдинг". Такава е оценката и на мениджърите в големи дружества.

Избраните 30 публични компании не включват бившите приватизационни фондове, сега холдинги, както и групите, които имат големи дъщерни дружества и предстои да публикуват своите консолидирани отчети до края на февруари. Извадката на публичните компании не е представителна за цялата икономика на България, но е пръв ориентир за трендовете в отделни сектори.

Индустриален ръст

Най-големите индустриални компании показват много добри резултати. Силен ръст на приходите на фона на почти непроменен обем на производството отчита шуменският завод за алуминиеви продукти "Алкомет". Причината е преструктуриране на продуктовия микс към по-завършени и с по-висока добавена стойност продукти. Приходите от дейността на компанията нарастват с над 10%. "Това се дължи на подобрената рентабилност и по-високата цена на алуминия на Лондонската метална борса", каза пред "Капитал" директорът връзки с инвеститорите Петър Станчев. Той уточни, че поскъпването на основната суровина стои и зад увеличените разходи за материали през миналата година. По-голямото постижение е, че нетната печалба на предприятието нараства близо четири пъти и достига 9.1 млн. лв.

"Алкомет" разполага с леярна, валцов и пресов цех, които през последните години бяха разширени и модернизирани. Разбивката показва, че през 2015 г. цялата продукция на леярския цех е използвана за нуждите на шуменския завод и компанията на практика не е продавала леярски продукти. "Това за нас не са основни продукти, те се продават само ако имаме свободен капацитет", уточни Станчев. "За сметка на това сме произвели повече продукти с висока добавена стойност, което обяснява ръста като цяло", добави той. Увеличение от 1.2% като обем има в продажбите на пресови продукти, след като компанията пусна в експлоатация нова преса и добави още 200 тона капацитет на месец. Най-значителен ръст има при профилите с допълнителна обработка (елоксирани). При валцовите продукти най-голямо повишение има при различните видове фолио, докато производството на стандартни листове и ленти намалява. Това е част от политиката на компанията да се фокусира върху продукти с по-висока добавена стойност и да налага фолиевите продукти на европейските пазари до запълване на капацитета си, се посочва в доклада към отчета. Основен пазар за предприятието е Германия, следвана от Полша, Италия, Франция, България и т.н. Най-големите акционери в "Алкомет" са "Алуметал" (73.25%), която е собственост на турската FAF Metal и двама турски граждани, и самата FAF Metal (16.86%).

Значително се подобряват и финансовите резултати на производителя на торове "Неохим" - Димитровград. Приходите от дейността за 2015 г. нарастват с 22.3%, като основната част от тях идват от увлечение в количествата продукция. Освен това компанията излиза и на голяма печалба, след като година по-рано беше на загуба. "Няма някаква съществена промяна при цените, просто сме продавали повече", каза търговският директор Андон Димитров. Това обяснява и увеличените разходи за природен газ, който е основната суровина за торовото производство. По-голям ръст има и при разходите за въглеродни емисии. По думите на Димитров покупката на емисии е въпрос на преценка и зависи от пазарните условия. "Сметнали сме, че при тези цени има смисъл да купуваме", каза той.

Малко над половината от продажбите си (58%) компанията прави на вътрешния пазар, където приходите нарастват леко (5.7%) до 165.3 млн. лв. Много по-голямо е увеличението (55%) при износа, където най-голям и увеличаващ се дял имат европейските страни – общо 81.4% от продажбите в чужбина, спрямо 77.5% през 2014 г. През миналата година Азия и Африка са изместили Северна Америка като втори по големина пазар за компанията и са донесли 12.1% от продажбите зад граница. Димитров обобщава, че няма някакви сериозни размествания по пазари. След като две години работи на загуба и не разпределя дивиденти, компанията сега отчита нетна печалба от 6 млн. лв., или 2.26 лв. на акция. Последният път, когато "Неохим" изплати дивидент, беше през 2012 г. Тогава акционерите получиха по 0.4 лв. на акция. Основни акционери в компанията са "Еко тех" (24.37%), "Евро ферт" (24.03%) и "Феборан" (20.30%) (дружество на австрийския производител на торове Borealis и бахрейнската банка First Energy Bank).

Значително подобрение на приходите има и при "Монбат". "Индивидуалните резултати на "Монбат" показват 18% ръст на приходите, което се дължи както на ръст в броя на продадените акумулатори, така и в по-високите цени на оловото в началото на 2015 г. Последното обаче повлия по-скоро с отрицателен знак на бизнеса с рециклирано олово, така че на консолидирана база позитивите на акумулаторния бизнес може да се окажат изравнени с негативите при рециклирането", коментира Татяна Пунчева от "Елана трейдинг". Солиден ръст има и при печалбата, на компанията която има силни позиции зад граница.

Подобна и показателна е ситуацията при по-малкия му конкурент "Елхим Искра", където има ръст на приходите, но спад в печалбата. Компанията е част от "Стара планина холд", чиито компании през миналата година забавиха темпа си на растеж, а при някои има и спад. Другите основите дружества на холдинга са "Хидравлични елементи и системи" и "М+С хидравлик", които работят главно за износ.

Трудните пазари на фармацията

Повечето фармацевтични дружества отчитат растеж на оборотите. Най-голямата компания в сектора е търговецът на лекарства и апаратура "Софарма трейдинг", която повишава приходите си и те вече са над 600 млн. лв. Политическите проблеми в Украйна и санкциите спрямо Русия в комбинация със спадащата рубла обаче удрят продажбите на нейната компания майка "Софарма". Само в реализацията на продукция има спад от 13.7%, който е породен от загубата на позиции в двете държави. Общите постъпления падат под 10% заради ръст в другите приходи и тези от операции с финансови инструменти. "През 2015 г. сме продавали общо в 41 държави, като 29 от тях са с дял в общите приходи от по-малко от 1%", коментира пред "Капитал" Пелагия Виячева, директор за връзки с инвеститорите на "Софарма", и допълни: "Целта ни от близо 10 години е да намалим дела на руския пазар в приходите от продажби, но поради бавното ни навлизане на други пазари и традиционната популярност на нашите медикаменти на този пазар това засега не се е случило в мащаба, в който бихме искали." За продажбите през тази година Виячева заяви, че е трудно да се правят прогнози: "Винаги сме били консервативни, а във времена като днешните се налага направо да бъдем песимисти и вероятно няма да сгрешим. Ситуацията на два от основните ни пазари е политически несигурна, с икономика, търпяща санкции, и волатилна валута, а за България можем само да кажем, че системата е в преход от едно състояние в друго и в такива времена не можем да правим прогнози и да се надяваме на пробиви."

Друга фармацевтична компания на борсата - "Чайкафарма висококачествените лекарства", успява да повиши приходите си и печалбата. "Ръстът се дължи на разширяване на портфолиото на компанията, пускане на пазара на нови продукти, както и увеличаване пазарния дял на съществуващите такива", коментира Бисер Георгиев, изп. директор на "Чайкафарма".  Той заяви още, че стратегическите плановете на компанията са насочени към излизане на нови пазари, главно в страните от ЕС и по-конкретно Чехия, Румъния, Португалия, Словакия, Гърция, Австрия, Полша. "Вече преминахме успешно международна децентрализирана процедура за регистрация на лекарствени продукти в ЕС. С лекарството ни България за първи път е референтна страна по децентрализирана процедура", допълни Георгиев и каза, че очаква ръст на продажбите от 6-7%, предимно в резултат увеличаване на продажбите на нови продукти.

Добре се представя и производителят на лекарства за ветеринарната медицина "Биовет", който обаче въпреки ръста в продажбите отчита по-ниска печалба. Компанията изнася над 90% от продукцията, което я излага на валутен риск, но от ръководството посочват, че го измерват и контролират. При по-малките фармацевтични компании и тези, произвеждащи консумативи за сектора, също има растеж - "Унифарм", "Лавена", "Момина крепост", "Унифарм".

Полетът на "Юрий Гагарин"

Засега е трудно да се обобщи как се представя цигареният сектор, тъй като "Булгартабак холдинг" е публикувал само неконсолидиран отчет, а двете му основни дружества - "София БТ" и "Благоеврад БТ", вече не са на борсата. Интересно обаче е представянето на "Юрий Гагарин", който също е в орбитата на цигарения холдинг, а депутатът от ДПС Делян Пеевски от миналата година официално е миноритарен акционер и в двете дружества. За 2015 г. производителят на опаковки за цигари и филтри е отчел 10% ръст на продажбите, които вече са над 100 млн. лв. Интересно е, че за година печалбата расте пет пъти - към края на 2015 г. е над 5 млн. лв., а само две години по-рано беше на загуба.   

Повече услуги

Компаниите в сектора на услугите са малко на фондовата ни борса, но един от най-новите им представители - "Спиди", показва сериозен растеж. "Компанията приключи 2015 г. с 50% ръст на приходите си до 120 млн. лв. Разбира се, този ръст идва основно от пълната консолидация на румънския бизнес, придобит от GeoPost, и това прави пълното сравнение с 2014 г. некоректно. В същото време обаче резултатите за четвъртото тримесечие показват забавяне в ръста на българския пазар, но силно представяне на румънското звено. Освен това "Спиди" увеличава с 30% оперативната си печалба преди амортизация, лихви и данъци. Този показател ще е ключов до 2020 г., когато GeoPost има опция да увеличи участието си в компанията до 70% от сегашните 25% на цена на база тази печалба", коментира Татяна Пунчева. Добре се представя и компанията за ремонт на кораби "КРЗ Одесос" с над 30% ръст на приходите и солиден скок в печалбата.

Така, ако износът последните години съживи много от българските компании, тази година те имат основание за притеснения, ако забавянето на растежа в Китай се прехвърли по-сериозно върху европейския бизнес. Преди дни главният икономист на Unicredit Любомир Митов заяви, че Европа по-скоро е застрахована от това, тъй като изнася за азиатската страна повече готови крайни продукти. В този смисъл по-силно засегнати биха били компаниите, продаващи в Китай суровини и материали.


1 коментар
  • 1
    its32487564 avatar :-|
    дебелият

    То хубави анализи, ама нека Ви разкажа чисто практически какви са ми наблюденията от БФФ. Имам акции в няколко дружества. Не следя ежедневно новините, просто защото на нашата борса се случва следното:

    а) Има дълги периоди, в които независимо дали дружеството публикува някакви новини или има лоши/добри новини цената на акцията не се движи съществено. Не говорим за някакви крайности. Примерно фирма Х публикува отчет, че за последната година е увеличила продажбите с 10%. Акцията ако мръдне е нищожно. Причината е ниската ликвидност. Просто никой не публикува оферти за купуване. Има си едни 10ина фирми дето горе долу се търгуват и това е. В тези дни оборотът за ден е около 100-200хил. лв. Случвало ми се е дакупя акция и това да е единствената сделка за деня за фирма Х и на практика аз да съм определил еднолично цената на акцията. И това не е за някаква измислена фирма от дъното на списъка.

    б) Излиза закон, който е тотално недомислен, може да се тълкува по поне 5 начина, някои от които тотално противоположни един на друг. Веднага някой във форумите казва, че това е закон целящ да се заграби еди-кой-си отрасъл и фирмите около него, хората се паникьосват и разпродават акциите(ако има кой да ги купи). Съответно цената на акцията за един ден пада 10-20%. След няколко седмици се разбира, че закона е просто недомислен, депутати се обясняват, че ще се преправя, но на практика не правят нищо с месеци, акцията не се покачва заради неизвестните в уравнението и хората странят от нея и това и остава новата постоянна цена. Може да отнеме година да се върне на старата цена, за растеж да не говорим.

    в) Пускаш си един ден информацията за деня и гледаш....басии еди коя си фирма скочила за ден с 15%, оборота от скромните 100-200хил изведнъж на няколко млн. лева. Новини от фирмата няма...нищо...гледаш сделките и ако по принцип сдлеките са за обеми от 100-200-1000 акции изведнъж гледаш единични сделки от по няколко стотин хиляди акции. И ти светва - пак някой пенсионен фонд е изтъргувал нещо. После се сещаш за статиите в капитал(и не само) как пенсионните фондове, банките и самите борсово търгувани дружества на практика са на няколко кръга хора и се сещаш, че просто явно тия същите си прехвърлят парички от единия в други джоб и ти няма как да хванеш този тренд. Само те си го знаят.

    Това са все мои си разсъждения, на непрофесионален инвеститор, който гледа и БФФ и NYSE и се надява еднакви принципи да движат и двата пазара. Но просто ярко се разминават. В нашия пазар няма ликвидност, няма просто хора, които да слагат парите си в него. Самата борса е изолирана и не е видима и достъпна за хора от чужбина. А и да беше те едва ли биха се избили да купуват нашенски фирми. Просто не вдъхваме доверие по редица причини.

    Моя подход на БФФ е следния:
    1) Избирам компании, които са с история не по-малко от 10 години
    2) Да нямат обвързаност с политически кръгове и да не им е клиент държавата
    3) Да имат пазари извън България и основните им клиенти да са от чужбина(по възможност повече клиенти)
    4) Надявам се някой ден след 5-10 години компанията, която съм купил да е още жива, България да е направила нужните реформи и цената на акцията да е 10 пъти по-висока.



Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK