"Струма" през Кресненското дефиле: между българските строители и еколозите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Струма" през Кресненското дефиле: между българските строители и еколозите

"Струма" през Кресненското дефиле: между българските строители и еколозите

Алтернативното трасе е по-евтино и екологично, твърдят местните потенциални изпълнители на отсечката

Александра Козбунарова
13579 прочитания

350

млн. евро

е най-ниската споменавана цена за 20-километровия двулентов път. В документ към Брюксел е заложена почти двойно повече

Месец преди излизането на екологичната оценка на новия проект за преминаване на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле Строителната камара, която обединява всички местни компании от сектора, излезе с декларация срещу строежа на първоначално обмисляния 15-километров тунел.

От година и половина повечето големи български строители са в кампания за промяна на трасето. Мотивът е, че е по-евтино. Освен това средствата за тунела биха отишли при чуждестранна компания с опит. Промяна обаче носи основен риск - всичко да се забави и България да трябва да връща получените евросубсидии за всички отсечки на магистралата. Тя трябва да е завършена до 2022 г., а тепърва ще е готова оценката за ековъздействието и евентуално обжалване би приключило до края на годината. Толкова може да отнеме и обществената поръчка. Строителството на тунела отдавна е минало всички екопроцедури и можеше да е започнало.

Кое колко струва

Декларацията на КСБ идва близо година след като всички отговорни държавни институции прегърнаха идеята за алтернативен вариант и вече работят по случването му. През ноември 2015 г. беше публикуван идеен проект на въпросното трасе.

Предложението е вместо един тунел с дължина 15 километра да има няколко по-малки с обща дължина около 3 км, 4 км естакади, два виадукта и три моста (виж графиката). Разрешената максимална скорост е 80 км/ч, тъй като Кресненското дефиле не позволява изграждането на магистрална отсечка с по-висока позволена скорост. Според проекта пътят е разделен на различни нива в двете посоки на движение. И следва най-грубо сегашния път.

Според внесената и одобрена апликационна форма за проекта прогнозираната стойност е 642 млн. евро. От КСБ твърдят, че дългият тунел би струвал поне 800 млн. евро, а според източници, близки до Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП), след препроектирането цената може да падне до 350 млн. евро.

Оценката на държавната компания обаче инфлира, след като беше обявена една прогнозна стойност за част от магистрала "Хемус", а офертите бяха почти двойни. Така че ценовото сравнение е невъзможно.

Ековъпросът

Нецелесъобразно, нереалистично, екологично и икономически небосновано. Такова според декларацията, подписана от браншови организации и различни научни институти, е изграждането на 15-километров тунел, който да улесни минаването по АМ "Струма" в района на Кресненското дефиле. Според КСБ вариантът с тунела би оскъпил спорния участък с около 50%. Очаква се официалната екологична оценка на алтернативния проект с повече и по-малки тунели, естакади, виадукти и огради да бъде готова до края на март.

Основните аргументи на строителните организации в защита на новото трасе също са екологични. Според експертите от БАН и гръцката компания ENVECO, на която КСБ беше възложила предварителна екооценка на алтернативния вариант, той е с по-добри показатели от дългия тунел. Сред вече изтъкваните аргументи като недобре преценени сеизмични рискове се появи и твърдение за риск от "завишено радиоактивно лъчение, което ще постави в опасност здравето и живота на строителите". По думите на Илия Божков, бивш главен геолог на държавното предприятие "Редки метали", районът на дефилето е едно от големите находища на уран в България. 

"Това е най-сеизмичният район в България. Прокарвайки тунел, ще имаме огромно количество земни маси, които трябва да бъдат депонирани някъде. Това са гранитни масиви, които имат радиоактивност." Това заяви на пресконференция Стефчо Стойнев от Минно-геоложкия университет.

Друг е въпросът дали рискът не е валиден и за изкопаното от 3-километровите тунели на алтернативното трасе.

Фотограф: Цветелина Белутова
350

млн. евро

е най-ниската споменавана цена за 20-километровия двулентов път. В документ към Брюксел е заложена почти двойно повече

Месец преди излизането на екологичната оценка на новия проект за преминаване на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле Строителната камара, която обединява всички местни компании от сектора, излезе с декларация срещу строежа на първоначално обмисляния 15-километров тунел.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    dkolov avatar :-|
    dkolov

    "Това са гранитни масиви, които имат радиоактивност."

    Тука започва да става интересно. Не знам на какви нива е тази радиоактивност, ама нищо чудно да се окаже че разполагаме с естествена ядрена централа. Достатъчно е да пуснем едни петнайсет километра тръби по които тече вода и вероятно на единия и край тя ще бъде топла.

    След това ще я пуснем през турбини, а изкарания електрически ток може да се използва за роботи управлявани дистанционно, които да копаят тунели.

    Интересно кой ще мине след това през тези тунели при положение че се говори за радиоактивост. Демек преминаваш през тунелите и след това дълго време колата няма нужда от акумулатор - тя сама ще си свети.

    Така хубаво ги пишете тия работи за радиоактивност, ама е добре да се провери какви са нивата, защото едва ли има нужда от тунел в които има високи нива на радиоактивност.

    Не знам ама според мен трбява да се пусне един малък тунел по трасето през който да вървят само сензори, защото може да се окаже че ще построим един тунел или няколко тинела през които никой няма да се движи.

  • 2
    kadiyata avatar :-P
    Белият Негър

    Поредната Екоталибанска простащина.
    Дано Ви приседнат платени несретници.

  • 3
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Никой не говори за това, че един 15 километров тунел е на няколко порядъка по-несигурен отколкото един открит път. Отделно - че има нужда от активна вентилация и скъпа поддръжка.

    Някой има ли престава какво е човек да кара в тунел 15 километра в тунел с ограничение от 80 км/ч? Какво ще стане при една катастрофа там? Само една? Какво ще стане ако започнат да карат там с 120 км/ ч. че и повече?

  • 4
    k7 avatar :-|
    k7

    Какъв тунел бе, както карат местните там, ке се изтепат с 200 без фарове

  • 5
    reckless avatar :-(
    Consumer

    Стига с тия екопростотии и екоталибански рекет. Всички развити държави имат развита магистрална мрежа. Спрете да се офлянквате и започвайте да строите, че докато коментирам ми се допи узо във Вурвуру :)

  • 6
    freakecon avatar :-|
    FvH

    Екоталибанския рекет в Капитал продължава. Добре е да напшиете и колко ще струва прогнозно поддръжката на един такъв тунел на година!

  • 7
    ivcho123 avatar :-(
    ivcho123

    Здравейте,

    моля ви като си правите труда да правите графики, да не ги смалявате, човек нищо не може да прочете или разбере от графиката. Във всички ваши медии това е голям проблем. Било то мобилно или на компютър, било в дневник, капитал, градът и строителство. Не разбирам как никой от отдела не е и не решава този проблем.

  • 8
    nikolayrangelov avatar :-|
    Николай Рангелов

    Интересно е кои всъщност компании застават зад Декларацията от Строителната камара. Отдавна за този проект са се разделили фирмите на 2 лобита (най-общо описано "пътищари" и "тунелджии"), и всеки дърпа чергата към себе си.
    Цена, екологични оценки, целесъобразност... вярвайте, всичко е на втори план.
    Най-вероятно това е поредната декларация от едно от двете лобита.

  • 9
    k__ avatar :-|
    K.

    Ако не се направи дългия тунел, ще трябва да връщаме европарите, които вече са дадени за построените участъци от "Струма", защото така е договорката с ЕС.

    По първоначален план идеята беше да се построи първо дългият тунел и изкопаната маса да се използва за строителството на част от останалите участъци.

    И е забавно как с течение на времето цената на дългия тунел става все по-малко по-висока от цената на алтернативния вариант, с който искат да краднат част от европаричките, както досега.

  • 10
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    До коментар [#9] от "K.":

    15 километра тунел не е шега работа, особено когато не спестява много време.. а екологично е доста спорен.

    Вие бихте ли пътували през тунела? Особено като знаете как се поддържат сегашните ни 500-1000 метрови тунели. Ами ако се заплаща тунела 15евро на преминаване?

    Аз се чудя как досега не са осъдили тия дето са подписали тоя безумен проект. За застрашаване на живота на хората и за ограбването им. Щото да построиш 15 километра тунел без да има смисъл.. и да увеличиш риска от огромни катастрофи няколко пъти.. си е престъпление.

    В коя друга държава има толкова безмислен тунел? 15 километра!?!?! за да се спестят 5 минути... и уж няколко костенурки.. сякаш няма друг начин това да се направи.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK