С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 3 фев 2016, 18:36, 13183 прочитания

"Струма" през Кресненското дефиле: между българските строители и еколозите

Алтернативното трасе е по-евтино и екологично, твърдят местните потенциални изпълнители на отсечката

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
350
млн. евро
е най-ниската споменавана цена за 20-километровия двулентов път. В документ към Брюксел е заложена почти двойно повече
Месец преди излизането на екологичната оценка на новия проект за преминаване на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле Строителната камара, която обединява всички местни компании от сектора, излезе с декларация срещу строежа на първоначално обмисляния 15-километров тунел.

От година и половина повечето големи български строители са в кампания за промяна на трасето. Мотивът е, че е по-евтино. Освен това средствата за тунела биха отишли при чуждестранна компания с опит. Промяна обаче носи основен риск - всичко да се забави и България да трябва да връща получените евросубсидии за всички отсечки на магистралата. Тя трябва да е завършена до 2022 г., а тепърва ще е готова оценката за ековъздействието и евентуално обжалване би приключило до края на годината. Толкова може да отнеме и обществената поръчка. Строителството на тунела отдавна е минало всички екопроцедури и можеше да е започнало.

Кое колко струва


Декларацията на КСБ идва близо година след като всички отговорни държавни институции прегърнаха идеята за алтернативен вариант и вече работят по случването му. През ноември 2015 г. беше публикуван идеен проект на въпросното трасе.

Предложението е вместо един тунел с дължина 15 километра да има няколко по-малки с обща дължина около 3 км, 4 км естакади, два виадукта и три моста (виж графиката). Разрешената максимална скорост е 80 км/ч, тъй като Кресненското дефиле не позволява изграждането на магистрална отсечка с по-висока позволена скорост. Според проекта пътят е разделен на различни нива в двете посоки на движение. И следва най-грубо сегашния път.

Според внесената и одобрена апликационна форма за проекта прогнозираната стойност е 642 млн. евро. От КСБ твърдят, че дългият тунел би струвал поне 800 млн. евро, а според източници, близки до Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП), след препроектирането цената може да падне до 350 млн. евро.



Оценката на държавната компания обаче инфлира, след като беше обявена една прогнозна стойност за част от магистрала "Хемус", а офертите бяха почти двойни. Така че ценовото сравнение е невъзможно.

Ековъпросът

Нецелесъобразно, нереалистично, екологично и икономически небосновано. Такова според декларацията, подписана от браншови организации и различни научни институти, е изграждането на 15-километров тунел, който да улесни минаването по АМ "Струма" в района на Кресненското дефиле. Според КСБ вариантът с тунела би оскъпил спорния участък с около 50%. Очаква се официалната екологична оценка на алтернативния проект с повече и по-малки тунели, естакади, виадукти и огради да бъде готова до края на март.

Основните аргументи на строителните организации в защита на новото трасе също са екологични. Според експертите от БАН и гръцката компания ENVECO, на която КСБ беше възложила предварителна екооценка на алтернативния вариант, той е с по-добри показатели от дългия тунел. Сред вече изтъкваните аргументи като недобре преценени сеизмични рискове се появи и твърдение за риск от "завишено радиоактивно лъчение, което ще постави в опасност здравето и живота на строителите". По думите на Илия Божков, бивш главен геолог на държавното предприятие "Редки метали", районът на дефилето е едно от големите находища на уран в България. 

"Това е най-сеизмичният район в България. Прокарвайки тунел, ще имаме огромно количество земни маси, които трябва да бъдат депонирани някъде. Това са гранитни масиви, които имат радиоактивност." Това заяви на пресконференция Стефчо Стойнев от Минно-геоложкия университет.

Друг е въпросът дали рискът не е валиден и за изкопаното от 3-километровите тунели на алтернативното трасе.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Latecoere разширява завода си край Пловдив с инвестиция за 5.5 млн. лв. Latecoere разширява завода си край Пловдив с инвестиция за 5.5 млн. лв.

В новия си цех компанията ще произвежда носовата част на самолети Airbus

9 дек 2019, 368 прочитания

Китай ще смени целия чужд софтуер и хардуер в държавната администрация Китай ще смени целия чужд софтуер и хардуер в държавната администрация

Страната ще смени между 20 и 30 млн. устройства в следващите три години

9 дек 2019, 427 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Злато от Брезник - след седем години и 120 млн. лв.

Компания от групата на "Асарел – Медет" сключи концесионен договор за първото от седемте находища, които проучва

Още от Капитал
Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

Анестезиолозите на алианса

Лидерската среща на НАТО в Лондон се проведе "на обезболяващи", позаглади противоречията и отложи решаването на фундаменталните проблеми за по-късно

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10