Международният екшън на Netflix
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Международният екшън на Netflix

Изпълнителният директор Рийд Хейстингс все още търси най-добрата стратегия за навлизане и в Китай

Международният екшън на Netflix

Стрийминг компанията поиска световна публика, но засега предлага малко заглавия на американска цена

Константин Николов
7650 прочитания

Изпълнителният директор Рийд Хейстингс все още търси най-добрата стратегия за навлизане и в Китай

© Reuters


"Нелепата шесторка" е последният засега филм на Адам Сандлър. Комикът отдавна не е смешен и последните му продукции претърпяха пълен провал по кината. В същото време явно Сандлър намери нов дом - Nеtflix. Услугата за стрийминг се похвали, че екслузивната само при нея "Шесторка" е бил най-гледаният филм в историята й за първите 30 дни след премиерата си. Все още не е ясно дали това важи и за България, където от 7 януари Сандлър и Netflix също станаха налични. Ако съдим по предлагания каталог у нас, платформата има доста работа, преди да убеди българските, а и глобалните потребители да й плащат средно по 10 евро на месец. Но Netflix има стратегия, в която изпъкват две основни и коренно различни точки - инвестиране на милиарди в повече филми и сериали и геоблокиране на съдържанието.  

Стрелба по всички

Целта на Netflix винаги е била да стане глобална платформа и да достига до колкото се може повече клиенти, съответно и приходи. В началото на януари първата част от тази цел беше постигната. Изпълнителният директор Рийд Хейстингс обяви по време на технологичното изложение CES в Лас Вегас, че компанията ще присъства в нови 130 държави, или общо 190 по света (с достатъчно яркото отсъствие на Китай). Тези глобални амбиции превръщат Netflix в "най-плашещата и могъща сила в Холивуд", коментира Los Angeles Times. Индустрията е на път да си плати за пренебрежението, с което гледаше на групата преди години, когато тя просто доставяше DVD по пощата.

Когато през 2007 г. Netflix коренно промени бизнес модела си и започна да предлага стрийминг на филми, студиата се радваха, че ще правят пари от по-старите си продукции. В един момент изпълнителният директор на Time Warner Джеф Бюкс дори с насмешка определи компанията за "албанската армия" (тоест не е никаква заплаха). Но скоро тази армия ще достигне 80 млн. абонати в почти 200 държави. Днес на нито един шеф в Холивуд не му е смешно, защото компанията се превръща в директен техен конкурент. Само през тази година Netflix ще създаде 600 часа собствено оригинално съдържание. Някои от най-големите звезди се надпреварват да участват в сериалите и филмите на платформата, а сценаристите предлагат проектите си първо на компанията. И макар студиата да продължават да взимат пари от Netflix за лицензираните си продукции, заплахата за тях е съвсем явна.

С експанзията си по света в Netflix се надяват тотално да преобърнат дистрибуцията на телевизионно и филмово съдържание. Целта е след време вместо да сключва индивидуални договори за права във всяка държава (каквито в момента има и в България), компанията да има общи споразумения за цял свят и да уеднакви глобално каталога си. Стратегията е дръзка - групата харчи милиарди за създаване и лицензиране на съдържание без да има гарантиран достъп до потребителите. "В същото време по подобие на Amazon, компанията получава огромни масиви данни за вкусовете на потребителите и използва тази информация, за да създава съдържание, което допада на колкото се може по-голяма потребителска група в цял свят", коментира Фархад Манджу в The New York Times.

Този възход до глобален колос обаче няма да е лесен. В момента каталозите в различните държави, където Netflix присъства, са всичко друго, но не и еднакви. Отскоро има независима онлайн платформа - Unofficial Netflix Online Global Search, която "брои" съдържанието по държави. И резултатите са повече от интересни. България например е на 125-то място в света. Към 4 февруари услугата предлага у нас общо 816 видеофайла - 592 филма и 224 епизоди от сериали (за последната седмица са били добавени 10 филма). Изненадващото е, че сред тях няма дори собствени сериал като "Игра на карти". А и липсва превод, макар в българските медийни среди да се говори, че компанията вече търси начини да поправи това. Броят им е сравнително колкото и в останалите държави от региона. Но е далеч от американския каталог, където абонатите на Netflix имат достъп до 5665 видеофайла.

"Събираме обратна връзка от абонатите си в различните държави, за да разберем навиците им. Така ще вземем решение и кои езици да добавим в бъдеще", обявиха пред "Капитал" от Netflix. От компанията коментираха, че повечето от новите оригинални сериали и филми като Marvel’s Daredevil, Marvel’s Jessica Jones и Beasts of No Nation вече са лицензирани на глобална база и са налични във всяка страна.  

Изкуствени огради

Разликата между каталозите обаче трудно може да убеди потребителите да изберат "домашния" си Netflix пред този на някоя друга държава. Което те отдавна правят - много от абонатите на услугата използват VPN клиенти, които им "отключват" съдържанието на платформата в която страна поискат. И точно тук Netflix предприе рискована стъпка, с която може да отблъсне фенове и която надали ще доведе до очакваните резултати. Неотдавна групата обяви, че вече ще блокира ползването на VPN клиенти. Досега платформата си затваряше очите за подобни нарушения, тъй като, така или иначе, получаваше таксите и не се интересуваше много-много кой, какво и къде гледа. Студиата и телевизионните компании обаче искат да държат правата върху продуктите си по света и постоянно увеличаваха натиска върху Netflix да въведе сериозни забрани. Което и доведе до геоблокирането. Противниците на тези мерки имат един основен довод - те само ще ги принудят да започнат да гледат пиратско съдържание през торенти и други платформи, ако бъде ограничен достъпът им.   

Битката на Netflix изглежда предварително загубена - много е трудно постоянното геоблокиране, а и на пазара се появиха и други решения. Например безплатното приложение за Windows и Mac Smartflix обединява на едно място целия глобален каталог на Netflix без нуждата от допълнителни програми - потребителите само вкарват профила и паролата си.

А къде е печалбата  

Оптимистичните очаквания на Netflix са за постоянен растеж през следващите години. Въпреки това международните операции на стрийминг гиганта продължават да са на загуба заради бързото разрастване и лицензионни разходи. Приходите все още растат - 6.8 млрд. долара през 2015 г. спрямо 5.5 млрд. година по-рано. Нетната печалба пък е спаднала от 266 на 122 млн. долара заради минусите от глобална дейност.

Компанията се надява да компенсира забавения растеж на абонати на най-големия си пазар - САЩ с повече международни клиенти. В момента 45 млн. от общо 75 млн. потребители на услугата са в САЩ. Някои анализатори смятат, че скоро Netflix няма да може да си позволи да плаща за права и собствено съдържание, ако не повиши таксите на американския пазар. През последните две години цената на стандартния план скочи от 8 на 10 долара и през тази година се очаква той да достигне 12 долара.

Базираната в Силициевата долина компания е оценена от пазара на 39 млрд. долара. И докато някои анализатори смятат, че тя струва няколко пъти повече, други виждат в нея балон. Какво точно ще стане с платформата зависи от това дали потребителите по света ще могат да получат същото съдържание, каквото и американските, и то на родния си език, както и готови ли са да плащат за това.

"Нелепата шесторка" е последният засега филм на Адам Сандлър. Комикът отдавна не е смешен и последните му продукции претърпяха пълен провал по кината. В същото време явно Сандлър намери нов дом - Nеtflix. Услугата за стрийминг се похвали, че екслузивната само при нея "Шесторка" е бил най-гледаният филм в историята й за първите 30 дни след премиерата си. Все още не е ясно дали това важи и за България, където от 7 януари Сандлър и Netflix също станаха налични. Ако съдим по предлагания каталог у нас, платформата има доста работа, преди да убеди българските, а и глобалните потребители да й плащат средно по 10 евро на месец. Но Netflix има стратегия, в която изпъкват две основни и коренно различни точки - инвестиране на милиарди в повече филми и сериали и геоблокиране на съдържанието.  


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    e_mil avatar :-|
    tamada

    Как да няма собствени сериали, като аз ги виждам (достъпвам ги през българско IP)? Вярно е, че House of cards изчезна, макар само преди седмица да беше наличен, но много от собствената им продукция може да се гледа от България: Making a Murderer, Orange Is the New Black, Sense8, Bloodline, Narcos, Daredevil, Marco Polo, Master of None, The Returned, шоуто на Крис Тъкър и пр.

  • 2
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    С това съдържание няма никакъв шанс в България, където е пълно с евтини кабелни телевизии и пиратски филми, които излизат дори преди премиерата си по кината. Отделно че без субтитри никой няма да им погледне филмите.

  • jordani

    А бе какво става с коментарите в капитал? Безобидни на пръв поглед коментари получават по 20-30 минуса за минути ? Бот или трол ви е налазил ? Или така ще бъде за напред ?
    Админи има ли или са на ски ?

  • 4
    e_mil avatar :-P
    tamada

    В "Дневник" също се оплакват от много минуси, ама к'во ти пука? Ако някой читател е толкова тъп, че да се влияе от рейтинга, вместо от текста на коментара ти, значи и без това не си заслужава да се обръщаш към него. А ако за медията е по-важна формата и цветът на текста, отколкото съдържанието му, значи и медията не си заслужава. :)

  • 5
    lenilaf avatar :-|
    drakon

    До коментар [#1] от "tamada":

    Аз не живея в България, но при нас също няма някои от сериалите на Нетфликс (House of Cards вкл.). Причината, с която се обяснява тук е, че сезона вече е закупен от тукашна мрежа, но от следващия сезон ще се върне в Нетфликс. Други хитови сериали (на разни други мрежи) са назад със сезоните, например ( логично не искат да продават на Нетфликс up to date). Ето така изборът се стеснява и не е толкова широк, колкото ни се иска ( това, че имаме Нетфликс не изключва прим. друг тип стрийминг или торентите от живота ни). Въпреки това ние сме много доволни, има достатъчен избор работещ човек да седне и да гледа нещо, без реклами, когато иска и т.н. С две думи за нас това са едни добре похарчени 7 евро на месец.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Намери ми наемател

Намери ми наемател

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.