Книжарница Amazon
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Книжарница Amazon

Компанията на Джеф Безос откри първата си книжарница, пълна с устройства за тестване.

Книжарница Amazon

Най-големият онлайн търговец пробва модел и с класически магазини

Зорница Маркова
5158 прочитания

Компанията на Джеф Безос откри първата си книжарница, пълна с устройства за тестване.

© Reuters


Книгите са лесни за транспортиране, не се чупят, в правилна форма са и не са проблемни за складиране. Също така не се развалят и дори и да залежат в склада, няма опасност да не могат да се продадат по-късно.

С тази мисъл Джеф Безос създава през 1994 г. Amazon. Компанията, която днес е една от най-големите в световен мащаб, продава всичко и по всякакъв начин влиза в живота на потребителите, тръгва преди повече от 20 години като онлайн книжарница. Тя стъпва на две съвсем прагматични идеи: лесна стока и интернет, потреблението на който расте с неописуема скорост. Бизнес моделът му не е вдъхновен от любовта към книгата. В случая тя е средство да се достигне до милиони потребители и до техните данни. Днес Amazon е най-голямата база с данни за хората по света.

Двайсет години по-късно Amazon отново приковава вниманието с една новина, която през последните дни занимава бизнес медиите. И макар тя официално да не е потвърдена от самата компания, дава повод за размисъл.

Най-големият онлайн търговец Amazon планира да отвори между 300 и 400 книжарници в САЩ, съобщи в началото на седмицата The Wall Street Journal. Този път не става въпрос за онлайн магазини, а за истински, реални пространства с книги на хартия, рафтове, продавачи и работно време. Медиата цитира Сандип Матрани, който е CEO на компанията за управление на молове General Growth Properties. "Имаме Amazon, които ще отварят книжарници, и целта им е, доколкото разбрах, броят им да достигне 300 до 400", казва Матрани пред изданието. От Amazon нито отричат, нито потвърждават информацията с аргумент, че не коментират слухове.

Малко след това Times цитира свой неназован източник, който потвърждава, че Amazon планира да развие физическата търговия, макар и в много по-скромни размери от подхвърлените.

Не за първи път

Подобна информация не се появява за първи път. Точно преди година много близка до тази новина занимаваше наблюдателите на Amazon. Тогава отново The Wall Street Journal съобщи, че компанията от Сиатъл има проект за отварянето на първия си присъствен търговски обект, но не само за книги (както е сега), а за всякакви видове стоки. Дори се спекулираше с възможността Amazon да купи изпадналата в затруднение верига за електроника RadioShack. The Economist тогава дори започна да разсъждава какви възможности открива подобна стъпка пред онлайн гиганта. Имаше и подробности – първият магазин на Amazon от тухли трябваше да се намира в центъра на Ню Йорк на локация, където минават по 4 млн. потенциални клиенти на ден.

Прогнозите отпреди една година не се случиха или поне досега няма отворен Amazon в центъра на Ню Йорк. Вместо това онлайн компанията отвори в края на миналата година първата си истинска книжарница. Затова и информацията, че планира още 400 такива, сега се приема с голяма степен на сериозност.

Amazon Books се намира в University Village shopping mall в Сиатъл и предлага хиляди книги, които са в асортимента на онлайн магазина. Техният подбор е по препоръки и рейтингите на читателите за най-добрите издания.

Магазинът за книги на Amazon обаче не може да се сравни с някоя малка квартална уютна книжарница с безброй книги, приглушена светлина, мила продавачка с големи очила и дървени столове по ъглите. В Amazon Books дори хартиените книги са почти толкова, колкото дигиталните устройства, възможностите за "сърчване", "линкване" и "браузване". Тук могат да се тестват таблетът Kindle, устройствата за Fire TV или виртуалният асистент Echo – все продукти на онлайн гиганта.

"Ние приложихме своя 20-годишен опит в онлайн продажбата на книги, за да отворим магазина, който интегрира в себе си предимствата на присъственото пазаруване и пазаруването по интернет", обяви при отварянето на книжарницата нейният управител Дженифър Каст. "Книгите в нашия магазин са базирани на Amazon.com, на читателските класации, предварителните заявки, продажбите, популярността в Goodreads. Това са фантастични книги", допълва тя.

Версиите

Има различни теории защо Amazon, с цялата ирония на събитията, се обръща към пазара, на който демонстративно години наред е обръщала гръб – този на работното време, стъклените витрини и продавачките. Според едната смисълът на физическия магазин е да бъде не само обект за продажба, а шоурум на нещата, които се продават онлайн. Затова и в първата отворена книжарница на Amazon могат да се изпробват различни продукти на компанията.

Друга от причините се свързва със скоростта. Смята се, че с физическите магазини компанията може да направи по-ефективни доставките си. В обектите клиентите ще могат да получават нещата, които са поръчали онлайн, и така ще се скъси времето, за което стоката стига до крайния потребител. А и магазините могат да служат като центрове за връзка с клиентите за консултации и въпроси или за връщане на стоки. Един вид хем магазини, хем дистрибуционни центрове.

Не е изключено и с тази стъпка Amazon да тества пазара и на физическата търговия и ако тя даде добри резултати, да започне да развива и нея.

Хибридните модели

Противно на очакванията, отварянето на магазини от тухли би било най-естествената стъпка за Amazon, коментира в свой материал The New Yorker. Компанията, така или иначе, има ниски цени на пазара заради по-малкото разходи, на които се радва онлайн търговията. През всички тези години Amazon успя да забави развитието на всички свои физически конкуренти и най-вече на Barnes&Nobel. Отваряйки сега книжарници, компанията от Сиатъл може да се възползва от икономията от мащаба, която тепърва ще постига, както и от натрупаната до момента преднина.

От друга страна, онлайн търговията се характеризира с това, че може лесно да се прави и расте, но е трудно да се постигат печалби. Интернет търговците залагат основно на това, че предлагат възможно най-ниската цена, след като не могат да впечатлят клиентите с атрактивно излагане на стоката, лично обслужване и други подобни маркетингови способи. Това ги кара да работят на изключително ниски маржове. Ето защо не само Amazon, но и много други онлайн търговци отдавна вече разработват свои модели от тухли и мазилка.

Книгите са лесни за транспортиране, не се чупят, в правилна форма са и не са проблемни за складиране. Също така не се развалят и дори и да залежат в склада, няма опасност да не могат да се продадат по-късно.

С тази мисъл Джеф Безос създава през 1994 г. Amazon. Компанията, която днес е една от най-големите в световен мащаб, продава всичко и по всякакъв начин влиза в живота на потребителите, тръгва преди повече от 20 години като онлайн книжарница. Тя стъпва на две съвсем прагматични идеи: лесна стока и интернет, потреблението на който расте с неописуема скорост. Бизнес моделът му не е вдъхновен от любовта към книгата. В случая тя е средство да се достигне до милиони потребители и до техните данни. Днес Amazon е най-голямата база с данни за хората по света.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK