С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
46 7 фев 2016, 14:51, 33517 прочитания

IKEA купува мебели от български фабрики за 300 млн. лв.

Компанията удвои доставчиците си до 20 и в момента преговаря с още дузина

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
От 1 септември 2016 г. всички партньори на IKEA от България трябва да работят с дървесина със сертификат, който доказва, че е легална и е добита при щадящи околната среда условия, съобщи Станислава Василева, ръководител на проекта на веригата за покупки от страната

Фотограф: Георги Кожухаров
Новите девет доставчика произвеждат столове, дребни мебели, продукти от дърво, пластмаса и метал, килими, вълнени одеяла, матраци и основи за легла, алуминиеви профили.
Шведската IKEA купува от български доставчици продукция за 140 млн. евро годишно. За последните няколко месеца обаче изкупената от България продукция за магазините на веригата е нараснала с около 20 млн. евро. Това стана ясно по време на специална конференция за износа на мебели, организирана от IKEA, Агенцията за малки и средни предприятия и Браншовата камара на дървообработващата и мебелната промишленост в България.
Столове, маси, играчки, завивки, чаши са продуктите на десетината местни фабрики, които работят от години за шведската мебелна верига. От май миналата година след посещение на основателя и собственик Ингвар Кампрад в страната към списъка са добавени още девет нови български доставчика, а в момента се преговаря с още дузина (виж карето). От обявеното излиза, че с новите договори IKEA гарантира годишен износ за над 300 млн. лв. на българските мебелни фабрики и числото може да порасне.

План за повече продажби и покупки


"За 2015 г. IKEA отчита 34 млрд. евро оборот. Плановете на компанията до 2020 г. включват достигане на 50 млрд. евро оборот. Това означава, че имаме нужда от още доставчици", обяви Лора Петрова, асистент на Глобалния търговски мениджър на IKEA.
Веригата купува продукти от български производители от 70-те години на миналия век. Най-старият доставчик е фирма "Средна гора" - Стара Загора, която произвежда столове за IKEA от юни 1979 г. Страната ни има силни позиции в доставката на изделия от дърво, метал, стъкло, керамика. На глобално ниво екип на компанията от 1700 души купуват мебели от 978 доставчика в 58 държави. Други 1400 служители работят с 263 фирми за компоненти (дръжки, фитинги и пр.). Специален отдел с 400 души се договаря за продукти, различни от мебели – от кафе-машини за ресторантите на веригата до гъбички за миене на съдове, за които доставчиците са над 60 000.
През януари 2015 г. основателят и собственик на веригата инициира проект за развитие на бизнеса на IKEA в България, съобщи Станислава Василева, ръководител на проекта. И уточни, че от 3 до 9 май 2015 г. 89-годишният Ингвар Кампрад с екип от мениджъри, в който влизат и двама от най-дългогодишните и талантливи дизайнери на ИКЕА, посети 15 фирми в страната – настоящи и потенциални доставчици на компанията.

Новите доставчици

"Веднага след посещението стартирахме проекта. Вече имаме девет нови доставчика, от които веригата се готви да купува 51 вида изделия. Сред тях са столове, дребни мебели, продукти от дърво, пластмаса и метал, килими, вълнени одеяла, матраци и основи за легла, алуминиеви профили. Дизайнери разработват индустриална колекция, която ще бъде направена изцяло в България", съобщи още Станислава Василева.
Средната продължителност на партньорството с IKEA е 11 години. Най-дългият договор, подписван с доставчик, е за 10 години с гарантирани минимални количества поръчки. По принцип споразуменията са безсрочни, с 5-месечен предупредителен период, ако се налага раздяла с доставчика, стана ясно по време на конференцията.



"Не е важно колко са големи фирмите и дали правят обороти за милиони евро. Търсим различни партньори – и големи, и малки. Стремежът е големи обеми, ниски цени и възможно най-високо качество. Търсим доставчици, които се стремят към ефективност на производството, иновации и подобрения, водещи до намаляване на разходите", обобщи философията на компанията Лора Петрова. По думите й петте най-големи държави, от които IKEA купува, са: Китай (22%), Полша, Италия (бяла техника за кухни и офиси), Швеция (иновативни продукти) и Литва.

Какво изисква веригата

"IKEA изисква от своите партньори качество всеки ден, винаги налични продукти, изпълнение на поръчките в срок", каза Станислава Василева. И още - висока отговорност на компанията към околната среда, към хората и условията на труд, ниски производствени разходи, увеличаване на производствения капацитет, постоянно желание за развитие.
Веригата има собствен стандарт – IWAY - за околна среда и работни условия, който трябва да бъде изпълнен от доставчика. Главните изисквания в него са забрана за използване на детски труд, на принудителен труд, производство без сериозни замърсявания на околната среда и без емисии, застрашаващи здравето на хората, спазване на законодателството за работни часове, минимална работна заплата и безопасни условия на труд, обясни Василева.
Компанията има и друг фирмен стандарт - GO/NOGO - за качество, който също е задължителен за партньорите й. "Система регистрира всички тестове и декларации от доставчика за безопасност и качество на изделията. Следим стриктно някои процеси, свързани с употребата на химикали – например лакиране, производство на дунапрен", посочи някои от изискванията на стандарта Станислава Василева.
IKEA има и специално условие за производителите на изделия от дърво – използваната дървесина трябва да притежава сертификат за устойчива дейност FSC като доказателство, че е добита в съответствие със законодателството и при условия, щадящи околната среда. До 2020 г. цялата дървесина, използвана за продукти на IKEA, трябва да бъде сертифицирана. "За България и Румъния обаче, които се водят в т.нар. рисков регион – с нелегална сеч и недобро отношение към околната среда - срокът е първи септември 2016 г.", уточни Василева.
"Засега в България са сертифицирани само около 810 хил. ха държавни гори, тази година ще бъдат добавени още 1.1 млн. ха от грубо 3 млн. ха държавен горски фонд", обяви заместник-министърът на земеделието и храните доц. Георги Костов. По думите му предстоят промени в специална наредба, които би трябвало да улеснят мебелните фирми и да им дадат предимства при покупката на дървесина за сметка на износителите на суровина.
Веригата има специални изисквания и за производителите на текстилни изделия, които трябва да спазват нейния стандарт "По-добър памук" за използване на суровина, за чието производство не са влагани пестициди. IKEA улеснява доставчиците си, като им предоставя възможност да си закупят памук от фермери, подкрепяни от компанията.

Какво дава гигантът

IKEA гарантира изкупуване на големи количества, дългосрочно сътрудничество, обвързано с минимално количество, гарантирано плащане на 30-ия ден от доставката. "Не работим с доставчик за една поръчка, за една година или за две години. Нашите партньори могат да очакват печалба и растеж в дългосрочен план, както и да станат един от лидерите в своя сектор в глобален мащаб. Те могат да разчитат на директна експертна помощ от гледна точка на познания, развитие на технологии, производство и повишаване на ефективността", обобщи Станислава Василева.
Веригата е известна с ниските си цени. "Някои си мислят, че това означава ниски печалби за доставчиците, но това не е така. Искаме от доставчиците да постигнат ниски разходи на производство и да печелят добре, защото няма бъдеще за партньор, който не печели и не развива производството си", заяви Станислава Василева.
На въпрос каква е надценката на IKEA спрямо цената на доставчика Лора Петрова отговори: "Не работим с 30% печалба с доставчиците, защото, ако е така, няма да можем да продаваме милиони от едно изделие. Нашата цена е разделена на 52 реда, като първият е цената на изкупуване. Въпросът не е колко ние печелим, а колко вие печелите като доставчик и дали ви е достатъчно за да развивате фирмата си."

Българските доставчици

IKEA е в процес на преговори за доставки с фирмите "Елимекс" - Троян, Кооперация "Обнова" - Черни Осъм, "Евродом" - Русе, "Дриимс компани" - Смолян, "Тед" – Пловдив, "Алкомет" - Шумен, "Етем" - София, "Архидея" - София, "Вега текс" - Смолян, "Бук" - Гложене. С "Бонана" - Петрич, която и преди е била доставчик, компанията вече стартира партньорство.
Сред досегашните доставчици на веригата са: "Средна гора" - Стара Загора, "Калинел" - Троян, "Ирели" - Пазарджик, "Технокороза" - с. Дойренци, "Силва маш" - гр. Левски, "Силва ууд" - Ловеч, БКК 95 - Монтана, "Доминекс про" - Русе, "Паралел" - Севлиево, "Никром тръбна мебел" - Ловеч, "Тракия глас" - Търговище.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Приходите на софийските молове "Сердика" и "Парадайз" са нараснали с над 8% 1 Приходите на софийските молове "Сердика" и "Парадайз" са нараснали с над 8%

В отчета на собственика им - южноафриканския NEPI Rockcastle, е записано, че търговският център в Пловдив ще е готов следващата есен

24 фев 2020, 1365 прочитания

През 2020 г. са предвидени 40 млн. лв. за биопроизводителите През 2020 г. са предвидени 40 млн. лв. за биопроизводителите

Очаква се нов прием по мярката за "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони

24 фев 2020, 731 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Metro: Акселераторската ни програма е начин да сме от полза за нашите клиенти

Още от Капитал
Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10