Metro: Акселераторската ни програма е начин да сме от полза за нашите клиенти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Metro: Акселераторската ни програма е начин да сме от полза за нашите клиенти

Александър Зумдиек, Metro

Metro: Акселераторската ни програма е начин да сме от полза за нашите клиенти

Александра Козбунарова
4943 прочитания

Александър Зумдиек, Metro

© Metro AG


В края на февруари германската компания Metro представи първите резултати от започналата през 2015 г. съвместно с американската инвестиционна компания Techstars акселераторска програма. С нея Metro си постави за цел както да промени имиджа си в посока по-иновативна компания, така и да открие нови решения, които да предложи на клиентите си от ХоРеКа сектора. Какви още са ползите от взаимодействието между стартъп екосистемата и компания като Metro разказват Александър Зумдиек и Роб Джонсън, управители на акселератора съответно от страна на Metro и на Techstars.

"Ние можем да управляваме акселератори, но нямаме никаква идея от спецификите на този бранш - затова си партнираме"

Как Метро и Techstars решиха да работят заедно и защо мислите, че това е добра идея?

Александър Зумдиек (А.З.): Преди около година "Метро" научи за акселератор в Ню Йорк, който се управлява от RGA (маркетингова компания, трети партньор в акселераторската програма), Олаф Кох (главният изпълнителен директор на германската ритейл верига - бел. ред.) ги посети и реши, че иска да направи такъв и за "Метро". Те управляваха акселератора си заедно с Techstars, представиха ни и затова сега и трите компании сме партньори в начинанието.

Какво печели "Метро" от това да си има акселераторска програма? Едва ли е само въпрос на имидж на иновативна компания.

А.З: Мисля, че "печалбата" се разпростира върху няколко области. Първо, помагаме на иновации в ХоРеКа сектора, което би направило нашите клиенти по-успешни и следователно нашият бизнес би вървял по-добре. От друга страна, самата атмосфера, която предоставя една стартъп среда - постоянно да си в контакт с нови идеи и нови начини на работа, генерира много предимства за самите хора, които работят в "Метро". Дава им достъп до начин на мислене и на решаване на проблеми, които не са част от ежедневния им начин на работа. Понякога само смяната на перспективата може да е изключително ценна, особено за огромни компании с по 30 хил. служители. Олаф Кох също често говори за това - ако искаш да трансформираш компанията, трябва да си способен да учиш и акселераторът е начин за "Метро" да научи как да работи по новите правила и да е в крак с икономическите тенденции.

А какво печели Techstars?

Роб Джонсън (Р.Дж.): Да си партнираш с най-големия търговец на едро в ХоРеКА сектора в световен мащаб не е никак малко. Ние можем да управляваме акселератори, но нямаме никаква идея от спецификите на този бранш - затова си партнираме, за да продължим да движим нашия си бизнес зад експертизата на "Метро". За нас нещата си пасват добре.

Какво ще се случи със стартиращите компании от Techstars Metro Accelerator оттук нататък? Има ли една или повече, които ще бъдат селектирани, за да продължите работа с тях?

Р.Дж.: Преди всичко това не е състезание. Ние ще продължим да подкрепяме всички, ще им помагаме да набират следващо финансиране. Metro от своя страна ще остане в тесен контакт с тях в различни области, а ние от Techstars ще продължим да правим голяма част от нещата, които бяха включени и в акселераторската програма (да ги напътстваме по отношение на развитието на продукта, бизнес стратегията и продаването). В общи линии ще ги подпомагаме до момента, в който компаниите стигнат до публично предлагане и или успеят, или се провалят.

Oлаф Кох, главният изпълнителен директор на "Метро", каза, че не искате да приличате на типичен фонд за рисково инвестиране. И все пак Techstars Metro Accelerator предоставя финансиране. Какво очаквате в замяна и какъв дял от компанията получавате?

А.З.: Мисля, че в това е основната разлика между Techstars и "Метро". За нас ("Метро") инвестирането в бизнеси от този тип, както и Олаф Кох обясни по-рано, е начин да сме от полза за нашите клиенти. Това означава, че ни интересува всяка компания и всяка идея, която би дала добавена стойност на клиентите ни в ХоРеКа сектора. Повечето компании, които подкрепяме - без знание, без достъп до пазара, са възможности за нас. А парите са само един от начините да ги подкрепим и той определено не заема челните места по значимост. В основата е идеята, че ние финансираме тези компании, за да могат те да се развиват по време на акселераторската програма, да развият идеите си. В някои от случаите за тези компании нашето финансиране е единственото досега. И на този етап за нас изобщо не става дума за рискови инвестиции.

Но все пак притежавате дял от тези компании. Какъв е по-дългосрочният план?

Р.Дж.: Както вече казахме, различно е между Techstars и "Метро". За "Метро" ползите са тези, които изброихме - интегриране на иновации, осигуряване на добавена стойност към вече съществуващите услуги или пък нови такива. Да, и те очакват възвращаемост, но не в класическия смисъл на финансиране и реализиране на печалба, ако компанията е успешна. Techstars, от друга страна, си е фонд за рискови инвестиции и ние печелим пари от успелите компании. Ще продължим да подкрепяме стартъпите, зашото това е нашият бизнес модел. Ние печелим, ако компанията се продаде добре на фондовата борса. Techstars получава обичайно 6% дял от компаниите при първото финансиране.

Кои идеи, концепции, продукти са интересни за вас? Какво търсите?

А.З: И за следващия акселератор ще се движим в същите широки граници. Търсим възможно най-голямо разнообразие от нови идеи, които биха били от полза за нашите клиенти, затова предпочитаме да не задаваме предварително теми и да ограничаваме стартъпите. Всичко, което може да бъде иновация в сектора и едновременно с това да може да бъде наложено като бизнес модел, е интересно.

Р.Дж.: Важно е хората, които ще кандидатстват следващия път, да се съсредоточат върху решения за малки и средни хотелски и ресторантьорски бизнеси. Помня, че четох статия за един предприемач в Силициевата долина, който работил в ресторант един месец, защото знаел, че иска да прави нещо, свързано с този бранш, и така бързо разбрал с какви проблеми се сблъскват в ежедневието си мениджъри и собственици на ресторанти. Така че е лесно - просто трябва да се идентифицират проблемите и да се потърсят подходящи решения за тях. Ако стартъпите са способни на това - ние сме заинтересовани.

В първото издание на акселератора кандидатстваха доста български стартъпи, с което България се нареди на пето място по предложени идеи. Какво не стигна на компаниите да се класират за финала?

А.З: Получихме няколко стотици кандидатури и отсяването беше доста сериозно, за да стигнем до 11 финалисти. Не бих казал, че българските компании са допуснали някаква систематична грешка, имат сходни за всички слабости. Все пак събитието, на което представихме програмата миналата година, беше посетено доста добре и получихме интересни проекти. Но селекцията трябваше да е много сериозна на следващия етап.

Р.Дж.: Истината е, че получихме невероятни предложения откъде ли не, и от по-малки държави, не само България. По-рано обсъждах с колегите, че в следващото издание, когато дойде време да избираме, ще се подготвя по-добре и искам самият аз да идентифицирам няколко ключови места, откъдето знам, че си заслужава да вземем хора. София определено е едно от тях. Има доста голям интелектуален и предприемачески заряд там. Миналата година само Александър отиде в София да представи проекти, тази година мисля да се включа и аз.

Обмисляте ли да посадите семената на местни акселераторски програми? Българският екип на "Метро" например е много заинтригуван от идеята за свързване на компанията със стартъп екосистемата и има желание да подкрепя местни екипи. Какво мислите вие?

А.З.: Мисля, че е възможно по принцип, но би било различно по своята същност. Ние целенасочено правим програмата само веднъж годишнo. Влагаме доста големи ресурси в програмата - нещо, което не би било възможно, ако я правехме 25 пъти из целия свят. По много начини обаче, макар и не в рамките на конкретни акселераторски програми, "Метро" е свързана и работи с местни предприемачески екосистеми. Една от активните ни е София.

Преди няколко седмици организирахме в Дюселдорф и така наречения "Хекатон" (стартъп уикенд, където се работи по различни идеи и тяхното представяне). Така че акселераторските програми не са единственият инструмент, чрез който сме част от стартъп света. Отворени сме към всякакви идеи, предложения и партньорства.

А как интегрирането на нов иновативен сегмент се отразява досега върху бизнеса на "Метро" групата?

А.З: Променя се културата на работа в самата компания - начин на комуникация, ако искате. Става много по-интерактивно, по-дигитално. Всичко това е начин за учене. Не бих казал, че ефектът е толкова в числа на този етап и под формата на приходи или печалби. Акселераторът ни даде възможност да се придвижим напред и да си позволим да иновираме, което иначе е доста по-трудно, ако си публично листната компания с операции в 30 страни.

Р.Дж.: Има и друг начин да се погледне на нещата. Това, което ние е правим тук, е да инвестираме на сийд рундове (при компании в начален етап на развитие - бел. ред.) и е малко като да играеш на Марко Поло, като кажеш Марко, и после ти трябват осем години да дойде Поло. Истинският ефект от програмата няма да се забележи ясно и в публичното пространство следващите 3 до 5 години.

Няколко съвета за следващото поколение стартъпи, които ще кандидатстват за програмата тази година?

А.З: Да ни потърси през формата за контакт на сайта ни и да ни каже какво предлага. Това вече е привлякло вниманието ни. На нас ни е важно идеите им да решават проблем на нашите клиенти, да има екип, който работи заедно и осъзнава ролята на всеки един член от него. За нас екипът също е много важен, в стартъпите е като във футбола - тимът е звездата. Вече съм виждал как страхотни идеи се провалят само защото екипът не е добре споен.

Роб Джонсън , Techstars
Фотограф: Metro AG

В края на февруари германската компания Metro представи първите резултати от започналата през 2015 г. съвместно с американската инвестиционна компания Techstars акселераторска програма. С нея Metro си постави за цел както да промени имиджа си в посока по-иновативна компания, така и да открие нови решения, които да предложи на клиентите си от ХоРеКа сектора. Какви още са ползите от взаимодействието между стартъп екосистемата и компания като Metro разказват Александър Зумдиек и Роб Джонсън, управители на акселератора съответно от страна на Metro и на Techstars.

"Ние можем да управляваме акселератори, но нямаме никаква идея от спецификите на този бранш - затова си партнираме"

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK