Френските банки започват да свиват клоновата си мрежа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Френските банки започват да свиват клоновата си мрежа

Reuters

Френските банки започват да свиват клоновата си мрежа

Societe Generale стана първата, нарушила табуто за обявяване на големи съкращения

4197 прочитания

Reuters

© Reuters


Френските банки са подложени на увеличаващ се натиск от страна на инвеститорите да започнат да свиват клоновата си мрежа и да насочат обслужването на клиентите си към онлайн платформи, за да спестят разходи, пише Financial times.

В края на миналата година Societe Generale обеща да затвори 20% от клоновете си до 2020 г. С това банката наруши дългогодишното табу срещу обявяване на големи съкращения на персонал в страната, но бе възнаградена с поскъпване на акциите. Сега инвеститорите притискат конкурентите й да последват този пример. "Акционерите все по-активно изискват ангажименти за свиване на клоновата мрежа и съкращаване на разходи", отбелязва Дейвид Бенаму, ръководител на Axiom Alternative Investments.

Пазарна реакция

"Заявленията на Societe Generale създадоха ентусиазъм сред инвеститорите. Всякакви мерки от страна на другите банки за по-добро използване на капитала и свиване на разходите ще бъдат приветствани от акционерите", коментира Делфин Лий, анализатор в JPMorgan.

Затварянето на клонове винаги е било трудно за френските банки, тъй като уволняването на служители е трудно, а от финансовите институции се очаква да дават добър корпоративен пример и да поддържат работните места. Страната има една от най-големите банкови мрежи в Европа. На всеки 10 хил. души население се падат по 6 банкови клона, което е три пъти повече, отколкото във Великобритания. От 2010 г. френските банки са затворили едва 3% от клоновете си спрямо 13% спад в цялата еврозона, показват данните на Европейската централна банка.

Голямата мрежа от офиси спомага за сравнително високото съотношение на разходите спрямо приходите при търговското банкиране във Франция. При Societe Generale то надминава 60%, а при Credit Agricole достига 67%, показват данните на Citi. За сравнение - при шведската Nordea и датската Danske Bank съотношението е между 40 и 50 на сто.

Единствена възможност

Анализаторът от Citi Рони Гос коментира, че нарастващият инвеститорски натиск за свиване на разходите както във Франция, така и в цяла Европа се дължи на факта, че това е едно от малкото неща, което ръководствата на банките реално могат да променят предвид бавния растеж и затягащите се регулации. Маржовете на печалба на банките продължават да бъдат притискани и от рекордно ниските лихвени нива.

Засега изглежда, че BNP Paribas, Credit Agricole, BPCE и Credit Mutuel имат по-малко амбициозни планове за свиване на клоновата мрежа в сравнение със Societe Generale. Това обаче може да се промени при представянето на обновените им стратегически планове, което се очаква да стане през идните месеци. Credit Agricole вече обяви, че на 9 март ще представи новите си планове, "ориентирани към потребителите". През последните години BNP Paribas затваря около 50 клона годишно. Ако този темп се запази, към 2020 г. банката ще е затворила около 250 клона, или 10% от цялата й мрежа. Според анализатора от AlphaValue Фарад Мошири, след като Societe Generale вече наруши табуто за големи съкращения, може да се очаква останалите френски банки да последват примера й.

Френските банки ускоряват и развитието на дигиталните си предложения. BNP Paribas се опитва да привлече клиенти чрез новата си платформа Hello!, а Credit Agricole – чрез Bforbank. Societe Generale, която притежава онлайн банката Boursorama, планира да инвестира 1.5 млрд. евро в дигиталните си проекти до края на десетилетието. През тази година BNP Paribas и Societe Generale за пръв път въведоха такси за притежателните на конвенционални разплащателни сметки, с което стимулират клиентите да се обърнат към безплатните онлайн услуги.

Френските банки са подложени на увеличаващ се натиск от страна на инвеститорите да започнат да свиват клоновата си мрежа и да насочат обслужването на клиентите си към онлайн платформи, за да спестят разходи, пише Financial times.

В края на миналата година Societe Generale обеща да затвори 20% от клоновете си до 2020 г. С това банката наруши дългогодишното табу срещу обявяване на големи съкращения на персонал в страната, но бе възнаградена с поскъпване на акциите. Сега инвеститорите притискат конкурентите й да последват този пример. "Акционерите все по-активно изискват ангажименти за свиване на клоновата мрежа и съкращаване на разходи", отбелязва Дейвид Бенаму, ръководител на Axiom Alternative Investments.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Професия "Game Dev"

Професия "Game Dev"

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK