"Теленор" расте, а "Близу" подсилва резултатите на "Мобилтел"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Теленор" расте, а "Близу" подсилва резултатите на "Мобилтел"

"Мобилтел" запазва лидерската си позиция по брой мобилни абонати, а след сделката за кабелния оператор вече е с най-много клиенти на фиксиран интернет и втори при доставката на телевизия

"Теленор" расте, а "Близу" подсилва резултатите на "Мобилтел"

Приходите и печалбите на норвежкия оператор се вдигат органично, а австрийският качва абонати

Юлиян Арнаудов
18957 прочитания

"Мобилтел" запазва лидерската си позиция по брой мобилни абонати, а след сделката за кабелния оператор вече е с най-много клиенти на фиксиран интернет и втори при доставката на телевизия

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


След период на спадове на приходите и печалбата през 2015 г. се появиха първите признаци за стабилизиране на телеком пазара, като тенденцията се доказва и от сега излезлите отчети на два от трите големи телекома. За цялата година всички финансови показатели на "Теленор" растат, макар и с малко. "Мобилтел" отчита малък спад в приходите и брутната печалба, но заради "Близу" последното тримесечие е по-силно.

Част от промяната в тенденцията идва през едри корпоративни събития за трите телекома - "Мобилтел" придоби кабелния оператор "Близу" за 119.7 млн. евро, "Теленор" пръв от големите пусна мобилна мрежа от четвърто поколение (4G), а в края на годината стана ясно, че БТК за пореден път ще има нов собственик. Разликата в отчетеното дотук е, че подобрението при "Мобилтел" е резултат от покупка на бизнес, докато при "Теленор" става въпрос за органичен растеж.

Годишните финансови отчети на телекомите показват, че в края на годината "Мобилтел" успява да запази лидерската си позиция по брой мобилни абонати и дори да увеличи преднината си пред втория "Теленор". А след сделката за кабелния оператор вече е с най-много клиенти на фиксиран интернет и втори при доставката на телевизия.

Ефектът "Близу"

"Мобилтел" обяви спад на приходите през 2015 г. от 1.8% на годишна база до 712 млн. лева. По-силно е понижението на печалбата преди данъци, лихви и амортизации (EBITDA) за периода, която се свива със 7.2% на годишна база през изминалата година до 259 млн. лева, показват данните на отчета на компанията майка Telekom Austria.

Информацията от австрийската група е по-интересна в частта си за четвъртото тримесечие на изминалата година, когато към резултатите на "Мобилтел" се добавят и тези на придобитата тогава "Близу". Приходите се увеличават на годишна база от 185 млн. лева на 201 млн. лева, което е ръст от 8.4%, а печалбата преди данъци, лихви и амортизации се увеличава с 6.5% на 62 млн. лева. В отчета на Telekom Austria са дадени и данните само за "Близу", които са генерирани през последните три месеца на 2015 г. Постъпленията на бившия кабелен оператор за периода са 22.8 млн. лева, а EBITDA е 6.4 млн. лева. За сравнение - годишните приходи на "Близу" през 2014 г. бяха 106 млн. лева и печалба преди данъци, лихви и амортизации 21.5 млн. лева.

Така, ако се извадят резултатите на "Близу", приходите и печалбата на "Мобилтел" биха показали и по-голямо свиване. В отчета на Telekom Austria е добавено, че интегрирането на кабелния оператор е повишило с 6.6% оперативните разходи на българското звено през последното тримесечие на миналата година.

Ефектът от консолидацията е най-видим при абонатите за фиксиран интернет и телевизия. След включването на "Близу" в резултатите потребителите на двете услуги на "Мобилтел" са се учетворили. Абонатите на фиксиран интернет скачат от 145 хил. през четвъртото тримесечие на 2014 г. на 413.8 хил. през същия период на миналата година, а потребителите на тв услуги отчитат дори по-голям растеж – от 84.3 хил. на 462.8 хил съответно за същите периоди. При телевизията не целият ръст идва от "Близу". "Мобилтел" пусна и възможност за сателитен достъп, което увеличи значително абонатите на тв услуги и през третото тримесечие на 2015 г. те достигнаха 124.1 хил.

Това поставя "Мобилтел" като потенциален номер едно доставчик на фиксиран интернет, тъй като към третото тримесечие досегашният и дългогодишен лидер в сегмента БТК разполага с 377 хил. абоната според отчета на дружеството за периода, и втори при тв разпространението след "Булсатком", които в края на 2014 г. имат 599 хил. абонати, показва статистиката на Комисията за регулиране на съобщенията. От БТК не дадоха информация за броя клиенти по сегменти и обясниха, че всички числа ще са в отчета, който все още не е публикуван.

Северното сияние

"Теленор" обръща негативната тенденция и приключва годината само с положителни резултати. Постъпленията на мобилния оператор са се увеличили с 0.6% през изминалата година до 642 млн. лева, а EBITDA се вдига с 1.6% до 248 млн. лева, показват данните от финансовия отчет на компанията майка Telenor. През последните три месеца на 2015 г. ситуацията е още по-оптимистична - приходите се увеличават с 1.2% до 170%, а EBITDA расте с 6.5% до 62 млн. лева.

От данните се вижда, че "Теленор" постига малко по-висок марж от "Мобилтел", дори след добавката "Близу" "Мобилтел" има повече постъпления, но брутните печалби са еднакви.

Българското подразделение на норвежкия гигант отчита свиване на мобилните си потребители с 8% през четвъртото тримесечие, което се дължи на натиск от страна на конкуренцията, както и консолидация на SIM картите, се посочва в доклада на компанията майка. Така останаха неизпълнени амбициите на "Теленор" да станат лидер по брой GSM потребители през 2015 г. Но пък от клиентите си постига по-добър финансов резултат.

Годината на 4G

Погледите през 2016 г. са насочени към мобилните мрежи от четвърто поколение, които предоставят по-големи възможности за пренос на данни. Те са и в основата на прогнозата, че телеком секторът ще се върне на растеж през новата година, направена от изследователската компания CBN Pannoff, Stoytcheff & Co.

"Теленор" през декември пусна търговска услуга, основана на новата технология. Така тя се превърна в първия от трите големи телекома с подобни възможности и третата компания, която предлага подобен продукт – другите две са "Макс телеком" и сателитният оператор "Булсатком".

"В България въпреки силната конкуренция успяхме да пуснем 4G мобилна услуга, която беше приета доста добре", коментира главният изпълнителен директор и президент на Telenor Сигве Бреке по време на пресконференция, посветена на финансовите резултати. От друга страна, Telekom Austria отбелязва в своя отчет, че приоритет на българското звено през новата година ще е именно пускане на подобна услуга.

"Мобилтел" и БТК обявиха официално, че през първата половина на 2016 г. ще пуснат свои 4G мрежи. Тяхното забавяне до голяма степен се дължеше на разпределението на свободните честоти в обхвата 1800 MHz, което КРС се очаква да предприеме всеки момент. Всички мобилни оператори поискаха допълнителен ресурс, за да могат да развиват 4G услуги, като през януари се разбра, че регулаторът е готов да направи това, след като разполага с достатъчно ленти за това. Все още обаче не е публикувано официалното решение на КРС.

Финансовите отчети на "Мобилтел" и "Теленор" показват, че двете компании инвестират значителни суми в техническа модернизация. Капиталовите инвестиции (CAPEX) на българското звено на Telekom Austria през 2015 г. са 145 млн. лева, докато тези на местното подразделение на норвежката група Telenor – 115 млн. лева. От скандинавската компания уточняват, че CAPEX на "Теленор" са свързани основно с модернизацията на мрежата, пускането на 4G услуга и ребрандирането на магазинната мрежа.

 

Финансови резултати на телекомите (в млн. лева)
 "Мобилтел""Теленор"
 20152014Изменение на годишна база в %20152014Изменение на годишна база в %
Приходи X-XII2011858.41701681.2
EBITDA* X-XII62586.562586.5
Годишни приходи712725-1.86426380.6
Годишна EBITDA259279-7.22482441.6
Мобилни абонати (в млн.)4.2354.220.33.583.9-8.2
Капиталови инвестиции145201 115159 
Забележки: БТК още не си е обявила годишните финансови резултати      
* EBITDA – Печалба преди данъци, лихви и амортизации      

След период на спадове на приходите и печалбата през 2015 г. се появиха първите признаци за стабилизиране на телеком пазара, като тенденцията се доказва и от сега излезлите отчети на два от трите големи телекома. За цялата година всички финансови показатели на "Теленор" растат, макар и с малко. "Мобилтел" отчита малък спад в приходите и брутната печалба, но заради "Близу" последното тримесечие е по-силно.

Част от промяната в тенденцията идва през едри корпоративни събития за трите телекома - "Мобилтел" придоби кабелния оператор "Близу" за 119.7 млн. евро, "Теленор" пръв от големите пусна мобилна мрежа от четвърто поколение (4G), а в края на годината стана ясно, че БТК за пореден път ще има нов собственик. Разликата в отчетеното дотук е, че подобрението при "Мобилтел" е резултат от покупка на бизнес, докато при "Теленор" става въпрос за органичен растеж.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    viktor_k avatar :-|
    viktor_k

    И как расте Теленор? Близо 150 000 по-малко абоната на договор+предплатените(повече от които кухи карти) стават 370 000 по-малко.
    Мтел без промоции отчита увеличение на абонатите си.
    Вече мина времето, при което с кухи предплатени карти се раздува броя на абонатите.
    В отчета се посочва, че ръстът в приходите на Теленор се дължи на преминаването на клиенти към по-скъпи тарифи.
    Престанете да им правите реклама на Теленор. Цяла 2015 г. им лъскате имиджа. То не бяха интервюта с рекламна цел, манипулирани анализи на техните отчети. Ясно ми е, че това е икономически сайт и нещата трябва да се разглеждат и през финансова гледна точка, но мисля, че имате пристрастие към Теленор.

  • 2
    tvi63 avatar :-|
    tvi63

    Уви, май и за телекомите пазарната икономика не значи нищо! При намаляващо население, да се вдигатнат с над 100% всички абонаменти за мен не е много пазарно, но нейсе! Да не говорим за друга особеност, да се продават мобилни телефони по-скъпо отколкото е в магазина без абонамент! За закъсняващите фаактури и графите от типа ако мине, да не гговорим! Но явно всичко в БГ расте, само интересно защо населението намалява и недоволсства!

  • 3
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    До коментар [#2] от "tvi63":

    Да, ве. Точно по тази тема наскоро спорих с един другар. Според него статистиките показвали, че българите сме ставали все по-богати и все по-щастливи, а същевременно населението се топи и недоволства. Явно някъде има сериозно разминаване между данни и реалност.

  • 4
    hahohehi avatar :-|
    hahohehi

    При около 7 милиона души по едно време бяха стъкмили около 30 милиона абоната.

  • 5
    Slick avatar :-P
    Slick

    Дреме ми на член-кореспондента. Всички са зле.

  • 6
    greenhrast avatar :-|
    greenhrast

    сигур броят всякакви СИМ карти... GPS, касови апарати...

  • 7
    bilgeits avatar :-|
    bilgeits

    Здравейте,
    Как расте ТЕЛЕНОР, преди около месец имах НЕБЛАГОРАЗУМИЕТО/по скоро глупостта/ да премина от предплатена карта на ТЕЛЕНОР към договор на ТЕЛЕНОР.Избирам си тарифен план /промоционален от 15,99 намален на 13,99/,подписвам договор/дотук добре/.И се започна:дължите 9.90/инсталационна такса ?!?/,Още първият месец получих сметка за плащане...25.66 лв.(с ДДC) и това при положение,че дори несъм изговорил и 1/3 от включените в договора минути/дори имам начислени 4 минути разговор с ,,грижа към клиента"?!?.ДА ЖИВЕЕ ТЕЛЕНОР


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK