Все по-слаби европейски магазини

Все по-слаби европейски магазини

Падащи обороти, затворени магазини и голяма конкуренция са чертите на ритейл пазара, описани от Deloitte

Зорница Маркова
18248 прочитания

© Reuters


Между Коледа и Нова година над 100 магазина на германската дискаунт верига Plus в нейния виенски вариант Zielpunkt бяха изпразнени и затворени. Повечето от тях още седят със заключени врати и мръсни стъкла, друга част са преотдадени на някой друг – банки, офиси, магазини за козметика или конкурентни вериги за храна.

Фалитът на Zielpunkt, макар и не масов случай, подсказва за нещо, което все повече броди из европейския ритейл пазар: свити продажби, падащи обороти, затворени магазини, голяма конкуренция. Поне такава картина рисува най-новият доклад за развитието на световната търговия на Deloitte: Global Power of Retailing 2016. В него за поредна година се изследва и анализира развитието на най-големите 250 търговски вериги във всички части на света. Основният извод сега е този: В Европа никога не е било по-зле.

Обороти на минус

Изследването, макар и публикувано в началото на 2016 г., обхваща бизнеса на компаниите през 2014 г.

За последните пет години европейският ритейл се намира на своите най-ниски нива, посочват анализаторите от Deloitte. Това се вижда от данните за оборотите и финансовите резултати на най-големите компании за продажба. Общо 28 вериги, или 30% от европейските компании, които попадат в класацията на 250-те най-големи, имат спад на оборота. Друга една трета от дружествата имат увеличение на продажбите, но във всеки случай по-слабо от предходната година. За период от пет години общият среден ръст е 4.1%, само за 2014 г. той е едва 2.1%. В резултат на всичко това европейските вериги прибягват към мерки, които, от една страна, трябва да намалят рисковете и загубите, но, от друга, допринасят още повече за спада на продажбите. Много от компаниите свиват бизнеса си, като затварят магазини, излизат от пазарите, които смятат за трудни или не са част от ключовия им бизнес, намаляват формата на магазините си и се фокусират във все по-малки обекти.

Без изненади, тези компании са най-засегнати по отношение на маржовете на печалба. Средният марж в Европа е през 2014 г. е 2.4% и с това е най-ниският спрямо всички останали региони. В САЩ той е 3%, в Латинска Америка – 3.8%, а в Африка и Близкия изток дори 5.6%. В същото време 10% от европейските вериги, които са си обявили финансовите резултати (немалка част от тях не са), отчитат загуба.

Причините за тази стагнация са комплексни. От една страна, това е забавянето в икономиката на Европа, което води до спад в цените. Този проблем ясно се забелязва при веригите от Острова, където Tesco има 2% по-малки продажби от година по-рано, а спадът в маржа е близо 10%. Другият проблем е свързан с голямата конкуренция между самите вериги. Пак подходящ пример е Великобритания, където от няколко години германските дискаунт вериги буквално мачкат някогашната суперсила в лицето на Tesco. Не на последно място физическите ритейлъри страдат от все по-силната позиция на техните онлайн конкуренти. Една от компаниите с най-голям ръст на продажбите през 2014 г. е Amazon, която има близо 90 млрд. долара оборот, или с 25% повече от година по-рано. Междувременно американското дружество вече е на 12-о място в класацията на най-големите търговци и с този темп най-вероятно след една година вече ще е в челната десетка.

Тази тенденция за изтегляне от неприоритетни държави, маркирана със знак минус, има пряко въздействие върху българския пазар и дава обяснение на някои събития, които се случват през последните години. От България си тръгнаха някои големи чужди вериги, а други нееднократно са проучвали възможността да се изтеглят. Това важи както за магазините за храни, така и за други стоки, като мебели например. От пазара си тръгнаха белгийската Delhaize, австрийската Baumax, германската Praktiker. Rewe затвори магазините си Penny и търсеше купувач на Billa. Това са само някои примери, които онагледяват изводите в доклада за голямата картина.

Размествания в позициите

Това, че европейските вериги имат затрудения, автоматично води и до размествания в топ 10 на най-големите ритейлъри в света. За една година френската Carrefour слезе от трето на пето място. Веригата има спад на продажбите от едва 0.3%, но след като година по-рано свиването беше 2.4%. Компанията се е изтеглила от един пазар през 2014 г.

Резултатите на Carrefour за изминалата 2015 г. обаче показват подобряване на ситуацията и органичен ръст на консолидираните продажби от 3% до 86.3 млрд. евро. Експертите отчитат това подобрение в резултат на новата стратегия, която CEO-то на компанията Жорж Пласат наложи след идването си през 2012 г. Тогава той реши да концентрира и разшири инвестициите на веригата във Франция и да намали дейността й на някои периферни пазари.

С едно място отстъпва и германската група Metro, която през 2014 г. има 4% спад на продажбите. Единствено двете германски групи за дискаунт търговия Schwarz (Lidl и Kaufland) и Aldi запазват дoбри позиции и в Европа и бележат ръст на продажбите от съответно 7.2 и 6.6%.

Голямата картина

Глобалната картина на световната търговия се допълва от още една тенденция, която все по-отчетливо се забелязва. Това е ролята на дигиталните устройства и услуги, които навлизат в търговията. Само че, вместо да са в помощ на компаниите, те се превръщат в още по-голямо предизвикателство за тях. Анализът на Deloitte на няколко пъти отбелязва, че има сериозно разминаване между това, което клиентите очакват, и дигиталните услуги, които им се предлагат в пазаруването. Или с други думи казано, пазарът не може да смогне на новите технологии и не може да ги въведе навреме. От това губи още повече.

Между Коледа и Нова година над 100 магазина на германската дискаунт верига Plus в нейния виенски вариант Zielpunkt бяха изпразнени и затворени. Повечето от тях още седят със заключени врати и мръсни стъкла, друга част са преотдадени на някой друг – банки, офиси, магазини за козметика или конкурентни вериги за храна.

Фалитът на Zielpunkt, макар и не масов случай, подсказва за нещо, което все повече броди из европейския ритейл пазар: свити продажби, падащи обороти, затворени магазини, голяма конкуренция. Поне такава картина рисува най-новият доклад за развитието на световната търговия на Deloitte: Global Power of Retailing 2016. В него за поредна година се изследва и анализира развитието на най-големите 250 търговски вериги във всички части на света. Основният извод сега е този: В Европа никога не е било по-зле.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


15 коментара
  • 1
    kiro1234 avatar :-?
    kiro1234

    А некъдърното управление защо не е посочено като една от главните причини?

  • 2
    bai_toz avatar :-|
    Без коз

    До коментар [#1] от "kiro1234":

    И умопомрачителните заплати на членоевете на Управителните Съвети.

  • 3
    m_style avatar :-P
    m_style

    Просто има прекалено много "големи вериги" на пазара и е съвсем нормално да намалеят. На фона на увеличението на населението именно в географията на ключовите им пазари, което означава и повече търсене /на храни и битови стоки/, намаляването на обороти и печалби и закриване на обекти означава провал - неадекватно предлагане, лош мениджмънт, провал в качеството на услугата. От години съм коментирал, че това "не е модерна търговия" както обичат да я определят изданията на "Икономедия" и че все повече хора търсят и намират алтернативи да заобиколят т.нар. вериги. Лично аз съм свел посещенията си до 10-20 пъти ГОДИШНО, като оставям твърде малко пари там. За мен стоката в т.нар. вериги е по-скоро инфо какво да не си купя. Например всичко, което е в промоция не става за ядене...

  • 4
    gogo2011 avatar :-|
    gogo2011

    До коментар [#3] от " m_style ": Уби ме с последното изречение. Нямаш никаква идея явно за търговията с хранителни стоки.

  • 5
    dearblue avatar :-|
    dearblue

    Населението остарява и потреблението намалява а и нама персонал за магазините поради същата причина застаряване на населението

  • 6
    _dan_ avatar :-?
    _dan_

    В България Пикадили и Карфур повлякоха крак, наред са Билла.

    До коментар [#4] от "gogo2011":

    От какво точно да има представа, че в големите магазини се продават предимно боклуци?

  • 7
    loy30529393 avatar :-|
    loy30529393

    Високи цени, ниско качество на стоките.
    Няма нужда от повече коментари.

  • 8
    m_style avatar :-P
    m_style

    До коментар [#4] от "gogo2011":

    Ти като имаш повече идея, светни ме с нещо конкретно! Що,то аз например лютеница в кофи за латекс не си купувам, както и пилешки хапки, които са били първо охладени, след това замразени и накрая киснати в марината и сготвени от "фууд-кортовете" на едни вериги.
    Или друг пример: 30м. щанд за кисело мляко, ама по БДС има само един вид срещу 10 имитационни продукта, за които клетите пенсионери по време на нЕкое голЕмо откриване се трепят, защото струват 10ст... Спирам, че всеки тук може да продължи с поне 10 подобни примера в минута... Живота на дъмпинга е къс!

  • 9
    gogo2011 avatar :-|
    gogo2011

    До коментар [#8] от " m_style ": Всеки има глава на раменете. Има още много примери подобни на изброените от теб. Но не може да се изхвърлиш, че всяка стока в промоция не става.

  • 10
    gogo2011 avatar :-|
    gogo2011

    До коментар [#6] от " _dan_ ": Предимно е хубава дума, не означава "само". Веригите предлагат това, което се търси. В Карфур Франция няма да намериш шунка под 5 евро за килограм - у нас такъв продукт е почти непродаваем. Потребителят трябва да е наясно, че няма как да купува нещо за 4 лв/кг, а суровината за изработката му да струва повече.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход