Морският транспорт страда от спада в световната търговия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Морският транспорт страда от спада в световната търговия

Морският транспорт страда от спада в световната търговия

Свръхкапацитетът в сектора продължава да тежи върху резултатите на превозвачите

5330 прочитания

© MICHAEL KOOREN


Преди малко повече от година морските транспортни компании, превозващи всичко - от мебели до електроника - през световните океани, очакваха период на растящо търсене на услугите си. Ситуацията обаче не се разви точно така и сега те продължават да страдат, отбелязва Bloomberg.

В края на 2014 г. водещият доставчик на услуги по корабни превози в света – Clarkson, прогнозира, че обемът на морската търговия, измерван в 20-футовите стоманени контейнери на сектора, ще се повиши със 7% до 182.1 млн. броя, което би било най-високият темп на нарастване за последните четири години. Реалното увеличение се оказа в най-добрия случай наполовина по-ниско на фона на отслабващия световен растеж, отчитат от най-големия световен корабен брокер. А тъй като междувременно капацитетът на флота се увеличава, цените за корабните превози рязко намаляват.

"Точно в момента е трудно да се види светлина", коментира Каспер Блом, анализатор от скандинавската финансова група ABG Sundal Collier Holding, базиран в Копенхаген. "Въпреки че обърнахме календара на 2016 г., проблемът със свръхкапацитета все още е налице и просто не изчезва", допълва той.

През януари секторът записа най-лошото начало на годината от три години насам. Възвращаемостта от плавателните средства е била едва 5957 долара средно на ден, отчитат от Clarkson. За сравнение, средна стойност през периода 2010 - 2014 г. е била 7712 долара на ден, отбелязва Bloomberg.

Много от най-натоварените морски пътища за превоз на контейнери в света са засегнати от забавянето на развиващите се пазари и от слабия растеж в Европа. През миналата година икономиката на Китай отчете увеличение с 6.9%, което беше най-слабият й резултат от 1990 г. насам. Прогнозираният за Европа растеж от 1.5% през 2015 г. ще е сред най-ниските в глобален мащаб. Отслабването на растежа в Азия и Европа означава по-малко експорт по търговските пътища между двата континента, които са един от най-важните източници на търсене в сектора. Същевременно очакванията за развиващите се пазари също не предвиждат те скоро да се съживят, което в съчетание с високото предлагане на услуги за превоз означава, че ситуацията може да не се промени и през тази година, смята Блом.

Натискът за възвращаемост от корабните контейнери се усеща от някои от най-големите компании в сектора. Датският конгломерат AP Møller-Maersk отчете 84% срив в печалбата си за 2015 г., след като дейността на контейнерното му подразделение беше притисната от свръхпредлагането на кораби. Резултатите на други оператори на контейнерни линии, сред които Evergreen Marine Corp., Mitsui O.S.K. Lines и Orient Overseas International, вероятно ще покажат ефекта от същите пазарни условия, прогнозират анализаторите от Bloomberg Intelligence Лий Класкоу и Тейлън Къстър.

Преди малко повече от година морските транспортни компании, превозващи всичко - от мебели до електроника - през световните океани, очакваха период на растящо търсене на услугите си. Ситуацията обаче не се разви точно така и сега те продължават да страдат, отбелязва Bloomberg.

В края на 2014 г. водещият доставчик на услуги по корабни превози в света – Clarkson, прогнозира, че обемът на морската търговия, измерван в 20-футовите стоманени контейнери на сектора, ще се повиши със 7% до 182.1 млн. броя, което би било най-високият темп на нарастване за последните четири години. Реалното увеличение се оказа в най-добрия случай наполовина по-ниско на фона на отслабващия световен растеж, отчитат от най-големия световен корабен брокер. А тъй като междувременно капацитетът на флота се увеличава, цените за корабните превози рязко намаляват.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK