Air France-KLM излиза на печалба за пръв път от 2010 г.

Превозвачът е спечелил от спада в цените на горивата

Изпълнителният директор на компанията Александър де Юниак
Изпълнителният директор на компанията Александър де Юниак    ©  CHARLES PLATIAU
Изпълнителният директор на компанията Александър де Юниак
Изпълнителният директор на компанията Александър де Юниак    ©  CHARLES PLATIAU

Френско-холандският авиопревозвач Air France-KLM изненада приятно пазарите, като обяви, че се е върнал на печалба през миналата година. Подобрението се дължи на понижените разходи за горива и ръста в броя на пътниците. Акциите на компанията поскъпнаха до най-високите нива от девет месеца след обявяване на резултатите.

Компанията е завършила 2015 г. с нетна печалба от 118 млн. евро спрямо загубата от 225 млн. за предходната година. Оперативната печалба е достигнала 816 млн. евро спрямо загубата от 129 млн. евро през 2014 г. Това е първият положителен резултат по този показател от 2010 г. и надминава значително прогнозите за ръст до 544 млн., отбелязва Reuters. Приходите за цялата година са нараснали с 4.6% до над 25 млрд. евро. Нетната печалба за четвъртото тримесечие е спаднала до 276 млн. евро спрямо 308 млн. преди година. Приходите за периода обаче растат с 2.2% до 6.346 млрд. евро въпреки терористичните атаки в Париж през ноември, които са причинили загуби на компаанията за 120 млн. евро.

Рисковете остават

Превозвачът обаче предупреждава, че ценовият натиск върху билетите от нарасналата конкуренция може да отнеме част от ползите от по-евтините горива през тази година. "Глобалният контекст през 2016 г. остава много несигурен по отношение цените на горивата, свръхкапацитета на някои пазари, както и геополитическата и икономическа ситуация, в която трябва да оперираме. В резултат на това очакваме спестените разходи за горива да бъдат в значителна степен компенсирани от натиска върху приходите и негативните валутни ефекти", изтъкват от Air France-KLM.

Подобрените резултати се дължат и на програмата за съкращаване на разходи и преструктуриране на компанията. Air France-KLM се надява благодарение на реформите да започне да се конкурира по-успешно с нискотарифните превозвачи в Европа и разполaгащите с големи финансови ресурси компании от Персийския залив.

Компанията е успяла да намали нетния си дълг до 4.3 млрд. евро през декември спрямо 5.4 млрд. в края на 2014 г. Air France-KLM заявява, че през тази година също може да се очаква значително намаляване на задлъжнялостта. Според прогнозата на компанията през тази година разходите за труд трябва да бъдат понижени с между 0.8 и 1.2 на сто.

Благодарение на спада в цените на петрола компанията е спестила около 450 млн. евро от сметките за горива. Общите разходи по това перо за годината са спаднали с 6.7% до 6.18 млрд. евро. Превозвачът очаква през тази година разходите за гориво да спаднат още повече до 4.5 млрд. евро. През 2015 г. цените на авиационните горива са спаднали с 41% в доларово отношение.

Синдикална съпротива

Възстановената рентабилност на Air France-KLM вероятно ще усложни преговорите със синдикатите на служителите, които се противопоставят на плановете за мащабни съкращения. Компанията вече обяви съкращения на персонала с 1000 позиции през тази година и води преговори с профсъюзите по плановете за намаляване на разходите за труд чрез доброволно напускане на служители.

Главният изпълнителен директор на групата Александър де Юниак изтъква, че въпреки спада в цените на горивата е нужно компанията да продължи с реформите, за да подобри конкурентоспособността си. По думите му, ако не се постигне пробив в преговорите със синдикатите, той ще започне продажба на самолети, съкращения на персонал и непечеливши линии, за да свие компанията до размери, при които ще е устойчиво печеливша.

Резултати на Air France-KLM  
в млн. евро20152014
оперативна печалба816-129
приходи26 05924 912