С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 18 фев 2016, 18:05, 23310 прочитания

ВАС потвърди глоба от 371 хил. лв. на "Лидл" за заблуждаваща реклама

Повод за решението е кампания от 2013 г. и е по жалба на гражданин

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Върховният административен съд (ВАС) потвърди санкция за заблуждаваща реклама в размер на 370 859 лв., наложена на "Лидл България ЕООД енд ко" КД от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Сумата представлява 0.1% от размера на приходите от продажби на дружеството за 2012 г. Решението на съда е на последна инстанция и следва да бъде изпълнено.

Предисторията


Проучването на комисията е направено през 2013 г. и е установило, че рекламната кампания на търговската верига под надслов "Най-доброто от България. Най-доброто от Европа" има заблуждаващ характер. Производството е образувано служебно след две жалби от физическо лице, изпратени по електронната поща до Комисията за защита на потребителите и препратени впоследствие до КЗК.

Поводът е кампания на "Лидл", която достига до потребителите чрез интернет, външна и печатна реклама, телевизионен клип, брошура. Водещото във всички видове рекламни материали е мотото, под което се провежда - "Най-доброто от България. Най-доброто от Европа", като непосредствено след него е поставено и "Лидл – заслужава си".


Освен водещото послание във всички видове на рекламата се представят визуално и отделни продукти от магазините "Лидл" - собствени марки на дружеството или предоставени от трети лица за ползване от веригата. Телевизионната реклама например изобразява млада жена с пазарска количка, която виртуално се премества в пространството и посещава различни държави. В Испания се озовава в градина с портокалови дръвчета и слага в кошницата си портокали, току-що набрани от градината. В Париж младата жена опитва типичните за Франция деликатеси и слага в кошницата си франзели и сирене Камамбер. В България сцените изобразяват различни танцьори в народни носии, след което младата жена опитва купичка със заквасено кисело мляко, като накрая добавя в кошницата кофичка с кисело мляко с марката "Пилос".



Решението

Решението на КЗК е от януари 2014 г. и в него се посочва, че твърдението "най-доброто" носи посланието, че "показаните продукти са най-добрите, както и че търговска верига е най-добрата". Комисията е установила, че "Лидл" не предоставя доказателства, които да обосноват обективно изнесените в рекламата твърдения - например проучвания, сравнителни анализи, тестове, анкети, награди и отличия за продуктите т.н.

В своето становище до КЗК тогава от "Лидл България ЕООД енд ко" КД и "Лидл България" ЕООД посочват, че в категории, в които субективното възприятие (за вкус, емоция, разумност и т.н.) на продукта преобладава, се използва именно такава суперлативна (превъзходна) реклама, без тя да носи конкретно сравнение с конкурентен продукт. Според двете дружества "поставянето на изискване за доказването на тези суперлативи, доколкото се отнасят до факти от субективната, а не от обективната действителност, по същество би довело до забрана по принцип на тези рекламни форми, които са законово и етично допустими, защото не водят до какъвто и да е риск от заблуждение у средния потребител". От търговската верига посочват също, че преди да бъде разпространена в България, рекламна кампания с идентично съдържание и рекламни форми е била проведена в няколко други държави от Европейския съюз, където се прилага аналогично национално законодателство относно заблуждаващата и сравнителната реклама.

В своето решение ВАС изцяло споделя констатациите на КЗК за извършеното нарушение. Според антимонополния орган и съда връзката между категорията рекламирани продукти и търговските им марки със словосъчетанието "най-доброто" създава убеждение за най-добро качество от тази категория, предлагано под съответните марки.

Съдът потвърждава, че рекламното послание е "в състояние да повлияе на икономическото поведение на потребителите и извлича необосновано предимство пред останалите предприятия, които предлагат същата категория продукти".

Според чл. 104 от Закона за защита на конкуренцията всяко физическо или юридическо лице, на което са причинени вреди в резултат на установеното нарушение, има право на обезщетение, а влязлото в сила решение на ВАС има обвързваща сила за гражданския съд, пред който е предявен искът за обезщетение.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

DXC Technology вече има над 4500 служители в България 1 DXC Technology вече има над 4500 служители в България

Компанията стана най-големият работодател в IT сектора и се цели в кота 7000 през следващите 4 години

17 сеп 2019, 3151 прочитания

WeWork отлага излизането си на борсата след реакции на инвеститорите WeWork отлага излизането си на борсата след реакции на инвеститорите

Компанията се сблъсква с опасения относно управлението на изпълнителния директор Адам Нойман и големите загуби

17 сеп 2019, 1064 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
5 млн. електромера си търсят доставчик

Предстоящото пълно отваряне на пазара на ток доведе до истински сблъсъци между търговците

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Изкуството, майна

Нощта на музеите и галериите се завръща в Пловдив (13-15 септември) със силно международно участие

Разходка в Прага

Бира, трева и музеи. Из града, който "те сграбчва за реверите и не те пуска да си отидеш"