ВАС потвърди глоба от 371 хил. лв. на "Лидл" за заблуждаваща реклама
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ВАС потвърди глоба от 371 хил. лв. на "Лидл" за заблуждаваща реклама

ВАС потвърди глоба от 371 хил. лв. на "Лидл" за заблуждаваща реклама

Повод за решението е кампания от 2013 г. и е по жалба на гражданин

Мара Георгиева
25935 прочитания

© Красимир Юскеселиев


Върховният административен съд (ВАС) потвърди санкция за заблуждаваща реклама в размер на 370 859 лв., наложена на "Лидл България ЕООД енд ко" КД от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Сумата представлява 0.1% от размера на приходите от продажби на дружеството за 2012 г. Решението на съда е на последна инстанция и следва да бъде изпълнено.

Предисторията

Проучването на комисията е направено през 2013 г. и е установило, че рекламната кампания на търговската верига под надслов "Най-доброто от България. Най-доброто от Европа" има заблуждаващ характер. Производството е образувано служебно след две жалби от физическо лице, изпратени по електронната поща до Комисията за защита на потребителите и препратени впоследствие до КЗК.

Поводът е кампания на "Лидл", която достига до потребителите чрез интернет, външна и печатна реклама, телевизионен клип, брошура. Водещото във всички видове рекламни материали е мотото, под което се провежда - "Най-доброто от България. Най-доброто от Европа", като непосредствено след него е поставено и "Лидл – заслужава си".

Освен водещото послание във всички видове на рекламата се представят визуално и отделни продукти от магазините "Лидл" - собствени марки на дружеството или предоставени от трети лица за ползване от веригата. Телевизионната реклама например изобразява млада жена с пазарска количка, която виртуално се премества в пространството и посещава различни държави. В Испания се озовава в градина с портокалови дръвчета и слага в кошницата си портокали, току-що набрани от градината. В Париж младата жена опитва типичните за Франция деликатеси и слага в кошницата си франзели и сирене Камамбер. В България сцените изобразяват различни танцьори в народни носии, след което младата жена опитва купичка със заквасено кисело мляко, като накрая добавя в кошницата кофичка с кисело мляко с марката "Пилос".

Решението

Решението на КЗК е от януари 2014 г. и в него се посочва, че твърдението "най-доброто" носи посланието, че "показаните продукти са най-добрите, както и че търговска верига е най-добрата". Комисията е установила, че "Лидл" не предоставя доказателства, които да обосноват обективно изнесените в рекламата твърдения - например проучвания, сравнителни анализи, тестове, анкети, награди и отличия за продуктите т.н.

В своето становище до КЗК тогава от "Лидл България ЕООД енд ко" КД и "Лидл България" ЕООД посочват, че в категории, в които субективното възприятие (за вкус, емоция, разумност и т.н.) на продукта преобладава, се използва именно такава суперлативна (превъзходна) реклама, без тя да носи конкретно сравнение с конкурентен продукт. Според двете дружества "поставянето на изискване за доказването на тези суперлативи, доколкото се отнасят до факти от субективната, а не от обективната действителност, по същество би довело до забрана по принцип на тези рекламни форми, които са законово и етично допустими, защото не водят до какъвто и да е риск от заблуждение у средния потребител". От търговската верига посочват също, че преди да бъде разпространена в България, рекламна кампания с идентично съдържание и рекламни форми е била проведена в няколко други държави от Европейския съюз, където се прилага аналогично национално законодателство относно заблуждаващата и сравнителната реклама.

В своето решение ВАС изцяло споделя констатациите на КЗК за извършеното нарушение. Според антимонополния орган и съда връзката между категорията рекламирани продукти и търговските им марки със словосъчетанието "най-доброто" създава убеждение за най-добро качество от тази категория, предлагано под съответните марки.

Съдът потвърждава, че рекламното послание е "в състояние да повлияе на икономическото поведение на потребителите и извлича необосновано предимство пред останалите предприятия, които предлагат същата категория продукти".

Според чл. 104 от Закона за защита на конкуренцията всяко физическо или юридическо лице, на което са причинени вреди в резултат на установеното нарушение, има право на обезщетение, а влязлото в сила решение на ВАС има обвързваща сила за гражданския съд, пред който е предявен искът за обезщетение.

Фотограф: Красимир Юскеселиев

Върховният административен съд (ВАС) потвърди санкция за заблуждаваща реклама в размер на 370 859 лв., наложена на "Лидл България ЕООД енд ко" КД от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Сумата представлява 0.1% от размера на приходите от продажби на дружеството за 2012 г. Решението на съда е на последна инстанция и следва да бъде изпълнено.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    hrinik avatar :-|
    hrinik

    Аз почти не знам реклама, която да не твърди, че това е най-доброто. А за Жилет, дето е най-доброто за един мъж? Да пусна ли имейл до КЗК за тях? Кой изобщо вярва на подобни твърдения?

  • 2
    detelinka29 avatar :-|
    detelinka29

    Трябва да се съберат едни пари, за да се позапълнят кратерите, зейнали в държавния бюджет. Държавата вместо да концентрира усилията си в осветляване на сивата икономика и създаване на работещи механизми за привличане на инвестиции, се чуди кого да глоби. Пени се оттеглиха от пазара, Карфур и те са живи умрели вече, едни Фантастико за София, Била, Лидл, Каудланд и Метро остават. Данъчната ни политика е тотално сбъркана. Чисто новите автомобили се облагат с най-високи данъци,а след осмата година данъкът намалява. Още повече намалява с увеличаването възрастта на автомобила. Лихвите при лизинга не се признават за данъчни разходи и т.н. и т.н. При подобна липса на визия за развитие българинът ше си кара бричките из дупките по улиците ни и ще бъде все по-мизерен, беден и болен. Ще теглим кредити докато ни откажат да ни дават. Една умираща нация- за жалост!

  • 3
    mpt990 avatar :-|
    mpt990

    До коментар [#2] от "detelinka29":

    Изключително точно казано!

  • 4
    stanislav22 avatar :-|
    stttt

    КЗК са намерили лесна мишена за да оправдаят паразитното си съществуване

  • 5
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2

    До коментар [#2] от "detelinka29":

    Бъркате данъка с екосъобразността.

    Колкото едно нещо е по-старо, толкова по-ниска цена има, а данъка е процент от данъчната оценка. Тъй като данъчната оценка се прави на база възраст и мощност, данъка пада с годините.

    При апартаментите също е така. Данъка пада с остаряването на апартамента, но не така забележимо. Друг е въпроса, че общината компенсира обезценката като оценява по високо локацията.

  • 6
    bfr40489448 avatar :-?
    bfr40489448
  • 7
    bfr40489448 avatar :-?
    bfr40489448

    "КЗК глоби Валмарк заради реклама на хранителна добавка":

    http://www.investor.bg/ikonomika-i-politika/332/a/kzk-globi-valmark-zaradi-reklama-na-hranitelna-dobavka-211646/

  • 8
    l_i_k_a_t_a avatar :-|
    l_i_k_a_t_a

    Хубавите неща не се рекламират.
    Тоя магазин е пълна бутафория.
    2-пъти съм влизал в него,като единия път си излязох с празни ръце.
    Просто нищо не ми харесава.
    В тия магазини персонала само от касиерки ли е?

  • 9
    l_i_k_a_t_a avatar :-|
    l_i_k_a_t_a

    До коментар [#1] от "hrinik":

    Пазара е залят с менте продукти на Жилет.

  • 10
    l_i_k_a_t_a avatar :-|
    l_i_k_a_t_a

    До коментар [#2] от "detelinka29":

    За това ще теглим нови 2млрд.заем.
    Да ни са честити.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK