Да топлоизолираш мобилно
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да топлоизолираш мобилно

Според Лили Чурешка къщата в Австрия, която е изолирана изцяло вътрешно и външно с панелите на Make is, изглежда като произведение на изкуството

Да топлоизолираш мобилно

"Мейк България" печели отличия за иновации с технология, позволяваща полиуретанът да се използва и в градски условия

15173 прочитания

Според Лили Чурешка къщата в Австрия, която е изолирана изцяло вътрешно и външно с панелите на Make is, изглежда като произведение на изкуството


 

5 корпоративни истории на компании, които бяха наградени в Националния конкурс за иновативно предприятие на 2015 г., ще разкаже "Капитал Daily" през февруари. Той се организира за 11-а поредна година от фондация "Приложни изследвания и комуникации" и Enterprise Europe Network – България, с подкрепата на Представителството на Европейската комисия в България и Норвежкия финансов механизъм. За участие в конкурса бяха номинирани над 100 фирми. В поредицата вече представихме козметичната "Алекс 1977", машиностроителната "Айгер инженеринг" и софтурната "Мобайл системс".

Да извикаш неволята. Това прави Ангел Чурешки, когато преди няколко години остава без работа и вместо да стои безпомощно, решава да приложи опита си в търговията с полиуретанови продукти за топлоизолация. Той създава иновативна технология, чрез която запълва една видимо празна ниша – използването на този материал за изолация в градски условия.

Полиуретанът е добре познат като един от материалите с най-добри качества за топлоизолация, разказва дъщеря му Лили Чурешка. Доскоро обаче той се прилагал само в индустриални условия заради технологията му на поставяне чрез впръскване, която е много "цапаща". Причината е, че попаднал върху странични предмети, не може да се отстрани. Точно тук място намира иновативната технология, идея на Чурешки, която позволява този ценен материал да се използва и в градски условия. Това става възможно чрез специално създадена мобилна машина, която изработва полиуретанови панели. Те се произвеждат на мястото на обекта, който ще се изолира.

Впоследствие през 2012 г. е създадена и фирмата "Mейк България", която получава патент за изобретението от Българското патентно ведомство. В момента неин едноличен собственик е Григор Григоров, който също е участвал в създаването на технологията. Ангел Чурешки обаче продължава да се грижи за налагането на технологията на пазара. Дъщеря му Лили Чурешка, която отговаря за бизнес развитието на фирмата, дава името на технологията - Маке is. "Нямаше как постоянно да говорим за технологията, без да й дадем име", обяснява тя.

Впоследствие технологията печели проект, одобрен от Националния иновационен фонд, който е включен в програмата за подкрепа на иновативни решения за устойчива енергия на KIC InnoEnergy. През 2015 г. печели и отличието "Зелено новостартиращо иновативно предприятие" в конкурса на фондация "Приложни изследвания и комуникации" и Enterprise Europe Network – България, който се организира за 11-а поредна година.

Предимствата на Make is

Едно от предимствата на Маке is, което го прави приложимо в градски условия, е, че изработката на полиуретановите панели е изключително чиста технология за разликата от досегашното впръскване на този материал. Освен това Make is произвежда панелите във всякакви форми - обли, ъглови, така че смалява загубите на материал до минимум.

Технологията има и други предимства. За разлика от останалите топлоизолационни материали полиуретановите могат директно да се залепят на сградата и не изискват нейното перфориране. За това спомага и теглото на панелите, което е три пъти по-малко от това на панелите, изработени от други материали. Например, ако стандартното тегло е минимум 9 кг/кв. м, това на Маке is e максимално 3 кг/кв. м. Изолацията се нанася чрез лепене и "сглобяване". Липсата на перфориране е голямо предимство за стари сгради в централната част на градовете.

Скъп продукт, но малки производствени загуби

Всеки, който е в бизнеса, знае, че полиуретанът е най-скъпият изолационен материал и когато се пръска, има големи загуби. Тук поради спестяването на голяма част от стъпките и понеже няма почти никакви загуби, крайният продукт излиза по-евтино в сравнение с другите технологии. "Икономията идва от това, че нашата технология позволява по-тънки панели от около 3-5 см", коментира Лили Чурешка.

Освен за външна изолация Маке is може да се използва и за интериорни решения, при които топлоизолацията може да се съчетае и с шумоизолиращия ефект на панела. Най-важно е, че за няколко часа може напълно да промениш облика на дадено помещение. Формата на панелите е изцяло по желание на клиента. Те могат да бъдат топло- и шумоизолационни, разказва Лили Чурешка.

Според Лили Чурешка къщата в Австрия, която е изолирана изцяло вътрешно и външно с панелите на Make is, изглежда като произведение на изкуството

Бизнес планът

В момента компанията разполага с две мобилни машини, една от които е с капацитет на производство от 100 кв. метра на ден, а другата - 300 кв. метра. Затова тя не е предназначена за изолацията на апартаменти на парче.

Бизнес планът на компанията предвижда да продава лицензионните права за използването на машините с договор за 10 години. За момента има един такъв, сключен през 2013 г. с фирма, която изпълнява проект за топлоизолация на 20 хил. кв. метра.

"Мейк България" има потенциални клиенти от Австрия, Чехия и Унгария, с които се водят преговори за продажбата на лицензните права за технологията. За 2014 г. компанията е реализирала печалба от 65 хил. лв. при 66 хил. за предходната година, става ясно от финансовия й отчет, публикуван в Търговския регистър. В същото време приходите й са били в размер на 98 хил. лв., но не са формирани от оперативна дейност, а са в графа други.

"Намеренията ни са да излезем и на пазарите извън България, като развием мрежа и търсим клиенти. Тук пазарът е малко по-различен, тъй като фирмите, които се занимават с изолация, правят обекти на парче, докато ние се стремим към компании, които изпълняват големи проекти, така че капацитетът на машината да може да се използва пълноценно", посочи Чурешка.

Компанията вече има завършен проект съвместно с австрийски партньори, с които са направили цялостна вътрешна и външна изолация на къща. Пилотният им проект е къща в планината, която е завършена през 2011 г. "На термоснимката се вижда, че топлината не излиза отникъде, а в комбинация с този стъклофибър прави изолацията и удароустойчива и заздравява самата конструкция", обяснява предимствата на технологията Лили Чурешка.

Една от бъдещите задачи, които фирмата си поставя, е да направи машината мултифункционална, така че, освен да прави панели, да може и да впръсква, за да може да се използва и в индустрията.

Лили Чурешка, която отговаря за бизнес развитието на компанията, дава името на технологията - Маке is
Фотограф: АНЕЛИЯ НИКОЛОВА

 

5 корпоративни истории на компании, които бяха наградени в Националния конкурс за иновативно предприятие на 2015 г., ще разкаже "Капитал Daily" през февруари. Той се организира за 11-а поредна година от фондация "Приложни изследвания и комуникации" и Enterprise Europe Network – България, с подкрепата на Представителството на Европейската комисия в България и Норвежкия финансов механизъм. За участие в конкурса бяха номинирани над 100 фирми. В поредицата вече представихме козметичната "Алекс 1977", машиностроителната "Айгер инженеринг" и софтурната "Мобайл системс".

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    ivanchola avatar :-|
    ivanchoLA

    Ми така са изолирани повечето къщи и климатици в САЩ тоест какво е оркритието

  • 2
    assa avatar :-|
    assa

    харесва ми термина "перфориране" на сградата , Авторе , аВторе ...
    и друго - зелена и устойчива е технология , използваща възобновяващи се природни източници , а не фосилни такива ...
    А дали е ПИР , ПУР , или друга пластмаса , за мене е токсино и лесно горимо ч, и мястото му по никакъв начин не е в сградната обвивка на жилища . За тенекиени халета , колкото да го предпази от конденз - както и да , използва се от 1934 година ...

  • 3
    alray avatar :-|
    alray

    Интересно какво е правила компанията от 2014-та досега. Очевидно няма нито сайт, дори нямат и регистрация в никакви портали. При търсене на информация за самата компания няма да намерите нищо, само една презентация и една оферта за набиране на капитал за дружеството - дори нямат телефон за контакт. Ако правят иновация - къде е крайното решение, крайния продукт? Няма такъв, освен тази платена статия, от която не става много ясно какви са разходите на кв.м. площ, нито как точно се извършва самото топлоизолиране. Силно се надявам тези пропуски да се оправят и ако са конкурентни на пазара (защото българина търси евтиния и качествен продукт - колкото и да е парадоксално), защото ако само пробиването на стените и времето за изработка са най-силните черти, за сметка да речем на цената или качеството, то няма да имат успех на нашия пазар, колкото и добра иновация да са направили - нямаш ли клиенти, които да видят, да пипнат, да препоръчат.. дреме му на българина, че му пробили панелите или тухлите, ако в крайна сметка е изолирано и направено както трябва, то едва ли ще прибегне до тази иновация... Също така, не се спестява от скеле


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK