С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 24 фев 2016, 22:47, 14498 прочитания

Да топлоизолираш мобилно

"Мейк България" печели отличия за иновации с технология, позволяваща полиуретанът да се използва и в градски условия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
 
5 корпоративни истории на компании, които бяха наградени в Националния конкурс за иновативно предприятие на 2015 г., ще разкаже "Капитал Daily" през февруари. Той се организира за 11-а поредна година от фондация "Приложни изследвания и комуникации" и Enterprise Europe Network – България, с подкрепата на Представителството на Европейската комисия в България и Норвежкия финансов механизъм. За участие в конкурса бяха номинирани над 100 фирми. В поредицата вече представихме козметичната "Алекс 1977", машиностроителната "Айгер инженеринг" и софтурната "Мобайл системс".
Да извикаш неволята. Това прави Ангел Чурешки, когато преди няколко години остава без работа и вместо да стои безпомощно, решава да приложи опита си в търговията с полиуретанови продукти за топлоизолация. Той създава иновативна технология, чрез която запълва една видимо празна ниша – използването на този материал за изолация в градски условия.

Полиуретанът е добре познат като един от материалите с най-добри качества за топлоизолация, разказва дъщеря му Лили Чурешка. Доскоро обаче той се прилагал само в индустриални условия заради технологията му на поставяне чрез впръскване, която е много "цапаща". Причината е, че попаднал върху странични предмети, не може да се отстрани. Точно тук място намира иновативната технология, идея на Чурешки, която позволява този ценен материал да се използва и в градски условия. Това става възможно чрез специално създадена мобилна машина, която изработва полиуретанови панели. Те се произвеждат на мястото на обекта, който ще се изолира.


Впоследствие през 2012 г. е създадена и фирмата "Mейк България", която получава патент за изобретението от Българското патентно ведомство. В момента неин едноличен собственик е Григор Григоров, който също е участвал в създаването на технологията. Ангел Чурешки обаче продължава да се грижи за налагането на технологията на пазара. Дъщеря му Лили Чурешка, която отговаря за бизнес развитието на фирмата, дава името на технологията - Маке is. "Нямаше как постоянно да говорим за технологията, без да й дадем име", обяснява тя.

Впоследствие технологията печели проект, одобрен от Националния иновационен фонд, който е включен в програмата за подкрепа на иновативни решения за устойчива енергия на KIC InnoEnergy. През 2015 г. печели и отличието "Зелено новостартиращо иновативно предприятие" в конкурса на фондация "Приложни изследвания и комуникации" и Enterprise Europe Network – България, който се организира за 11-а поредна година.

Предимствата на Make is



Едно от предимствата на Маке is, което го прави приложимо в градски условия, е, че изработката на полиуретановите панели е изключително чиста технология за разликата от досегашното впръскване на този материал. Освен това Make is произвежда панелите във всякакви форми - обли, ъглови, така че смалява загубите на материал до минимум.

Технологията има и други предимства. За разлика от останалите топлоизолационни материали полиуретановите могат директно да се залепят на сградата и не изискват нейното перфориране. За това спомага и теглото на панелите, което е три пъти по-малко от това на панелите, изработени от други материали. Например, ако стандартното тегло е минимум 9 кг/кв. м, това на Маке is e максимално 3 кг/кв. м. Изолацията се нанася чрез лепене и "сглобяване". Липсата на перфориране е голямо предимство за стари сгради в централната част на градовете.

Скъп продукт, но малки производствени загуби

Всеки, който е в бизнеса, знае, че полиуретанът е най-скъпият изолационен материал и когато се пръска, има големи загуби. Тук поради спестяването на голяма част от стъпките и понеже няма почти никакви загуби, крайният продукт излиза по-евтино в сравнение с другите технологии. "Икономията идва от това, че нашата технология позволява по-тънки панели от около 3-5 см", коментира Лили Чурешка.

Освен за външна изолация Маке is може да се използва и за интериорни решения, при които топлоизолацията може да се съчетае и с шумоизолиращия ефект на панела. Най-важно е, че за няколко часа може напълно да промениш облика на дадено помещение. Формата на панелите е изцяло по желание на клиента. Те могат да бъдат топло- и шумоизолационни, разказва Лили Чурешка.

Според Лили Чурешка къщата в Австрия, която е изолирана изцяло вътрешно и външно с панелите на Make is, изглежда като произведение на изкуството

Според Лили Чурешка къщата в Австрия, която е изолирана изцяло вътрешно и външно с панелите на Make is, изглежда като произведение на изкуството


Бизнес планът

В момента компанията разполага с две мобилни машини, една от които е с капацитет на производство от 100 кв. метра на ден, а другата - 300 кв. метра. Затова тя не е предназначена за изолацията на апартаменти на парче.

Бизнес планът на компанията предвижда да продава лицензионните права за използването на машините с договор за 10 години. За момента има един такъв, сключен през 2013 г. с фирма, която изпълнява проект за топлоизолация на 20 хил. кв. метра.
"Мейк България" има потенциални клиенти от Австрия, Чехия и Унгария, с които се водят преговори за продажбата на лицензните права за технологията. За 2014 г. компанията е реализирала печалба от 65 хил. лв. при 66 хил. за предходната година, става ясно от финансовия й отчет, публикуван в Търговския регистър. В същото време приходите й са били в размер на 98 хил. лв., но не са формирани от оперативна дейност, а са в графа други.

"Намеренията ни са да излезем и на пазарите извън България, като развием мрежа и търсим клиенти. Тук пазарът е малко по-различен, тъй като фирмите, които се занимават с изолация, правят обекти на парче, докато ние се стремим към компании, които изпълняват големи проекти, така че капацитетът на машината да може да се използва пълноценно", посочи Чурешка.

Компанията вече има завършен проект съвместно с австрийски партньори, с които са направили цялостна вътрешна и външна изолация на къща. Пилотният им проект е къща в планината, която е завършена през 2011 г. "На термоснимката се вижда, че топлината не излиза отникъде, а в комбинация с този стъклофибър прави изолацията и удароустойчива и заздравява самата конструкция", обяснява предимствата на технологията Лили Чурешка.

Една от бъдещите задачи, които фирмата си поставя, е да направи машината мултифункционална, така че, освен да прави панели, да може и да впръсква, за да може да се използва и в индустрията.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Климатичните промени спънаха разширяването на лондонското летище "Хийтроу" Климатичните промени спънаха разширяването на лондонското летище "Хийтроу"

Ръководството на най-голямата британска аерогара ще обжалва казуса пред Върховния съд на страната

28 фев 2020, 955 прочитания

Бизнесът и следващата рецесия Бизнесът и следващата рецесия

С промените в икономиките се променят и рецесиите. Как ще изглежда следващата?

28 фев 2020, 1437 прочитания

24 часа 7 дни

28 фев 2020, 18411 прочитания

28 фев 2020, 6238 прочитания

28 фев 2020, 3238 прочитания

28 фев 2020, 3236 прочитания

28 фев 2020, 2530 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Силната конкуренция забавя растежа на Bayer

Компанията не достигна очакваната от анализаторите брутна печалба

Още от Капитал
Еднопосочен билет към енергийната борса

Новото поетапно освобождаване на пазара повдига много въпроси и дава малко отговори

Борсовата оферта на Eleven

Анализатори смятат, че ще има интерес към акциите на "Илевън кепитъл", но и посочват някои особености заради специфичната й дейност

Тол-системата: Гафове вместо милиони

Тол-системата ще заработи на 1 март, но до 27 март има "гратисен период" без глоби

Потупване по рамото от Брюксел

С нетрадиционно позитивен доклад за икономическите дисбаланси Европейската комисия даде още един тласък на България по пътя към еврото

Фотограф под прикритие

Мартин Пар показва сатиричния си поглед към туризма с изложбата "Този малък свят"

Кино: "Котка в стената"

Изчезващата милост към другия

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10