С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 26 фев 2016, 16:02, 5512 прочитания

Ян Юенцин: Само глобалните играчи ще оцелеят

Изпълнителният директор на Lenovo пред в. "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ян Юенцин успява да превърне Lenovo във водещ производител на компютри в света. Под негово ръководство китайската група успешно интегрира PC бизнеса на IBM. Започва да работи в компанията през 1989 г. за 30 долара на месец. Постепенно се издига в йерархията. Днес е сочен за един от най-уважаваните китайски бизнесмени в света. През 2012 г. решава да разпредели бонуса си от 3 млн. долара за рекордните печалби на Lenovo между 10 000 служители на групата. В момента състоянието му се оценява на 1.25 млрд. долара. Юенцин беше на Мобилния конгрес в Барселона, за да разкаже за стратегията на компанията си на пазара на смартфони и компютри.

Каква е стратегията ви за разрастване на бизнеса в Европа?
- Европа е един от най-важните пазари за Lenovo, носещ около една трета от общите ни приходи. Нараства компютърният ни бизнес и в момента сме номер 2, като целта ни е да станем първи. Искаме да увеличим и продажбите си на смартфони. През последните години увеличихме бизнеса си в този сегмент в Източна Европа, Близкия изток и Африка, и то значително. Станахме значителен играч в тези райони. В момента сме номер 4 на смартфон пазара в региона ЕМЕА (Европа, Близкия изток и Африка). Пазарният ни дял не е много голям – около 5%, но смятам, че това изобщо не е лошо, защото ни дава възможност занапред да растем.


Искаме да растем в Западна Европа с марката Moto (Lenovo придоби Motorola Mobility през 2014 г. за 2.9 млрд. долара –  бел. ред.). Смятаме, че нововъзникващите пазари са много различни от развитите икономики.  На първите трябва да имаш мащаб и да си ефективен. С тези два елемента можеш да реализираш продажби и същевременно да правиш пари. На вторите са ти нужни иновативни продукти и премиум марка. С Moto постигаме тази цел. През тази година ще пуснем нови продукти за тези пазари и ще инвестираме в брандинг.

През миналата година загубихте пазарен дял на смартфон пазара. Какви бяха причините?
- Да, наистина загубихме пазарен дял. Основната причина за това беше Китай, където конкуренцията не е реалистична. От компаниите в топ 10 седем са китайски. Китай е най-големият пазар в света и конкуренцията е жестока. Някои производители не правят пари, това просто не е целта им. Продават под себестойността на продуктите. Не искаме да се конкурираме в такава среда, искаме здравословен бизнес. Ето защо в краткосрочен план се отказахме да се фокусираме на този пазар. Втората причина е бизнесът на Motorola в Латинска Америка. Там някои икономики отчетоха по слабо представяне, имаше и валутни обезценки, което доведе до спад на продажбите.
 

Ако погледнете по-внимателно данните, ще видите, че растем на всички възникващи пазари – в Индия, Югоизточна Азия, Русия, Източна Европа, Африка. В САЩ оставаме на същото ниво по продукти. През последната година инвестирахме сериозни ресурси в развитието на следващото поколение на Moto

Какъв е потенциалният дял на китайските производители на смартфони през следващите години?
- Смятам, че повечето от китайските играчи се фокусират основно върху китайския пазар. През последните години той растеше много бързо и достигна една трета от глобалния обем на продажби. Но ако не излязат на глобалната сцена, тези играчи  трудно ще оцелеят. Смятам, че в бъдеще само няколко китайски производителя ще оцелеят и Lenovo ще е един от тях, защото имаме глобално присъствие и много ясна стратегия как да се развиваме на различните пазари. Така че определено ще ставаме по-силни. И други китайски играчи са силни като Huawei, които също са глобален играч.
 
Кога ще започне този процес на разреждане на китайските компании?
- Консолидацията започва от тази година. Някои ще изчезнат, други ще бъдат погълнати, само глобалните играчи ще оцелеят.
  
Каква беше причината за смяната на името Motorola?
- Промяната на името беше по една проста причина - новото име е много по-лесно за произнасяне и запомнящо като марка - Moto. Определено това ще е дългосрочна продуктова марка. В смартфон областта Moto ще бъде премиум брандът ни за развитите пазари, докато Lenovo ще се съсредоточи върху развиващите се пазари. Очакванията ни са ясни – искаме да направим тази марка успешна като преди. Както знаете, компанията е изобретила смартфона, пуснала е на пазара много иновативни продукти. Искаме това да продължи. Ще представим още нововъведения под тази марка. Искаме да спечелим с нея Западна Европа и Северна Америка.



Доволен ли сте от интеграцията на Motorola?
- Определено е много добра инвестиция, процесът върви по план. През последното тримесечие успяхме да преобърнем бизнеса си и не загубихме пари. Основната ни цел е да увеличим бизнеса си в смартфон сегмента, а не толкова да излезем на голяма печалба. Такава е и стратегията ни. 

Чуваме думата иновации от всички производители. Колко е важна развойната дейност за вас и как я поддържате?
- Смятаме, че сме иновативна компания. Преди години след придобиването на марката IBM не само запазихме продуктовата гама Тhinkpad, но създадохме и много новаторски продукти, например линията Yoga. Тя е добър пример за иновативната култура в Lеnovo. Искаме да повторим това и с Moto за високия клас телефони. Трябва да продължим да инвестираме достатъчно финансови ресурси в тази дейност – през текущата фискална година сме вложили 1.5 млрд. долара в развойна дейност. Което не е лесно, особено за PC компания – много от нашите конкуренти в този сегмент не инвестират в иновации, а по-скоро считат компютъра за борсова стока. Само така можем да запазим водещата си позиция на този пазар. Което не означава само голям обем продажби, но и нововъведения.

Какви са прогнозите ви за пазара на лаптопи, който се свива?
- Да, през последните две тримесечия пазарът наистина се свива. Но смятам, че все още е много стабилна индустрия на стойност близо 200 млрд. долара. Така че тя няма да изчезне - не може във всекидневието си само да използвате по-малките екрани на смартфоните. Което всъщност е  добра новина – с иновации и по–дългосрочна стратегия смятам, че компютрите ще стават по продуктивни, по-леки, по-бързи. За бизнес потребителите компютърът ще остане основно средство за работа. По всяка вероятност цикълът на смяна на устройства ще е по-дълъг – от четири на пет-шест години. Но потребителите ще продължат да купуват компютри. С доброто възприемане от пазара на Windows 10 много бизнес потребители ще започнат да заменят машините си с по-нови и това ще се усети още през втората половина на тази година.
 
Какво ще е бъдещето на личните устройства – ще имаме ли само едно устройство или ще имаме нужда от няколко?
- Сега сме в ерата на смартфоните. В бъдеще умните устройства ще са навсякъде, ще има компютри и сензори в климатици, хладилници и т.н.  Общият обем на умните устройства е 2 млрд. Смятам, че в бъдеще ще достигнат 10 млрд. В бъдеще ще използвате смартфона за контролиращо устройство.
 
Имате ли планове за устройства на Lenovo в умния дом?
- Не можем да се занимаваме с много неща – климатици и хладилници не са нашият бизнес. Но можем да си сътрудничим с производителите на домакински уреди, за да направим по-лесен живота на потребителите. Смятам, че може да направим много в тази сфера. След време може тези устройства да не се купуват, а да се предлагат като услуга.  

Някои от вашите конкуренти като Huawei произвеждат сами процесорите си. Имате ли такива планове?
- Не искаме да правим чипове, партнираме си с водещите производители и смятаме, че това е най-добрият начин за нас.
 
В Барселона много се говори за виртуалната реалност, както и за добавената реалност. Колко важен е този пазар и къде я мястото на Lenovo?
- Да, вече обявихме проекта си за смартфон с платформата за добавена реалност на Google Tangо. Смятам, че тя представя страхотни възможности, особено в областта на гейминга. Имаме планове и за виртуална реалност, но всичко зависи от пазара - кога ще са налични повече съдържание и приложения.
  
Ще правите ли още придобивания в смартфон сегмента?

- Не, нямаме такива планове.
 
Как се управлява бизнес, който има китайска и американска ДНК?
- В началото беше трудно, но смятам, че сега всичко върви по план. Вече имаме голям опит и затова съм убеден в успешната интеграция и на Motorola.

Ян Юенцин говори с журналисти по време на MWC
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

14 ноември 2019
София хотел Балкан

Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът"


Какви са плановете за въвеждане на иновации и растеж на водещите банки в България?
Разберете на конференцията на Капитал "Банките и бизнесът". Събитието предоставя възможности на представители на банките и на бизнеса да обсъдят помежду си важни въпроси, да търсят решения и да помагат на пазара да расте.

Водещи теми в програмата:

  • Банковият сектор през 2020
  • Изводите от стрес тестовете
  • Ефектът от запазването на ниските лихви
  • PSD 2 - възможности и рискове
  • Иновации и технологични решения
Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът" Запазете билет

Прочетете и това

Екоинспекцията поиска ОВОС от фирми на Ковачки, за да горят RDF в Сливен Екоинспекцията поиска ОВОС от фирми на Ковачки, за да горят RDF в Сливен

Предлаганите инсталации са допълнителни към "Топлофикация", която има разрешение да използва алтернативното гориво

11 ное 2019, 818 прочитания

Приходите от хотелски нощувки през лятото все пак растат 1 Приходите от хотелски нощувки през лятото все пак растат

Увеличението е 4.5% на годишна база и идва основно от българските туристи, показва националната статистика

11 ное 2019, 1166 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Създаването на болничния гигант

Турският холдинг "Аджъбадем" преговаря да купи "Токуда" и веригата "Сити клиник", което ще я превърне в най-големия собственик на болници след държавата

Още от Капитал
Внимавай с Aliexpress

Кои са най-честите рискове при покупки от китайската онлайн платформа

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

"Шах!" със зенитни ракети

Разполагането на руски противовъздушни комплекси С-400 в Сърбия би било тежък удар по сигурността на България и НАТО

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

К като "Култура", К като "край"

"К - вестник за критика, дебати и културни удоволствия" спира да излиза в началото на следващата година

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10