Ян Юенцин: Само глобалните играчи ще оцелеят
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ян Юенцин: Само глобалните играчи ще оцелеят

Ян Юенцин: Само глобалните играчи ще оцелеят

Изпълнителният директор на Lenovo пред в. "Капитал"

Константин Николов
5729 прочитания

© Reuters


Ян Юенцин успява да превърне Lenovo във водещ производител на компютри в света. Под негово ръководство китайската група успешно интегрира PC бизнеса на IBM. Започва да работи в компанията през 1989 г. за 30 долара на месец. Постепенно се издига в йерархията. Днес е сочен за един от най-уважаваните китайски бизнесмени в света. През 2012 г. решава да разпредели бонуса си от 3 млн. долара за рекордните печалби на Lenovo между 10 000 служители на групата. В момента състоянието му се оценява на 1.25 млрд. долара. Юенцин беше на Мобилния конгрес в Барселона, за да разкаже за стратегията на компанията си на пазара на смартфони и компютри.

Каква е стратегията ви за разрастване на бизнеса в Европа?

- Европа е един от най-важните пазари за Lenovo, носещ около една трета от общите ни приходи. Нараства компютърният ни бизнес и в момента сме номер 2, като целта ни е да станем първи. Искаме да увеличим и продажбите си на смартфони. През последните години увеличихме бизнеса си в този сегмент в Източна Европа, Близкия изток и Африка, и то значително. Станахме значителен играч в тези райони. В момента сме номер 4 на смартфон пазара в региона ЕМЕА (Европа, Близкия изток и Африка). Пазарният ни дял не е много голям – около 5%, но смятам, че това изобщо не е лошо, защото ни дава възможност занапред да растем.

Искаме да растем в Западна Европа с марката Moto (Lenovo придоби Motorola Mobility през 2014 г. за 2.9 млрд. долара –  бел. ред.). Смятаме, че нововъзникващите пазари са много различни от развитите икономики.  На първите трябва да имаш мащаб и да си ефективен. С тези два елемента можеш да реализираш продажби и същевременно да правиш пари. На вторите са ти нужни иновативни продукти и премиум марка. С Moto постигаме тази цел. През тази година ще пуснем нови продукти за тези пазари и ще инвестираме в брандинг.

През миналата година загубихте пазарен дял на смартфон пазара. Какви бяха причините?

- Да, наистина загубихме пазарен дял. Основната причина за това беше Китай, където конкуренцията не е реалистична. От компаниите в топ 10 седем са китайски. Китай е най-големият пазар в света и конкуренцията е жестока. Някои производители не правят пари, това просто не е целта им. Продават под себестойността на продуктите. Не искаме да се конкурираме в такава среда, искаме здравословен бизнес. Ето защо в краткосрочен план се отказахме да се фокусираме на този пазар. Втората причина е бизнесът на Motorola в Латинска Америка. Там някои икономики отчетоха по слабо представяне, имаше и валутни обезценки, което доведе до спад на продажбите.

Ако погледнете по-внимателно данните, ще видите, че растем на всички възникващи пазари – в Индия, Югоизточна Азия, Русия, Източна Европа, Африка. В САЩ оставаме на същото ниво по продукти. През последната година инвестирахме сериозни ресурси в развитието на следващото поколение на Moto. 

Какъв е потенциалният дял на китайските производители на смартфони през следващите години?

- Смятам, че повечето от китайските играчи се фокусират основно върху китайския пазар. През последните години той растеше много бързо и достигна една трета от глобалния обем на продажби. Но ако не излязат на глобалната сцена, тези играчи  трудно ще оцелеят. Смятам, че в бъдеще само няколко китайски производителя ще оцелеят и Lenovo ще е един от тях, защото имаме глобално присъствие и много ясна стратегия как да се развиваме на различните пазари. Така че определено ще ставаме по-силни. И други китайски играчи са силни като Huawei, които също са глобален играч.

Кога ще започне този процес на разреждане на китайските компании?

- Консолидацията започва от тази година. Някои ще изчезнат, други ще бъдат погълнати, само глобалните играчи ще оцелеят.

Каква беше причината за смяната на името Motorola?

- Промяната на името беше по една проста причина - новото име е много по-лесно за произнасяне и запомнящо като марка - Moto. Определено това ще е дългосрочна продуктова марка. В смартфон областта Moto ще бъде премиум брандът ни за развитите пазари, докато Lenovo ще се съсредоточи върху развиващите се пазари. Очакванията ни са ясни – искаме да направим тази марка успешна като преди. Както знаете, компанията е изобретила смартфона, пуснала е на пазара много иновативни продукти. Искаме това да продължи. Ще представим още нововъведения под тази марка. Искаме да спечелим с нея Западна Европа и Северна Америка.

Доволен ли сте от интеграцията на Motorola?

- Определено е много добра инвестиция, процесът върви по план. През последното тримесечие успяхме да преобърнем бизнеса си и не загубихме пари. Основната ни цел е да увеличим бизнеса си в смартфон сегмента, а не толкова да излезем на голяма печалба. Такава е и стратегията ни. 

Чуваме думата иновации от всички производители. Колко е важна развойната дейност за вас и как я поддържате?

- Смятаме, че сме иновативна компания. Преди години след придобиването на марката IBM не само запазихме продуктовата гама Тhinkpad, но създадохме и много новаторски продукти, например линията Yoga. Тя е добър пример за иновативната култура в Lеnovo. Искаме да повторим това и с Moto за високия клас телефони. Трябва да продължим да инвестираме достатъчно финансови ресурси в тази дейност – през текущата фискална година сме вложили 1.5 млрд. долара в развойна дейност. Което не е лесно, особено за PC компания – много от нашите конкуренти в този сегмент не инвестират в иновации, а по-скоро считат компютъра за борсова стока. Само така можем да запазим водещата си позиция на този пазар. Което не означава само голям обем продажби, но и нововъведения.

Какви са прогнозите ви за пазара на лаптопи, който се свива?

- Да, през последните две тримесечия пазарът наистина се свива. Но смятам, че все още е много стабилна индустрия на стойност близо 200 млрд. долара. Така че тя няма да изчезне - не може във всекидневието си само да използвате по-малките екрани на смартфоните. Което всъщност е  добра новина – с иновации и по–дългосрочна стратегия смятам, че компютрите ще стават по продуктивни, по-леки, по-бързи. За бизнес потребителите компютърът ще остане основно средство за работа. По всяка вероятност цикълът на смяна на устройства ще е по-дълъг – от четири на пет-шест години. Но потребителите ще продължат да купуват компютри. С доброто възприемане от пазара на Windows 10 много бизнес потребители ще започнат да заменят машините си с по-нови и това ще се усети още през втората половина на тази година.

Какво ще е бъдещето на личните устройства – ще имаме ли само едно устройство или ще имаме нужда от няколко?

- Сега сме в ерата на смартфоните. В бъдеще умните устройства ще са навсякъде, ще има компютри и сензори в климатици, хладилници и т.н.  Общият обем на умните устройства е 2 млрд. Смятам, че в бъдеще ще достигнат 10 млрд. В бъдеще ще използвате смартфона за контролиращо устройство.

Имате ли планове за устройства на Lenovo в умния дом?

- Не можем да се занимаваме с много неща – климатици и хладилници не са нашият бизнес. Но можем да си сътрудничим с производителите на домакински уреди, за да направим по-лесен живота на потребителите. Смятам, че може да направим много в тази сфера. След време може тези устройства да не се купуват, а да се предлагат като услуга.  

Някои от вашите конкуренти като Huawei произвеждат сами процесорите си. Имате ли такива планове?

- Не искаме да правим чипове, партнираме си с водещите производители и смятаме, че това е най-добрият начин за нас.

В Барселона много се говори за виртуалната реалност, както и за добавената реалност. Колко важен е този пазар и къде я мястото на Lenovo?

- Да, вече обявихме проекта си за смартфон с платформата за добавена реалност на Google Tangо. Смятам, че тя представя страхотни възможности, особено в областта на гейминга. Имаме планове и за виртуална реалност, но всичко зависи от пазара - кога ще са налични повече съдържание и приложения.

Ще правите ли още придобивания в смартфон сегмента?

- Не, нямаме такива планове.

Как се управлява бизнес, който има китайска и американска ДНК?

- В началото беше трудно, но смятам, че сега всичко върви по план. Вече имаме голям опит и затова съм убеден в успешната интеграция и на Motorola.

Ян Юенцин говори с журналисти по време на MWC

Ян Юенцин успява да превърне Lenovo във водещ производител на компютри в света. Под негово ръководство китайската група успешно интегрира PC бизнеса на IBM. Започва да работи в компанията през 1989 г. за 30 долара на месец. Постепенно се издига в йерархията. Днес е сочен за един от най-уважаваните китайски бизнесмени в света. През 2012 г. решава да разпредели бонуса си от 3 млн. долара за рекордните печалби на Lenovo между 10 000 служители на групата. В момента състоянието му се оценява на 1.25 млрд. долара. Юенцин беше на Мобилния конгрес в Барселона, за да разкаже за стратегията на компанията си на пазара на смартфони и компютри.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    jonson avatar :-|
    jonson

    Като го чета и му се радвам - зад всяка дума се крие опита да скрие основния си проблем - как така един локален производител със смешно име ги мачка тях - известните и "глобалните". То не беше "продават под себестойност", то не е "ние сме известни" или пък "ние сме глобални, те са локални", само едно не му се ще да признае - Xiaomi просто са по-добри като продукт. Китай не му е интересен, просто защото Xiaomi и Meizu изхвърлиха Lenovo зад борда в Китай.

  • 4
    drilldo avatar :-P
    Георги Георгиев

    Всяка компания, която има наглостта да сложи 'Fn' на мястото на 'Ctrl' е мъртва за мен. По мое лично мнение Тайванските производители Acer и ASUS са най-добрите марки към момента, въпреки масовката.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK