Amazon навлиза в търговията с хранителни стоки в Европа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Amazon навлиза в търговията с хранителни стоки в Европа

Последното споразумение на Amazon ще й позволи да предлага през своята платформа пресни и замразени храни от британската верига Morrisons.

Amazon навлиза в търговията с хранителни стоки в Европа

Традиционните вериги променят бизнес моделите си, за да се справят с конкуренцията

5901 прочитания

Последното споразумение на Amazon ще й позволи да предлага през своята платформа пресни и замразени храни от британската верига Morrisons.

© MICHAELA REHLE


Американската компания за онлайн търговия Amazon навлиза все по-активно на пазара на традиционните вериги супермаркети в Европа, което ги принуждава да променят бизнес моделите си, пише Reuters.

Последният пример за това е обявената в понеделник сделка между Amazon и четвъртата по големина верига супермаркети във Великобритания Morrisons. Споразумението ще позволи на Amazon да предлага през своята платформа пресни и замразени храни от Morrisons. Търговската верига вече има подобна сделка за онлайн продажби с Ocado.

Amazon разраства бързо услугата си за доставка на пакетирани стоки "Pantry", която е част от абонаментния план Amazon Prime. Очаква се в бъдеще компанията да разшири в Европа и услугите си за доставки на охладени, замразени и бързо развалящи се продукти, която в САЩ обхваща над 20 хиляди артикула.

Британски пазар

През последните години британският пазар за търговия на храни на дребно е белязан от жестока конкуренция и анализаторите предупреждават, че навлизането на Amazon може да доведе до още по-силен спад на маржовете на печалба. Много традиционни вериги във Великобритания и други европейски страни се опитват да се адаптират към конкуренцията на онлайн гиганта, като започват да предлагат повече нехранителни продукти и да използват магазинната си мрежа като хъбове за доставка на онлайн поръчки.

Устойчивата дефлация на храните на суровините и конкуренцията вече накараха британската верига Sainsbury's да диверсифицира бизнеса си с покупката на фирмата за домашни продукти Argos. Холандската Ahold от своя страна придоби местния лидер при онлайн търговията Bol.com, а френската Casino's купи платформата Cdiscount.

Sainsbury's се надява, че използването на магазините й като места за прибиране на онлайн поръчки ще повиши рентабилността. Ahold и Casino вече отчитат повишени обеми на продажби благодарение на подобни схеми, при които клиентите могат да прибират поръчки за нехранителни продукти. През четвъртото тримесечие Ahold отчита над 30% ръст на онлайн продажбите, а клиентите на Cdiscount вече могат да прибират поръчките си от над 2500 магазина на Casino.

Въпрос на оцеляване

"Предлагането на нехранителни продукти от вериги за хранителни стоки е въпрос на оцеляване. Маржовете на печалба при храните са тънки като бръснач, а при онлайн поръчките на храни на практика отсъстват. Поради това навлизането при други типове стоки им дава достъп до по-жизнен пазар", коментира Софи Албузиа от консултантската фирма eNova Partnership.

Британският пазар е един от най-развитите по отношение на онлайн търговията на храни, поради което там промените се усещат най-силно. Дори германският търговски гигант Aldi, който дълго беше скептичен към онлайн търговията, е принуден да промени политиката си в страната. Британското подразделение на групата започна онлайн продажби на вино през януари.

На пионерите в онлайн продажбите на храни като Tesco и Ocado обаче им отне повече от десетилетие да избият инвестициите си заради нужната логистика за съхраняване на пресни продукти. За да излязат на печалба от онлайн продажби на храни, търговците се нуждаят от голям мащаб. Друг начин да се намалят разходите е предлагането на нехранителни продукти с по-високи маржове, както и прибирането на поръчките от самите потребители на място от магазините.

Развитието на онлайн търговията накара много вериги да започнат да свиват мрежата си от скъпи за поддръжка физически магазини. Същевременно обаче тези магазини се оказват плюс при конкуренцията с Amazon, ако се използват като центрове за прибиране на стоки, поръчани онлайн.

"Супермаркетите имат предимство, тъй като магазините им се намират в близост до потребителите. Това ги поставя в по-добри позиции, тъй като клиентите ще започнат да изискват дори по-бързи и гъвкави доставки", отбелязва Карл Хартман, оглавяващ компанията за логистични технологии Temando.

Американската компания за онлайн търговия Amazon навлиза все по-активно на пазара на традиционните вериги супермаркети в Европа, което ги принуждава да променят бизнес моделите си, пише Reuters.

Последният пример за това е обявената в понеделник сделка между Amazon и четвъртата по големина верига супермаркети във Великобритания Morrisons. Споразумението ще позволи на Amazon да предлага през своята платформа пресни и замразени храни от Morrisons. Търговската верига вече има подобна сделка за онлайн продажби с Ocado.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    teob avatar :-|
    Теодоси Бялков

    Става все по-интересно , куриерите ще имат все повече работа , докато дроните не ги изместят.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK